Wat voer jij naast bietenpulp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eduard007

Wat voer jij naast bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 22:01

Mijn paard is erg gevoelig op zijn darmen.
Nu eet hij bietenpulp met veel liefde dus dat wil ik voorlopig
Eens proberen maar wat voeren jullie als krachtvoer erdoorheen?

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:03

Slobbermash van pavo voer ik door bietenpulp heen en daarnaast krijgt die van mij s'ochtends basisbrok van pavo
Laatst bijgewerkt door magdabouma op 23-01-15 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Re: Wat voer jij naast bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:04

Kurkumapoeder en wortelen.
Ik wil ook nog wat zemelen er bij gaan geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:06

Seniores priores is als basis bietenpulp, maar is aangevuld met alles wat een paard nodig heeft.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:07

Speedibeet... Paardenmeel.. Lijnzaadolie.. wortelen... Lucerne..
Maar die van mij moet aankomen.. Dus ik probeer even uit te vinden wat het beste voor hem werkt..

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:09

Ik voer hoofdzakelijk bietenpulp (van Mijten, zonder melasse) gemengt met Tarwezemelen. Dit om de fosfor calcium verhouding goed te houden. Om de mineralen en sporen elementen e.d. op peil te houden voeg ik naar behoefte Noors Zeewier en Veendrenkstof bij. Ze geven vaak na een periode vanzelf aan dat ze dit niet meer willen. In de wintermaanden wil ik nog wel eens iets toevoegen van 'Just Grass' of de 'C4L' voor wat extra eiwitten die ze missen in het gras.
Hiernaast krijgen ze onbeperkt goed stengelig ruw hooi.

Heb hiermee twee goed gevulde AV's, met een gezonde portie energie (geen idiote stuiterballen van de suikers) en geen dikke vetnekken/billen :Y) Tevens staan ze flink in training en hiermee redden ze het makkelijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:14

- mix van maismeel/bietenpulp
- Pavo Sportbrok
- Equifyt Sport + (musli)
- Agrobs Fetura (eiwitrijke gras/kruidenbrok)
- Zonnebloemolie

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:39

Halve schep bietenpulp, om haar een beetje op gewicht te houden in de winter maanden. Daarnaast 1kilo C4L met paar handen luzerne en 300 gr ruwe spelt

Ruwvoer 4 kilo voordroog en 7 a 8 kilo hooi.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 22:41

Wouw! Dank jullie wel voor de snelle reacties. Mijn paard hoeft niet dikker te worden maar voor zijn darmen lijkt dit heel goed te werken en ik heb hem nog nooit zo enthousiast gezien op voer als de afgelopen twee dagen hoeveel voeren jullie van de bietenpulp? Hebben jullie paarden er voldoende aan kwa energie? Tarwezetmelen om de calcium verhouding goed te houden? Zou je daar nog iets meer over kunnen vertellen?

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 22:42

Bedoel je een halve schep geweekte bietenpulp of droog en daarna weken?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:55

Van mij krijgt een halve schep droge pulp (a500 gram) met ongeveer 1,5 à 2 liter water.
De zemelen zorgen voor een goede verhouding (calcium fosfor geloof ik)

Mijn paard krijgt de kurkuma poeder wat goed zou zijn voor oa de spijsvertering.

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:57

Mijn merrie had veel last van diarree haar benen waren altijd nat .

Sinds ik haar enkel ruwvoer voer en SP ben ik daar helemaal van af.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:07

listiglistje schreef:
- mix van maismeel/bietenpulp (2 voerscheppen)
- Pavo Sportbrok (2 voerscheppen)
- Equifyt Sport + (musli) (1 voerschep)
- Agrobs Fetura (eiwitrijke gras/kruidenbrok) (2 voerscheppen)
- Zonnebloemolie (een flinke scheut)

Veel, maar paard is ook 1.82 en wordt getraind op ZZZ/PSG nivo, die moet wel wat meer doen als een x van hand veranden en een grote volte :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:29

Per paard krijgen ze hier 1/3e schep ongeweekte pulp/zemelen mix.
Door de grote hoeveelheid cellulose in de bietenpulp is het ideaal voer om de darmen goed bezig te houden.
Tevens vind ik een groot pluspunt dat ze niet zo snel uitgegeten zijn, maar echt even zoet zijn ermee.

Calcium/fosfor moet altijd in een bepaalde verhouding gegeven wordt. Ik weet het niet meer exact hoe het nou zat, zou ik op moeten zoeken. Maar als je enkel bietenpulp geeft krijg je een overschot van 1 vd 2, vandaar de mix met tarwezemelen.

Bietenpulp wordt veel in de endurance gevoerd, juist vanwege de goede, langzaam vrijkomende energie en de goede darmvulling.
Tevens wordt het steeds meer geadviseerd bij maagzweer patientjes, of om aan te komen of af te vallen.

Ik zweer erbij :)
Overigens betaal je voor de bietenpulp van Mijten nog geen 10,- per 15kg en hier doe je echt lang mee. Heb nog nooit zo goedkoop gevoerd.
Wel moet deze minimaal 1.5u weken, bij de pavo speedibeet is dit korter volgens mij?

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 01:36

Ja klopt bij pavo is het 10 minuten... Eten ze het wel net zo makkelijk? Ik ben blij dat iedereen zo positief is over dit voer. Mijten heeft een leverancier bij ons in de buurt dus ga eens informeren!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 02:16

Als je een welkoop in de buurt hebt, daar is 20kg 8 euro. Heet water er op en afdekken helpt om het sneller zacht te krijgen.
Verhouding bietenpulp en zemelen is 2 scheppen pulp op 1 schep zemelen (droog). De pulp is rijk aan calcium, de zemelen aan fosfor, vandaar de mix.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 08:12

Dank je wel!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:40

Idd precies zoals Tamara zegt. Ik twijfelde of het nou 15 of 20kg was.
Hier smullen ze ervan :j

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:47

Ik week bietenpulp samen met maïsvlokken en geplette gerst. 1 keer per dag. Daarnaast 1 keer gewone onderhoudsmengeling en zemelen. En onbeperkt hooi. Ze staan op vlas. Ze blinken allemaal als een spiegeltje en zijn kerngezond. Het zijn wel geen sportpaarden die enkele uren per dag moeten werken.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:27

Hier krijgen ze ongeveer 300 gram droge pulp met een voerschep luzerne,zonnebloemolie en een flinke schep subli sportbrok. Wij geven ze gewone pulp die ook door onze koeien gegeten wordt. Ik merk geen verschil aa mijn paarden, behalve in de portemonnee ;-)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:28

Die van mij krijgt twee keer per dag een halve schep ongeweekte bietenpulp met 1,5 á 2 liter water. Ik voer Seniores Priores omdat daar al de juiste hoeveelheid zemelen in zit om de juiste calcium fosfor verhouding te krijgen. Zelf vind ik dat wel lekker makkelijk, gewoon een halve schep met water en ik hoef niet na te denken over het toevoegen van zemelen.
Daarnaast krijgt hij elke dag een halve schep muesli, de quattro van Mijten.
Hij krijgt weinig krachtvoer omdat hij op dit moment bijna niet werkt, maar wel extra bietenpulp omdat hij wat mag aankomen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:33

In de zomer krijgt mijn merrie alleen haar vitaminesupplement door een beetje bietenpulp, anders eet ze de vitaminen niet. In de winter gaat er muesli door de bietenpulp in een ong. 1:1 verhouding droog materiaal. Daarna gaat er uiteraard nog water bij.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:34

Pavo Sportsfit. Is een muesli met vrij veel energie als zodanig, maar ze kauwt wel langer dan op de geperste brokvariant (Pavo Allsports). Ik geef trouwens ook slobber van Pavo voor de darmen en daar ben ik heel tevreden over.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:39

Ik voer ook de pulp van de welkoop. Bevalt prima

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:49

canisia schreef:
Ik voer hoofdzakelijk bietenpulp (van Mijten, zonder melasse) gemengt met Tarwezemelen. Dit om de fosfor calcium verhouding goed te houden. Om de mineralen en sporen elementen e.d. op peil te houden voeg ik naar behoefte Noors Zeewier en Veendrenkstof bij. Ze geven vaak na een periode vanzelf aan dat ze dit niet meer willen. In de wintermaanden wil ik nog wel eens iets toevoegen van 'Just Grass' of de 'C4L' voor wat extra eiwitten die ze missen in het gras.
Hiernaast krijgen ze onbeperkt goed stengelig ruw hooi.

Heb hiermee twee goed gevulde AV's, met een gezonde portie energie (geen idiote stuiterballen van de suikers) en geen dikke vetnekken/billen :Y) Tevens staan ze flink in training en hiermee redden ze het makkelijk.

Hoe bedoel je dat ze na een periode aangeven dat ze het niet meer willen ? Welke voeding heb je het dan over ?