ziekte op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noellebijl

ziekte op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 13:01

Hoii,
Ik ben noelle en ik heb een vraag.
Mijn paard is reeds overleden door kronkels in haar darmen. Ze heeft daardoor koliek gehad en heeft dat niet overleeft.
Voordat mijn paard overleed heeft het paard van mijn vriendin koliek gehad en de jaarling op stal een virus. Nu heb ik net te horen gekregen dat het paard van mijn vriendin weer koliek heeft gehad, maar het gelukkig wel heeft overleeft. Ik heb een idee dat er iets niet klopt op stal. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.

Lianne86

Re: ziekte op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:07

Heel veel sterkte nog!

De manier van voeren? Hoe ze staan... Heb ook op een stal gestaan waar elke week de DA kwam omdat er weer een zandkoliek had...

Kan ook stom toeval zijn hoor, koliek kan altijd een keer gebeuren... Maar bij "toevalligheden" is het wel verstandig even verder te kijken...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:09

Schimmel in het hooi of brok.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:14

Schimmel idd, of mss te weinig eten en dat ze daardoor met maagzweren staan waardoor er koliek is? Zandkoliek is idd ook een mogelijkheid, zeker nu in de winter dat ze op paddocks staan?

Wel heel erg naar, sterkte ermee! :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:45

WD-V >>> MD

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:52

Koliek kan gewoon gebeuren..
Zo jaren op stal amper koliek gehad en zo waren er in enkele weken twee weg.
Dat lag echt niet aan het voerbeleid of schimmel, de paarden stonden op het land maar eigenlijk niemand laat ze onbeperkt staan i.v.m. risico op hoefbevangenheid.
Zandkoliek was hier ook niet het geval.
Een virus kan gewoon gebeuren, ik zou er niet teveel achter zoeken als het voerbeleid gewoon prima is.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:04

Er zal dan toch wel iets mis zijn met het management,
of een paard dat heel gevoelig is aan koliek (bv door stress).
Weet je wat voor soort koliek het was?
Zuigt het paard lucht, eet het zand/bodembedekking, ...?

Bij de stal waar ik sta is er op 8 jaar tijd nog maar 1 keer een paard met koliek geweest, en dat kwam door een gescheurde buikwand door een veulen in het verleden.

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 17:22

ikkebenhier schreef:
Er zal dan toch wel iets mis zijn met het management,
of een paard dat heel gevoelig is aan koliek (bv door stress).
Weet je wat voor soort koliek het was?
Zuigt het paard lucht, eet het zand/bodembedekking, ...?

Bij de stal waar ik sta is er op 8 jaar tijd nog maar 1 keer een paard met koliek geweest, en dat kwam door een gescheurde buikwand door een veulen in het verleden.

Nee ik weet niet wat voor koliek. Ze deed al een paar maanden raar met opstappen. Steigeren en lopen. Deed ze nooit. Mijn paard had kronkels in haar darmen. De dierenarts zei dat dat zomaar kan gebeuren. Ze zoog ook geen lucht of at zand/bodembedekking. Ze was nogal een kieskeurige tante die niet at totdat het stukje zand of etc eruit was.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:25

Slecht stalmanegement is het eerst wat in me opkomt. Ik heb ook ooit zoiets gehad. Kwaliteit van voer was uitstekend maar staleigenaresse wilde er niet van horen dat ze(veel) te weinig ruwvoer gaf. Ik heb mijn toenmalige paard 3 keer per dag 2 emmers lucerne bijgevoerd en die was ook de enige die haar stal niet afbrak als er gevoerd werd. In de tijd dat ik er stond (half jaar) 6 koliekgevallen gezien, toen ik er weg was is er ook nog een paard overleden aan koliek........staleigenaresse wilde er zelfs toen(!) Niet van horen dat het aan haar beleid lag. Gevalletje hopeloos dus. Erg hoor, ingrijpen dus als eigenaar!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:31

Als paarden grazen krijgen ze ook zand binnen.
Als je dan nooit of te weinig een zandweg kuur doet komen er ook problemen.

Kan verder van alles zijn.
Gebrek aan water of kwaliteit van het hooi of teveel op het gras als ze er niet veel op staan enz enz.,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:33

de meest voorkomende oorzaak van koliek is wormen...en dat valt volgens mij onder stalmanagement,verrot kuil is ook niet bevordelijk uiteraard

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:35

Inderdaad denk ik aan het management op stal, hoe wordt er gevoerd en wat wordt er gevoerd.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:39

geerke schreef:
de meest voorkomende oorzaak van koliek is wormen...en dat valt volgens mij onder stalmanagement,verrot kuil is ook niet bevordelijk uiteraard

Geerke volgens mij droom jij ook nog over wormen :) zovaak per dag heb jij het over (niet dat dit niet de oorzaak kan zijn hoor)

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:43

Pff moeilijk. Kan aan zo veel dingen liggen. Eerste wat mij te binnen schiet is idd het (mis) management op stal. Dit omdat ik zelf heb gezien wat voor verschil dat kan maken. Paard had in een halfjaar 3/4 keer koliek, veranderd van stal, al een half jaar nergens last van ( afkloppen :') )

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:48

Hoe word er bij jullie gevoerd? Hoe vaak en per voer beurt eerst ruwvoer of krachtvoer?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:52

Het leven bestaat uit mooie en minder mooie momenten. Soms met aanwijsbare redenen, soms domme pech. Meestal een combi van beide. Sh#t happens.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:52

Ook de hoeveelheid beweging die het paard krijgt kan het dier koliek gevoelig maken. Hoe meer beweging hoe beter een paard is immers ook een bewegings dier en daar is zijn hele lijf op ingesteld.
Het slechtste wat je dus kunt doen is zo'n dier stil zetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:57

genja schreef:
geerke schreef:

Geerke volgens mij droom jij ook nog over wormen :) zovaak per dag heb jij het over (niet dat dit niet de oorzaak kan zijn hoor)

dat heten nachtmerries :+

ik verzin dit niet hoor,mijn dierenarts vertelde mij dit eens,en dan ga je er eens wat over lezen.
Nee,ik heb nog nooit koliek gehad,en ik heb al 35 jaar paarden.Gewoon geluk dus?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:59

senna21 schreef:
Het leven bestaat uit mooie en minder mooie momenten. Soms met aanwijsbare redenen, soms domme pech. Meestal een combi van beide. Sh#t happens.

vaak kun je pech voorkomen...de uitdrukking zo sterk als een paard gaat namelijk helemaal niet op.Paarden zijn heel gevoelig,voerveranderingen,parasieten,zand....allemaal koliektriggers,en makkelijk te voorkomen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:01

Ja zeker, geluk is zeker een factor. Het leven is lang niet altijd logisch noch eerlijk. Ik heb veel geluk gehad als ik alle bokt-beweringen moet geloven.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:06

Op de manège waar ik vroeger reed was er ook een periode dat er plots heel veel paarden aan kolieken stierven, achteraf is gebleken dat er iets mis was met het stro wat ze kregen.

Alsnog wil ik je heel veel sterkte wensen met het verlies van je paard :(:)

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:21

Nog wat info:
Ze krijgen sochtends een ruif vol hooi. Gaan dan in de winter de paddock in en zomers op de wei. Savonds rond een uur of 5 gaan ze de stal weer in en krijgen eerst een schep biks en daarna een ruif vol hooi. Rond een uur of negen krijgen ze nog een ruif. Ik rij 4 x per week ongeveer een uurtje en ga daarna( afhankelijk van het seizoen) uitstappen over de weg ongeveer 2 kilometer. Ze staan op stal bij een oom van mij. Geen manege dus gewoon een privestal met drie stallen. sinds ongeveer de zomer zijn er wel meer ratten gekomen. Die lopen meestal alleen bij de paddock in de knotwilgen en de mesthoop( staat naast de stallen) Hopelijk hebben jullie wat meer info

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:23

noellebijl schreef:
Nog wat info:
Ze krijgen sochtends een ruif vol hooi. Gaan dan in de winter de paddock in en zomers op de wei. Savonds rond een uur of 5 gaan ze de stal weer in en krijgen eerst een schep biks en daarna een ruif vol hooi. Rond een uur of negen krijgen ze nog een ruif. Ik rij 4 x per week ongeveer een uurtje en ga daarna( afhankelijk van het seizoen) uitstappen over de weg ongeveer 2 kilometer. Ze staan op stal bij een oom van mij. Geen manege dus gewoon een privestal met drie stallen. sinds ongeveer de zomer zijn er wel meer ratten gekomen. Die lopen meestal alleen bij de paddock in de knotwilgen en de mesthoop( staat naast de stallen) Hopelijk hebben jullie wat meer info

en hoevaak worden ze ontwormd en met wat voor middel? ;)

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:25

geerke schreef:
noellebijl schreef:
Nog wat info:

en hoevaak worden ze ontwormd en met wat voor middel? ;)

Dat zou ik niet precies weten. Zal het even vragen

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:13

noellebijl schreef:
Nog wat info:
ze staan dus de hele dag zonder hooi. Das veel te lang, rond een uur of 12 zouden ze nog hooi moeten krijgen (beter nog om12 uur EN 15.00 uur).