Tips/ ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Tips/ ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:56

Om bij het begin te beginnen:

Mijn 14 jarige Fjord heeft al van jongs af aan vreselijk slechte hoeven. De eerste jaren groeiden ze enkel zeer weinig tot niets. De afgelopen jaren is ook de hoef zelf veel minder qua kwaliteit geworden.

Op dit moment is het zover dat hij continu terugkerende hoefzweren heeft, een zeer dunne zool, hij staat veels te kort EN het groeit nog steeds niet. Ijzers is op dit moment zelfs niet meer mogelijk omdat er gewoon weg bijna geen ruimte meer is om een nagel te slaan....

Hij staat al 24 uur buiten omdat ik weet dat beweging hoefgroei stimuleerd! Echter nu met dit weer is alles zo nat geworden dat hij continu in het nat staat. Wat dus zijn hoeven ook geen goed doet.

Gisteren zijn zowel dierenarts als hoefsmid tegelijk geweest en hebben eigenlijk maar 1 advies; minimaal twee maanden op stal zetten zodat zijn hoeven eens kunnen groeien zonder dat ze direct weer afslijten. En als uitloop enkel droog en schoon zand. (Een binnenbak dus)

Ik heb gelukkig al een plek gevonden waar hij voor twee maanden naar toe kan. Waar hij minimaal 1 uur in de bak mag om zijn benen te strekken. (Mijn hart breekt nu al als ik weet dat hij zoveel op stal moet maar door die zure appel moeten we maar even heen...)

De dierenarts heeft zelfs al laten doorschemeren dat als dit niet gaat werken er op ten duur nog meer een oplossing/verlossing is.....

Wie heeft er nog tips? Ervaring?
Ik ben ten einde raad.....

(Hoefschoenen of plakijzers is ook helaas geen optie ivm steeds weer verliezen, heb al meerdere soorten geprobeerd...)

ladypaard

Re: Tips/ ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:07

Mijn (toen nog manege-)paard had altijd achterhoefzweren, door de vieze stallen waarschijnlijk. Ik ben toen de hoeven gaan teren zodat ze een beschermlaagje kregen. Dit werkte voor mijn paard erg goed, het aantal hoefzweren ging drastisch achteruit. (toen ze van mij was hebben we achterijzers erop gezet en samen met schonere stal hoefzweren bijna nihil werd).
Teren was even een vies klusje en alles stinkt er na naar, maar was toentertijd een goede oplossing. Wel zou je dan op moeten letten dat een vorige zweer er wel echt uit is, die wil je natuurlijk niet opsluiten in de hoef.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:11

Heb je zijn voeding ook zo goed mogelijk afgestemd op zijn probleem? Dat dan ook van invloed zijn natuurlijk

Verder heb ik idd ook wel eens gehoord dat een te natte bodem een verhoogde kans op hoefzweren geeft.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 23:52

Teer schijnt af te sluiten en dat is dus niet wat ik zoek.

Hij krijgt vrijwel onbeperkt hooi en daarnaast 2x halve schep (die gele maatscheppen) meusli. Dit de echte wintermaanden. Zomers enkel vol gras.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:11

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:49

Heb je misschien ook foto's van de hoeven?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 18:34

Er wordt al niet gesneden in de hoef... Kleine beetje vijlen en (voorheen) een nieuw ijzer eronder. Maar dat kan nu dus ook niet meer...

Ik zal snel foto's maken. Dit doe ik zodra het verband vernieuwd wordt. En wanneer dat is hangt af van hoe hij ermee om gaat

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:28

Je zou kunststof plakijzers kunnen proberen tijdelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:33

Kunststof plakijzers en anders laten bekappen..bekijk de site eens van Jan Timmer..zowel een traditionele en natuurlijke smid. Die heeft ons toendertijd erg goed geholpen bij een fjord met hetzelfde probleem, zonder dat ie opgepot moest worden op stal.

cowgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:45

Ik hoor om me heen goede verhalen van Duo protection, misschien kan je dat proberen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:48

zijn tekorten uitgesloten middels bloedonderzoek?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:51

Je zou het toch eens in de voeding kunnen zoeken. Mogelijk heeft hij tekorten waardoor de hoeven van slechte kwaliteit zijn en blijven. Is er een bloedonderzoek geweest?
Ik zou eens kijken naar een goede vitaminebrok, eventueel met extra biotine.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 20:20

Nee bloedonderzoek komt op kort termijn.
Hij krijgt of onbeperkt gras of onbeperkt hooi. Met bij het hooi 1 gele maatschep meusli per dag.

Plakijzers is geen optie heb ik mij laten vertellen bij paarden welke in een modderige wei staan.

Duo protection ken ik niet, ga ik eens opzoeken

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:52

we hebben ook een fjord gehad waarvan de hoeven net zo veel afsleten als ze bijgroeiden. en ook nog vaak scheuren er in.
we hebben een klein jaar plakijzers ( hippoblue) gehad. dat werkte in zoverre super dat de hoeven groeiden en ze liep er lekker op.
maar het grote nadeel is dat je moet PLAKKEN. en dat is toch chemische rommel. door de lijm raakte na een paar plakbeurten de hoef beschadigd en lieten stukken wand los.
meteen mee opgehouden toen. de oplossing...... hoefschoenen.
ze heeft 8 jaar met hoefschoenen gereden/ gemend. nooit meer problemen gehad. wel ook haar voeding aangepast.
géén granen en extra suikers/ zetmeel voeren. dus geen gewone brok of muesli.
alleen goed hooi en gras en in ons geval marstall vito.

we hadden voor dit beslag gekozen omdat je op deze manier wel hoefwerking kan hebben zonder dat het beslag loslaat, wat je met plakken onder de hoef wel vaak hebt. het is fijn beslag voor een medisch probleem en voor niet meer dan 1 of 2 plakbeurten.

Afbeelding

Afbeelding

o ja, en op stal zetten lost niks op. de hoeven slijten minder maar groeien door gebrek aan beweging ook veel minder. niet doen dus. geen tot nauwelijks resultaat en een ongelukkig paard.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 20:00

Mag ik vragen met welke hoefschoenen jij goede ervaringen hebt?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:34

niet op stal zetten, slechte tip! slecht voor de gezondheid van je buitenpaardje , minder beweging is zoieso minder groei. ga eens met de voeding aan de slag: geen muesli meer deze vervangen door een goede mineralenkorrel > balancer van www.jepaardgezondenfit.nl of balancer www.equilin.nl.

en schaf goede hoefschoenen aan mbv iemand die er verstand van heeft voor de pasvorm (zelf erg te spreken over de easyboot epics)

Let op een goede beakapping en hoefhygiene, en probeer 2 uurtjes per dag je paard zn hoeven even te laten drogen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:37

ps de hoefschoenen zijn voor tijdens het rijden/wandelen en niet om om te laten in de wei

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:44

jenny21, ik heb zeer goede ervaringen met de equine fusion hoefschoenen.
ik heb ze nu ook een jaartje voor mijn shetlander 2 span. ik heb er zo'n 400km mee gereden. zitten perfect, zonder te schuren en gaan nooit uit. ook niet in water of modder. en nauwelijks slijtage. maar dat laatste ligt ook aan hoe je paard loopt. bij een paard dat sleept of zich raakt zullen ze sneller slijten.
het is de investering meer dan waard. je zou lennard denkhard een mail kunnen sturen als je echt intresse hebt in hoefschoenen. hij meet ze aan, heeft verschillende schoenen en geeft goed advies.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:01

diegene die ik je via pb aanraden (www.spirithorses.be) zij meten ook (marquis) hoefschoenen aan :) Zij gebruiken die ook af en toe bij enkele van hun paarden op verschillende ondergronden van hard tot modderig.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:17

Met dit probleem heb ik slechte ervaring. Mijn allerleukste bonte ruin Darco hebben we hierom moeten laten inslapen. Hij had dit probleem aan een voet, nl linksvoor. We hebben alles geprobeerd: aangepast beslag, zooltjes, juist geen beslag, pijnstilling, rust.... Het was op een gegeven moment zo erg dat hij rechts geen voetje meer kon geven, zoveel pijn had hij linksvoor. Omdat de prognose slecht was en hij heel veel pijn had, hebben we toen besloten hem te laten gaan. Hij was toen 16 jaar. Stalrust was voor hem geen optie omdat hij op stal onophoudelijk rondjes blijft draaien. Daarnaast geloof ik niet in het concept stalrust voor de meeste blessures.

Ik hoop dat jullie aan de andere genoemde oplossingen wat hebben, sterkte ermee.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:17

Twee maanden op stal gaat hier denk ik de genadeklap worden.

Kijk eens op http://www.paardenhoeven.info
Als die site je aanspreekt, kijk dan eens op hoefnatuurlijk.nl

Ik heb hier goede ervaringen mee, het lijkt te mooi om waar te zijn maar doet echt wat het belooft.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:19

ik hoor van de marquis hoefschoenen dat de luchtkamer vaak stuk gaat en dat ze makkelijker uitgetrapt worden. mensen die ik ken met marquis schoenen hebben nu andere.

een schoen moet zowiezo bij de hoefvorm van je paard passen. dus voor elk paard is dat anders.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:34

Juist op stal staan is het begin van het einde, is niet alleen slecht voor de hoeven, die groeien helemaal niet meer want weinig beweging is slechte doorbloeding en slechte groei, maar ook voor de rest van je paard. Ik snap dit advies echt niet.

Vaak kan een andere manier van bekappen zeker uitkomst bieden, maar daarnaast is voeding natuurlijk ook heel belangrijk, misschien is er wel ergens een disbalans. Ik zou zeker op de site van paardenhoeven.info kijken. evt een second opinion van een Anatomisch bekapper vragen en stoppen met de muesli maar een balancer naast je ruwvoer gaan geven, zoals die van jepaardgezondenfit.nl of purepaardenvoeding.nl.

Daarnaast zijn er hoefschoenen die zeker geschikt zijn om 24 uur per dag aan te doen, welke schoenen heb je tot nu toe geprobeerd?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:37

Msm door het voer hielp hier geweldig.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:08

Tot nu toe heb ik enkel Marquis geprobeerd, jaren geleden, maar die verloren we regelmatig....