Stafylococcus hyicus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Stafylococcus hyicus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:24

Mijn paard had een paar weken terug een klein mokplekje in de kootholte. Normaal helpt een paar dagen smeren met zinkzalf en het is weer weg +:)+ Maar deze x niet dus.
Het plekje werd al snel groter en het been was 's ochtends ook ineens dikker. Na wat beweging werd het weer dunner, hij reageerde niet gevoelig op het been en hij liep er ook niet anders op.

Een paar dagen later was het been 's ochtends nog dikker en hoewel hij geen koorts had en een prima eetlust, begon ik me toch serieus zorgen te maken en te denken aan een lymfebaanontsteking of iets in die trant. De dierenarts is geweest en ik heb een mokzalf gekregen.

Sindsdien werd het elke dag slechter en er ontstonden kale etterende plekken. Dit leek in de verste verte niet meer op mok, maar ook op internet kon ik niks vinden wat er nou op leek (en nog steeds niet eigenlijk). Wat ik ook zo bizar vond was dat het zo hard ging. 's Ochtends zag ik nog 2 plekjes, 's avonds zag ik al 4 flinke plekken (bij wijze van). Het begon nu ook aan alle benen.

De dierenarts is weer geweest en er is een swab genomen en vandaag kreeg ik dus de uitslag Stafylococcus hyicus. Inmiddels krijgt hij antibiotica en ik moet verder blijven smeren met zinkzalf en nu is het afwachten hoe het zich ontwikkelt.

Ik was erg benieuwd of er nog mensen zijn die dit kennen, bekend zijn met behandeling(en) en hoe het verloop van de aandoening verder ging.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:47

De Staphylococcus aureus ken ik wel (normale huidbacterie die veel mensen met zich meedragen), maar de hyicus zegt mij ook niet echt veel. Lees wel dat het voornamelijk bij varkens voorkomt?
Hoe heeft Dros dit nou toch weer opgelopen, Dais... -O- Hopelijk slaat de AB kuur goed aan en is hij er snel vanaf!
Heb je voorzorgsmaatregelen gekregen van de DA ivm omgang andere paarden? Weet niet of het makkelijk overdraagbare bacterie is?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:01

Ik had er ook nog nooit van gehoord.

Geen idee om ipv zinkzalf met honingzalf aan de slag te gaan?

Heb hier goede ervaringen mee, krijgt hele hardnekkige infecties weg....

Succes ermee !!

CloudDancing

Re: Stafylococcus hyicus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:26

Ik heb er nog nooit van gehoord. Heel veel beterschap en sterkte

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 09:52

Ersiel, ik heb geen idee hoe hij hier aankomt. Het treft eigenlijk geen gezonde dieren, alleen bij een verminderde weerstand.
Nu had hij van de zomer ook een spoelwormeninfectie, wat normaal ook niet meer voorkomt bij een 14 jarig paard tenzij ze een verminderde weerstand hebben. Dus het gaat toch weer aankomen op die weerstand.

Het is wel besmettelijk, maar het zal gezonde dieren niet treffen. Zoals je zelf al schreef, ze zijn gewoon aanwezig in onze omgeving.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:16

Vervelend hoor Dais, vind het zo naar voor jullie. Zou toch denken dat je ondertussen wel genoeg met hem hebt gehad -O-
Merk je al verschil na een aantal dagen AB?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:58

Jeetje Dais, hebben julie weer... Zelf geen ervaringen mee en nog nooit van gehoord. Ik hoop dat de behandeling wel aanslaat...

Een verminderde weerstand is knudde. Is het niet iets hem te ondersteunen daarin? Wiet heeft ook een slechte weerstand, ben met haar bij Laarkkers geweest, en zij heeft toen druppels van Phytonics Immuboost gekregen (en krijgt ze momenteel ook weer)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 22:42

Er is wel al verschil. De huid is wel kaal ,maar mooi schoon, geen etter meer.
Alleen de zinkzalf is niet meer aan te slepen, ik verbruik een tube per dag omdat het zo'n groot oppervlak betreft.

Jammer genoeg is rechtsachter nog wel warmer dan de andere benen en na een nacht op stal flink dik.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 23:04

Ter illustratie:

Afbeelding
Ra 23-12-2014 Hier was het etterig en het stonk vooral heel erg.

Afbeelding
Ra 1 januari 2015 Kaal, maar rustig.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:22

Ondanks de kaalheid ziet het er idd wel rustiger uit. Maar jeetje mina, het is ook niet een klein plekje ook hè...
Gelukkig dat er verbetering in te zien is!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:25

Jeeeetje wat een heftige reactie! Zo erg nog nooit gezien..

Toch een wat dieper uitzoeken hoe de weerstand zo laag komt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:26

Waarom moet je de zinkzalf doorsmeren? Is dat voor het rustig houden van de huid? Je zou dan ook nog iets anders, wellicht goedkopers kunnen proberen, sudocreme misschien? Weet niet of dat werkelijk goedkoper is..

Heftig plek ook zeg. Wel fijn dat de ab aan slaat. Heb je enig idee waarom zijn weerstand nog laag is deze periode?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:06

Jee... Stafylococcus zijn inderdaad vervelende infecties. Gelukkig ziet het er al beter uit. En eens...weerstand verhogen. Dit soort dingen hebben daar absoluut mee te maken en slaan toe op zwakke plekken. In dit geval was een klein plekje mok genoeg.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 05-01-15 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:14

ik ken de aureus wel.Lees dat dit wel goed reageert op AB....en voornamelijk bij varkens voorkomt?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:09

Zijn weerstand is al laag zolang ik hem heb. Elk virusje (of bacterie of parasiet) dat rond gaat en hij pakt er wel iets van op. Werkelijk alles al gegeven of gedaan wat ik kon en voor zover ik weet kan ik ook gewoon niet meer doen. Het is gewoon een pechvogel, laten we het daar maar op houden.

Zinkzalf is op advies van de da. Het beschermt tegen invloeden van buitenaf (ammoniak) en het is indrogend, dus de natte vochtige plekken drogen in en je hebt niet meer die nieuwe korsten elke ochtend.

Inmiddels is de ab kuur klaar, maar zie helaas geen verschil. Wederom even contact opnemen met de da dus... Zal morgen proberen nieuwe foto's te maken en posten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:59

Wat krijgt hij te eten?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:03

Is dat hetzelfde als regenrot?
Misschien kun je regelmatig wassen met betadine?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:12

Kijk eens naar ZeoHorse feed. Ik heb al verbluffende resultaten gezien bij allerlei infecties die behandeld werden met ZeoHorse feed. Bij dit soort dingen kun je er een papje van maken en op de huid smeren en om de weerstand te verhogen geef je er dagelijks 50 gram van door het voer. Echt topspul!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:43

mirim schreef:
Kijk eens naar ZeoHorse feed. Ik heb al verbluffende resultaten gezien bij allerlei infecties die behandeld werden met ZeoHorse feed. Bij dit soort dingen kun je er een papje van maken en op de huid smeren en om de weerstand te verhogen geef je er dagelijks 50 gram van door het voer. Echt topspul!

Helpt dat ook tegen andere vormen van Stafylococcus, die van mij hoest zich te pletter en houdt een klein beetje vocht vast in zijn rechter voorbeen.
Hij heeft al ruim een week op de AB gestaan wat niet aan sloeg, en nu al 3 spuiten pencilinne gehad.
Maar slaat ook niet echt aan.

Vanmiddag komt de DA weer nadat ik gereden heb, dit ook op advies van de DA.
Hij heeft ook een Stafylococcus infectie helaas. :(

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 11:05

Mirim, Zeohorse heeft hij vorig jaar al gehad (voor een andere aandoening) en 2x koliek van gehad, heb ik destijds ook een topic over gemaakt hier op bokt. Heb 2 nagenoeg volle emmers staan, maar ik voer het niet meer :n Het schijnt een wondermiddel te zijn, maar voor die mij was het 2x vreselijk pijn lijden (krampkoliek).

Elco, welke soort is het? Want elke soort heeft zijn eigen behandeling namelijk.

Demo_love, het wordt al elke dag gewassen met betadine (of chloor hexidine, ik wissel af). Het is niet hetzelfde als regenrot.

Lindsey: hij krijgt (geweekt) weide-hooi (2de snede) en staat ongeveer 10 uur hij op het land. Verder krijgt hij een halve schep pavo nature's best per dag. Afgelopen 2 weken kreeg hij ook slobber om zijn antibiotica te geven want door zijn muesli at hij dit niet.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:13

Dais_ dat ben ik vergeten ben niet zo goed in Latijnse namen. :o
Het is iig aan de voorste luchtwegen, hij heeft ook Lymfeknopen achter zijn rechter oor en beneden naar de kaak. Ook houdt hij beetje vocht vast in zijn rechter voorbeen.
Hij heeft ook last van schimmel allergie, dus gevoelig voor hoesten.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 11:26

Dat is sowieso een andere variant dan die mijn paard nu heeft.
Is er wel getest (dmv een swab/uitstrijkje) welke soort het is?

Sites waar ik vanalles heb gevonden over stafylokokken (maar niet over de soort die mijn paard dus heeft):

http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... aarden.asp
http://www.bokt.be/forum/viewtopic.php?t=11861
http://petcrazyforum.forumup.nl/about14 ... forum.html (jammer van het verschrikkelijke kleurgebruik en lettertype)
http://www.uu.nl/SiteCollectionDocument ... dieren.pdf

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:27

Bij mijn paard is pseudomonas en een E-coli uit de test gekomen. Meteen het voorgestelde bandelplan van de DA gestart (Visdonk Roosendaal) en het gaat al stukken beter. Het behandelplan bestaat uit: 1x goed schoonmaken/ wassen, goed laten drogen en dan zalven met vetramil en inpakken. Om de dag uitpakken en een paar uur laten luchten. Absoluut vuil of nattigheid vermijden. 10 dagen antibiotica en 3 weken prednison (hoge dosering). Indien nodig wassen maar zo min mogelijk.
Ik was zelf huiverig wat betreft het inpakken, maar de huid werd meteen rustiger en na een paar dagen was het natte/pus al 80% minder. Ik zit nu op dag 16 en ik hoef hem niet meer in te pakken, maar wel goed droog en schoon houden. Morgen starten we met een zalf met een andere antibiotica om de laatste plekjes weg te krijgen.
Is er met het uitstrijkje ook gekeken voor welke antibiotica de bacterie gevoelig is of resistent is? Zo weet je welke je het beste kan gebruiken.
Zinkzalf en sudocreme (in dit stadium) werd afgeraden omdat dat op de lange termijn weer teveel uitdroging veroorzaakt. Vetramil is op basis van honing en werkt antibacterieel en verzachtend...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:38

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 11:41

Hoe groot zijn de plekken bij jouw paard? En staat je paard nog wel op het land of enkel op stal? Had je paard last van dikke benen?
Met wat moest je het 1x goed wassen?
Waarom dien je de prednison te geven?

Met het uitstrijkje is gekeken welke ab geschikt was en dat was (gelukkig) degene waar ik al mee bezig was (per toeval een andere gekregen dan normaal gegeven zou worden).

De huid is bij mijn paard nu wel rustig, maar zoals je schrijft is het idd nu schilferig op de kale (rustige) plekken.