Wat voeren jullie je senioren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Wat voeren jullie je senioren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 12:01

Ik heb een Merrie KWPN waar ik recreatief op rij. Zij wordt in mei 21 jaar en ik heb een shetlander als kammenraatje en die wordt in het voorjaar 27 jaar.

Beiden zijn dit jaar erg afgevallen door een hele andere kwaliteit van het hooi. (denk ik) Nu voer ik ze flink bij en langzaam worden ze weer wat voller. Dit gaat bij de kwpn-er sneller als bij de shet.

Ik ben erg benieuwd wat jullie je paarden voeren en in welke hoeveelheden. Ik voer nu veel om ze extra aan te laten komen maar dat moet natuurlijk weer stabiel worden en voor de kwpn-er is dat nu wel zo'n beetje. Ik dacht dat ik misschien toch seniorenbrok moet gaan voeren. Normaal voer ik basisbrok en nu krijgen ze steeds van iets wat extra bij. Fibra of pulp of maisbrok ed. Niet elke dag het zelfde. Maar dat laatste is dus om even weer wat extra kilo's te krijgen.

Groeten Kirsten

Judass

Re: Wat voeren jullie je senioren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:08

Ik heb een 26 jarige kwpn'r, nooit echt een dikkerdje geweest.
Hij krijgt onbeperkt voordroog uit grote slowfeeders, en een portie pavo 18+ brok.
Hier doet hij het wel netjes op, ook staat ie 's winters onder dekens om zo energie te besparen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:11

Mijn paard voer ik 2 kilo senioren muesli van Marstall en 3x per week seniores priores van Subli. Hij valt heel snel af en dit werkt super. Ook krijgt hij nog bij iedere voerbeurt vitaminekorrel van Marstall en luzerne van Hartog

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:13

Hier gewoon hooi of droog voordroog (zelfs niet onbeperkt, max. 2 hooinetten per dag) en kleine hoeveelheid heel licht krachtvoer (meestal Fibermix van Lannoo). De oudste is 23, de tweede is 20, maar ik moet ze meer op dieet zetten dan extra's bijvoeren.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:14

4x dgs hooi. 2x dgs kilo biks/meusli en kilo seniorenslobber met olie en dikmaker erin.....is nog steeds aardig op gewicht moet ik zeggen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:14

Onze mini-shetlander krijgt Seniores Priores slobber van Subli en dat bevalt heel goed. Hij is op zich nog niet heel oud (16) maar hij heeft niet zo'n goed gebit en door de seniores priores komt hij goed aan. Hij krijgt er per dag een halve kilo van. Daarnaast krijgt hij nog hooi.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:37

Er bestaat hier een centraal topic over:
http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1 ... 126#unread

Mijn oudje krijgt 'smorgens en 's avonds: 2,5 scheppen (geweekte)bietenpulp/Equifyt Zupa, 0,5 schep luzerne (brok of 'ruw'), mengeling (0,75 à 1 schep) en wat pavo care4life (0,5 schep).

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:40

Seniores priores. Mijn 19 jarige merrie kan geen ruwvoer eten. In de zomer staat ze 24/7 in het gras. Dan redt ze zich prima. Nu snachts op stal en overdag wel in het gras, als enige van de paarden. Daarnaast krijgt ze 4 kilo SP en ze doet het er prima op. Als lekkertje krijgt ze nog wortelen, brood en een halve schep senioren muesli.
Vroeger had ik tonnen met voer staan. Bietenpulp, grasbrok, snijmaïs etc. Heel veel werk om klaar te maken. Nu lekker makkelijk alleen SP en ze krijgt alles binnen wat ze nodig heeft.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 13:49

Dank jullie wel voor je tips. Mijn paarden stonden eerst namelijk altijd vrijwel alleen op onbeperkt hooi en dat ging prima. Na dat we gereden hadden kregen ze dan wat extra brok. Dus dat is echt stukken minder dan dat ik nu geef. Kan de leeftijd inderdaad ineens zo veel verschil maken? De shet staat in de zomer nu op gras en dat doet ze heel goed. En de KWPN-er mag er af en toe een paar uurtjes bij. Heb niet zo'n groot stuk vandaar. In de winter kan dat niet, want dan is alles zo kapot.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga maandag weer voer bestellen. Dus neem ik deze adviezen zeker mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:54

Mijn merrie (shetlandpony) wordt in april 25. Ze krijgt hooi, ze heeft een liksteen met extra magnesium en ze krijgt 's avonds 2 handjes haver. Dat is het. Hooi en steen deelt ze met mijn ruin (IJslander), aan hooi krijgen ze 8 kilo per etmaal verdeeld over 2 voerbeurten. Dat is het uitgangspunt. Bij vorst en/of neerslag en/of veel woei krijgen ze meer, in de maanden dat ze ook gras hebben krijgen ze minder hooi.

Pony heeft een prima gebit en kan goed meekomen met eten, bewegen en algeheel decoratief zijn.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:11

Koper schreef:
Mijn merrie (shetlandpony) wordt in april 25. Ze krijgt hooi, ze heeft een liksteen met extra magnesium en ze krijgt 's avonds 2 handjes haver. Dat is het. Hooi en steen deelt ze met mijn ruin (IJslander), aan hooi krijgen ze 8 kilo per etmaal verdeeld over 2 voerbeurten. Dat is het uitgangspunt. Bij vorst en/of neerslag en/of veel woei krijgen ze meer, in de maanden dat ze ook gras hebben krijgen ze minder hooi.

Pony heeft een prima gebit en kan goed meekomen met eten, bewegen en algeheel decoratief zijn.

Dat klinkt zoals ik het ook deed. 8kilo hooi zegt me niet zoveel. Ik vul een kruiwagen zonder echt een kop 3x of als ik maar 2x kan voeren dan 2 kruiwagens met een flinke kop erop. Ik haal het uit een grote ronde baal, dus heb geen plaggen. Ik zie zowel de kwpn-er als de shet goed eten. En ze nemen ook wel pause als het nog niet op is. Dus dan zou je zeggen dat ze voldaan zijn. Toch vind ik dat ze nu onrustiger zijn als ik kom voeren dan bv toen ze eigenlijk alleen hooi kregen. Terwijl er nu voor 100euro per maand meer gevoerd wordt.

Ik blijf het raar vinden.

Groet Kirsten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:13

Ook hooi van ronde balen kun je wegen, gewoon met een unster (weeghaak) Hoeveel hooi je moet voeren ligt natuurlijk aan de kwaliteit van je hooi en aan het weer. Ik voer momenteel twee soorten hooi.

Bedoel je dat ze onrustiger zijn wanneer ze eten krijgen? Of in z'n algeheelheid?

En 100 euro per maand méér := Ben hier hooguit 50 euro per maand aan hooi kwijt := Hoewel ik wel ook duurder (en veel mooier) hooi gehad heb, maar daar kan ik helaas niet meer aan komen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:16

Ik bedoel inderdaad als ik er aan kom komen ze echt aan rennen alsof ze echt honger hebben.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:24

-'s ochtends de wei op van ongeveer half 9/10 tot 4/5 uur, waaronder 2 uurtjes op wat hoger gras.
-'s ochtends voor het naar buiten doen krijgt ze wat hooi.
-'s avonds krijgt ze om 4/5 uur dus met het naar binnen doen nog wat hooi. Ook om 10/11 uur krijgt ze nog wat hooi.
-Verder krijgt ze bij het naar binnen doen nog 18 plus brok gemengd met biks (een halve schep gemengd 18 plus en biks).
Ook heeft ze een liksteen in haar stal hangen! In de winter haal ik vaak nog een zak wortelen erbij. (Welkoop)

De andere staat 24/7 op het land, krijgt een baal hooi en verder nog een handje brok en muesli.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:31

kvulden schreef:
Ik bedoel inderdaad als ik er aan kom komen ze echt aan rennen alsof ze echt honger hebben.

Dan zou ik ze meer voeren. Nu met dit rare wel/niet winterweer kan het per dag nogal verschillen hoeveel ik voer. Zo krijgen ze zometeen de normale 4 kilo voor vannacht maar morgenochtend krijgen ze meer. Allemaal afhankelijk van het weer. Maar ik heb dan ook buitenpaarden die alleen bij regen met een deken staan dus ze hebben het hooi nódig om warm te blijven.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:45

Koper schreef:
kvulden schreef:

Dan zou ik ze meer voeren. Nu met dit rare wel/niet winterweer kan het per dag nogal verschillen hoeveel ik voer. Zo krijgen ze zometeen de normale 4 kilo voor vannacht maar morgenochtend krijgen ze meer. Allemaal afhankelijk van het weer. Maar ik heb dan ook buitenpaarden die alleen bij regen met een deken staan dus ze hebben het hooi nódig om warm te blijven.

En jij voert dan 2x per dag. 4 kilo 's avond en 'smorgens nog meer. Dis minimaal 8 kilo.

Dat komt qua kilo op dit moment met mij overeen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:47

Nee :D Beter lezen :D Ze krijgen meer bij vorst/regen/harde wind.

Morgen gaat het regenen. Daarom krijgen ze dan meer.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 19:50

Ok dank je wel. Dan heb ik een beetje een richtlijn. En dan eens kijken hoe ze het doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:51

Maar jij hebt ander hooi dan ik. Dus stel je richtlijn bij naar wat je ziet. Kijken naar je paarden :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:56

Hmmm , misschien doe ik het helemaal fout als ik hier zo alles lees... maar ik voer mijn oudje (Spaanse ponymix van nu 32/33) simpel Hartog Balance muesli + onbeperkt goed hooi en hij es dik en rond- tenminste voor zijn doen :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:57

Wat versta je onder "goed" hooi?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:08

Koper schreef:
Maar jij hebt ander hooi dan ik. Dus stel je richtlijn bij naar wat je ziet. Kijken naar je paarden :j

Ja dat weet ik. Ik heb nu een baal van vorig jaar en ondanks dat het van het zelfde land komt is die veel beter dan het afgelopen jaar. Er zit en minder in de baal en de paarden blijven er met de zelfde hoeveelheid niet mee opgewicht. Jammer genoeg. Maar zoals het nu gaat trekken ze weer bij. Bijna weer goed denk ik. Dus we gaan zo nog even door. Denk nu toch dat ik wel goed voer. En als ik het goed begrijp is pulp al goed voor senioren mocht het zijn dat ze moeite hebben met de opname.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:21

Mijn drachtige 21 jarige krijgt onbeperkt voordroog, 2 kilo merriebrok en een halve schep (droog) bietenpulp, met lekekr wat worteltjes.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:36

fokfanaat schreef:
Mijn drachtige 21 jarige krijgt onbeperkt voordroog, 2 kilo merriebrok en een halve schep (droog) bietenpulp, met lekekr wat worteltjes.

Echt waar 21 en drachtig?

Wat bedoel je met voordroog?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:45

Bijna zo droog als hooi en dan in plastic gewikkeld.
Ja ze is nog fit en wordt niet gereden, is heel gek met veulens.