Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:54

Onze oude merrie is 16 jaar geleden geboren met een scheef been vanaf haar knie. Inmiddels is het bot in haar been zo gaan woekeren dat we haar dit jaar (voorjaar/ zomer) willen laten inslapen. Het liefste willen we dit in de wei doen, zodat de rest van de kudde (haar ''veulentje'' en nog 2 paarden) afscheid kunnen nemen. Dit omdat onze oude merrie toch wel de leider van de kudde is en ik wil voor de andere paarden niet dat ze ''plots'' weg is, maar dat ze even kunnen kijken en beseffen dat ze er niet meer is.
Ik heb ooit gezien bij een overleden pony dat de rest afscheid nam, en daarna gewoon hun eigen gang ging. Dat vond ik een erg prettige ervaring dat ik dat zelf ook wil bij mijn kudde.

Echter als de merrie eenmaal is ingeslapen zal ze door rendac worden opgehaald. Kan dit als ze in de wei ligt?
Als plekje hebben we een hoek uitgekozen waarbij het lint over een breedte van c.a. 4 a 5 meter los kan. Zou dit kunnen voor het normale ophaal-tarief? Of moet ik hiervoor gebruik maken van de speciale service van rendac?

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KD4KISPV.jpg
(Op het plaatje is het grijze onze oprit/ erf. Langs de onderkant loopt de openbare weg. We zouden haar in het meest rechtse hoekje onderin (bij het woordje wei van cross-wei) willen laten inslapen.)

En hoe gaat het inslapen in zn werk? Ik weet dat mijn merrie niet snel onder verdoving te brengen is. Toen we haar been op de foto lieten zetten heeft ze 3 keer de normale verdoving-injectie gehad en nog stond ze actief/ wakker rechtop en in verzet. (Volgens de dierenarts zouden de meeste paarden niet meer op hun benen kunnen staan na die dosis, ze hadden nog niet eerder mee gemaakt dat een paard zo zwaar verdoofd nog zo wakker was, maar durfen haar ook niet nog meer te spuiten). Moet ik dit ook aangeven bij de dierenarts? Ik zou niet willen dat ze net op het randje gebracht wordt maar er niet overheen komt. Of dat ze een keer bij moeten spuiten.. Mijn merrie is een vechter, en vechten zal ze.
Is het te voorkomen dat ze te weinig ingespoten krijgt? Of begint de dierenarts altijd met een standaard dosis en spuit eventueel nog bij als het niet genoeg blijkt?

Wat kan ik qua gedrag verwachten? In-entingen e.d. laat ze goed toe, verwacht wat dat betreft geen gekke dingen, maar zal ze willen lopen of is het gelijk plat op de grond? Of verschild dat per dier?

Ik ben graag goed voorbereid, dus alle ervaringen zijn welkom!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:56

Allereerst, sterkte :(:)!

Ze krijgen eerst spierverslappers, dan gaan ze op de grond liggen, en daarna krijgen ze een spuitje dat ook het hart stopt.

Rendac haalt volgens mij alleen dieren op die afgeschermd zijn. Dus met een groot zeil er om heen. Ik hoorde dat ze dieren die open en bloot liggen niet worden opgehaald. Of ze haar in de wei ophalen durf ik je niet te zeggen eerlijk gezegd.

Anoniem

Re: Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:00

Afdekken willen we na het afscheid van de kudde ook doen. Dan gaat de kudde naar een andere wei, en blijft het kadaver in de cross-wei tot ze opgehaald wordt. Open en bloot laten liggen vind ik zelf ook niet zo'n fijn gezicht inderdaad..

Is die spierverslapper ook vervelend/ pijnlijk voor het paard? Lijkt mij persoonlijk niet zo fijn namelijk, en ik wil niet dat ze in paniek (omdat haar lijf het niet meer doet) haar laatste momenten beleven zal..

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:00

De dieren hoeven niet worden afgezeild, maar de meeste mensen doen dat omdat het geen fris en fijn gezicht is. Maar verplicht is het niet, ess_romana ;)

Ik wens je heel veel sterkte.
Het paard krijgt idd eerst spierverslappers en gaat daarna pas echt ' slapen'

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:01

sterkte :(:)

Ik heb alleen ervaring met het inslapen van een heel ziek paard, die was na een halve dosering al weg.. dus ik kan je meeste vragen niet beantwoorden!

Wel zou ik het inderdaad van te voren met de DA bespreken dat ze zo lastig te verdoven is. Dan kan hij daar rekening mee houden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:02

Toen ik laatst ging buitenrijden heb ik het gezien bij iemand die zijn paard in liet slapen in de wei.

Ben even blijven staan, en zag dat dat paard gewoon rustig ging liggen, zoals ze ook doen als ze een dutje doen.
Kon geen paniek zien in zijn ogen bij het tweede spuitje.

En wat Miesemuisje zegt, gewoon even zeggen dat ze lastig is met verdoving, misschien heeft hij wel een goede oplossing daarvoor.

Sjira

Mijn merrie kreeg een dosis spierverslappers maar ging niet liggen. Wel in m'n armen hangen. Na nog een dosis viel ze op de grond. Dat was wel even vervelend. Daarna was het heel snel gebeurd. Je kan het beste even met je da overleggen wat hem/haar het beste lijkt.

Wat de Rendac betreft, neem even contact met ze op. Ik weet dat ze aan de weg moeten liggen maar in ons geval was dat een erg druk fietspad waar ook veel kinderen fietsen om naar school te gaan. Er is dus afgesproken dat we haar op het erf mochten leggen met een zeil erover. Er is niet moeilijk gedaan en er hoefte ook niet extra betaald te worden.

FriesWytske

Rendac haalt geen dieren op die in de wei liggen. Je zult haar dus naar een plaats moeten slepen, waar ze dat wel doen. En dat is langs de weg.
Een dierenarts spuit gewoon bij, als ze na 1 spuit nog niet weg zijn binnen een bepaalde tijd. Ze geven een paard eerst een rustgevend middel, waardoor ze gaat liggen. En daarna krijgt ze pas het spul wat het hart laat stoppen.
Persoonlijk zou ik haar gewoon op de plek waar Rendac haar op kan halen in laten slapen. En dan een groot zeil erover heen. Denk er wel om dat je het niet op een vrijdag doet, want ze halen geen dode dieren op op zaterdag. Dat doen ze alleen als het erg heet gaat worden in het weekend.

Yontheke

Ik heb in mei mijn bijna 3 jarige haflinger moeten laten inslapen omwille van spat in zijn spronggewricht. Ik heb vooraan aan de wei een poort (landbouwingang) en ben met hem lekker met de dierenarts naar voren gewandeld, hij heeft nog een tak met bladeren van de grond genomen en gek mee staan doen, hij heeft nog een appeltje gekregen. Toen heeft ze hem ingespoten met verdoving waar hij wat suf van werd. Heb ik nog even lekker met hem staan kroelen. Als hij suf genoeg was, heeft ze hem in slaap gespoten (zoals ze een operatie ondergaan) hebben we hem laten omvallen vlakbij de poort. Daarna heb ik een momentje genomen met hem en heeft ze hem de dodelijke injectie gegeven.

Ik heb nog nooit zoiets vredigs gezien. Paard heeft enkel een paar keer zwaar geademd. Niks van stuiptrekkingen of rare toestanden of gaan lopen etc.

Dit ging zoals in een boekje en als ik het over zou mogen doen, deed ik net hetzelfde.

Daarna hebben we de poort opengezet en hebben we hem aan zijn benen 3 meter vooruit getrokken zodat hij op de landbouwinrit vlak naast de baan lag en hebben hem onder zeilen gelegd.

Ik had een afspraak met Rendac gemaakt voor de volgende dag.
Hij is om 18:30u ingeslapen en de volgende ochtend om 8:45u is hij opgehaald.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:07

Allereerst alvast veel sterkte gewenst!
Lees even mee want ik heb een soortgelijke situatie op t moment met een oudere merrie die de 'baas' in onze groep paarden is maar echt helemaal op is. Wij laten haar ook op ons eigen terrein inslapen en ben ook nog aan het bedenken wat daar precies de beste plek voor is. Overigens laten wij haar niet ophalen door de rendac maar door het crematorium, die komen met een speciale trailer en kunnen dus ook op een lastigere plek komen dan een grote truck. Dit kan overigens bij de rendac ook maar dan betaal je een ander tarief (ik geloof rond de 500) dat je dit niet ziet zitten kan ik overigens goed begrijpen.

Vechten tegen de narcose e.d. heb ik niet eerder meegemaakt met paarden die we moesten laten gaan, bij allen was het echt binnen een paar minuten voorbij zonder enig verzet. Denk dat als je van te voren aangeeft hoe en wat dat een goede arts daar zeker extra rekening mee houd.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:08

Ze krijgen een ander verdovingsmiddel dan bij bv foto's maken.
Bij inslapen krijgen ze over het algemeen Ketamine toegediend.
Daar gaan ze niet van liggen maar blijven ze staan maar zijn ze wel totaal van de wereld.
Dan krijgen ze de dodelijke vloeistof toegediend en vallen om (dierenarts begeleid).

Sommige artsen doen het wel met gewoon verdovingsmiddel dus ik zou daar zeker van te voren over informeren.
Als je paard echt zo'n vechter is dan zou je haar wellicht beter kunnen laten schieten ipv afspuiten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:11

Ik hoor hier mensen telkens maar bezig over 2 verschillende spuiten.. Enkel verdoven/spierverslapper en dan direct de dodelijke spuit..
Bij mij ging het zo dus niet.. En dat zou ik ook niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:11

Schieten gebeurd volgens mij niet op eigen erf, en omdat we de kudde afscheid willen laten nemen is de slacht dus geen optie.
Of zie ik dit verkeerd?

In principe is de door ons gekozen plek goed bereikbaar voor een vrachtwagen. Als de rendac de wagen achteruit de oprit op steekt zou hij inprincipe al bij het kadaver komen (afhankelijk van het bereik van de grijp-arm) en anders is de grond hard en droog genoeg om overheen te rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-15 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:12

Yontheke schreef:
Ik hoor hier mensen telkens maar bezig over 2 verschillende spuiten.. Enkel verdoven/spierverslapper en dan direct de dodelijke spuit..
Bij mij ging het zo dus niet.. En dat zou ik ook niet willen.

Hoe ging het bij jou dan?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:13

Zie mijn vorige reactie hierboven.

Eerst verdoven, dan letterlijk in slaap doen zoals bij een operatie, dan laten vallen, en dan pas de dodelijke injectie.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:13

Shanna schreef:
Schieten gebeurd volgens mij niet op eigen erf, en omdat we de kudde afscheid willen laten nemen is de slacht dus geen optie.
Of zie ik dit verkeerd?

Er kan wel op eigen erf geschoten worden maar dat gebeurd niet heel regelmatig.
Afscheid laten nemen zou ik iig niet laten doen bij een paard wat geschoten is.

Maar ook een paard wat via afspuiten is overleden ruikt anders dan een normaal overleden paard.

Dat is altijd een lastige keuze.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:14

Yontheke schreef:

Eerst verdoven, dan letterlijk in slaap doen zoals bij een operatie, dan laten vallen, en dan pas de dodelijke injectie.

Maar jouw paard is dan gewoon 2x verdoofd zoals ik het begrijp.
1x een roesje en 1x om te laten liggen?
Ik zie dan niet zoveel verschil met Ketamine toedienen of dermate in 1x verdoven dat ze gaan liggen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:15

Ik heb na het inslapen de weide opengezet zodat de overige 2 paarden konden gaan kijken en hem eventueel nog konden aanraken etc. Ze kwamen eigenlijk niet eens bij hem in de buurt. Zijn daarna ook terug naar de paddock gegaan en ging het dagelijkse ritme verder. Ze hebben er niet raar om gedaan.

Terwijl ik het jaar vantevoren de merrie van mijn stiefzus mee verkocht heb en die kwamen ze opladen en daar hebben ze dag en nacht naar staan brullen..

De haflinger heeft het jaar vantevoren ook de oude pony heel erg ziek meegemaakt. Die heb ik in de stal laten inslapen en daar heeft hij nog even bij in de stal gelopen om te kijken en toen was het ook goed.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:16

Kelly_Taco schreef:
Yontheke schreef:

Maar jouw paard is dan gewoon 2x verdoofd zoals ik het begrijp.
1x een roesje en 1x om te laten liggen?
Ik zie dan niet zoveel verschil met Ketamine toedienen of dermate in 1x verdoven dat ze gaan liggen.

Er zit volgens mij wel verschil in het middel van de eerste 2 injecties. Ik zie de dierenartse deze week nog. Ik kan het gerust eens navragen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:18

Ik heb afgelopen zomer mijn ruin laten inslapen. Hij heeft een roesje gehad en daarna het euthanasiemiddel, dus niet het narcosemiddel daar nog tussen waarbij ze gaan liggen. Ik was ook bang dat hij tegen het roesje zou gaan vechten, dat heeft ie in het verleden weleens gedaan, maar hij is heel rustig en snel gegaan. Ik heb mijn merrie nog even bij hem gezet zodat ze op haar gemak aan hem kon snuffelen, toen ze geen belangstelling meer toonde heb ik haar in haar eigen wei gezet en mijn ruin afgedekt met zeil. Hij is later door de staleigenaar naar de weg gesleept zodat de Rendac hem de volgende dag kon ophalen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:20

Schieten op eigen erf kan wel, maar dan moet het dier daarna wel leegbloeden en dat is niet erg prettig om te zien. Tenminste bij de noodslachtingen die ik bij onze koeien heb meegemaakt moest dat wel. Ze worden dan in de halsslagader gestoken. Anders zijn ze alleen hersendood namelijk. Daarna neemt de slachter het dier mee of laat je het ophalen.

Sterkte, nooit leuk dit soort dingen...

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:21

Van het weekend hebben wij een merrie in laten slapen bij ons op stal dus ik kan je vertellen hoe het bij ons ging (kan wellicht per dierenarts verschillen)
Onze merrie lag al op de grond en kon niet meer op staan. Ze kreeg eerst een middel om te gaan slapen alleen omdat zij daar nogal heftig op reageerde kreeg ze binnen 5 minuten een spuit (met blauwe vloeistof erin) wat uiteindelijke de fatale injecties is. Ze zakte heel rustig weg en ik heb geen seconde het idee gehad dat ze extra pijn heeft gehad of iets in die trant.

De rendac haalt de paarden op en bij ons in de gemeente moet je het dier op een verhoging hebben liggen (wij hadden haar op een oude platte kar) en ze moest ook afgedekt worden. Zoals ik het begreep haalt de Rendac geen dieren op uit stallen of weilanden maar misschien kun je ze het beste even bellen als je dat echt graag zou willen.

In ieder geval heel veel sterkte!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:22

Paard moet in principe wel afgedekt aan de openbare weg liggen. Aldus website rendac

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:23

LadyMadonna schreef:
Paard moet in principe wel afgedekt aan de openbare weg liggen. Aldus website rendac

Klopt. Daarom dat ik er voor geopteerd heb om zo dicht mogelijk aan de weg in te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:24

Ik heb mijn paard naar de kliniek gebracht voor inslapen, bewust want ik wou niet dat ze hier aan de weg kwam te liggen waar dan kinderen langs zouden komen (wij wonen midden in het dorp) .

Mijn paard kreeg eerst een roesje, dus spierverslapper hier werd ze al heel erg suf van. Toen ging ze naar de inslaapruimte waar ze tegen 2 wanden aan werd gezet. Hier kreeg ze een narcose waardoor ze gaan liggen. Die wanden voorkomen dat je paard omvalt dus ze kunnen het paard heel gecontroleerd neerleggen.

Na de narcose was ze al in een enorm diepe slaap. De DA waarschuwde dat ze van de 3e , de definitieve, spuit nog wat stuiptrekkingen kon gaan geven. Dit is allemaal niet gebeurd, de spuit ging eraan, ze haalde nog 1x diep adem en toen was het over.