Ik heb het even aangekeken om te zien wat er hielp; zalf resulteerde in de volgende dag een viezere korst, overdag een deken op hielp ook niet echt mee. De korst viel eraf, maar het plekje bleef wat vochtig, de dag erop zat er een dikkere korst. Het wondje leek ook groter te worden. Afgelopen weekend was het weer mooi dicht, maar zondag was de wond ineens twee keer zo groot!

Ik hoorde die ochtend dat het paard dat eerst in haar stal stond behandeld was tegen schimmel. Hij had wat plekjes op zijn neus en hoewel de DA niet zeker wist of het schimmel was, is hij toch geënt. De box is niet ontsmet voor mijn merrie er in kwam. Twee andere paarden hadden ook wat plekjes op hun neus, maar die zijn inmiddels over.
Vanwege het schimmelverhaal heb ik mijn merrie zondag gewassen met Imaverol. Daarbij ontdekte ik nog twee grote kale plekken achter het zadel.
Maandagochtend heb ik de DA gebeld en op zijn verzoek heb ik foto's van de plekken gemaild. Hij wist niet wat het kon zijn, dus is 's middags langsgekomen. Ook toen kon hij niet goed zeggen wat ze heeft. Het lijkt op schimmel, maar dat jeukt in principe niet. Het zouden broeiplekken kunnen zijn, vanwege het warme, vochtige weer van twee weken geleden, toen ze nog haar regendeken op had. De DA kon geen huidafkrabsel op kweek zetten omdat ik de dag ervoor met Imaverol had behandeld. Het advies was om door te gaan met de Imaverol en de vacht rondom de plekken zoveel mogelijk weg te knippen, zodat er lucht bij kwam. Dit lijkt redelijk te helpen, de plekken (5 in totaal) zien er redelijk stabiel uit en worden niet (veel) groter.
Vandaag ontdekte ik echter allemaal kleine wondjes rondom haar schoft, die net zo begonnen als de eerste plek.
Ik heb het hele gebied waar ze jeuk had kaalgeknipt en ze ziet eruit alsof ze waterpokken heeft. De rechter plek op onderstaande foto is dezelfde als op de eerste foto. Je ziet dat het wel aan het helen is.
Is er iemand die dit herkent? Aan de hand van de eerste foto zou ik ringworm zeggen, maar de andere plekken lijken er niet op en ook ringworm jeukt niet. Volgens mijn DA is het geen luis of mijt. Uiteraard hebben we gedacht aan rainrot, maar ook met dat beeld komen de symptomen niet overeen. Ze krijgt geen ander voer, dekjes zijn niet onlangs gewassen, ook haar deken niet. Een allergie lijkt me dan ook uitgesloten. Maar wat is het dan wel?