Voorheen hoef bevangen moet dikker worden maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

powerhorse

Voorheen hoef bevangen moet dikker worden maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 21:26

Hallo,

even een vraagje
hoe krijg je op een verantwoorde manier
een voorheen hoef bevangen shet en dan vooral met gras
dikker ze heeft al 24/7 hooi en verder marstall vito en een wortel
wat kunnen we zonder gevaar geven.

in bijna alles zit suiker.

groetjes Powerhorse

karuna
Drukke kabouter

Re: Voorheen hoef bevangen moet dikker worden maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:28

De wortels zou ik zowiezo weglaten, dat zijn alleen maar suikerbommen en kunnen juist bevangenheid opwekken. Je zou maismeel of bietenpulp kunnen proberen. Beiden zijn redelijk suikerarm maar zetten wel aan. Of meer ruwvoer geven en kijken of dat voldoende is al.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:35

Ik zou voor enkel ruwvoer gaan in combi met vitamine poeder. Al die troep weg laten (wortels, brokjes, etc). Verder genoeg bewegen en voor voldoende water zorgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:38

Ik geef grasbrok, bietenpulp en lijnzaadolieaan mijn ex-hb'er, dat gaat erg goed.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:41

Ik mis nog wel wat informatie over de Shetlander.
Hoe oud is hij/zij?
Moet hij arbeid verrichten of staat hij alleen maar mooi te zijn?
Is zijn gebit in orde?

Pas als dit duidelijk is dan kunnen we meer gericht meedenken hoe jouw Shetlander te laten aankomen.

powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 21:45

Ze beschikt over 24/7 hooi
in de slowfeeder.

ik weet nu niet of dit mag ivm de bietenpulp.
KRUIDENSLOBBER

Zeer voordelig in gebruik! Met 5 kg maakt u meer dan 30 kg slobber!!
Licht verteerbare structuurslobber
30% kruiden en grassen
15% zuiver lijnzaad
Bij spijsverteringsproblemen
Voor paarden en pony's
een heerlijke aanvulling voor uw senior paard
Als aanvulling in de winter of bij terug val door ziekte.
LET OP!!!! NOOIT IN DROGE VORM VOEREN ivm het sterke uitzetten !!!!! (de afbeelding is van de gedroogde staat)

MIN 6, MAX 24 UUR WEKEN, ZET TOT 6X IN VOLUME UIT!!!

Met water overgoten (5 liter toevoegen per 1kg brokken), de brokken 6 tot maximum 24 uur laten inweken alvorens te voeren. Door het hoge aandeel van verschillende grassen, kruiden (30%) en geëxpandeerd lijnzaad (15%) krijgt u een voedzame, 100% natuurlijke slobber geschikt voor elk paard of pony.

Deze slobber is uiterst geschikt voor te energieke paarden en paarden die makkelijk hun gewicht verliezen. Ook oudere paarden en pony’s met gebitsproblemen of paarden herstellende van gezondheidsproblemen zullen deze Zupa appreciëren.
Aangevuld met uw eigen muesli of Equifyt Natural base verkrijgt men een ideale kruidenslobber!

Voedingswaarde

INFORMATIE PER KG

Ruw Eiwit
Ruw Vet
Ruwe As
Ruwe Celstof

12.0 %
6.0 %
7.2 %
17.5 %

Ingrediënten

VOEDERMIDDELEN
Bietenpulp 55.0%, Luzerne 30.0% (Beemlangbloem, Rietzwenkgras, Ruwbeemd, Timothee, Veldbeemd, Witbol, Wilde Cichorei, Duizendblad, Goudsbloem, Lucerne, Klaver, Kaasjeskruid, Wilde korenbloem, Wilde Margriet, Mariadistel, Wilde Peen, Bietenpulp, Wikken, …), geëxtrudeerd Lijnzaad 15% Lijnzaad,

Equi Zupa is rijk aan hoogwaardige natuurlijke voedingstoffen, mineralen, spoorelementen, zoals Calcium, Fosfor, Koper, IJzer, Mangaan, Zink, …

Gebruikswijze

BEREIDINGSWIJZE 6-7kg ZUPA
1kg droge Zupa-brokken met 5-6 liter water overgieten
(= 1 maatbeker Zupa in halfvolle (10-12l) emmer water of 2 scheppen in volle emmer)
12 uur laten rusten alvorens aan de paarden te voeren!

A.D.H. (Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)
100-200g geweekte Zupa per 100kg lichaamsgewicht, Natural base en onbeperkt ruwvoeder.
Men dient de hoeveelheid krachtvoeder aan te passen naar de individuele behoeften van het paard. De belangrijkste bepalende factoren zijn: de hoeveelheid beschikbaar ruwvoeder, de arbeid die het paard moet verrichten en de individuele (versnelde/vertraagde) stofwisseling van het paard.
DROOG en BUITEN BEREIK van paarden bewaren!

Verkrijgbaar in 25 kg zak 5 of 10 kg

in de voorraad zijn alleen volle zakken verwerkt, indien u losse kg's wilt bestellen vraag dan naar de beschikbaarheid

powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 21:47

ze is 13 en loopt 2 span en is daarin de actiefste en kan haar niet lang genoeg zijn
tanden en kiezen zijn oke december nog geweest

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:50

Ik weet niet waar je zit, maar ik voer mijn paarden paardenmeel uit Den Dungen. Dat is een speciaal paardenmengsel. Mijn paarden doen het daar ontzettend goed op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:03

Een volwassen, maar niet oude Shetlander met arbeid en voldoende loop lust dus.
Sowieso is het voor een oud-bevangen Shetlander beter om wat slank te zijn dan te dik.

I.v.b. met haar hoefbevangenheid zou ik de voeding eerder in eiwit dan in suikers.
Eiwit is een hoogwaardige bouwstof voor spieropbouw en groei. Niet zo gek dat dat dus ruim aanwezig is in opfokbrok voor jonge paarden. Suiker is een snelle brandstof die hebben jonge paarden niet nodig dus dat zit er juist niet veel in.
Een andere bron van eiwitten is luzerne, wat dat betreft is de slobber waarvan je de beschrijving geeft prima, ik mis alleen het aandeel suiker in deze slobber die wordt niet vermeld.

Onze oude pony geven we in het najaar Fibra bij, dit is een mengsel met veel luzerne en kruiden aangevuld met een vitamine korrel. Daarmee kwam hij mooi bij toen de voedingswaarde in het gras terug liep.

Verder zou ik voor een pony die moet aankomen (een gedeelte van de dag) de slowfeeder weglaten en onbeperkt hooi geven gewoon uit een bak of van de grond. Het gebruik van een slowfeeder is een beperking in de hoeveelheid hooi, het is wel de hele dag aanwezig maar niet onbeperkt.

powerhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:49

In welke Luzerne zit geen melasse verwerkt of t minst?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:01

Iets waar mijn da nu erg fan van is: rise-up. Geen suikers en alle paarden die ze kent een dit krijgen zijn mooi in vorm gekomen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:32

Vooral langzame overgangen maken met voer. Veranderingen in het eiwitgehalte in het eten heel rustig opbouwen. Zorgen dat het paard niet uit balans raakt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:56

karuna schreef:
De wortels zou ik zowiezo weglaten, dat zijn alleen maar suikerbommen en kunnen juist bevangenheid opwekken. Je zou maismeel of bietenpulp kunnen proberen. Beiden zijn redelijk suikerarm maar zetten wel aan. Of meer ruwvoer geven en kijken of dat voldoende is al.

Grappig wortels die voornamelijk uit water bestaan zijn suikerbommen en maismeel wat erg rijk aan zetmeel is zou wel geschikt zijn?

Ik zou gaan voor een rijkere ruwvoer zoals bietenpulp (kan je mengen met de Vito), luzerne eventueel in brokvorm of een grasbrok en eventueel een scheutje olie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:00

fransje23 schreef:
Grappig wortels die voornamelijk uit water bestaan zijn suikerbommen en maismeel wat erg rijk aan zetmeel is zou wel geschikt zijn?

Ik zou gaan voor een rijkere ruwvoer zoals bietenpulp (kan je mengen met de Vito), luzerne eventueel in brokvorm of een grasbrok en eventueel een scheutje olie.

Eens, maar ik zou ook oppassen met luzerne (los en in brokvorm bevat het ook veel suikers). Olie is een goede toevoeging om aan te zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:33

Babootje schreef:
Eens, maar ik zou ook oppassen met luzerne (los en in brokvorm bevat het ook veel suikers). Olie is een goede toevoeging om aan te zetten.

Luzerne is relatief arm aan suiker&zetmeel vergelijkbaar of soms minder dan hooi. Luzerne bevat wel meer eitiwit :)

Subli luzerne bevat geen melasse, de luzernebrok van Hartog is ook melassevrij. De gewone Hartogluzerne bevat wel wat melasse maar het gehalte suiker&zetmeel is ondanks dat slechts 10%.

Een andere optie voor je shet zou Subli seniores priores kunnen zijn.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:39

Voor beter advies misschien nuttig om een foto van de pony te plaatsen? Ik ben wel heel benieuwt of ze idd te dun is, of simpelweg 1 van de weinige shetten in nederland met een gezond gewicht...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:21

Het suikergehalte van hooi is 10%, als ze onbeperkt hooi krijgen en daar geen last van hebben, houd ik dit graag aan als richtlijn.

Ik zou beginnen met speedibeet te voeren. Dit is een bietenpulp met een zeer laag suikerpercentage (5%) dat maar kort geweekt hoeft te worden (10-20 minuten). Op zich zijn meerdere soorten bietenpulp geschikt, mits het suikergehalte maar genoemd wordt. Als de pony 5kg hooi eet, dan is 1kg (droog gewogen) bietenpulp zonder te corrigeren voor een scheve Ca-P verhouding prima. Eet je pony minder hooi, dan navenant minder bietenpulp of je moet het gaan corrigeren met zemelen (250g zemelen per kg bietenpulp is de verhouding).

Daarnaast zou ik eventueel zonnebloemolie gaan voeren. In principe zou je het op kunnen voeren tot 100mL per 100kg paard, maar dan moet je wel supplementeren met vitamine E en selenium (waarbij je weer erg moet opletten dat je selenium niet overdoseert, want selenium is al in vrij lage overdosering giftig). Dus raad ik je niet hoger dan 25-50mL olie per 100kg paard te gaan voeren. Bij een shetlander van 150kg dus 35-50mL per dag en bij 250kg tussen de 50-70mL per dag (de doseerdoppen van Robijn Klein en krachtig zijn hier erg handig voor. Deze hebben een streepje bij 35mL en 52mL).

Bij alles geldt, rustig opbouwen. Overschakelen verdeeld over 1 tot 2 weken.

Indien de shet al mager was toen hij hoefbevangen werd, dan zou ik zeker laten testen op insulineresistentie (IR of EMS genoemd, is een soort suikerziekte) en Cushing (PPID genoemd).

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:17

fransje23 schreef:
karuna schreef:

Juist! En zo min mogelijk bewerkt voeren. Voldoende hooi van goede kwaliteit met een goede voedingswaarde, bietenpulp, een vitamine korrel, en een vetrijk product voor de calorieën zoals lijnzaadolie waar vitamine E aan toegevoegd is.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:56

Sinds kort voer ik onze zeer hb gevoelige mini shet bij met bietenpulp en een beetje zeewier. Een beetje spelt mocht er best over, zelfs beetje haver ook maar dat durf ik niet elke dag te doen. Een beetje groente erbij mocht ook (broccoli) en af en toe een worteltje en beetje fruit kon ook geen kwaad. Althans dit is een voer advies wat ik ergens las. Toch heb ik daar best een goed gevoel bij, ik denk dat het met mate juist wel goed is, in de natuur eten ze ook niet alleen maar gras, denk ik.

Ik heb echt uren en uren gespendeerd aan het uitzoeken wat ik haar naast haar hooi kon bijvoeren (ze begon deze winter toch wat in te vallen) en kwam via paardnatuurlijk ook uit op de formula4feet van equilife, maar daar mocht ze dan echt maar zo een ietsiepietsie beetje van hebben, dat ik verder ben gaan zoeken en uiteindelijk op de bietenpulp ben uitgekomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:06

Ik zou ook speedibeet voeren. Als je xgram per dag Vito geeft, zou ik een deel daarvan door de speedibeet doen. En dan een scheutje lijnzaadolie. Ik geef het hele jaar door magnesium bij. Mn ruin en de shet hadden bij bloedonderzoek magnesium laag en het zou ook goed preventief werken bij bevangenheid. De ruin is licht bevangen geweest en daarna nooit meer, dus durf daar ook niet mee te stoppen.

Om de maand krijgen ze ook een kuur psyllium en dan de husk.

Onze shet is nog nooit bevangen geweest. Hij staat met de ruin en merrie. Normaal 24/7 buiten, maar nu gaan ze 's nachts naar binnen. Hij doet al maanden niks verder, maar blijft netjes op gewicht. Ze hebben onbeperkt ruwvoer.

Hoe is je ruwvoer en heb je dat weleens gewogen? Misschien is het nog te weinig in kilo's of erg arm.

ipv een wortel zou ik liever een handje voer geven. Wij hebben een tijd Vito gegeven en daarna fser light. Omdat we het steeds moeten bestellen, zijn wij overgestapt op Cavalor Fiber Force, die we wel iets makkelijker kunnen aanschaffen, net als de westernmix die we ook gebruiken.

Ik heb ook een tijd zelf gemixt en alles afgewogen en uitgezocht, maar daar moet je voor 1 shet toch aardig wat voor inslaan. En als je geen ruwvoeranalyse hebt, weet je nooit of je goed zit.

Ik geef nu iets meer muesli en laat verder veelw eg wat we voorheen gaven. Mijn ruin doet het er goed op. Ik geef de westernmix vanwege 2 quarters, maar daar zit ook extra vit e in bijv en wat granen. Ik geef maar een heel klein beetje daarvan.

Naast dit heb ik ondervonden dat het management verder ook belangrijk is. Vol op de wei of een volle bak hooi en dan op stal vond ik niks. Die van ons staan 24/7 buiten en bleven zodoende continu in beweging. Nu staanz e wel 's nachts op stal, maar ze komen 's ochtends meteen weer buiten en bewegen de hele dag door.

Paarden die zich vol vreten en stilstaan, lijkt mij heel slecht, maar of daar ooit al een wetenschappelijk onderzoek naar geweest is weet ik niet. Natuurlijk pleit iedereen voor bewegen. Maar ik heb het specifiek over het op stal zetten na een dag vreten op de wei. Alles wat ze binnen krijgen moet een weg vinden of erbranden, dus vandaar mijn idee daarover.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:50

Mizora schreef:
Het suikergehalte van hooi is 10%, als ze onbeperkt hooi krijgen en daar geen last van hebben, houd ik dit graag aan als richtlijn.

Ik zou beginnen met speedibeet te voeren. Dit is een bietenpulp met een zeer laag suikerpercentage (5%) dat maar kort geweekt hoeft te worden (10-20 minuten). Op zich zijn meerdere soorten bietenpulp geschikt, mits het suikergehalte maar genoemd wordt. Als de pony 5kg hooi eet, dan is 1kg (droog gewogen) bietenpulp zonder te corrigeren voor een scheve Ca-P verhouding prima. Eet je pony minder hooi, dan navenant minder bietenpulp of je moet het gaan corrigeren met zemelen (250g zemelen per kg bietenpulp is de verhouding).

Daarnaast zou ik eventueel zonnebloemolie gaan voeren. In principe zou je het op kunnen voeren tot 100mL per 100kg paard, maar dan moet je wel supplementeren met vitamine E en selenium (waarbij je weer erg moet opletten dat je selenium niet overdoseert, want selenium is al in vrij lage overdosering giftig). Dus raad ik je niet hoger dan 25-50mL olie per 100kg paard te gaan voeren. Bij een shetlander van 150kg dus 35-50mL per dag en bij 250kg tussen de 50-70mL per dag (de doseerdoppen van Robijn Klein en krachtig zijn hier erg handig voor. Deze hebben een streepje bij 35mL en 52mL).

Bij alles geldt, rustig opbouwen. Overschakelen verdeeld over 1 tot 2 weken.

Indien de shet al mager was toen hij hoefbevangen werd, dan zou ik zeker laten testen op insulineresistentie (IR of EMS genoemd, is een soort suikerziekte) en Cushing (PPID genoemd).

Oe, super, deze informatie! Ik weet niet of het wel gepast is van mij om hier op te reageren in dit topic, maar ben iig wel heel blij met deze informatie want ik had begrepen dat ik altijd iets bij de bietenpulp (heb ook de speedibeet trouwens) moest geven om de ca/p verhouding wat recht te trekken. Maar omdat ik ook al had begrepen dat granen weer te veel suikers zouden opleveren, heb ik er een week of wat dit gevoel %) over gehad.
Ben toen ergens heel laat op de avond op voedingsinfo voor hb gevoelige paarden gestuit, waarin stond dat verschillende soorten groenten en fruit, in combi met spelt en zelfs haver, een prima aanvulling waren en toen snapte ik er eigenlijk helemaal geen snars meer van.. Maar het klonk toen allemaal best aannemelijk, kan alleen de site nergens meer vinden.

Maar toch ben ik er wat terughoudend mee, dus dat er niet persé granen bij de bietenpulp hoeft is voor mij wel een opluchting. Dank je!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:56

Ze is mager en krijgt ruwvoer uit haar slow feeder. En je wilt haar dikker. Geen slow feeder meer gebruiken. Ze kan dus niet voldoende ruwvoer opnemen. Even wegen hoeveel je in de slow feeder doet, en haar dan zonder feeder, meer geven.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:58

Beste superpony, mag ik vragen hoe en wat voor magnesium je voert? Dat zou ik voor mijn pony ook graag willen want dat ze daar wat van kan gebruiken is me inmiddels ook duidelijk..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:56

Ik heb gewoon de baaltjes van Welkoop. Omdat we het al jaren geven, geven we een zo een koffieschepje vol 1x daags. Ze aten het heel moeilijk. Dat is ook de reden dat we een muesli bij geven.