Paard kan energie niet kwijt, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Paard kan energie niet kwijt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:02

Eind augustus ben ik met paard en al over de kop gevlogen. Daarna bleek dat ze steeds niet helemaal zuiver liep. We hebben er veel verschillende mensen bij gehad en uiteindelijk zijn we naar de kliniek gegaan om foto's te maken. Daar hebben ze foto's gemaakt van haar hals en er daar uit kwam dat er een stukje bot van haar onderste twee halswervels is afgebroken ook is de tussenruimte tussen de hals wervel niet gelijk en niet mooi open. Ze kunnen niet opereren omdat er te veel zenuwen in de hals zitten. Ze hebben ons geadviseerd om het paard op rust te laten staan en dan geen gekke dingen mag doen in maart moeten we weer terug komen om foto's te maken. Stal rust zou eigelijk moeten. Maar nu ben ik geen voorstander van om het paard 24/7 op stal te zetten als hij normaal gesproken 24/7 in de wei staat. Dat begreep de kliniek gelukkig ook en stelde voor om het paard in een afgezet stukje land te zetten zo dat ze niet als een gek door het weiland kan rennen. Wij dit ook gedaan maar het is te merken dat het paard zijn energie niet kwijt kan.

Ze is normaal gesproken heel rustig (liever lui als moe) als je haar aan de hand mee neemt maar als ik haar nu uit het weiland haal om haar een borstel beurt te geven loopt ze snuivend en dribbelend naast me. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze geen last heeft van die opgekropte energie? Wat voor voeding zouden jullie haar adviseren? Ze krijgt 2 a 3x per dag flink wat hooi. Het is meestal genoeg want als ik er ben om te voeren ligt er nog hooi. We voeren geen brokken meer nu ze op rust staat.

kimmysan

Re: Paard kan energie niet kwijt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:05

Ahw moeilijk! Ik heb dit gelukkig zelf nog nooit hoeven doen, maar ik denk er ook wel eens over na hoe ik dat zou moeten aanpakken. Ik volg dus even. Ik ben ook geen voorstander van 24/7 op stal..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:05

Wat krijgt ze de andere dagen te eten dan ?? Een paard moet in principe elke dag hooi minstens 2 x per dag

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:06

Kun je geen vrijheidsdressuur gaan doen met het paard? En dan dingen waarbij ze niet zozeer in andere houdingen gaat staan, maar bijvoorbeeld apporteren, kusje, voer weigeren enz? Als het hoofd bezig is, vraagt dat ook al veel energie.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:07

Als je paard wel buiten in zijn afgezette stukje mag bewegen dan zou ik met je paard km's gaan wandelen om zo toch wat energie weg te halen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:07

dresjoepie schreef:
Wat krijgt ze de andere dagen te eten dan ?? Een paard moet in principe elke dag hooi minstens 2 x per dag

TS geeft toch aan dat het paard 2 tot 3 keer per dag hooi krijgt?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:08

dresjoepie schreef:

Hooi en gras (niet dat het gras veel soeps is). Staat er toch? Elke dag.

Angela schreef:
Kun je geen vrijheidsdressuur gaan doen met het paard? En dan dingen waarbij ze niet zozeer in andere houdingen gaat staan, maar bijvoorbeeld apporteren, kusje, voer weigeren enz? Als het hoofd bezig is, vraagt dat ook al veel energie.

Heb ik ook al aan gedacht maar dat is me afgeraden. -O-
Laatst bijgewerkt door Gydja op 17-01-15 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:09

risky schreef:
Als je paard wel buiten in zijn afgezette stukje mag bewegen dan zou ik met je paard km's gaan wandelen om zo toch wat energie weg te halen.

Mag ook niet wandelen.... dat maakt het juist lastig anders had ik dat zeker wel gedaan.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:20

Heb je eigenlijk al advies gevraagd hierover van de da?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:22

Gydja schreef:
dresjoepie schreef:

Hooi en gras (niet dat het gras veel soeps is). Staat er toch? Elke dag.

Angela schreef:

Heb ik ook al aan gedacht maar dat is me afgeraden. -O-

Excuus te snel gelezen vond het al raar :o

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:32

dresjoepie, haha geeft niet. Zou sneu zijn als het paard niets kon eten :oo

Kimmysan, heb ik al gedaan maar hun antwoord was simpel dat ik gewoon niets met het paard mocht doen (niet wandelen, niet los laten in de bak en geen oefeningen) en echt op rust moest staan. Kwa voeding hadden ze geadviseerd om alleen nog maar hooi te geven. Ik vind het zo sneu om te zien dat ze zo veel opgekropte energie heeft. Ik dacht misschien is er wel voer waar ze rustiger van word maar ik denk dat je dan weer komt met alleen hooi en dat hebben we nu al.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:38

En als je toch op stalrust zet.... in het begin zal ze het niet leuk vinden maar op een gegeven moment "berusten" ze er wel in.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:38

Wat is dan volgens je dierenarts het verschil tussen lopen op haar afgezette stukje paddock of lopen aan een lijntje rechtuit op straat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:42

Mag je ook niet stappen aan de hand?
Onze pony moest vanwege zenuwschade in de hals ook absolute boxrust, maar om hem enigszins hanteerbaar te houden mocht hij wel meerdere keren per dag even aan de hand stappen, zodat zijn dag wat gebroken was en hij toch wat kon bewegen.
Toen dat met het koudere en slechtere weer ook niet meer voldoende was zijn we hem op dagen dat hij echt moeilijk te hanteren werd wat rustgevende druppels bij gaan geven om de ergste sprongen te voorkomen.
We zijn toen ook begonnen met hem magnesium door zijn voer geven.

Verder zorgden we er voor dat hij de hele dag en nacht fijnmazige netten vol met hooi had zodat hij bezig bleef en zich niet ging frusteren dat hij niks te doen had en geen eten had (ook wilgentakken zijn een leuke bezigheid).

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:49

Paard komt hoe dan ook niet op stal.

Mag van de dierenarts wel wandelen maar niet als ze druk is. En het paard is vrij druk op het moment. Door het koude weer en de opgekropte energie. Ik kan dan niet voorkomen dat ze een debiele luchtsprong maakt. Verder vind ze wandelen vrij saai als je dit vaak doet en gaat zelf dingen bedenken zo als uit het niets aan de kant springen of schrikken van dingen waar ze normaal nooit van schrikt. Als ze dit doet en ik hou haar vast dan trekt het in haar hals. Je kan je vast wel voor stellen hoe de hals buigt en stijf staat als het paard 'schrikt' en het achterlijf weg springt en je van voren moeite doet om het paard bij je te houden. Dan lijkt het me zelfs nog verstandiger dat ze los in de bak kan rennen dat ze haar hals kan houden in een natuurlijke manier en een voor haar minst pijnlijke manier. Maar ze mag dus niet rennen.... dit maakt het allemaal lastig.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:52

Nouvel schreef:
Mag je ook niet stappen aan de hand?
Onze pony moest vanwege zenuwschade in de hals ook absolute boxrust, maar om hem enigszins hanteerbaar te houden mocht hij wel meerdere keren per dag even aan de hand stappen, zodat zijn dag wat gebroken was en hij toch wat kon bewegen.
Toen dat met het koudere en slechtere weer ook niet meer voldoende was zijn we hem op dagen dat hij echt moeilijk te hanteren werd wat rustgevende druppels bij gaan geven om de ergste sprongen te voorkomen.
We zijn toen ook begonnen met hem magnesium door zijn voer geven.

Verder zorgden we er voor dat hij de hele dag en nacht fijnmazige netten vol met hooi had zodat hij bezig bleef en zich niet ging frusteren dat hij niks te doen had en geen eten had (ook wilgentakken zijn een leuke bezigheid).

Dit zijn echt goede tips! Wat voor rust gevende druppels gaf je hem? En wat voor effect heeft magnesium?
Ik ga ook even wilgentakken scoren :D

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:54

En als je dan eerst begint met magnesium en rustgevende druppels wat nouvel aan geeft?
Als ze daar rustiger van wordt, kan je altijd zien of ze daar zo rustig van wordt dat je veilig met haar kan wandelen?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:57

_Milo schreef:
En als je dan eerst begint met magnesium en rustgevende druppels wat nouvel aan geeft?
Als ze daar rustiger van wordt, kan je altijd zien of ze daar zo rustig van wordt dat je veilig met haar kan wandelen?

+:)+ Dat gaan we proberen. Moeten we dit bij de dierenarts bestellen of kan je dit ook ergens anders kopen/bestellen? En ik neem aan dat er verschillende merken en soorten zijn, welke raden jullie aan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:58

Magnesium, tryptofaan en Vit. B geven? dat zijn rustgevers. O.a. verkrijgbaar bij de Paardendrogist en er bestaat ook een Nerv Control van PAVO met deze stoffen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:32

Anders strezzz van phytonics kan je in de waterbak druppelen

Magnesium kan je ook bij de welkoop halen bestemd voor koeien

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:56

http://www.bachrescue.nl/con_rescue_druppels.asp

Hier gelooft m'n moeder heilig in en hebben we dan ook gebruikt een paard dat we vroeger hadden. Druppels deden we op een suikerklontje. Zie dat ze nu ook iets speciaals voor dieren hebben, maar daar ben ik niet mee bekend.

Verder kun je via de dierenarts (en ik geloof via sommige welkopen) tranquigel krijgen. 1 of 2 streepjes erin en ze zijn kalmer. Niet te, maar gewoon rustiger.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:13

Mando schreef:
Anders strezzz van phytonics kan je in de waterbak druppelen

Magnesium kan je ook bij de welkoop halen bestemd voor koeien

Wij gebruiken inderdaad ook de strezz druppels in combinatie met magnesium

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:17

Mag ze met een paardenbal spelen? of is het stukje land daar te klein voor?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:24

Ik zou hem liquihorse relax geven. Kan gewoon over het hooi of door het drinkwater. Krijgt hij alle mineralen binnen die hij nodig heeft . De relax zit extra magnesium in. Ik heb er met mijn pony erg goede resultaten mee. Ik merkte het verschil na ong 1 week.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 22:25

Bedankt voor alle goed tips, namen en links :D Ik ga het morgen allemaal goed door lezen en uit zoeken welke ons het meest geschikt lijkt.

bongartzfran schreef:
Mag ze met een paardenbal spelen? of is het stukje land daar te klein voor?

Er ligt een Jolly bal in het weiland maar ze doet er niets mee. Speelgoed interesseert haar weinig. Als ze er wel druk mee deed vraag ik me af of het gezond zou zijn voor haar nek als je sommige paarden er als een gek mee ziet zwaaien. Geen idee of zei dat ook zou doen heb haar die bal nog nooit vast zien houden.