Mijn pony is veel te mager...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poownylover

Mijn pony is veel te mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:55

Hoii, ik heb sinds een half jaar mijn eigen pony een 4 jarige d new forest, toen hij net bij ons kwam te staan was hij gewoon maar hij werd langzamer hand dunner en dunner. Wij dachten dat hij aan het groeien was maar hij ging maar door met dunner worden en hij is nu echt heel erg mager...we hebben met eten al heel veel geprobeerd, luzerne, feeber voer, bietenpulp, zonnebloem olie en lijnzaad maar het helpt allemaal gewoon niet.. Hij staat 's nachts op stal en overdag bij de buren in de paddock met een groot jong paard ( wij denken misschien dat hij stress heeft van dat paard omdat het toch wel een beetje een dominant paard is en hij niet rustig zijn hooi op kan eten met dat paard in de buurt) We hebben hem ook al laten behandelen voor zijn darmen omdat hij niet de allerbeste darmen heeft, eerst was hij ook heel erg aan de dunne maar gelukkig nu niet meer. Hij eet heel veel goede kwaliteit hooi, dus daar kan het niet aan liggen. Hij krijgt nu 1 kilo basisbrok per dag en om de dag een handje lijnzaad, ik rij hem 3 keer per week in de bak (dressuurmatig met lage kruisjes soms) en 1 keer per week buiten stappen. Het is echt een super pony en ik wil echt et allerbeste voor hem maar op dit moment zie ik nog geen vooruitgang.. Misschien weten jullie iets wat het zou kunnen zijn op wat zou helpen?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:57

Dierenarts laten komen. Als je er zelf niet meer uitkomt kan hij/zij je helpen bij het juiste voer selecteren en kijken of alles wel goed gaat met je NF!

#edit: even wat duidelijker

Gitana

Re: Mijn pony is veel te mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:58

Is ie ontwormt?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:59

Even laten doorlichten door de Veearts?
En dan ook een bloedonderzoek om te kijken of hij tekorten heeft ergens en een mestonderzoek om te kijken of hij geen wormen heeft.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:00

Dierenarts is al geweest maar zei dat we zo door moesten gaan en da het dan vanzelf goed zou komen.. hadden we dus niks aan.. hij is twee weken geleden nog ontwormd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:02

Even een tandarts laten komen sowieso, ontwormen inderdaad, ook tegen lintworm, en als de tanden in orde zijn een andere dierenarts laten komen en ook even wat bloed laten prikken.

Verder kun je eens de gewone brok vervangen door subli seniores priores, flink wat water erbij en voeren als slobber.. dit is nl voer voor paarden die moeten aankomem zonder dat ze heel veel extra energie krijgen er van.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:04

mindy_dukkie schreef:
Dierenarts is al geweest maar zei dat we zo door moesten gaan en da het dan vanzelf goed zou komen.. hadden we dus niks aan.. hij is twee weken geleden nog ontwormd

Maar heeft de DA ook bloed geprikt bij je paard?
En ontwormingskuren helpen vaak niet tegen alle soorten wormen. Even een mestonderzoek laten doen om zeker uit te sluiten dat hij geen wormen heeft. (En als hij toch wormen blijkt te hebben waartegen jouw wormenmiddel niet hielp, dan even ontwormen met het juiste middel voor die soort wormen...)

*toevoeging* Tandarts laten komen is ook een goed idee!
Laatst bijgewerkt door mairead op 05-01-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:05

mindy_dukkie schreef:

Okee.. Denk wel dat je met het ontwormen goed zit dan, tenzij het wormen zijn waar je niet tegen ontwormd hebt natuurlijk..

Toen mijn paard dunner werd en wormen had werd ze ertegen ontwormd en kon je eigenlijk al snel verschil zien.. wel binnen 2 weken in ieder geval..

Je pony eet wel gewoon goed? Geen last van het gebit?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:11

Als een paard aan het groeien is willen ze soms wel eens een periode mager zijn. Doe het rustig aan, meer voeren helpt niet, dat wordt allemaal in de groei gestopt. Heb een beetje mededogen. Ik weet niet hoeveel je doet met hem maar misschien moet dat een poosje nog minder

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:13

mrie schreef:
Als een paard aan het groeien is willen ze soms wel eens een periode mager zijn. Doe het rustig aan, meer voeren helpt niet, dat wordt allemaal in de groei gestopt. Heb een beetje mededogen. Ik weet niet hoeveel je doet met hem maar misschien moet dat een poosje nog minder

Nou sorry maar dat vind k eigenlijk niet normaal dat een paard dan erg mager is :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:14

Goede tips al.
En wat vind jij veel hooi?
Eet hij dit ook op of eet het andere paard dit op?
Inderdaad senioren slobber is een goede dik maker.

Ja was nis heel mager.
We zien hier ook geen foto's.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:19

Tandarts is 2 maanden geleden nog geweest en heeft heel wat veranderd zeg maar, dus dat moet wel goed zijn nu, bloedprikken is nog niet gebeurd, ga ik denk ik wel doen

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:20

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:21

Wat voor deken ligt erop?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:22

die is veel te dun....rij je er nog op?
Waar heb je mee ontwormd?Met welke werkzame stof?

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:24

Afbeelding

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:26

Eeuhm geen idee maar in ieder geval een winterdeken en als het erg koud is dan ook nog regendeken. Ik rij de laatste tijd wel minder, wormen kan hij niet hebben want dierenarts heeft zelf een wormenkur gegeven nadat hij hem gezien had

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:27

Ik zou even stoppen met rijden, en er een dierenarts bijhalen. Dit kan niet goed zijn als je zo veel voert, en ik denk dat hij nu alle energie nodig heeft in het niet verder afvallen. Kijk evt. ook eens naar Seniores Priores, daar komen ze altijd goed van aan! Maar dan moeten natuurlijk ernstige medische problemen uitgesloten zijn.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:27

Ik zou als ik jou was wel gaan bloedprikken.. lijkt me wel handig in deze situatie :)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:28

Ik zou hem apart zetten, met onbeperkt goed ruwvoer. Ziet er niet leuk uit zo'n mager beestje. Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:29

rij je er nog op?....hij kan wel degelijk wormen hebben.Zoals al eerder vermeld dood niet iedere werkzame stof bepaalde wormen.Vandaar mijn vraag welke werkzame stof.

tjady

Ik schrik eerlijk gezegd wel van de foto vooral de laatste. Wel goed dat je van alles probeert om hem op gewicht te krijgen. Ik zou ook bloed onderzoek laten doen. Kijken of hij ergens te kort aan heeft en kijken of er mogelijk toch een wormbesmetting is. Ook voorlopig niet trainen.
Naast onbeperkt hooi zou ik hem seniores priores gaan voeren. Het zal wel even duren voor er kilo's aankomen denk ik.

StalNollie

Stop met rijden, bloed af laten nemen. Apart zetten e hooi voeren dan weet je ook wat hij binnen krijgt.nem zou op twee kilo brok gan zitten met extra vitamine voor nu even

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:31

tjady schreef:
Ik schrik eerlijk gezegd wel van de foto vooral de laatste. Wel goed dat je van alles probeert om hem op gewicht te krijgen. Ik zou ook bloed onderzoek laten doen. Kijken of hij ergens te kort aan heeft en kijken of er mogelijk toch een wormbesmetting is. Ook voorlopig niet trainen.
Naast onbeperkt hooi zou ik hem seniores priores gaan voeren. Het zal wel even duren voor er kilo's aankomen denk ik.

inderdaad....dit klopt niet.Of wormen of niet genoeg voer...of beiden.Zou niet mogen deze body-score bij een vier-jarige. ;(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:31

Eens, en zorgen dat je hem goed onder deken hebt staan. Kou kost enorm veel energie. Snap ook niet zo goed dat hij pas geschoren is, neem aan dat hij niet van de ene op de andere dag zo mager is geworden.