Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Citaat:2. Brok persen: Voor het persen van brokken moet de temperatuur flink verhoogd worden. Wanneer de brok klaar is, is een deel van de ingrediënten verbrand. Hierdoor is de voedingswaarde van de brok flink afgenomen.
Citaat:3. Toegevoegde vitaminen en mineralen: Om dit op te lossen moeten vitaminen en mineralen toegevoegd worden om het voer zijn voedingswaarde te laten behouden. Meestal zijn dit synthetische vitaminen en mineralen die minder gezond zijn dan natuurlijke vitaminen en mineralen. De fabrikant is verplicht toegevoegde vitaminen en mineralen te vermelden op de zak. Natuurlijke vitaminen en mineralen mogen niet worden vermeld. De vermelding van voedingswaarde op de zak is dus incompleet en gaat bovendien alleen over meest synthetische vitaminen.
Brainless schreef:Citaat:2. Brok persen: Voor het persen van brokken moet de temperatuur flink verhoogd worden. Wanneer de brok klaar is, is een deel van de ingrediënten verbrand. Hierdoor is de voedingswaarde van de brok flink afgenomen.
Hoe kom je daar bij?
Daar komt geen warmte aan te pas.
https://www.youtube.com/watch?v=dSEKsir7h1U
Brainless schreef:Oa Pavo, Havens en Horsefood worden gewoon in Nederland samengesteld en geperst.

Djilna schreef:Er heeft hier iemand iets teveel fantasie
Djilna schreef:Er heeft hier iemand iets teveel fantasie
hwn schreef:Want het is interessant om te weten of je paard specifiek allergisch is van (bepaalde?) granen, of eerder van suikers en zetmeel. Er zijn nl. ook paarden die het op die "natuurlijke voeding" niet goed doen en toch iets meer nodig hebben. Mijn DA komt vaak bij sportpaarden die overgeschakeld zijn op natuurlijk voer zonder toegevoegde vitamines, en die het plots niet meer goed doen.

hwn schreef:Koop je je voeder bij een GMP-goedgekeurde fabrikant, dan staat er heel veel vrijgegeven op de etiketten hoor, en/of kan je samenstelling opvragen. Die worden ook streng gecontroleerd (door staalnames en zo), dus daar krijg je wel wat men zegt. Heb zelf nl. nog bij toeleverancier in veevoedersector gewerkt, je weet zo echt wel wat je voedert.
@TS, ik zou je paard es laten testen op allergieën, dan weet je meer. Zou kunnen dat de mijne het ook heeft, maar ik wacht nog op diagnose, en heeft ook geen nierfalen denk ik, vermoedelijk wel leverproblemen.
Want het is interessant om te weten of je paard specifiek allergisch is van (bepaalde?) granen, of eerder van suikers en zetmeel. Er zijn nl. ook paarden die het op die "natuurlijke voeding" niet goed doen en toch iets meer nodig hebben. Mijn DA komt vaak bij sportpaarden die overgeschakeld zijn op natuurlijk voer zonder toegevoegde vitamines, en die het plots niet meer goed doen.