Voer haflinger en shetlander vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineGC

Voer haflinger en shetlander vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 13:23

Hallo,

Wij krijgen binnenkort (binnen één maand) een nieuwe stal. Hier kan ik zelf zeggen wat ik in de stal wil hebben hangen. Ik heb dus al een hooinet gekocht. Nu kan ik ook een liksteen ophangen. Welke liksteen adviseren jullie?

Hier wat informatie over de paarden:

*Chantal, een Haflinger van 21 jaar. Zij is hoefbevangen op het moment. Ze doet niet veel meer, we rijden niet meer op haar maar zodra zij weer gezonder is wil ik het longeren op gaan pakken.

*Eddy, een shetlander van 1,5 jaar die later voor de kar word gespannen.

Ze gaan samen de wei op overdag, s 'nachts staan ze op stal zodat de Haflinger kan eten. (Ze gaat de wei op met een muilkorf)

ik las net over fibra premium, dat is goed voor hoefbevangenheid en voor jaarlingers stond er, dit was echter wel duurder omdat je grote hoeveelheden moet geven?

Wat adviseren jullie om te voeren? Als ik hier geen goed antwoord op krijg bel ik van de week de dierenarts even om het hem te vragen.

Brainless

Re: Voer haflinger en shetlander vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:26

Met dit weer zou ik geen HB paard op het gras zetten, ook niet met graaskorf.
Gras is nu "levensgevaarlijk" voor exHB paarden omdat het bomvol met suikers zit.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 13:35

Het is een muilkorf van plastic ze kan niks eten, ik wil wel graag dat ze samen naar buiten gaan, ik ben niet van 24/7 stal.

Ik heb geen mogelijkheid tot een paddock of bak, dit hebben we niet.
Als ik dit wel had, deed ik haar ook niet op gras.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 17:48

Weet iemand nog wat ik zou kunnen voeren?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:50

Dus je bedoeld dat je haflinger de hele dag niks kan eten?

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 17:55

Ze gaan rond 11 uur naar buiten, 5 uur naar binnen, ze heeft altijd een gevuld hooinet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:56

Hoe lang staat ze dan met muilkorf op het land zonder eten?
(Bijna) de hele dat wat te knabbelen hebben is juist enorm belangrijk. Na 4 uur zonder eten is de kans op maagzweren al heel groot.

Ongedwongen beweging (dus los kunnen lopen) is goed, zeker voor een hoefbevangen paard, op stal niet ideaal ivm korte draaien.

Op deze manier staat je paard te lang zonder eten. En te lang op stal.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:58

Wacht even maar als ze een gesloten graaskorf heeft kan daar toch zelfs geen hooi door en als er wel hooi doorkan kan ze ook gras eten :o? . Ben ik nu zo blond :? .

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 18:20

In stal heeft ze geen muilkorf om.

ik heb wel een oplossing,
Ik heb een kleine wei, ongeveer de grootte van een rijbak. Deze is echter heel nat, in het midden is het wat droger. Ik zou ze hier in kunnen zetten met een bak met hooi. Ze kunnen dan blijven eten, smiddags kunnen ze voor 2/3 uur in de grote wei maar dan de Haflinger met korf voor het bewegen.
Ik heb gehoord dat modder goed is voor de hoeven van bevangen paarden, dit zou de pijn verlichten.

dus wat het schema dan zou worden:
s'ochtends naar buiten in de kleine wei, s'middags rond 4 uur naar de grote wei en dan rond 7 naar binnen.
voordelen :
*Haflinger heeft verlichting in de hoeven door de modder
*kunnen op kleine wei eten (ik zorg ervoor dat er een hooibak is)
*kunnen ongeveer 3 uur uitrazen (als ze dat willen) in de grote wei maar wel met muilkorf.

nadelen:
*voor de shet die dan in de modder staat. Evt. kans op mok?

maten verblijven:
*kleine wei = rijbak grootte
*grote wei = halve hectare
*stal = nu 5x5 maar word 4x5

ik hoop zo een beetje duidelijk het uitgelegd te hebben. Ik ben nogal moe :') :')

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:36

Dit zou iig al een stuk beter zijn, zo kan de haf ong 3 uur niks eten.
Als ze alleen 6 uur in de grote wei komen zou de haf 6 uur niks kunnen eten en dat is echt te lang.
Nog beter zou zijn om van die kleine wei een soort paddock te maken, dan zorg je dat er een stuk word bestraat zodat ze droog kunnen staan en kunnen ze de hele dag hooi eten.
Als ze elke dag naar buiten gaan is er meestal ook niet meer zo een behoefte om uit te razen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:39

Terug koment op je voervraag, als ze de hele dag hooi eten is een vitaminenbrokje voor beide voldoende.
Wat liksteen betreft zou ik een rockies of er een van paardnatuurlijk ophangen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 18:46

Het bestraten zou zeker een oplossing zijn, ik denk alleen dat het nu niet echt kan ivm de natte ondergrond maar voor in de toekomst zeker een goed punt. We hebben nog stenen over dus dat zou ik als het droger is altijd kunnen neerleggen.

Maar als ze dan geen gras meer binnenkrijgen, wat voor allebei overig wel goed is, krijgen ze dan nog wel genoeg vitaminen? Zo niet, hoe kan ik er voor zorgen dat ze dit wel krijgen?

Welk vitamine brok zou je aanbevelen? En de liksteen is een zoutsteen of kan dat ook in vitaminesteen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:52

Gewoon een simpele rode liksteen.
Mijn pony's krijgen metazoa vitamine korrel en doen het hier prima op.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:55

Als je bang bent dat de shet door de modder mok krijgt kan je de sokken kort afknippen zodat het snel droogt en elke avond met de handoek droog wrijven en goed in de gaten houden. Meestal is dat al voldoende.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 18:59

Dennis: Is die korrel ook goed voor een jaarling?
wortelsussie: ga ik morgen direct doen!

iedereen bedankt al voor de informatie, misschien komt het over alsof ik er niks vanaf weet maar ik ben me meer aan het verdiepen in de paarden zelf. Eerder deden we gewoon klakkeloos wat de DA zei, of wat mijn zus zei. Ik ben me nu zelf meer aan het verdiepen in het voer.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:06

Ik zou een Himalaya liksteen nemen. Zonder smaakje want dan kan het zijn dat ze het te lekker vinden en dan lebberen ze er te veel aan waardoor ze teveel mineralen binnen krijgen.
Geen rode liksteen! Een Himalaya is wel roodachtig van kleur maar de écht rode likstenen zijn niet goed voor paarden.
Bestraten of zand leggen ipv gras zou je kunnen doen en dan kan je hooi gewoon neerleggen. Dan kan het de Haflinger zonder muilkorf en hoeft het paard niet zonder eten en dan hoeft ze ook niet van de Shetlander gescheiden.
Voor de rest geef ik mijn Haflinger geen krachtvoer (meer). Dus daar heb ik niet veel verstand van helaas.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:06

Mijn jeugd krijgt het ook en doet het er prima op.

Ik zou juist (nog) geen sokken knippen, ze houden ook het vocht buiten en ze staan ook nog een flinke tijd op stal waar het kan drogen. Mijn pony's lopen al jaren 24/7 buiten en heb er nog nooit een met mok gehad. Maar ze hebben altijd de mogelijkheid om droog te staan (vind ik ook wel een vereiste).

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 19:14

Ik kan morgen nog een Himalaya liksteen halen, ik ga er nog wat informatie van opzoeken vanavond zodat ik geen nutteloze producten ga kopen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 19:36

Ik heb op internet gekeken, op paardnatuurlijk word vermeld dat de Himalaya niet goed is voor het milieu en geen waarde toevoegd.
Op bokt en Paardnatuurlijk word de KNZ mineralensteen aangeprezen, volgens mij gebruiken wij deze ook voor de schapen, als dit zo is hebben wij de witte variant.
Enige twijfel nog bij de KNZ,
Citaat:
De mangaanwaarde is hoger dan de ijzerwaarde. Dit is minder gunstig omdat teveel mangaan de opname van ijzer bemoeilijkt. Bij 20 gram liksteenverbruik levert de liksteen 10% van de mangaanbehoefte van het paard, maar als het paard beduidend meer verbruikt dan 20 gram (of lichter is dan 500 Kg) dan is dit wel iets om op te letten.

De shetlander is duidelijk onder de 500 Kg.

Hier de linkjes:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1179793
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htm

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:54

Weet iemand wat van die KNZ liksteen voor onder de 500 kg?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:59

Mijn merrie (afgelopen voorjaar, voordat ze bij mij kwam, hoefbevangen geweest) is erg blij met haar likblok met extra magnesium.

Verder je haf inderdaad niet op gras zetten, kun je niet een stukje weiland laten keren zodat er geen gras meer staat? En GEEN luzerne/fibra geven aan een paard wat net bevangen geweest is! Gewoon goed, droog hooi van volwassen grassen, zonder kunstmest of drijfmest.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:32

We geven nu niks extra's aan ze alleen hooi, heb net een mailtje naar pavo gestuurd voor advies qua brok enzo.

Dat likblok met extra magnesium, welk merk is dat?

We hebben thuis nog rockies rood liggen, maar las dat dat niet verstandig was om te geven?

Qua buitengang, we hebben een omkeermachine voor achter de trekker maar de trekker is veels te zwaar om nu het natte land in te gaan. Zodra het wat droger word kan dat waarschijnlijk wel.

We zijn bijna klaar met de stal *\o/* *\o/*
Ze krijgen een 3x4 stal, een automatische waterbak, een touw waarmee ik het hooinet op kan hangen.

Vandaag heb ik de weidegang toegepast. Ging erg goed, ik merk wel dat Eddy het leuk vind om naar de grote wei te gaan, galoppeert erheen :') :')

Bedankt iedereen voor de informatie die ik al heb gekregen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:34

ElineGC schreef:
Dat likblok met extra magnesium, welk merk is dat?

Weet ik niet. Ik heb 'm bij paardnatuurlijk vandaan, daar kun je ze kopen per 2.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:26

Rockies rood is niks mis mee hoor, is gewoon een mineralen likblok speciaal voor paarden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:36

Die himalayasteen is idd gewoon een zoutblok die van de andere kant van de wereld komt, dus kan je beter zo'n zoutblok voor koeien kopen, is goedkoper.

Die van Paardnatuurlijk kan je idd bestellen, die met extra magnesium kunnen ook wel gunstig zijn voor hoefbevangen paarden dacht ik, alleen is magnesium niet zo smakelijk dus kan het zijn dat ze er weinig of niet aan likken (waren er hier in ieder geval niet zo happig op).

Qua voer denk ik niet dat je een paard met hb en eentje in de groei hetzelfde voer kan geven, hoewel een shet natuurlijk ook een sober ras is.

Zes uur zonder knabbeling lijkt me ook niet zo'n ramp. Als je niet onbeperkt kan voeren (lijkt me sterk dat een paard met hb 24/7 voer ter beschikking krijgt, normaal worden die toch gerantsoeneerd) dan is een hooinet tegen halverwege de nacht vaak ook leeg, en zitten ze ook wel es zolang zonder.