Paard snel buiten adem, slechte conditie of meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Paard snel buiten adem, slechte conditie of meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 13:43

Mijn 10 jarige ruin is altijd al een druktemaker geweest die snel geluid maakt bij het ademen (puffen zeg maar). Alleen valt het mij de laatste tijd op dat het toch wel heel erg is geworden. Na 5 minuutjes longeren loopt ie al te puffen en hijgen en ademt met wijde neusgaten. Hij gaat dan wel gewoon door, maar ik maak mij er toch zorgen over. Nou heeft ie ongetwijfeld een hele slechte conditie omdat ik de laatste maanden erg weinig met hem gedaan heb. Hij is van het type dat puur op adrenaline loopt, dus als ik nu bij wijze van spreke een half uur met hem buiten zou gaan galopperen dan zou ie dat gerust doen.
In het najaar had ie wel steeds opgezette speekselklieren als ie op het korte gras had gestaan, de volgende dag was dat altijd wel weer weg. Dan vond ik het logisch dat ie zo duidelijk ademde.
Ik twijfel nu wat te doen:
-een keer de dierenarts langs laten komen
-meteen naar een kliniek voor evt. een scopie
-gewoon afwachten, misschien komt het puur en alleen door zijn slechte conditie.

Icrack

Re: Paard snel buiten adem, slechte conditie of meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:48

Herkenbaar, mijn merrie had dit ook. Na overgeschakeld te zijn naar ander voer gaat het een heel stuk beter.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 13:53

Wat heb je dan veranderd in voer?

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:08

Direct naar een kliniek lijkt me een beetje overdreven. Ik zou je dierenarts eens bellen om te vragen wat je opties zijn als je het verder wilt laten onderzoeken. Een keer bloed trekken kan nooit kwaad!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:10

Misschien hele dikke wintervacht?
Of kan dat het niet zijn?

Misschien eens langzaam wat meer met hem gaan doen en kijken of je verschil gaat zien.

Verder bij twijfel bel de dierenarts en leg je verhaal uit.
Dan krijg je advies wel of niet komen of je krijgt iets.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:12

Ik ben van Marstall overgestapt naar Havens Coolmix. Na een week of 4 vond ik dat zij zienderogen sneller herstelde na en tijdens het werk. Ondertussen zijn we 3 maanden verder en mijn merrie beweegt niet alleen een stuk soepeler, maar is ook lang zo snel niet "buiten adem". Voor mij toch een teken dat de verandering qua voer haar goed gedaan heeft.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 14:42

Ik heb hem gedeeltelijk geschoren, dus de wintervacht is het niet, mede omdat ie met koud weer ook last heeft.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:18

Is er al eens naar het hart geluisterd? Is hier een afwijking op hoorbaar?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:03

Ik zou 't toch even laten checken, mijn merrie was ook snel buiten adem en ik weet het aan de slechte conditie, maar op een gegeven moment tijdens een buitenrit kwam ze amper meer vooruit en kwam heel slap over, ik was echt even bang dat ze om zou vallen. Dierenarts kon niks geks horen aan hart of longen, maar uit bloedonderzoek bleken de leverwaarden niet goed, we kwamen uit op mogelijk leverbot. En ze had een lichte bloedwormbesmetting. Ze is ontwormd, tegen leverbot behandeld en inmiddels stukken levendiger en niet meer zo snel buiten adem, terwijl ik nog steeds even weinig rij als eerst.
Hoeft niet hetzelfde te zijn, maar even laten onderzoeken is geen slecht idee denk ik, als jouw gevoel zegt dat er iets niet helemaal klopt. De DA zei in mijn geval als je te maken hebt met een vage klacht die erger wordt, dan is onderzoek raadzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 02:38

Heeft hij in het verleden droes gehad? Mijn paard was steeds enorm buiten adem met grote neusgaten doordat ze last had van luchtzakstenen, Gevolg van droes.
Sommige paarden lopen hier ongemerkt jaren mee rond.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat dat het is, maar mocht de oorzaak niet gevonden worden.. Zou je de luchtzakken eens kunnen laten scopen.

Succes gewenst iig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 07:43

Die van mij bleek toen een longontsteking te hebben terwijl er verder weinig aan hem te zien/te merken was.Verstandig om even na te laten kijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:03

Ik zou eerst het standaard verhaal doen. Algehele checkup + bloedonderzoek. Naar de kliniek kun je altijd nog.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:07

Share schreef:
Heeft hij in het verleden droes gehad? Mijn paard was steeds enorm buiten adem met grote neusgaten doordat ze last had van luchtzakstenen, Gevolg van droes.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat dat het is, maar mocht de oorzaak niet gevonden worden.. Zou je de luchtzakken eens kunnen laten scopen.

Succes gewenst iig.

Hij heeft idd droes gehad, in de zomer van 2013.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:17

Misschien kun je de dierenarts even bellen en het verhaal uitleggen, dan advies vragen? Eerst maar eens kijken wat hij/zij ervan zegt, daarna kun je altijd nog laten onderzoeken!
Is het ook zo erg als hij een betere conditie heeft?
Het kan natuurlijk zijn dat het paard zoieso al wat zwakkere longen heeft door de droes en dus meer moeite heeft 'in een mindere conditie zijn', het opbouwen duurt dan ook langer. Een paard dat ik gereden heb voor iemand had ook zwakke longen (door longbloeding), maar dit paard had er erg baat bij om goed in conditie te blijven.
succes!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:18

Cornage misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:58

Tinka schreef:
[naam] schreef:

Succes gewenst iig.

Hij heeft idd droes gehad, in de zomer van 2013.

zijn de klachten daarna begonnen? Dan zou het mij iets te toevallig zijn namelijk... Heel veel paarden die droes hebben gehad, blijken hier mee rond te lopen zonder dat de eigenaar ook maar weet dat ze er last van hebben... Of naarmate de training vorderd en denken goh het lijkt alsof zijn conditie niet beter wordt... LuchtzakkeN zitten in het hoofd... Longen klonken altijd super. Daarom wisten wij ook zo 1,2,3 niet wat er met mijn paard aan de hand was. Ik Zou iig even je paard algemeen laten onderzoeken...

Succes iig

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 13:35

Ik heb toch maar contact opgenomen met de verzekering voor toestemming om naar Dierenhospitaal Visdonk te gaan (heb net ook even met de kliniek gebeld). Dus even wachten op antwoord. En dan een afspraak maken voor een scopie, ook van de luchtzakken. Dan weet ik in ieder geval of er iets aan hem mankeert of niet. Het zit hem echt alleen puur in de luchtwegen, die slechte conditie komt omdat ie niks doet door lichamelijk problemen van mij.
Dat verhaal van die droes en die luchtzakken zit mij toch dwars, want als ik er op terugkijk zou het best toen begonnen kunnen zijn. Hij heeft toen heel lang niets gedaan omdat ik een heupoperatie heb ondergaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:46

Beetje zekerheid is nooit weg,succes...hopelijk werkt de verzekering mee en is het probleem simpel te verhelpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:06

Goed dat je actie onderneemt. Ik hoop dat het allemaal meevalt maar better safe then sorry. Blijf je ons updaten?

Ik stuur je ook nog even een Pb.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:20

Hier het verslag van Pathos zijn kliniek bezoek vanmorgen: Hij is eerst helemaal na gekeken, hart, longen en luchtpijp klonken goed. Hij liep gevoelig met zijn voorbenen (vooral rechts), dit was mij ook al opgevallen sinds ie geen ijzers meer heeft (die had ik er af laten halen ivm sneeuw en ijs). Buigproef was niet echt duidelijk positief, achter helemaal goed. Hij loopt heel erg op de voorkant van zijn zool, daarom is ie waarschijnlijk gevoelig. Daarna longeren op het zachte en het harde. Hij liet al vrij snel zien wat er aan de hand was, versterkte ademgeluiden dus. Ook na inspanning klonken hart, longen en luchtpijp goed. Alles wees dus op een probleem in keel of neus. Dus er werd een endoscopie gedaan. Hij was best braaf hoefde gelukkig geen sedatie. Uitslag: slijm in luchtpijp, hoeveelheid was nog net normaal. Stembanden prima, dus geen cornage. Wel was te zien dat het dak van de keel te veel naar beneden zakte. Dit was dus hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het toegenomen geluid. Elk paard maakt keel en neus geluid en dat wordt duidelijker bij inspanning, alleen bij Pathos dus al bij lichte inspanning. De oorzaak is waarschijnlijk de droes, daar ter plekke zijn toen de keel lymfeknopen door gebroken en dat heeft geleid tot lichte beschadiging van kleine zenuwbaantje, waardoor het geheel wat slapper is. Goed nieuws is dat dit eigenlijk geen kwaad kan, hij maakt gewoon wat meer geluid. Hij krijgt wel nog ventipulmin om de luchtwegen open te zetten zodat dat slijm eruit kan, dit om uit te sluiten of dat ook mee speelt. En hij moet weer op ijzers. Verder is het advies conditie opbouwen en dus weer flink aan het werk zetten.

daizy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:34

Heel erg veel sucses ermee! klinkt wel heel zielig :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:37

Jeetje, dus ook ten gevolge van de droes. Ze zijn de luchtzakken ook niet meer in geweest zeker nadat ze zagen dat het verzakt was? Gelukkig al met al niets ernstigs. Maar hoe zit het nu met rijden en snel buiten adem zijn? Of is dat echt alleen het geluid?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:47

Het is alleen dat geluid, het wordt ook erger als ie meer inkrult zeg maar (doet ie uit zichzelf graag). Als ie er echt benauwd van was dan zou ie wel zijn hals strekken, dat doet ie dus niet. Zijn luchtzakken zijn ze niet in geweest, daar was geen aanleiding toe (die uitpuiling zit niet thv zijn luchtzakken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:51

Bij mijn paard was hetzelfde te zien bij de scopie. Vind het eerlijk gezegd vreemd dat je maar gewoon door moet trainen. Mijn paard heeft 9 maanden rustig aan gedaan, verschillende supplementen gehad ter ondersteuning van de luchtwegen en weerstand. De ventipulmin vond ik vrij nutteloos. Inmiddels staat mijn paard 24/7 buiten zonder supplementen of medicatie en het gaat beter dan ooit. Na twee nachten binnen was ze al weer benauwder. Als we het risico op hoefbevangenheid niet te hoog hadden gevonden had ze trouwens gewoon prednison gekregen en had het niet zo lang geduurd.

Ik zou persoonlijk echt niet gaan rijdenmet een paard wat duidelijk moeilijk ademt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:52

Ik ben opgelucht voor je, goed dat je toch alles uitgesloten hebt.
heel veel plezier en succes saampjes verder in de toekomst.