hoefijzers of niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BFlovertje

hoefijzers of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:27

hoi allemaal
mijn shetje heeft hele platte hoeven en nou zit ik te denken over ijzers om dat zijn hoeven ook nog eens heel snel slijten ik zelf ben niet zon fan van ijzers bij een shetje met glijden in de wei enzo nu ben ik benieuwd of jullie dit ook hebben en hebben gedaan of hadden gedaan als het zo was en of jullie missen nog andere alternatieven hebben /3
groetjess :)

maj0

Re: hoefijzers of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:29

Misschien eens overleggen met je hoefsmid. Die kan je passend advies geven

BFlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:43

ja die zij dat ik hem eventueel ijzers kon geven met een hakje ofzo maar hij kan het zelf niet meer zetten dus moet ik eerst op zoek naar een andere misschien is er nog iets anders dan ijzers maar hij wist het ook niet want hij is al best oud hij doet alleen nog mijn paardjes vraag me af hoe dat gaat met ijzers in mijn modderige weitje.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:00

Hallo en welkom op Bokt!

Voor jouw vraag over hoefijzers kun je het beste kijken op [BEH] Beweging en hoefverzorging. Daar kun je vast al heel veel informatie vinden.

Het gedeelte waar je je vraag nu hebt staan, is namelijk alleen bedoeld om je even voor te stellen. Geeft helemaal niets, kan gebeuren. Bokt is ook zo groot en kan heel verwarrend zijn voor nieuwe mensen.

Heel veel plezier nog hier op Bokt!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:01

WWW --> BEH

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:41

Een hoefsmid zal je altijd adviseren om ijzers te nemen (les nummer 1 van de school voor hoefsmederij). Een paard kan ALTIJD zonder ijzers, vaak is het alleen een kwestie van goed bekappen en doorzetten.
Merk je ook dat je shet gevoelig loopt of wil je alleen ijzers omdat haar hoeven slijten/plat zijn?
Als je even een foto plaatst is het handiger om te zien wat nou het probleem is.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:45

denk je dat ie het nodig heeft?
loopt hij voor de kar/op straat?
mijn pony's lopen beide voor de kar, en de 1 heeft geen hoefijzers en de ander alle 4.
bij de 1 brokkelen de hoeven helemaal af en heeft ie het echt nodig, de ander heeft super sterke hoeven, en heeft het niet nodig.
als hij alleen platte hoeven heeft, en je wilt dat hij iets ''hoger'' komt te staan? want dat lijk ik op te maken uit je bericht.
ik zou kijken of hij het echt nodig heeft, zeker met een shet, en ook nog in de wei.
en anders hoefsmid vragen om advies.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:48

loempia93 schreef:
Een hoefsmid zal je altijd adviseren om ijzers te nemen (les nummer 1 van de school voor hoefsmederij). Een paard kan ALTIJD zonder ijzers, vaak is het alleen een kwestie van goed bekappen en doorzetten.
Merk je ook dat je shet gevoelig loopt of wil je alleen ijzers omdat haar hoeven slijten/plat zijn?
Als je even een foto plaatst is het handiger om te zien wat nou het probleem is.

Nee hoor een goede hoefsmid kijkt naar het paard en geeft dan het advies wat nodig is, Mijn hoefsmid zegt het echt wel als een paard gene ijzers nodig heeft

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:55

Mijn paard staat ivm medische redenen (snel brokkelen, erg gevoelig) ook voor op ijzers. En nu in een modderige weide voor een aantal uren. De rest op stal. IJzers blijven keurig zitten. Maar ligt natuurlijk wel aan meerdere factoren

BFlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:10

Hij loopt ongeveer 3 keer per week over de straat en tussen door word hij gelongeerd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:17

loempia93 schreef:

Ehhmmm
Nee hoor.
Hier 1 voor op ijzers omdat dit echt niet anders kan.
De rest staat nu zonder en van de zomer staat daarvan nog 1 met.

"Vroeger" mijn andere paarden ook wisselend met/zonder ijzers, net zoals het uit kwam/moest.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:16

Misschien eens op zoek naar een goede bekapper? Met goed bekappen moet je pony ook van zijn platvoeten af kunnen komen,

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:21

Misschien hoefschoentjes in combinatie met goed bekappen? Alleen lastig denk ik om hoefschoenen in zo'n kleine maat te vinden.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:33

loempia93 schreef:

Ik nodig je uit bij ons op school dan. Wordt juist geleerd om eerst te kijken of een paard echt niet gewoon met alleen goed bekappen wegkomt. Ijzers is geen standaard advies. En vind het heel gemeen van je dat zo uithaalt met een argument wat van geen kant klopt.

Ts
De hoefsmid is de enige die hier een goed advies over kan geven. Maar kom je veel over straat dat ze zo slijten? En platvoeten worden echt niet zomaar even met een ijzertje weer even gecorrigeerd :) dat valt ook prima te bekappen maar dat kost wel tijd..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:42

Teveel corrigeren is ook weer niet goed, dus ga niet voor zoals het standaard zou moeten.

Verder zou je het eens kunnen proberen Hoe een ijzertje bevalt. Wel zou ik daar wat meer naar het voorjaar pas aan beginnen, na de sneeuw en vorst

BFlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:29

Bedankt voor al het advies heb er zeker wat aan

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 03:19

Een goede bekapping is het halve werk en dan heb je geen hoefijzer nodig. Platte hoeven kun je ook prima weer hol krijgen door ze correct te bekappen (en dat is dus niet hetzelfde als hol snijden).

Een hoefijzer met een hakje zou ik echt niet doen. Dat is alleen maar schadelijk en ik snap niet waarom een hoefsmid dát aanraad.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 03:34

Mijn verzorgshetje had ook hoefijzers voor over straat en voor de kar, hij heeft eigenlijk nooit geslipt in de wei ging altijd goed maar is je eigen keus wat jij wil. Maar zou inderdaad even vragen aan een hoefsmid of dat nodig zou zijn of niet!

Succes.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:48

Maartje1990 schreef:
Een goede bekapping is het halve werk en dan heb je geen hoefijzer nodig. Platte hoeven kun je ook prima weer hol krijgen door ze correct te bekappen (en dat is dus niet hetzelfde als hol snijden).

Een hoefijzer met een hakje zou ik echt niet doen. Dat is alleen maar schadelijk en ik snap niet waarom een hoefsmid dát aanraad.

Omdat de hoef dan steiler word? Lijkt me logisch.
Of het handig is, is een tweede natuurlijk maar de reden lijkt me duidelijk.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:01

Mijn shet staat ook op ijzers puur omdat we veel over de weg rijden en zijn hoeven dan snel slijten de hoefsmid laat de paarden ook liever zonder ijzers staan maar bij baron was het gewoon nodig nu waren we van plan om ze er in de winter er onder uit te halen maar het was nog prima weer om op pad te gaan en hebben we ze er onder gelaten met de sneeuw hebben we sokken om zijn hoeven en dat ging prima

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:15

ilaan schreef:
Maartje1990 schreef:

Omdat de hoef dan steiler word? Lijkt me logisch.
Of het handig is, is een tweede natuurlijk maar de reden lijkt me duidelijk.

ja en een steile hoef is niet goed/schadelijk. Paard gaat op de toon landen, straal geen contact met de grond. Pees krijgt iedere keer een flinke ruk. Nee ik snap dat niet

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:39

Maar hele erge platvoeten is ook niet goed. Maar dat is ons verschil in visie. Ik ben meer van het zogenaamde traditioneel en jij meer van het zogenaamde natuurlijk. Prima toch? :) hoeven ook niet alles te snappen aan de ander zijn visie :) Zo lang we elkaar maar respecteren.

Vind alleen wel vanuit het traditioneel gezien de redenering enigszins logisch. Of je het met ijzers moet oplossen is iets anders. .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 03:16

Maar ik zeg toch ook niet dat er niets aan de platvoeten gedaan moet worden? Een ijzer is daarvoor alleen niet de oplossing. Een goede bekapping wel

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:45

Maartje1990 schreef:
Maar ik zeg toch ook niet dat er niets aan de platvoeten gedaan moet worden? Een ijzer is daarvoor alleen niet de oplossing. Een goede bekapping wel

Er zijn meer wegen die naar Rome lijden :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:17

Zeker, maar waarom er een ijzer onderslaan als het ook blootsvoets kan worden opgelost? Zeker gezien ts aangeeft niet zo'n fan van ijzers te zijn.