Wat bijvoeren aan een nerveuzer paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Wat bijvoeren aan een nerveuzer paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 11:27

Hoi allemaal,

Ik zou graag wat advies willen voor het bijvoeren van mijn merrie.
Ze is een 10-jarige KWPN-er van 1.74m en met een behoorlijke looplust.
De looplust is fijn, maar de scherpe randjes mogen er wel vanaf.
Ze is scherp en schrikkerig op geluiden en beweging vanuit de omgeving. Dit uit zich in vluchtgedrag en spanning. Ze bouwt hierbij een hoge spierspanning op.

Ze wordt 6x per week getraind op L-niveau, waarvan 3 a 4x per week longeerwerk en 2 a 3x onder het zadel.
Verder komt ze zo zoveel mogelijk buiten. In de zomer de hele dag weidegang en 's winters, als het weer het toelaat, 3 a 4 uurtjes per dag paddock en 20 minuten in de stampmolen.
Ze is niet snel dik te krijgen. Ze is niet mager of heel schraal over haar hele lijf, maar haar ribben zijn wel snel zichtbaar. Iets meer vlees op de ribben zou wel mogen.

Ze krijgt nu 4x per dag ruwvoer en krijg 3x per dag 3/4 kilo Masters Sereen brok gevoerd. Hier ben ik net op over gestapt. Ze krijgt dit nu ongeveer 2 weken. Voorheen stond ze op 3x een 1/2 kilo sportbrok. Verder krijgt ze na de training van mij nog een 3/4 schep muesli of slobber met magnesium.

Dit laatste vind ik erg lastig. Wat kan ik haar nou het beste voeren? Ik heb al regelmatig op voervergelijk.nl gekeken, maar ik vind het lastig om te bepalen wat nou belangrijk is in haar voer.
Wat me belangrijk lijkt:
- laag suikergehalte
- laag zetmeelgehalte
- geen haver
- hoger vetgehalte

Slobber vindt ze heerlijk, maar hier zit vaak meer suiker en ook haver in. Vooral haver moet ik net niet hebben. Ik koop nu de ene keer een zak Pavo Slobber mash, dan een zak Pavo Nature's best. Beiden zijn nu op, dus ik zit te twijfelen wat ik nu het beste kan doen. Ook vraag ik me af of ik luzerne (bijv. Subli zonder melasse) zal gaan bijvoeren met een scheut zonnebloemolie in combinatie met een muesli, zodat ze wat minder ribberig wordt.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij van advies voorzien?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:25

Precies zo'n paard hier (alleen is die van mij wel echt rond). Mijn paard wordt 5x per week op M/Z niveau getraind + 2x gelongeerd. Is snel heet, gespannen, loperig en niet moe te krijgen. Ik heb gewoon nagenoeg al het krachtvoer (hij kreeg overigens maar 1,25 kg per dag) vervangen door een vitamine supplement en het was goed. Persoonlijk vind ik dat je erg veel krachtvoer geeft als je aangeeft dat je paard zo is. Als ik dat aan die van mij geef is hij niet te hanteren.

Mijn paard krijgt met de voerbeurten een bodempje zodat hij niet overgeslagen wordt (2x een handje Pavo basic) en na het werk 300gr muesli (Appelmix van Horsefood) met zijn supplementen en olie (60ml). Olie mag je gerust veel meer voeren wanneer dat nodig is, worden ze niet heet van schijnbaar.

Looplust hebben ze of hebben ze niet, alleen het schrikkerige (het scherpe randje) is er zo af bij mijn paard. Doordat hij verder al zijn vitaminen binnen krijgt en olie, is hij rond en gezond en glimt als een spiegel!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 29-01-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Re: Wat bijvoeren aan een nerveuzer paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:29

Pianissimo van Cavalor

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:33

Hier ook een hete rilkikker :D ik voer in de winter Agrobs Fetura (cobs) http://www.equihappy.nl/fetura.html

Is gewoon ruwvoer zonder troep, maar wel met veel eiwitten voor spieropbouw.
Ik giet er trouwens een flinke scheut zonnebloemolie over.

Als je het wil proberen heb ik wel een link waar je het online kan bestellen (wordt gewoon thuisbezorgd)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:37

Je zou indd weg kunnen blijven van krachtvoer en je krachtvoer vervangen voor bietenpulp met zemelen en vitaminekorrel. De magnesium zou ik zeker handhaven want bietenpulp heeft een scheve verhouding CA:PH:MG. De CA:PH wordt rechtgetrokken met zemelen maar niet de MG.
Bietenpulp geeft een verspreide energie gift af, in plaats van de snelle energiegift van brok. Het is goed voor de darmen en paardjes worden er vaak iets dikker van. Het zit tussen ruw en krachtvoer in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:40

je paard 24/7 buiten zetten lijkt me hier de oplossing. De oorzaak aanpakken en niet het symptoom bestrijden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:41

Met het geven van zonnebloemolie zou ik toch voorzichtig zijn. Zonnebloemolie heeft nl. veel omega 3 i.p.v. 6. Geef dan liever lijnzaadolie of sojaolie, deze zijn in een betere verhouding omega 3 en 6.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:45

Hete KWPN-er hier krijgt geen biks, maar op dagen van inspanning een half schepje Hartog Energy Balance muesli met wat luzerne. Verder alleen hooi en stro. Doet ze het goed op!
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 29-01-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:46

24/7 buiten? We hebben het hier over een karaktereigenschap van het paard hoor. Typische extravert right brainers. Oorzaak is niet te weinig beweging.... Kan mijn paard 24/7 buiten zetten maar er veranderd helemaal niks. Kan haar elke dag drie uur in het bos laten galopperen, maar er veranderd niks. We hebben het hier niet over paarden die kilo's krachtvoer krijgen en verder de hele dag op stal staan,..

Ik herken je probleem. Ik voer minimaal krachtvoer (handje voor de fun) en vitaminekorrel voor aanvulling. Paard staat hele dag buiten en enkel 's nachts op stal en wordt bijna dagelijks gereden. Dat hiepergedrag is redelijk onder controle maar heb maar geaccepteerd dat ze nou eenmaal zo is. Ik probeer maar het positieve ervan in te zien. Lekker voorwaarts, werklustig, leergierig, sensibel en een maatje voor het leven.
Laatst bijgewerkt door Sjira op 29-01-15 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:46

Ik geef mijn Engels Volbloed Senioris Prioris Slobber bij, werkt super! wordt er niet heet van, is er lekker van aangekomen en kan hem nu ook in de winter op gewicht houden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:54

Veel meer ruwvoer, onbeperkt!

Inplaats van tig supplementen en ingewikkeld voer moet er gewoon meer ruwvoer in.
En kijk ook eens of het paard het wel warm genoeg heeft.
Een paard wat schraal is en fanatiek, kan het ook koud hebben en daarom willen bewegen , is sowieso prikkelbaar.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:57

De Luzerne van Subli is goed, alleen vinden ze het zonder melasse niet zo lekker en moeten ze even wennen. Ik zou eens kijken of je wat magnesium kunt bijvoeren, dat helpt bij mij paarden wel.Als je minder brokken wilt gaan voeren zou je een deel kunnen vervangen door geweekte bietenpulp zodat ze toch mooi op gewicht blijft
Succes
Laatst bijgewerkt door Carantona op 29-01-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:57

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:03

Ik lees even mee :)

Mijn merrie is precies zo, energie voor 10 en schrikt werkelijk overal van..
Ze krijgt al magnesium en heeft onbeperkt ruwvoer en veel beweging..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:07

Het karakter verander je niet maar ik zou ook het krachtvoer schrappen. Ik geef enkel een sobere ponybrok aan mijn paard (0,5 kg per dag). Alles wat ik er meer in stop geeft ontploffingsgevaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:10

let op haver in het voer! liever niet dus :n

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:42

Wat veel reacties al! Bedankt!

De hoeveelheid krachtvoer is met de nieuwe brok iets omhoog gegaan naar driekwart schep per keer, omdat dit speciale brok is voor nerveuze paarden, met extra magnesium en biotine voor sterkere hoeven. (Zie het linkje in mijn beginpost). Beiden kan ze goed gebruiken. Deze brok en hoeveelheid heb ik aangeraden gekregen en over een paar weken kijken we hoe ze het erop doet. (Na ongeveer 2 maand.) Deze brok wordt bijvoorbeeld vaak gevoerd aan politiepaarden.
Ze kreeg dus eerder een halve schep sportbrok, maar daar was teveel van het goede. Eerder kreeg ze nog meer, maar dat is al steeds verder afgebouwd.

Ze is een groot paard en krijgt ook veel ruwvoer per dag. Haar hooi van vanmorgen had ze nog niet op, toen ik er net om 12uur was. En rond de middag, eind van de middag en avond ook hooi. Dat vind ik persoonlijk heel mooi verdeeld, op veel pensionstallen is dat anders ;) Ze staat dus bijna nooit zonder en staat ook op ruim stro.

Magnesium krijgt ze dus al bijgevoerd. Dat is ook de reden dat ik iets zoek om bij te voeren na de training. Want zo los eet ze de magnesium natuurlijk niet. Dus dat vermeng ik met een halve schep muesli of slobber.

@weidebloem: Bietenpulp hebben we voor deze brok inderdaad geprobeerd. Dat wilde ze niet eten, terwijl ze verder niet een hele kieskeurige eter is. Meer mensen die hier last van hebben? Of die tips hebben waardoor ze het misschien wel zou eten? Olie zal ik even naar kijken. Waar kan je Sojaolie halen/bestellen?

@spatter: het paard staat in een vrij lage schuur met hooizolder erboven, aan het woonhuis vast. Het vriest daar eigenlijk nooit. Ze heeft nu een deken van 300gr op, omdat ze wel elke dag naar buiten gaat. Is dat nog te koud? Ze voelt verder nooit koud aan en heeft wel een vachtje, maar geen enorme vacht. (Normaal gesproken scheer ik haar altijd, maar dat was dit jaar niet nodig.

@icecrystal: Pianissimo van Cavalor heb ik een poosje gevoerd, maar ik werkte weinig verschil. Kan het nog wel een keer opnieuw proberen. Ik had op Bokt alleen ook wat mindere reacties over dit voer gelezen, maar die kan ik zo snel niet meer terugvinden.

@listiglistje: Waar is dat te bestellen en op wat voor kosten moet ik rekenen? Ik ga me er even in verdiepen.

@Maartje1990: 24/7 het land op is helaas geen optie. Hier op de Groningse klei is dat echt niet mogelijk. Ze staan hier zo lang mogelijk dagelijks in de wei en gaan in principe elke dag de paddock in, zo lang mogelijk.
Momenteel heeft ze aan 1 voet helaas ook nog mok, terwijl de paddock niet eens zo nat is. En hier heeft ze een aantal weken al een dik been door gehad. Ben nog steeds braaf elke dag aan het smeren. Bovendien is het geen robuuste haflinger/fjord of ander sober type, maar al een te dun bloedpaard. In de kou en nattigheid zetten gaat haar geen goed doen. Gras staat er nu namelijk niet en vers gras na koude nacht(in de ochtend) is ook erg slecht voor paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:52

http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-fetura-25kg.html

online te bestellen, verzendkosten zijn 3,95 per zak, maar daarvoor wordt het keurig overal op locatie in NL bezorgd!

Wil je meer zakken, zou ik een agrobs/equifyt verdeelpunt bij je in de buurt zoeken

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:55

Mijn ervaring met pianissimo is erg goed. Ik merk dat de scherpe randjes bij mijn hete merrie er vanaf zijn. Ik voer het nu 3 maanden en het heeft wel even geduurd voor het verschil goed merkbaar was.
Ik ben wel benieuwd wat de neg. reacties hierover zijn.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:55

Dankje! Ik zie dat het eiwitrijk is, maar zorgen te veel eiwitten niet juist voor spierverzuring? Paard heeft namelijk een keer spierbevangenheid gehad, dus ik moet hier wel wat voorzichtig mee zijn. Misschien dat dit al opgevangen wordt door het feit dat ik het alleen voer na inspanning, dus niet op dagen dat ze rust heeft.

@icecrystal: Volgens mij was het iets met dat het suiker- en zetmeelgehalte niet heel laag schijnt te zijn voor rustgevender voer en dat er ook paarden waren die er juist heel lusteloos van werden. Het klopt wel dat de muesli behoorlijk plakt, wat vaak aangeeft dat het vrij veel suikers bevat. Dat was mij destijds ook opgevallen.
Laatst bijgewerkt door Grass op 29-01-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:13

kan de extra magnesium niet meegevoederd worden samen met die 3x KV ipv nog eens extra KV er bij te geven?
Pianissimo bevat nog steeds 32% suikers + zetmeel. te veel suikers/zetmeel (en in verhouding te weinig arbeid) veroorzaken spierverzuring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:20

Ka_tje schreef:
kan de extra magnesium niet meegevoederd worden samen met die 3x KV ipv nog eens extra KV er bij te geven?
Pianissimo bevat nog steeds 32% suikers + zetmeel. te veel suikers/zetmeel (en in verhouding te weinig arbeid) veroorzaken spierverzuring

Eens met Ka_tje. Verder is het juist niet handig om ná de training te voeren. Je kunt beter de dag vóór dat je gaat trainen goed voeren en daarna niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:22

Bij mij heeft Magnesium al veel uitgemaakt.
Door haar muesli zonder haver. (Subli)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:22

Meevoeren met de brok zou opzicht kunnen. Dan moet ik op stal vragen of ze dat willen doen.
Alleen blaast ze de magnesium tussen de brokken weg :D Paar keer snuiven en het vliegt allemaal de bak uit :D
Vandaar dat de slobber ook zo ideaal is. daar meng je het netjes doorheen en met de Pavo Nature's best maak ik het altijd een beetje nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:23

essy87 schreef:
Meevoeren met de brok zou opzicht kunnen. Dan moet ik op stal vragen of ze dat willen doen.
Alleen blaast ze de magnesium tussen de brokken weg :D Paar keer snuiven en het vliegt allemaal de bak uit :D
Vandaar dat de slobber ook zo ideaal is. daar meng je het netjes doorheen en met de Pavo Nature's best maak ik het altijd een beetje nat.

Bij mij blijft het plakken door de lijnzaadolie :D