Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Plukje schreef:Mijn paard staat nog steeds de hele dag (overdag) op gras. S avonds en s nachts krijgt ze nog een berg (kwalitatief goed) kuil. Ik voer heel bewust niets bij, omdat ik wil weten of (en verwacht dat) ze hier voldoende aan heeft.
Heb jij iets aan je paard gemerkt dat je ervoor kiest om bij te voeren?
Jadybabe schreef:Vind het top dat steeds meer mensen zich serieus bezighouden met wat ze in hun paard proppen omdat iedereen dat maar doet.
Hele goede ontwikkeling , super dat je je daar voor openstelt.
Je kan eens kijken bij equilin ballancer, gebruik het zelf niet maar ben het wel van plan zodra mijn pot vit E op is. Succes want je zal best wel mensen over je heen krijgen op stal voor wie het onmogelijk lijkt om je paard van het fastfood af te halen.
RianneH schreef:Ik vind het een interessante kwestie. Als je er serieus mee bezig gaat is het misschien verstandig eens bloed af te laten nemen. Dan na een bepaalde periode weer om te checken of er tekorten zijn of juist helemaal niet. Mede omdat niet alle tekorten direct merkbaar zijn.
Kostolany schreef:Ik heb van je paardgezondenfit.nl de brokjes en daar heb je ook de Bodybuilder als je intensief werkt. Maar ook de balancer. Er zit iets melasse in om te perssen inderdaad maar dat is zo weinig..dat ik het bij mijn ruin niets van merk. Is niet moeilijk te kregen en wordt bij 5 zakken zelfs gratis op gestuurd:) Je doet ook lang met de zakken omdat je minder geeft. HEt bevalt me prima.
En ik geef dan nu voor winter nog futter natur erbij om iets langere kauw tijd te geven op de brokjes en zit ook veel gezond in natuurlijk.
HIj wordt van de bodybuilder wel wat heet dus ga ik eentje terug naar de Balancer pro:) En hij heeft heel de dag gewoon hooi. Kuil geeft me vaak net weer teveel onbalans en is niet voor paarden is mijn mening.
Denk dat je inderdaad vooral moet kijken naar bloed prikken. Heb ik in het begin ook gedaan. Nu blijft mijn paard super op gewicht want voor dat je dat door hebt...is het vaak al te ver:) Maar tussen zomer en winter is hij ook verschillend in bouw omdat winter hij toch door onderhouden va nwintervacht wat afvalt..en hij is niet te dun of dik nu zelfs;) Zomer wat voller omdat hij weer gras kan eten..dat hoort ook bij paard zijn..we zijn gewend altijd hetzelfde paard te zien. maar ik denk dan..verschil zomer en winter mag er zijn:)
Maar denk dat je vooral moet doen wat goed voelt voor jou en haalbaar is voor jou. Iedereen heeft zijn mening en zijn manier. En zo lang je paard niet ongezond aan doet moet je niet teveel rommelen met voerwissel enz.
RianneH schreef:Als ikzelf zo over zou gaan zou ik vanaf het moment dat je helemaal geen krachtvoer meer gaf een bloedtest laten doen en dan voor het weideseizoen weer en als het kan erna ook weer. Inderdaad is nu halverwege nietszeggend. Maar je weet wel of je al met een tekort start of juist niet.
Hier ook een paard die altijd stalbenen had winters en nu met een vitaminekorrel nergens last van heeft.
RianneH schreef:Ja, zeker iets om over na te denken. Ook met een paard dat toch in de sport loopt lijkt het me belangrijk om het wel goed in de gaten te houden. Niet dat ik je op kosten wil jagen hoor
Def schreef:Ik vind dit ook altijd n moeilijk dilemma.
Mijn pony wordt gereden op Z2 niveau en ik heb al zoveel verschillende dingen geprobeerd qua voer.
Mijn pony heeft tot en met het Z 24/7 buiten gestaan met een kwartje marstall vito en kuil. Ik merkte dat ze hier niet meer genoeg aan had.
Daarna heb ik een tijdje sportmuesli gevoerd van cavalor. Dit ging niet goed. Ze kreeg hier bulten van en ging schuren.
Daarna heb ik een tijdje alleen kruiden gevoerd. Geen krachtvoer en goede kwaliteit kuil.
Ik was daar niet tevreden over. Mijn pony begon poep te eten en kon de trainingen niet goed aan qua energie.
Ik voer nu een kilo marstall champion per dag.
Hier ben ik heel tevreden mee.
Pony heeft genoeg energie en ziet er top uit.
Ik ben dus van mijn geloof van zo weinig mogelijk krachtvoer gestapt en eerlijk gezegd ben ik daar blij mee.