paard plast niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myandalusier

paard plast niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:58

hallo,

eerst dronk of plaste mijn paard altijd na het rijden of nadat hij op de wei stond (niet in elke wei is drinken beschikbaar) maar voortaan is dit niet meer.. ik hoor hem nooit plassen of drinken (dat hoor ik zelfs bij de kast ) laatst had hij 2 dagen binnen gestaan door ijs, toen ik zijn stal deed was het vervolgens nergens nat. verder merk ik niks aan hem zelf maar vind dit wel gek.. als ik hem was drinkt hij wel maar dan uit de slang maar ook daarna plast hij niet. onder het rijden ook niet. heb de drinkbak al meerdere keren gecontroleerd en dit is het probleem niet. ook als je aan zijn geslachtsdeel zit geeft hij geen kik .. misschien is het loos alarm maar ik vind het een beetje raar

coldsummers

Re: paard plast niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:00

Ik denk loos alarm. Je bent toch niet 24/7 bij je paard. Misschien plast hij gewoon zonder dat jij er bent.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:01

toch maar even naar de dierenarts, je weet maar nooit, en paard die niet plast kan heel veel dingen betekenen, maar misschien is ook wel niks aan die hand, toch maar heen gaan dan zit je later ook niet met een rot gevoel en een ziek paard.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:02

coldsummers schreef:
Ik denk loos alarm. Je bent toch niet 24/7 bij je paard. Misschien plast hij gewoon zonder dat jij er bent.

maar de stal is ook vaak helemaal droog na 1 a 2 dagen..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:03

myandalusier schreef:
coldsummers schreef:

maar de stal is ook vaak helemaal droog na 1 a 2 dagen..

Hmm, dat is inderdaad wel vreemd. Misschien dan toch even de dierenarts bellen. Liever voor niets bellen dan dat het dalijk iets ergs blijkt te zijn.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:09

ik ga even de dierenarts bellen morgen ! hopen dat er niks loos is

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:11

2/3 dagen achter elkaar een flesje bier over de brokken doen. Helpt enorm goedd!

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:12

_lotteeee schreef:
2/3 dagen achter elkaar een flesje bier over de brokken doen. Helpt enorm goedd!

is dit serieus? :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:13

Bier werkt vochtafdrijvend. Maar of een paard er ook meer van gaat drinken?

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:15

Koper schreef:
Bier werkt vochtafdrijvend. Maar of een paard er ook meer van gaat drinken?

straks drinkt hij dan alsnog niet .. en droogt hij uit ofzo ..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:47

dat de stal droog blijft klopt niet....maar een paard wat al twee dagen niet zou plassen is dood hoor.
Als hij verder zich normaal gedraagt zou ik mij niet teveel zorgen maken.Gaat hij in de plashouding staan en komt er niets of krijgt hij (nier)koliek verschijnselen,meteen de da bellen!
Die kan hem met infuus laten plassen.
Mijn paard heeft ook eens niet kunnen plassen,de da was er binnen een half uur...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:55

Krijgt hij water uit een automatisch bak of heb je een bak staan? Als je automatisch hebt vragen of die afgesloten kan en bak neer zetten. Kan je even goed bij houden of er gedronken wordt en hoeveel. En inderdaad even paar dagen bruin bier over voer.
Als je maandag nog denkt dat hij niet drinkt/plast toch even contact dierenarts. Ondertussen natuurlijk wel conditie in de gaten houden en evt uitdroging.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:56

genja schreef:
Krijgt hij water uit een automatisch bak of heb je een bak staan? Als je automatisch hebt vragen of die afgesloten kan en bak neer zetten. Kan je even goed bij houden of er gedronken wordt en hoeveel. En inderdaad even paar dagen bruin bier over voer.
Als je maandag nog denkt dat hij niet drinkt/plast toch even contact dierenarts. Ondertussen natuurlijk wel conditie in de gaten houden en evt uitdroging.

automatische bak. ik zal is een bak erbij zetten maar afsluiten kan niet denk ik.. hebben de andere 15 paarden geen drinken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:01

een vuilniszak er omheen doen met ductape...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:03

En is het water leiding-, regen- of putwater? Hier vond ik paar weken geleden ook dat de mijne minder dronken, en heb dan es van hun water (regenput) geproefd. Zat smaakje aan (niet slecht nochtans) en halfuur later zat ik op het toilet. Toeval of niet, staal is binnen ter ontleding, en staan nu op leidingwater, en er wordt toch wat meer gedronken.

Hangt natuurlijk ook af van het rantsoen: als je paard dagelijks bijv. 5 kg wortelen krijgt, en dan nog wat nat voordroog, dan heeft ie zo ook al wat vocht binnen, maar ik vermoed dat dit niet het geval is?

Lust je paard slobber of bietenpulp? Anders kan je dit eens geven?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:05

Meestal zit er per bak ergens wel een kraantje om af te sluiten. En inderdaad anders wat geweken zegt lijkt mij wel verstandig dat je bij houdt hoeveel er daadwerkelijk gedronken wordt.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:09

hwn schreef:
En is het water leiding-, regen- of putwater? Hier vond ik paar weken geleden ook dat de mijne minder dronken, en heb dan es van hun water (regenput) geproefd. Zat smaakje aan (niet slecht nochtans) en halfuur later zat ik op het toilet. Toeval of niet, staal is binnen ter ontleding, en staan nu op leidingwater, en er wordt toch wat meer gedronken.

Hangt natuurlijk ook af van het rantsoen: als je paard dagelijks bijv. 5 kg wortelen krijgt, en dan nog wat nat voordroog, dan heeft ie zo ook al wat vocht binnen, maar ik vermoed dat dit niet het geval is?

Lust je paard slobber of bietenpulp? Anders kan je dit eens geven?

het is leidingwater ;) paard krijg niet standaard wortelen en nooit nat voordroog. slobber lust hij wel, krijgt hij normaal ook nooit alleen uitzonderingen..

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:09

geerke schreef:
een vuilniszak er omheen doen met ductape...

dat gaan we dan maar doen :Y)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:12

de staleigenaar houd het trouwens ook al extra bij. Maar deze ziet/hoort hem ook niet drinken. ik ga even de drinkbak afsluiten en een andere bak neerzetten ook ga ik de muesli mengen met water zodat hij wat meer drinkt maar dit doe ik pas over een tijd zodat ik eerst zie of hij genoeg drinkt. ga morgen ook nog de dierenarts bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:37

Als je zaagsel in de stal legt kun ke goed zien of een paard wel of niet plast. Misschien dat een paar dagen in de stal leggen onder je stro?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:15

Volgens mij maak jij je zorgen om niets. Een paard wat twee dagen niet plast is doodziek.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:08

Zou voor de zekerheid zijn temp even meten voor je de dierenarts gaan bellen. Dat gaan ze toch vragen. Denk ook dat het loos alarm is, het ene paard is zeiknat en de ander zie bijna niks. Ik heb 15 jaar mijn paard en een shet op één stal gehad, was natuurlijk altijd wat viezer de volgende dag. Altijd gedacht dat mijn paard te smeerpoets was, maar Indy is in juni overleden en de smeerpoets staat nog in de box. De shet maakte dus die troep!! Zegt helemaal niks dus.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:32

Mijn pony plast ook amper. Of als ik er niet ben. Maar hij plast ook alleen maar in de stal. Nooit in de bak en als het echt moet heel soms in de. Wei. Ik zou me er geen zorgen om maken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:34

Heb je een automatische drinkbak? Zo ja afsluiten en specikuip in de stal zetten dan zie je direct of er gedronken is.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:29

Bier is serieus bedoeld.

Mijn pony dronk altijd te weinig waardoor ze amper plaste

Iemand erbij gehad, niks mis met de pony.
Maar toch 2 dagen een flesje bier over t brok gedaan.

Na 3 dagen dronk en plaste ze zoals de andere hier op stal.