tumor bij d-pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khalid

tumor bij d-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:00

hoi iedereen,

ik heb slecht nieuws gehad van de dierenarts.

4 jaar geleden heb ik mijn d-pony laten opereren en is zijn halve penis verwijderd ivm tumoren. Nu is het helaas terug gekomen. Het gaat om een oude pony van rond de 30.
Nu krijg ik 2 opties van de dierenarts:
- of inslapen
- of operatie; het is een ruin, en dan verwijderen ze heel het zaakje en maken ze er een merrie van zodat hij langs de achterkant kan plassen.

Nu twijfel ik heel erg, omdat de operatie heel zwaar is en de herstel weken die daarna volgen ook niet me zullen vallen. En de dierenarts zegt ook dat de narcose een risico is bij zo'n oud paard, en kans op uitzaaiingen is ook aanwezig. Het is dus de vraag hoe het na de operatie zal gaan en hoe lang hij dan nog heeft. Ik vind het moeilijk, daarom deel ik dit met jullie op bokt. Graag hoor ik jullie meningen en adviezen.

groetjes,

plantje01

Re: tumor bij d-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:03

Ik zou hem laten inslapen, hij heeft zijn leven wel gehad denk ik. Risico is idd erg hoog.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:06

Heel zwart/wit; inslapen. Leeftijd en risico van zowel narcose, als complicaties als kans op alsnog weer uitzaaiingen zou ik het niet eerlijk vinden om het dier te opereren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:06

Een paard van die leeftijd zou ik laten gaan denk ik..

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:07

En ook ik zou hem laten gaan.. Te veel risico's. Het dier is al oud, op een moment is het genoeg geweest.

Onwijs veel sterkte met deze keuze TS! :(:)
Laatst bijgewerkt door rapunzelx op 29-12-14 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:08

Eerlijk gezegd zou ik kiezen voor inslapen.... het risico op deze leeftijd en de periode die na de operatie zal gaan komen lijkt mij te veel van het goede.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:09

Ik denk toch dat ik hem zo'n zware en ingrijpende operatie niet meer aan zou doen. Het is natuurlijk een vreselijk zware beslissing maar hij heeft een prachtige leeftijd behaald en zo'n operatie is niet niks...Heel veel sterkte met het maken van een keuze... :(:)

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:12

het vervelende is dat ik nog gewoon op die pony een rondje kan stappen ( even rondje uitlaten ), en je ziet niks aan hem als je hem ziet staan. Hij eet heel goed, hij is alert en hij heeft nog lol in het leven! Het is inderdaad een zware beslissing! Niet makkelijk.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:13

Hij heeft een hele mooie leeftijd. Ik.zeg dus inslapen. Hoe vervelent het ok isDe kans is groot dat hij op de operatietafel naar de eeuwige weides gaat.
En je spijt krijgt. Sterkte

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:14

Paarden laten vaak hun pijn niet zien

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:40

Vast een hele foute vraag maar voor mij zou het kostenplaatje van de operatie wel meewegen denk ik. Hoewel ik op het eerste oog ook zeg euthanasie

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:46

Ik zou hem laten inslapen. Niet alleen vanwege de zware operatie maar ook vanwege het herstel.

Ik denk dat het herstel ook langer zal duren als bij een jonger paard en hoe zou hij reageren als hij ineens anders plast en ...

Het lijkt me echt een verschrikkelijke beslissing, veel sterkte

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:53

Ik zeg ook inslapen..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:55

Hoe veel is er teruggekomen? Kan hij nog gewoon plassen? Is het een optie om het een tijdje aan te kijken en in geval van minder goed kunnen plassen dan de beslissing tot inslapen te nemen? Sterkte joh!

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:59

als het paard en oud en ziek is, lijkt het mij wel duidelijk als je in het belang van het paard denkt. Dat jij erg aan hem bent gehecht kan ik heel goed begrijpe, maar soms moet je de dingen waar je het meest van houdt, laten gaan. veel sterkte :(:)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:38

Ik zou hem laten inslapen. 30 vind ik een erg mooie en respectabele leeftijd en mij zouden het de risico's niet waard zijn.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:54

Als je inderdaad maar 2 opties hebt, inslapen of opereren dan zou ik zelf ook gaan voor inslapen.
Ik neem aan dat je pony nu pijn heeft en de operatie echt noodzakelijk is? En hier geen alternatieven in zijn dan de operatie?

Leeftijd alleen zegt mij ondertussen niks, mijn pony is 30 en nog steeds fris van geest en supervitaal. Maar als je een dergelijke keuze moet maken, dan moet je toch kijken naar de toekomst. Zo'n operatie heeft grote risico's met name de narcose. Hoe groot is de kans dat je pony hier goed uit komt? En wil je hem de stress die hierbij komt kijken aan doen?

Ik wens je in ieder geval sterkte met je beslissing.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:57

Phoe wat moeilijk zeg.. Sterkte met de beslissing.
Ik denk dat ik ook zou kiezen voor laten gaan. Waarom? Zoals ik lees is de operatie heel zwaar en risicovol en de pijn en stress zou ik mijn oudje niet meer aan willen doen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:01

Moeilijke keuze hoor. Aan de ene kant heb ik zoiets als je geld genoeg hebt dan zou ik het proberen. Aan de andere kant vraag ik me af of je je pony dat allemaal moet aan doen. Sterkte de komende tijd

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:07

Veel sterkte met deze moeilijk beslissing.

1 ding wil ik zeggen. Kies voor je pony, maar dit doe je sowieso al.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:32

Heel moeilijk!
Mijn oude shet had hetzelfde probleem.
De 1e operatie hebben ze de tumoren weggesneden met een laser, binnen een jaar was dat weer terug, de 2e operatie hebben ze het grootste gedeelte van de penis verwijderd en daarbij hebben ze me gelijk verteld dat als het nog een keer terug zou komen er niets meer aan gedaan kon worden...
Denk dat na een half jaar de tumoren weer terug waren en heb toen in overleg met de dierenarts van dag tot dag gekeken hoe hij zich voelde
Hij heeft tot zijn laatste dag genoten van zijn leven en die laatste dag was 1 blik genoeg om te zien dat hij die dag pijn had en toen ook gelijk de beslissing genomen dat het zijn laatste dag was...

Met de leeftijd van jou paard is het heel moeilijk, een operatie is heel zwaar voor een paard, wij kunnen je denk niet helpen met een beslissing te nemen, maar ik neem me altijd voor dat het dierwaardig moet blijven

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:16

bedankt allemaal voor de reacties! ik denk dat ik dan toch de goede beslissing. ik zat ook te denken moet ik hem die zware operatie nog wel aandoen en mocht hij het halen de operatie en de narcose, is het inderdaad ook een lang en zwaar herstel. Ik wil hem deze ellende dan liever besparen. Ik laat hem na de jaarwisseling inslapen. De afspraak met de dierenarts is al gemaakt voor het inslapen. Heel zielig, omdat de pony het verder nog zo goed doet. Hij zat net alle snoepjes uit m'n jaszak op te eten. Ik laat hem nog lekker eten deze week. Hij krijgt medicatie nu ( dexamthason en metacam ). Hij doet het nu wel goed, je ziet niets aan hem, maar de vooruitzichten zijn heel somber en slecht dus hij mag volgende week ingeslapen worden.
Ik vroeg de dierenarts nog hoe lang ik hem nog hiermee mag laten lopen, en ze zei ik zou dat geen 2 weken meer doen want hij heeft pijn. Hij schacht gelukkig nog wel uit bij het plassen.
Huilen zal ik toch wel inderdaad, helaas moet je ze toch een keer afgeven....
Als ik de garantie had dat hij na de operatie weer 4 jaar mee zou kunnen, zou ik het gelijk doen! kosten wat 't kost.

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:19

Sterkte

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:21

Ik denk dat je de goede keuze maakt, hoe vreselijk moeilijk ook. Het lijkt me een erg heftige ingreep voor een pony van die leeftijd. Heel veel sterkte!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:22

moeilijk maar dapper besluit!
Heel veel sterkte toegewenst.