Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lindsey_99 schreef:wat wordt er slecht gelezen of is bericht aangepast? Je zou onderstaande nog kunnen bespreken met je DA.
http://www.homeovet.nl/hormonal_natuurl ... or_paarden
Is net als Moodiemare een kruidenmengsel, maar met een totaal andere samenstelling.
Het bevat met name hop. Hop (lupuline) bevat polyfenolen die een fyto-oestrogene werking hebben.
matasja schreef:Als je geen fok plannen hebt kun je ook nog vragen aan de dierenarts een knikker in de baarmoeder te plaatsen. Dan denkt ze dat ze drachtig is. Staan op bokt ook topics over. Misschien een idee
Matheno schreef:matasja schreef:Als je geen fok plannen hebt kun je ook nog vragen aan de dierenarts een knikker in de baarmoeder te plaatsen. Dan denkt ze dat ze drachtig is. Staan op bokt ook topics over. Misschien een idee
De meeste klinieken zetten geen knikkers meer helaas. Afgelopen zomer heb ik een merrie gekocht die ook constant hengstig was. Kliniek Emmeloord heeft me toen afgeraden om de knikker te laten plaatsen omdat het een lichaamsvreemd object is en dus vrij snel afgestoten wordt.
Mijn merrie doet het ondertussen goed, is niet meer constant hengstig. Er stond een hengst bij ons op stal en in combinatie met een nieuwe omgeving leidde dit waarschijnlijk tot de constante hengstigheid.
TS, heb je je paard nog maar kort? Misschien moet ze nog wennen aan de nieuwe omgeving en kudde.
Karlijnxxx schreef:Nee er wordt gewoon slecht gelezen. Mijn aanpassingen waren slechts taalkundige verbeteringen.
Kan je mij een uitleg geven wat 'fyto-oestrogene werking' is?
Heb jij zelf ervaring(en) qua werking?
maralyn schreef:Hier ook een malle merrie.
Niet te hanteren met hengstigheid.
Niet te vangen.
Slaan naar anderen.
Boos...
Niemand op haar rug dulden.
Om de 3 weken hengstig.
En was ze niet hengstig, compleet ander paard.
Ze staat met een ruin, een ruin die dol op haar is.
DA gebeld.
"Je merrie is verkikkerd op die ruin. Ze maakt daardoor hormonen aan waardoor ze extreem hengstig wordt. Normale merries laten maar 1 eitje los. Jou merrie een tros druiven.
Dit past niet in haar baarmoeder. Waardoor ze dus pijn krijgt. Daardoor wordt ze nerveus en onhanteerbaar."
Hij kwam met spul aanzetten, wat wij als mens niet op de vingers of huid mochten krijgen.
Het goedje was zo sterk, dat onze hormoonhuishouding ook aangetast zou worden.
Ik heb m bedankt en ging wel op zoek naar alternatieven.
Hier kreeg ik de woorden monnikspeper voor mijn neus.
Ik gaan neuzen en zoeken. En gevonden.
Ze krijg 3 kleine eetlepeltjes op een dag.
Ze krijgt geen brok meer, enkel hooi. En ze vreet het spul prima op!
Na een week... had ik een heel ander paard.
Tevens hengstig. Maar geen vieze staart.
Ik kon haar uit het land halen. Sterker nog! Ze kwam langzaam wat naar me toe lopen.
Ik kon haar gewoon poetsen, zonder dat ze uit lompheid mij aan de kant wilde duwen.
Nee... gewoon relaxed.
Andere paarden om haar heen? Maakt het uit?
In de bak? Stuk gemoedelijker... Stuk minder vluchten, niet meer bokken.
Ik heb haar nu 4 maanden op monnikspeper. En om de 8 weken, laat ik het anderhalf week staan.
Kan ze weer even goed hengstig worden.
Ik doe dan ook even niets met haar, tot ze het zware gehad heeft.
Dan begin ik weer met wandelen en poetsen.
Na 10 dagen, begin ik weer, en na een week. Heb ik mijn gewilde resultaat weer terug.
Ik heb 13,50 betaald... met verzendkosten 17 geloof ik.
En ik doe er nu 4 maanden mee.
Voor mij.... nooit meer anders.
De dierenarts zag ook 100% verschil qua merrie...
hwn schreef:Monnikspeper hoor ik ook wel één en ander over (kan je ook in kruidenzaken kopen), wordt ook wel es gegeven aan moeilijk hanteerbare hengsten.
@TS, bedoel je dat je merrie vervelend is als ze hengstig is, of bedoel je dat ze continu hengstig blijft? Hier hebben we al 2 zo'n merries gehad (1 pensionmerrie en 1 van mijn eigen merries), hebben die dan op aanraden van DA paar maand op regumate gezet, en daarna was alles weer normaal.
Gyne complex heb ik nog gegeven op aanraden van osteo, vind ik ook heel erg duur, en het deed nietse niets (was bij nog andere merrie), maar lijkt me logisch, aangezien ze volgens mij totaal geen specifieke "merrieproblemen" had (paard had rugklachten en was koliekgevoelig)