kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelle_G

kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:20

Sinds de zomer loopt mijn 6-jarige draver de ene dag goed en zo op de andere dag stijf. Eerst weet ik het aan het koude weer, dekentje op en het ging weer prima. Hij staat niet vol in training mmaarik werk wel 3 a 4 dgn in de week met hem. Dit Houdt in rijden, aan de hand werken of longeren. De dag nadat hij aan het werk is gezet loopt hij niet helemaal goed. Echter wanneer ik hem losgooi lijkt hij helemaal goed te lopen en nergens last van te hebben.

Komt dit iemand bekend voor? Of hebben jullie tips? ik zit zelf een beetje met mijn handen in het haar... Alvast bedankt!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:41

Een goede Da laten komen Is moeilijk te zeggen van achter de pc

Mjelle_G

Re: kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 07:48

Een da laten komen vind ik zelf te vroeg, osteopaat zal ik vandaag contacten

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:56

heb je les ? kijk eerst eens naar hoe je rijdt, of trainr, kan zijn dat je iets verkeerd doet de dag ervoor, waardoor hij stijf komt te zitten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:56

Je paard sukkelt al vanaf de zomer Maar je vind het te vroeg om een DA te laten komen Dat snap ik niet ! Geef je geld nu eerst maar uit aan de DA Als er een ostheo nodig zal zijn zal DA dit wel aangeven

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:38

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH omdat dit met kreupelheid te maken heeft.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:38

dresjoepie schreef:
Je paard sukkelt al vanaf de zomer Maar je vind het te vroeg om een DA te laten komen Dat snap ik niet ! Geef je geld nu eerst maar uit aan de DA Als er een osteo nodig zal zijn zal DA dit wel aangeven

Misschien heb ik het iets anders beschreven waardoor jij het anders opvat, ik heb dit ook op mijn telefoon getypt waardoor een stuk informatie mist. Ik zal even een betere uitleg geven. Zomers en eind van de zomer liep Mo goed. Ik heb ong 2x in de maand rijles. Daarnaast werk ik hem veel aan de hand en aan de longe. Eind van de zomer is de osteopaat langs geweest, deze heeft hele paard nagelopen waarbij er werd gezegd dat hij er goed uitzag. Zat alleen vast in zijn voorkant rug, knieën en zijn 1e ribben. Na twee weken heb ik hem weer opgepakt, heeft hierdoor niet anders gelopen.

Na een dag waarin ik les heb gehad loopt hij stijf, niet kreupel maar gewoon niet zo soepel als normaal. Ik zet hem dan ook niet hard aan het werk maar laat hem wel bewegen +/- 15 min, omdat dit naar mijn idee het beste werkt bij stijfheid/spierpijn.

De dag daarna loopt hij gewoon weer goed. Totdat hij weer serieus aan het werk moet, hij loopt de dag daarna weer stijf.

Omdat het nu meer voorkomt had ik graag tips gewilt of reacties van mensen die dit ook bij hun paard herkennen. Momenteel vind ik het nog niet nodig om de DA langs te laten komen, omdat hij zelf nog zo gek doet bij het losgooien en hij zich niet anders gedraagt dan in de zomer. Het lijntje naar de DA blijft natuurlijk kort, alleen was mijn vraag nu meer of iemand anders misschien ook bekend is met dit probleem..

Wel bedankt voor je reactie, ik neem het absoluut mee!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:45

CoolCorrie schreef:
heb je les ? kijk eerst eens naar hoe je rijdt, of trainr, kan zijn dat je iets verkeerd doet de dag ervoor, waardoor hij stijf komt te zitten.

Ik heb inderdaad les, ongeveer 2x in de maand. Soms is dit meer, hangt er net vanaf hoeveel tijd ik heb naast school en werk. Longeren doe ik zelf, bij werken aan de hand heb ik begeleiding van een stalgenoot. Niet de vorige les, maar de les daarvoor (ik weet niet hoe ik dat anders moet zeggen :+ ) liep hij tijdens de draf niet goed. Ben toen afgestapt en hebben hem aan de hand gewerkt, in een ruim rondje zodat hij wel in beweging bleef. 2 dagen daarna liep hij weer goed. De dag voor de lesdag was hij net bekapt, was een behoorlijk stuk af gekomen, heb hem daarna een paar dagen laten staan waarna hij weer goed liep.

Misschien nog even goed om te vermelden dat ik nog niet zo lang paardrijd en ik tijdens de lessen eigenlijk alleen op stap en een paar rondjes draaf. Belangrijkste waar we nu mee bezig zijn is mijn zit en zijn buiging/ondertreding van de achterbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:50

Stijfheid na een dag hard werken is gewoon niet goed, klaar. Dat kan komen door iets in de botten, artrose bijv maar ook de spieren, bijv spierbevangen. Dat ga je beiden met een osteopaat niet oplossen, dus ik zou zeggen, laat een da langskomen voor een buigproef en bloedonderzoek. Kost je de wereld niet, maar wordt je wel heel veel duidelijker.
Over dat een paard in vrijheid niets laat zien, dat gebeurt vaker, er komt dan adrenaline vrij en dan lopen ze door de pijn of ongemak heen.

Edit, ik zie dat je nu in de les nog maar heel weinig doet, dan is het zeker niet goed dat je paard niet goed loopt :n

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:16

Dankjewel voor je reactie, ik zal morgen contact opnemen met de dierenarts, vanuit hier verder beleid bespreken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:17

Een paard dat bij relatief lichte belasting al prpblemen geeft is niet gezond...
Heb je het dier al lang? En laten keuren bij aankoop? Zo niet laat hem dan nu goed nakijken. Als je pech hebt is het een sluimerende blessure die erger wordt omdat er geen juiste behandeling is. Of bijvoorbeeld artrose of spierbevangenheid zoals hierboven al beschreven.

Pony die hier elke keer stijf tot zelfs onregelmatig werd na rijden bleek een peesblessure te hebben in haar achterbenen. Een flink verdikte ringband. Daar heeft de eigenaresse eerst bijna een jaar mee lopen modderen zonder goed na te laten kijken en pas toen ze echt stokkreupel stond en amper kon lopen na een dolle 10 minuten in de wei is ze met de pony naar een kliniek geweest... Daar foto's en peesscan gemaakt met deze hardnekkige blessure als uitkomst.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 00:30

@Joyce, mo is niet gekeurd bij aankoop. Hij is gefokt om te draven maar bleek te langzaam en is toen via via bij mij gekomen. Ik heb hem nu ong 1,5 jaar.

Morgen, of nu ik het typ is het alweer vandaag komt de dierenarts langs.Ik ben benieuwd naar wat hij zegt en evt aanraadt. Ik wil hem ook vragen om bloedonderzoek te doen, misschien kan dit ook iets uitwijzen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:48

Joolien schreef:
Stijfheid na een dag hard werken is gewoon niet goed, klaar. Dat kan komen door iets in de botten, artrose bijv maar ook de spieren, bijv spierbevangen. Dat ga je beiden met een osteopaat niet oplossen, dus ik zou zeggen, laat een da langskomen voor een buigproef en bloedonderzoek. Kost je de wereld niet, maar wordt je wel heel veel duidelijker.
Over dat een paard in vrijheid niets laat zien, dat gebeurt vaker, er komt dan adrenaline vrij en dan lopen ze door de pijn of ongemak heen.

Edit, ik zie dat je nu in de les nog maar heel weinig doet, dan is het zeker niet goed dat je paard niet goed loopt :n

De ene stijfheid is de andere natuurlijk niet. Maar spierpijn kan ook wat bewegingsongemakken veroorzaken lijkt mij...?
Met die van mij heb ik laatst weer wat basis springen opgepakt en de twee dagen daarna merk ik echt wel aan haar dat ze het even moeilijk vind dan af en toe in dat ze niet alles even soepel doet. Of ik lees je bericht verkeerd, kan ook.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 07:38

In het begin dacht ik inderdaad dat het spierpijn was, omdat hij na 1 soms 2 dagen weer goed liep. Gisteren tijdens longeren liep hij weer goed.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 07:48

Misschien een optie om een tijdje magnesium bij te voeren?
Dat help vaak wel bij de spieren en stijfheid.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:29

Mjelle_G schreef:
In het begin dacht ik inderdaad dat het spierpijn was, omdat hij na 1 soms 2 dagen weer goed liep. Gisteren tijdens longeren liep hij weer goed.

Zit natuurlijk wel een verschil tussen niet goed lopen en stijf. Als hij een goede houding toont onder het zadel en het is spierpijn ben je iig op de goede weg! :D
Maar de een heeft daar wel meer laat van, dan de ander. Die van mij word soms dan ook een beetje 'awkward' stijfjes. Kun je er geen deskundige er naar laten kijken? Kan natuurlijk ook iets beginnendss zijn wat door zwaar werkt steeds weer wat wordt opgewerkt.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 08:36

Zwaar werk doet hij eigenlijk niet, we zijn onder het rijden vooral bezig met buiging en over de rug lopen naast mijn eigen houding. Grondwerken werken we aan het ondertreden van de achterbenen, over de rug lopen en buiging.

Ben nu onderweg naar stal, dierenarts komt rond 10en.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 08:39

Mando schreef:
Misschien een optie om een tijdje magnesium bij te voeren?
Dat help vaak wel bij de spieren en stijfheid.

Toen ik hem net had was hij erg druk, stond 24 uur per dag op weiland/bak maar kon zich absoluut niet concentreren en dribbelde onder het zadel, heb hem toen ook magnesium gegeven (kuur), echter aan het eind van de kuur vond ik hem nogal matjes.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 11:08

Da is net langs geweest, bij buigproef was mo linksvoor kreupel, bij voelen en checken met de tang is niks gevonden. Da raadt aan om afspraak te maken in de kliniek. Daar uitverdoven en foto's maken, ook van de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:40

Oh balen, nu hopen dat het meevalt...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:58

Balen ts.. Ik duim voor je!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:43

Dankjewel, ik hoop in ieder geval snel duidelijkheid te kunnen krijgen zodat we vanuit daar verder kunnen.

Hij loopt kreupel linksvoor, het gekke is dat hij dit been helemaal niet ontziet. Hij heeft namelijk een tik, tilt zijn rechterbeen op als hij uit de bak wil, eten wil, aandacht wil, of het gewoon niet meer snapt. Ik ben bezig om dit hem af te leren en dat gaat al een stuk beter, maar vandaag bij de buigproef was ik natuurlijk ook anders dan anders en dan gaat meneer weer met zijn been omhoog staan, waardoor hij zijn gewicht dus op zijn linkerbeen zet..

Lastig hoor die paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:54

Het kan ook zijn dat hij bewegingskreupel is, en niet belastingskreupel. Dan zou dat het wel verklaren.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 13:29

Gisteren bij de kliniek geweest, had mo nog nooit op de trailer gezet. Binnen 10 min stond hij erop, t is ook zo'n goedzak :D. Tijdens buigproef liep hij al een stuk beter dan de week daarvoor! Op de volte liet hij weer duidelijk kreupelheid aan linksvoor zien. Ook liep hij linksachter korter, na de tweede uitverdoving van de hoef liep hij al een stuk beter, ook linksachter kwam meer mee en zette hij beter onder de massa.

Bij foto's maken weigerde hij linksvoor op te tillen, uiteindelijk wel gelukt. 2 foto's waren voldoende. Zijn botten zien er hartstikke goed uit, het enige wat te zien was was een vochtbult net ter hoogte van het begin van de hoef, waarschijnlijk ontstaan door een rare beweging. Hij heeft nu 1-6 weken rust waarbij ik hem elke week even op de volte moet zetten, loopt hij niet goed nog een week rust. Mocht het na 6weken nog niet goed zijn weer contact opnemen met de da.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:13

Vervelend! Is er al wat verbetering zichtbaar?