sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

teunie99

sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:38

Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
omdat wij in ons werkstuk ook de mening van ervaringsdeskundige moeten gebruiken leek dit mij een mooie oplossing.
daarom heb ik een paar vraagjes voor jullie:
-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:55

Haha bereid je maar voor op een eindeloze en felle discussie over natuurlijk bekappen en zonder hoefijzers-propaganda.... :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:57

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Paard loopt niet op ijzers omdat ze zonder ijzers geen problemen vertoont.

Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee. Ook als ik wel zou kiezen voor ijzers zou ik niet bewust rekening houden met het milieu.

Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Beide.

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Voorheen pony in de zomer op ijzers gehad ivm vele buitenrijden. In de winter nooit op ijzers omdat het niet nodig was.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:58

Mijn paard staat voor op ijzers. Hij heeft een afwijkende beenstand, hij staat frans en heeft een bokhoef linksvoor. Zonder de ijzers slijt hij zijn hoefwand aan de binnenkant van de bokhoef weg en wordt hij schever en schever. Met de ijzers maakt mijn hoefsmid hem iedere keer een stukje rechter.

Het milieu: geen rekening mee gehouden. Mijn paard gaat zonder de ijzers stuk, het was voor mij dus geen overweging maar een noodzaak. De hoefsmid brengt de oude ijzers naar de ijzerboer en spaart zo voor zijn zoontjes.

Ik heb dus positieve ervaringen met ijzers, maar zou het wel veel makkelijker vinden als hij zonder ijzers zou kunnen. Zo trapt hij er nog wel eens een af, is het voor mijn tenen en die van mijn hond gevaarlijker, de vloer van de trailer slijt sneller en ook de wei loopt meer schade op. Daarnaast is het onhandig met sneeuw en kost het gewoon veel meer. Maar goed, ik ben ontzettend blij dat mijn paard kan blijven lopen dankzij de ijzers en mijn hoefsmid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:58

teunie99 schreef:
De paarden waar ik fanatiek mee reed gingen op ijzers. Paarden waar niet mee gereden werd liepen zonder ijzers.

Nee

Voornamelijk positief. Mooiere bewegingsafloop.

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Als ze op ijzers stonden dan bleven ze het hele jaar op ijzers. Anders lopen ze gevoelig als je de ijzers er zomaar afhaalt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:04

- Omdat ik geen bak heb bij huis en ik elke keer een stuk over de weg moet om bij de bak te komen. De hoeven slijten te hard zonder ijzers. Daarnaast heb ik een verhard gedeelte in de paddock, waardoor de hoeven ook slijten.

- Nee :)

- Twee nadelen van ijzers: de kosten en het aftrappen van de ijzers. Na aftrappen rijd ik niet i.v.m. scheefheid. De voordelen zijn belangrijker. Met ijzers kan ik met ze blijven rijden en ik vind het fijn om proppen te kunnen draaien als we op gras rijden.

- In de winter zou ik ze graag van de ijzers afhalen i.v.m. gladheid. Ik rijd dan ook minder. Het is alleen zo dat de hoeven in de winter minder hard groeien en dat ze vaak zacht zijn door de nattigheid. Mijn paarden staan in de winter veelal in de paddock (waar ze de hoeven slijten op het verharde gedeelte). Daarom lukt het vaak niet om ze in de winter van de ijzers afhalen. Ze krijgen sneeuwzolen als dat nodig is.

Ik zet ze pas op ijzers als dat nodig is. De jonge paarden hoeven met zadelmak maken nog niet op ijzers. Pas als ze meer over de weg komen. Mijn atactische en kramperige paard blijft op blote voeten staan, dat is veiliger voor hem en de hoefsmeden. We hebben twee pony's gehad met zulke sterke voeten dat zij nooit op ijzers hebben gestaan. Zij waren tevens erg vast ter been en hadden geen extra grip nodig op concours.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 11-01-15 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:05

Niet, omdat ze hoefschoenen heeft. Dat vind ik persoonlijk gemakkelijker, ik trek ze alleen aan als ik een lange buitenrit ga maken. Dat is bovendien ook goedkoper dan ijzers. Ook fijner voor het paard, en gezonder.
Nee.
Negatief, paarden met ijzers komen op mij altijd heel onhandig over, struikelen meer, glijden uit.
De hoefschoenen gebruik ik zomer en winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:13

Een paard moet alleen op ijzers vanwege medische redenen. Maar het gebruiksgemak met outdoor concoursen is ook een belangrijke reden.

- Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Omdat mijn paard een peesblessure heeft gehad en deze ijzers extra ondersteunen in de stabiliteit van de pees en de manier waarop de hoef afrolt.
Ja, ze heeft alleen voor ijzers omdat daar de blessure zat.
Positief
Hele jaar door, zie bovenstaande voor de reden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:15

omdat ik regel matig op de weg rij. en wedstrijden op gras moet rijden waardoor hij zonder ijzers te veel glijd

nee

positieve en negatief. mijne heeft in 8 weken tijd 10 x zijn ijzer er onderuit te trapt zowel voor als achter. toen alles eraf gehaald en na een half jaar er alleen voor onder want dit had hij eerst ook en nu gaat het goed en blijven ze gewoon zitten.

het hele jaar door alleen voor. anders gaat hij gevoelig lopen en in rijd ook in de winter regelmatig over de weg.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:22

Kim vroeg me dit even in te vullen.

Mijn paard loopt wel op ijzers, omdat ze zonder ijzers last heeft van blessures in haar voorbenen. Ze staat dan ook op speciaal beslag.
Nee.
Positieve; sinds ze deze ijzers heeft, heeft ze geen stap kreupel meer gelopen. Natuurlijk komt dit alleen door de veranderde ijzers, maar door meer factoren.
Het hele jaar, zie bovengenoemde punten.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:37

Hier lopen/liepen er 2 op ijzers omdat ik met hun men en het heel erg ongelijke baantjes zijn waardoor ze heel gevoelig lopen.
Met de omgeving waar ik rijd wel.
Positieve
Ze staan van april tot oktober op ijzers, dus tijdens winterperiode niet doordat het dan te nattig is en ik dus bijna tot niet rij.

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:41

Mijn paard loopt in de zomer meestal wel op ijzers (alleen voor). In de winter nooit. In de zomer omdat mijn paard haar hoeven soms droog worden en scheuren. Ze heeft ook wat last van platvoetjes. Daarnaast loopt mijn paard in de zomer veel voor de kar over straat en dan slijten haar hoeven erg snel. In de winter loopt ze niet op ijzers omdat dat niet nodig is.

Nee

Voornamelijk positief. In de winter zijn ijzers niet altijd handig vanwege de sneeuw.

Zie vraag 1

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:46

Bij ons komen ze op ijzers als ze ingereden worden. Dit omdat we ze voornamelijk buiten op de weg rijden en de beweging er vaak beter van word.

Om eerlijk te zijn? Nooit over nagedacht.

Veel positief, maar ook wel eens eentje die er slechte hoeven van kreeg. Zonder ijzers bleven zijn hoeven wel sterk en ze sleten niet extreem af, dus die staat gewoon nog zonder ijzers.

De meeste het hele jaar door, die krijgen sneeuwbeslag.

Succes met je werkstuk!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:56

Mijn antwoorden schuin gedrukt in je quote:

teunie99 schreef:
Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
omdat wij in ons werkstuk ook de mening van ervaringsdeskundige moeten gebruiken leek dit mij een mooie oplossing.
daarom heb ik een paar vraagjes voor jullie:
Proefondervindelijk vastgesteld dat het paard kan doen wat ik vraag zonder ijzers of andere vormen van hoefbescherming.
Ga ik iets doen wat buiten die marge valt, sla ik er ijzers onder. Ook proefondervindelijk vastgesteld dat paard prima met deze wisselingen om kan gaan.

Het milieu is voor de milieu-freaks. Tegen de tijd dat we alle factoren bij elkaar kunnen vegen, praten we verder...

Het probleem zijn niet de hoefijzers maar de vakkundigheid van degene die ze eronder timmert!

Ik heb op dit moment geen ijzers onder mijn paards voeten en er zijn geen plannen in de maak die ijzers noodzakelijk maken.

Alvast bedankt voor jullie hulp

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:07

Mijn pony loopt niet op ijzers, ze loopt prima op blote voeten.
Nee, mocht ik overwegen haar te laten beslaan zou ik hier wel over nadenken.
Ik heb geen directe ervaring met hoefijzers. Ik hoor veel negatieve verhalen over ijzers, maar ook positieve zoals bijvoorbeeld het verbeteren van een verkeerde stand.
Gewoon helemaal niet.

Martine

Re: sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:16

VSW -> BEH

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:32

Omdat mijn paard op het harde geen 5m zonder ijzers kan doen. Toen ik haar kocht had ze enkel voor ijzers. Achter sleten de hoeven toch te hard en door beetje afwachtende houding eindigde dat op enkele dagen in een paard met dikke benen dat amper nog kon opstaan. Sindsdien vierkant op ijzers en daar wordt niet meer van af geweken.

nee

positief. Het kost een hap en ijzers aftrappen is een vervelend fenomeen maar een goede smid doet wonderen. En paard heeft het simpelweg nodig dus de neveneffecten nemen we er dan maar bij.

Heel het jaar. Zie antwoord op eerste vraag.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:43

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Paard op ijzers door verkeerde been en hoefstand waardoor ze haar hoeven scheef slijt, pony op ijzers omdat hij voor de koets loopt en om tappen in te draaien.

Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu? Nee

Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Enkel positieve ervaringen, behalve met koud beslaan enkel negatieve ervaringen. (Paard was vroeger koud beslaan, ijzer paste totaal niet op haar hoef waardoor ze veel steun te kort kwam)

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt? Pony krijgt enkel ijzers wanneer zijn hoeven te kort worden. Paard had tot nu toe altijd op ijzers gestaan, deze winter voor het eerst de ijzers eraf gelaten, en lukt tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:10

Niet, omdat die niet nodig heeft. Alleen voor op vakantie wil ik wel enkel keer het paard laten beslaan.

Ik zie hier geen problemen in. IJzer komt in de natuur voor en is ook prima te recyclen.

Beide

Dat doe ik zeker niet gezien dat hartstikke slecht is voor het paard en is ook zeker niet praktische voor in de winter.

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:19

Toen ik mijn paard kocht stond die al reeds op ijzers, ik heb dit zelf eens willen stop zetten en de ijzers er laten afhalen. Helaas misschien niet op een goede moment. Paard stond met ijzers al erg kort (door enkele keren afscheuren van ijzer) en is eigenlijk gelijk met het afhalen van de ijzers ook nog hoefbevangen komen te staan. Na een twee weken sukkelen terug ijzers onder gezet en paard kon terug gaan zeg maar.
Nee
Moest ik een paard hebben zonder ijzers zou ik dit ook zo laten. De ijzers helpen bij mijn paard maar ik geloof ook dat wanneer hij nooit aan ijzers had begonnen zijn hoeven veel sterker waren geweest dan dat ze nu zijn.
Mijn paard staat het hele jaar op ijzers gezien overschakelen bij hem heel erg slecht gaat

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:21

Mijn pony loopt niet op ijzers omdat hij goede hoeven heeft die niet scheuren of afbrokkelen, daarbij slijten ze ook niet snel.
Nee.
Bijde.
Hij staat niet op ijzers.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:25

Op dit moment niet maar in het voorjaar gaat ze er vierkant op.

Nee

Ja. Met ijzers liep mijn vorige pony een stuk beter. Kan ook gewoon dagelijks de weg over en op concours kan ik er schroeven onder draaien.
Nadeel is wel de kosten. Pony had ook een keer z'n ijzer scheef onder z'n voet zitten en dan moet de smid toch wel gouw komen.

Nee anders had ik in de winter een probleem omdat ze 24-7 buiten staan

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:29

- Paard loopt zonder ijzers, heeft sterke hoeven die dus niet snel kapot gaan. In de zomer ligt het eraan wat we doen of er wel of niet ijzers onder liggen

- Geen rekening gehouden met milieu

- Beide. In de zomer kan het fijn zijn met outdoor springen, maar niet handig als paard hele dag op de wei loopt, met name in de winter

- In de winter sowieso geen ijzers, in de zomer alleen als we outdoor gaan springen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:30

Citaat:

mijn paard staat vierkant op ijzers.
Mijn paard heeft voor een wat scheve stand, een vrij plat en de andere vrij steil. Daarbij heeft ze ook nog de neiging tot losse hoefwanden. Met ijzers blijft dit allemaal goed onder controle.
achter geeft ze brokkelhoeven. Zonder ijzers blijft daar niks van over.

Citaat:

ik heb nog nooit nagedacht over ijzers in samenhang met het milieu... nee dus

Citaat:

Vooral positieve. Natuurlijk ook wel nefatieve dingen, zoals de kosten, gedoe als er een los komt etc. Maar voor haar hoeven is het positief.

Citaat:

Ze staat het hele jaar vierkant op ijzers. Wel eens geprobeerd om haar alleen voor op ijzers te hebben, maar dan breekt het zover af dat ze er last van krijgt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:32

Mijn paarden (6) lopen op ijzers.
Omdat anders de hoeven sneller slijten dan groeien, te grote kans op beschadiging tijdens het lopen op zeer abrasieve ondergrond. Er is hier een grote discrepantie tussen de ondergrond in de weidegang, en daar waar de paarden bereden worden (bergachtig landschap, stenen rotsen etc).
Huh? Is dat een serieuze vraag? Niet dus. Vind dit niet relevant in verhouding tot de totale milieubelasting van het houden van paarden (zeker als het gaat om mensen die alleen paarden houden voor sport/recreatie)
Positief
Als ze bereden worden zijn ze beslagen. In de winterperiode is er over het algemeen een 2 á 3 maanden pauze, waaarbij de paarden op het land staan en niet gebruikt worden. Dan zijn ze uiteraard ijzerloos.