stres op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fique

stres op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:22

Ik weet echt niet wat ik er aan kan doen. Nu het zo stormt hoort fique van alles om haar heen. De stallen staan in een grote loods en we hebben expres de deuren al helemaal dicht, maar door de storm maakt het binnen veel herrie. Ook toch wel wat geklepper hier en daar en het gieren van de wind.
Ze staat nu al voor de derde dag te stressen. Als ik haar uit stal haal rent ze naar buiten.
Heeft iemand enig idee of ik haar hier iets voor kan geven wat meteen werkt..

Fjelle8

Re: stres op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:24

Genoeg hooi? Radio hard? (Srry geen topper in dit soort dingen hier :( )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:25

Lekker buiten zetten. Daar zijn ze rustig. Ik moest ze noodgewongen heel even binnen halen gister, en dan geklepper en die herrie vinden ze erg eng.
Eenmaal buiten zijn ze weer rustig. Makkelijk op te lossen dus :-D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:25

misschien buiten laten staan? Een vluchtdier opsluiten in een stal waar ie niet weg kan dat zorgt voor paniek.

edit: net gezegd zie ik...
Laatst bijgewerkt door max66 op 11-01-15 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:26

Ze heeft genoeg hooi en ze is altijd een goede eter, maar ze verloopt nu veel door haar stal :(
Ons andere paard wordt weer een beetje zenuwachtig van haar

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:26

Buiten blijven is ook geen optie.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:32

fique schreef:
Buiten blijven is ook geen optie.

dan ben ik altijd benieuwd, waarom is dat geen optie? zoals ik het lees staat ze 24/7 binnen?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:40

Pfff natuurlijk staat ze overdag gewoon buiten, maar ze moet eind van de middag toch echt op stal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:42

Waarom? Jij en je paard worden er alleen maar beter van als je haar lekker buiten laat toch?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:42

Nee dat dus niet!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 10:43

Maar laat maar! Ik vraag hier voor een oplossing voor op stal, maar had alweer kunnen voorspellen dat ik dit soort antwoorden zal krijgen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:48

Het is eigenlijk de enige oplossing die er is. Je kunt qua eten aanbieden wat je wil op stal, maar kijken ze niet naar als ze gestressed zijn.
Maar wat is nou het probleem dan? De oplossing is toch vreselijk simpel! Of begrijp ik nu iets niet?
Begrijp niet precies waarom je zo boos doet?

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:50

Een radio aan werkt meestal wel en vooral zelf doen alsof er niets aan de hand is. Gewoon op stal poetsen of zo en totaal geen aandacht geven aan het stressen. Eigenlijk gewoon doen hoe je anders ook zou doen.
Ik zou buiten homeopathische middeltjes niet iets geven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:52

Jeetje, wat is iedereen hier weer aan het doordrammen. Als ts zegt dat het niet mogelijk is om haar paard 's nachts buiten te hebben staan om deze tijd van het jaar. Dan is dat gewoon zo.

@ TS is er geen andere box op een plaats waar er minder lawaai is door de wind waar je paard in kan?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:53

@ fique, ik snap je reactie volkomen. Moet elk topic over stalling nou weer een reltopic worden over dat je paard 24/7 buiten moet? Sommige stallen hebben deze mogelijkheid gewoon niet en ik snap dat TS niet haar paard voor 2 dagen gaat verplaatsen naar een wei ergens in de omgeving. In mijn omgeving staat er op het moment geen enkel paard buiten omdat de weides gewoon spek en spekglad zijn.

Verder is het misschien goed om de radio inderdaad inderdaad wat harder te zetten of er zelf bij blijven. Maar dat is voor de nacht ook geen optie. Misschien een voerbal? Zodat ze bezig is en niet zo op het geluid let?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:01

Zou dan de radio aanzetten en het licht erbij aan laten. Of tenminste een 'nachtlamp. Verder kan je er niet zoveel aan doen. Hopen dat het snel weer rustig wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:08

FriesWytske schreef:
Jeetje, wat is iedereen hier weer aan het doordrammen. Als ts zegt dat het niet mogelijk is om haar paard 's nachts buiten te hebben staan om deze tijd van het jaar. Dan is dat gewoon zo.

@ TS is er geen andere box op een plaats waar er minder lawaai is door de wind waar je paard in kan?

God, een beetje volwassen ideeen uitwisselen is tegenwoordig drammen?
Ze zegt alleen maar: "buiten blijven is geen optie". Dat zegt me dus niets. Misschien is ook dat probleem relatief makkelijk op te lossen, en probeer je mee te denken om een oplossing te realiseren.

Ze vraagt een oplossing, die is er over het algemeen gewoon niet... als ze stress hebben zijn ze niet geïnteresseerd in eten, en een radio overstemt storm niet.
Die van mij heb ik ook lang genoeg 's nachts binnen gehad, dus daar heb ik geen problemen mee.
Ik zie echter in een situatie als deze geen andere oplossing.

Wanneer je dan wil weten waarom het niet kan, kun je wellicht meedenken en die 'het kan niet reden'... ombuigen naar 'dat is met een beetje aanpassing wellicht wel mogelijk'.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:15

TS heeft haar paard snachts op stal en ze vraagt daar advies voor. 24/7 is dus geen optie (wat ze zelf aangeeft) bokt heeft nogal de reputatie dat alle paarden altijd 24/7 buiten moeten anders is het sieluuug. Vandaar de reactie over het doordrammen denk ik;) verder niet negatief bedoeld hoor!

Maargoed TS, ik vrees dat er buiten radio om en haar op het gemak stellen, niet veel is wat je kan doen. Je zou tijdelijk magnesium kunnen geven. Dit helpt om ze wat rustiger in het hoofd te laten worden, echter zal je dit effect niet a la minute merken..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:18

Ninx schreef:
FriesWytske schreef:

God, een beetje volwassen ideeen uitwisselen is tegenwoordig drammen?
Ze zegt alleen maar: "buiten blijven is geen optie". Dat zegt me dus niets. Misschien is ook dat probleem relatief makkelijk op te lossen, en probeer je mee te denken om een oplossing te realiseren.

Ze vraagt een oplossing, die is er over het algemeen gewoon niet... als ze stress hebben zijn ze niet geïnteresseerd in eten, en een radio overstemt storm niet.
Die van mij heb ik ook lang genoeg 's nachts binnen gehad, dus daar heb ik geen problemen mee.
Ik zie echter in een situatie als deze geen andere oplossing.

Wanneer je dan wil weten waarom het niet kan, kun je wellicht meedenken en die 'het kan niet reden'... ombuigen naar 'dat is met een beetje aanpassing wellicht wel mogelijk'.

Wel als er tig keer wordt gezegd dat ts het paard buiten moet houden met dit weer. Als dat eenmaal wordt gezegd dan is dat voldoende. En helemaal als ts zegt dat dit geen optie is.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:19

Magnesium inderdaad, of een paar druppeltjes Bach bloesem elke dag. Worden ze net wat rustiger van in hun koppie. En anders gewoon maar laten stressen denk ik.. Het lijkt me dat het vanzelf minder spannend wordt, toch? Succes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:20

Ik zou ook voor de optie buiten laten kiezen. Als ze stress hebben van het lawaai binnen en afleiding niet helpt, dan is uit het lawaai halen de snelste oplossing. Buiten kunnen ze ook nog gemakkelijker de stress eruit lopen.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor Bach druppels, schijnt goed te helpen bij stress, ik heb er zelf geen ervaring mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:22

Tja, als je het geluid niet kan oplossen blijft er buiten oordoppen weinig over denk ik..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:26

Alsw paard overdag buiten kan kan hij s'nachts ook buiten. Hooinet in de paddock en klaar is kees. Tenzij de paddock een zwembad annex modder poel is en her dier niet kan liggen.
Maar gezien dit niet mogenlijk is en paard blijft flippen dan kun je ook nog sederen.
En dan nog mag je hopen dat het probleem daar mee niet erger word omdat sedatie ook nog wel een averechts kan werken.

Wat ook wel eens helpt is als baas zijnde niet komen. Sommige reageren daar ook op omdat de baas zich zorgen maakt.
baasje gaat half in paniek roepen: rustig maar , niks aan de hand, hohoho etc etc.

En anders gewoon afwachten tot de storm voorbij is.
Wel vreemd dat het paard zo door blijft gaan, meestal wennen ze er wel aan na een tijdje.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:42

Kun je niet met een "handige Harrie" een beetje klussen om dingen die klepperen in/rondom stal vast te zetten en plekken waar het giert dicht te maken (ik heb nu zelf ducktape over mijn raamkozijnen in de badkamer geplakt, werkt perfect, dus met ducktape kom je misschien al een heel eind).
Verder kun je misschien bach(bloesem) rescue remedie druppeltjes proberen voor je paard tegen de stres.
Verder heb ik wel eens gehoord dat er paarden zijn die sponsjes in hun oren krijgen op wedstrijd tegen het geluid om rustiger te worden, maar geen idee of je die een hele nacht kan laten zitten.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:55

Wat ook nog de moeite waard is is een oornetje. Die worden natuurlijk al gebruikt met rijden om geluid te dempen. Nadeel is dan wel weer dat je een halster om moet laten. Ben ik nou ook niet echt fan van.