zitten op een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwii

zitten op een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:29

.. Ik ben natuurlijk woest, wie gaat er nou zitten op een veulen van 7 maanden oud?

Alleen mijn vraag aan jullie is nu, wat zijn nou precies de risico's als je dit doet?
Welke delen raken beschadigd?
Deze informatie wil ik graag gebruiken om er voor te zorgen dat het niet weer gebeurd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: zitten op een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:35

Meen je dit serieus?
Het is voor het hele lijf niet goed...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:36

Nee dat begrijp ik ook, en daarom wil gerichte informatie...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:38

Vooral voor de rug en de benen...een veulen is nog lang niet sterk genoeg om een persoon te dragen. Daar krijgt hij later goed last van...is heel snel kapot.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:39

Onderbouwd met plaatjes, artikels etc. Dit kan ik zelf ook wel bedenken, maar denk niet dat ze zich daar nou iets van gaan aantrekken.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:40

Wat is er precies gebeurd?? Van één keer gaan ze niet meteen kapot, in een kudde springt er ook weleens eentje op.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:41

Het is net zoiets als op een baby gaan zitten. Alleen voor mensen die niet goed bij hun hoofd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:41

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:44

@Switt Het gaat nu om een zes jarig meisje, die even op de pony heeft gezeten. Ik heb namelijk de pony er onder weg laten lopen. Ik snap dat die ene keer niet zovéél schade aanricht. Mijn angst ligt er meer bij, dat het meisje de volgende keer vraagt, en dat men dan geen nee durft te zeggen. En dat het op die manier zeg maar uit de hand loopt.

@Jenny Góh, aan zo'n reactie heb ik dus echt helemaal niets he.

@Wianca super bedankt!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:52

Die ene keer maakt echt niets uit, geen zorgen. Een zesjarige weegt ook niet zoveel. Is het je eigen veulen? Ik zou het uit oogpunt van veiligheid voor het kind ook niet echt wenselijk vinden....

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:56

@ Switt nou het is een veulen wat iemand anders voor mij gekocht heeft. Dier is ook compleet aan mij gewend, en laat ook alles toe. Dit dus ook... Gelukkig werd ze wel vastgehouden, daardoor heb ik ook de pony gewoon aan de wandel gezet. En ja die ene keer.. Maar ja moet het natuurlijk wel bij de ene keer blijven! Volgende keer gaat dat meisje natuurlijk wel weer vragen, want die vond het geweldig.

Edit: Ik bedoel zeg maar dat het meisje onder haar oksels werd vastgehouden, dus zo hups er weer af kon :+

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:57

Zeker niet wenselijk, en ook schadelijk als het vaker gebeurt. Echter spelenderwijs een keer een heel licht kind op de rug zetten (en die blijven vasthouden) en dan er weer af lijkt me alles behalve schadelijk en ook leerzaam voor het paard, moet allemaal dan wel leuk zijn, niet lijken op rijden enz. Zo werd ik voor de gein als baby een paar keer op de rug van een veulen gezet die van een kennis was, dan hield mijn moeder mij vast en haalde ze me er gelijk weer af. Veulen en merrie vonden het allemaal wel gezellig die aandacht. Paard deed met inrijden niet moeilijk :') maar echt een klein kind er zo los op zetten vind ik erg gevaarlijk voor het kind, kan me niet voorstellen dat het veulen daarvan schade oploopt, tenzij het kind echt wil 'rijden' natuurlijk.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:59

Oh haha zoals jij hierboven zegt lijkt me niet dat er veel aan de hand is! Volgende keer als het meisje er is gewoon zeggen dat je veulen aan het spelen is in de wei en geen tijd heeft voor ritjes :+ kan toch niet moeilijk zijn :D in je openingspost kwam het even over alsof een volwassene had geprobeerd te rijden op een veulen :')

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:00

@Essie het was in geen enkel opzicht gevaarlijk voor het kindje hoor. Maar het gaat mij meer inderdaad om het willen rijden, want van hier uit kan het alleen maar vaker gebeuren, en wellicht escaleren.

Nou het vervelende is ik ben er niet altijd bij.. En hij staat achter het huis van de man die haar er op liet. Ze zit ook wel eens op m'n andere pony die daar staat. Maarja die is bejaard, en kan het wel hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:01

Zoals jij het zegt kan het geen kwaad. Verstandig en nodig, nee. Maar even een kindje nog vasthoudend onder de oksels erop zetten zou ik geen reden vinden om gelijk die mensen te bombarderen met de doem scenario's.

Jij bent dus niet de eigenaar van het veulen?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-01-15 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:03

Maar wat als ik je vertel dat beide pony's verkouden zijn.. En er komt maar geen dierenarts de boel is kapot geschuurd weet ik niet wat.. Misschien dat je er dan anders over denkt?

Ik blijf er bij, nee die ene keer kan niet kwaad. Maar die ene keer word elke keer, en dat vind ik zeer kwalijk.

Edit: Eigenlijk vind ik het onnodig dat ik dit mijn standpunten moet verdedigen. Ik ben gewoon op zoek naar informatie, welke ik deels als gevonden heb. Ik weet nu in ieder geval welke richting ik moet zoeken.
Laatst bijgewerkt door kwii op 22-01-15 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:03

kwii schreef:
@ Switt nou het is een veulen wat iemand anders voor mij gekocht heeft. Dier is ook compleet aan mij gewend, en laat ook alles toe. Dit dus ook... Gelukkig werd ze wel vastgehouden, daardoor heb ik ook de pony gewoon aan de wandel gezet. En ja die ene keer.. Maar ja moet het natuurlijk wel bij de ene keer blijven! Volgende keer gaat dat meisje natuurlijk wel weer vragen, want die vond het geweldig.

Edit: Ik bedoel zeg maar dat het meisje onder haar oksels werd vastgehouden, dus zo hups er weer af kon :+

Sorry maar ik vind het echt dom dat je dit hebt gedaan. Je geeft een slecht voorbeeld voor dat kindje en nu wil je dat terug draaien, dat is lastig.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 22-01-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:04

Iets met een mug en een olifant ts ;)

Welke schade moet dit werkelijk aanrichten? Waarom gelijk uitgaan van het aller ergste? Waarom toch die angst? Als het jouw veulen is, dan verhuis je toch als je het daar niet vertrouwd?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-01-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:05

Freya wat gedaan? Ik heb het kind er niet opgezet? Ik heb tegen die man gezegd dat het niet kon... Maar ik ga niet een potje staan schreeuwen waar een kind bij staat.

Edit: Vuurneon ken jij de man dan? NEE en ik wel, en ik weet dat dit heel gemakkelijk gaat escaleren als ik er niets aan doe.
Laatst bijgewerkt door kwii op 22-01-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:05

kwii schreef:
Freya wat gedaan? Ik heb het kind er niet opgezet? Ik heb tegen die man gezegd dat het niet kon... Maar ik ga niet een potje staan schreeuwen waar een kind bij staat.

Oh sorry ik begreep dat je zelf het kind erop had gezet.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:06

Freya6 schreef:
kwii schreef:

Oh sorry ik begreep dat je zelf het kind erop had gezet.

Geen probleem, maar we zitten in ieder geval op één lijn :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:07

Maar als jij die man kent, dan pak je toch je veulen op en bent weg?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:07

vuurneon schreef:
Maar als jij die man kent, dan pak je toch je veulen op en bent weg?

Hij heeft het veulen betaald ;(

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:08

Volgens mij bedoelt de TS dat de vader van het kindje het kindje onder de oksels vasthield en toen heeft TS het veulen onder het kind laten weglopen zodat het kind van zijn rug gleed.

Zou gewoon aan de vader uitleggen dat het niet kan, een fatsoenlijke vader doet het dan niet nog een keer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:09

Koop je het veulen over?

Jij kent die man het beste; denk je dat de les lezen echt effectief zal zijn? Ik heb ook bij een hele eigenwijze boer gestaan, maar was zonde van de tijd om daar een info folder voor in elkaar te zetten. Net als een verstokte roker nare plaatjes laten zien; ze roken er niet minder door.