Kun je koeienbiks geven aan paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

Kun je koeienbiks geven aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:53

Ik heb een verzorgshetlander
En die staat op een boerderij met allemaal koeien
Nou hebben ze daar een kruiwagen vol met biks staan
En ik doe vrijheidsdressuur met mijn verzorgshetlander en ik wil haar graag kleine beloningen geven maar heb alleen maar snoepjes en ik mag geen biks kopen van mijn moeder... Dus zou ik dan dat koeienbiks kunnen gebruiken? Zegmaar 2 biks dingetjesvoor elk trucje. Of kunnen ze daar ziek van worden?

Billy

Re: Kun je koeienbiks geven aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:54

In koeienbiks zit pulp. Grote kans dat de pony een slokdarmverstopping krijgt omdat het opzwelt..
Niet doen dus...

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:55

je geeft toch ook geen hondenvoer aan een vis? :+
miss kan je ook wortels/appels als beloning geven?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:56

Niet doen hoor, dat is niet bedoeld voor paarden. Vandaar ook dat het er staat voor de koeien. ;)
Misschien een emmertje herbies of andere snoepjes kopen voor je paardje?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:56

love_horse1 schreef:

Worden ze daar niet dik van dan?

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:57

iiSunshine schreef:
love_horse1 schreef:

dikworden van wortels en appels... ? :=

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:57

Ze hebben er ook een bak met witlof dingen liggen waar mn pony ook nog wel eens van snoept. Wordt ze daar ook dik van? Het gaat me eigenlijk er voorl om dat ik voor een paar trucjes nietheel verl geef want ze is nogal dik

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:58

Nee ;) niet doen. Koeienbiks bevat veel meer waardes (energie, eiwitten, pulp etc.) dan paardenbiks.
Alleen voer dat gemaakt is voor paarden aan een paard geven. Appels. wortelen, pepermuntjes (niet die scherpe) en suikerklontjes kan ook als beloning, maar wel met mate :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:59

neem wat oud brood mee, of de kapjes.
evt. pepermuntjes .

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:59

[/quote]

Worden ze daar niet dik van dan?[/quote]

dikworden van wortels en appels... ? :=[/quote]

Kan dat niet dan? Dacht ik altijd

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:01

Van te veel appels en wortelen kan een paard dik worden omdat er veel suikers in zitten.
1 appel of 1 wortel per dag als beloning maakt echt niets uit.
Oud brood zijn niet alle paarden even gek op. Daarnaast moet je daarmee ook oppassen dat je niet te veel geeft.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:01

iiSunshine schreef:
Kan dat niet dan? Dacht ik altijd

Als jij met een kruiwagen wortels aankomt; ja. daar wordt 'ie dik van.
Maar kleine partjes en niet te veel... Prima hoor. :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:02

maar dat is zo met alles..
je hoeft ook geen hele boterham steeds te geven, een randje voldoet als beloning.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:06

RdLFoto schreef:

Dat is niet zo gek gedacht van TS, in fruit zitten best veel suikers (wortels volgens mij ook aardig wat). Als een pony meer dan genoeg binnen krijgt, waardoor hij al dik is, zal hij echt niet dunner worden van fruit. Die suikers worden dan ook omgezet in vet.

Als de pony meer zou verbruiken dan hij binnen kreeg, was hij ook niet al te dik ;)

Natuurlijk is fruit wel een stuk beter dan suikerklontjes, dus een appel in blokjes snijden is wel degelijk een optie!

Koeienbiks beslist niet, is voor koeien gemaakt en die hebben een heel ander verteringssysteem.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:10

Janine1990 schreef:
RdLFoto schreef:

Dat is niet zo gek gedacht van TS, in fruit zitten best veel suikers (wortels volgens mij ook aardig wat). Als een pony meer dan genoeg binnen krijgt, waardoor hij al dik is, zal hij echt niet dunner worden van fruit. Die suikers worden dan ook omgezet in vet.

Als de pony meer zou verbruiken dan hij binnen kreeg, was hij ook niet al te dik ;)

Natuurlijk is fruit wel een stuk beter dan suikerklontjes, dus een appel in blokjes snijden is wel degelijk een optie!

Koeienbiks beslist niet, is voor koeien gemaakt en die hebben een heel ander verteringssysteem.

Dacht zelf dat er (vooral in wortels) gewoon niets anders inzit dan water. Maar ik ga er ook niet vanuit dat ze per kilo's worden gevoerd.

Dus eigenlijk wordt je dik van een 'gezonde salade' als je wilt afvallen? Dat is grappig :=

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:26

Idd gwn thuis een appel of wortel in hele kleine stukjes snijden En dan voer je maar een halve

En te dik betekend dus meer beweging Ren je ook wel eens met de shet ?? Dat zou al een goed begin zijn om tussendoor steeds rondje te laten draven Is voor jou conditie ook goed En dan steeds wat vaker en langer rennen Dat zal al veel schelen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:15

RdLFoto schreef:
Dacht zelf dat er (vooral in wortels) gewoon niets anders inzit dan water. Maar ik ga er ook niet vanuit dat ze per kilo's worden gevoerd.

Dus eigenlijk wordt je dik van een 'gezonde salade' als je wilt afvallen? Dat is grappig :=

Zeker, een gezonde salade bovenop meer dan genoeg calorieën om je gewicht te behouden zorgt ervoor dat je aankomt.

Aankomen en afvallen is een simpel rekensommetje.
Meer verbruiken dan je inneemt = afvallen
Minder verbruiken dan je inneemt = aankomen
Evenveel verbruiken als je inneemt = op gewicht blijven

Alleen bij mensen veel eenvoudiger te monitoren dan bij dieren ;)

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:48

Te veel is altijd slecht.
Wortels, appels, snoepjes etc. altijd met mate geven.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:58

Je kunt koeien/gras brok geven in een gewelde vorm. Geeft wel smeerderij maar dan heb je wel een beloning.

een handvol grasbrok geeft in een gewelde toestand drie handen vol aan traktatie.
Als je brok welt en het iets vermengt met bloem kun je er balletjes van draaien. Deze kun je laten drogen en krijgt je toch een soort van snoepje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:59

iiSunshine schreef:
Ze hebben er ook een bak met witlof dingen liggen waar mn pony ook nog wel eens van snoept. Wordt ze daar ook dik van? Het gaat me eigenlijk er voorl om dat ik voor een paar trucjes nietheel verl geef want ze is nogal dik

Zijn zeker witlofwortelen, ook wel witlofpennen genoemd, lijkt op een witte winterwortel?
Die kan je de pony ook geven, even in kleine stukjes snijden. Overigens niet in schijfjes snijden want ook dat kan weer blijven hangen in de slokdarm.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:11

Vergis je niet in wortels, kunnen paarden heel erg druk van woorden van de veke suikers. Ben ooit een keer bij een dag bij annemarie van de toorn geweest waar ze toen 2 trainers uit engeland hadden. Die vertelde dat ze soms soms paarden kregen die zowat onhandelbaar waren en die in no time weer goed te genieten waren toen wortels van het menu werden geschrapt. Bij mij op stal ook gezien, paarden die in de winter steeds aan de kletter gingen en mega druk, was ook over toen ze geen wortels meer kregen. Gelukkig zijn niet alle paarden hier gevoelig voor.
mocht je wortel willen geven snij het dan in kleine stukjes en geef er niet elke dag een heleboel. Koeienbix zou ik ook niet doen. Witlof kan je volgens mij wel gewoon geven, zie ik bij mij op stal ook mensen doen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:28

Eh nee. Een koe heeft vier magen. Waar de eerste drie van het voer fermenteren. Dit gebeurt bij paarden pas in de darmen. Kortom hun hele verteringskanaal en behoefte is anders dus dat zou ik niet doen.
Wel kun je appel gebruiken? Kijken of ze plukjes gras interessant vind. Of eventueel zelf een zak voer halen. Als je het alleen gebruikt voor vrijheidsdressuur kun je erg lang doen met die zak.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:34

love_horse1 schreef:

Haha ja want dat is een goede vergelijking :P Mijn hond eet afentoe ook kattenvoer hoor.

Lisaapee schreef:
Nee ;) niet doen. Koeienbiks bevat veel meer waardes (energie, eiwitten, pulp etc.) dan paardenbiks.
Alleen voer dat gemaakt is voor paarden aan een paard geven. Appels. wortelen, pepermuntjes (niet die scherpe) en suikerklontjes kan ook als beloning, maar wel met mate :)

Lekker tegenstrijdig antwoord :+ Mensen die pepermuntjes en suikerklontjes aan hun paard geven moeten ook hun handen afgehakt worden, dan kan je nog beter 1 korrel koeienbiks als beloning geven XD

Maar je moeder kan toch heus wel voor 8 euro zo'n zak biks kopen, doe je waarschijnlijk anderhalf jaar mee ofzo als je het alleen per brokje gebruikt als beloning.

Wortels en appels in stukjes snijden ben je duurder uit.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 04-01-15 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:34

Mwoah, niet té dramatisch, ja ze hebben een heel ander spijsverteringsstelsel, maar die zijn beide ontworpen hetzelfde soort voer te verteren.
Ik heb een zwangere/zogende merrie wel eens koeienbix bijgevoerd (op aanraden van dierenarts en met mate), en dat ging prima.
De TS is niet van plan het er kilowijze in te scheppen, maar het als beloning te gebruiken, het lijkt me sterk dat de pony problemen krijgt van letterlijk een paar korreltjes bix.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:39

iiSunshine schreef:
love_horse1 schreef:

Niet zo raar hoor, daar zitten heel veel suikers in waar ze inderdaad dik van worden.

Maar TS wil je gewoon biks pakkenuit die kruiwagen? Vind dat wel een beetje asociaal.. Biks pakken van een ander..