Wat is dit? Ontsteking 2 maanden na castratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Wat is dit? Ontsteking 2 maanden na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 14:26

Mijn paard van 1,5 is gecastreerd op 29 september, er was nadien wel een dikke koker en zwelling, maar dat zou vanzelf overgaan en zakte ook weer weg.

Nu trof ik vandaag het volgende aan (zie foto's) de 'brokken' die eromheen zitten zijn opgedroogde modder/vuil, maar durfde ik er niet af te halen. Het gaat dus echt om het stukje pus en golfbalformaat bal die uitsteekt..

De dierenarts zei dat het tot morgen kon wachten en komt morgenochtend langs.
Stiekem maak ik me wel zorgen dat het naar binnen slaat of iets en dan niet goed afloopt.

Daarom ook de vraag, hebben meer mensen dit weleens gezien?

Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Re: Wat is dit? Ontsteking 2 maanden na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:33

Nog nooit gezien, lijkt wel alsof er iets naar buiten zweert(hechtingen?)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:35

Het scheelt dat het koud is en er geen vliegen zijn. Dit kan al die tijd gespeeld hebben of tussentijss opnieuw opengegaan. Zou er voor 1 dag niet mee gaan prutsen. Maar morgen echt DA erbij, niet wachten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:35

Als het goed is, is het destijds niet gehecht.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 14:39

klopt het was niet gehecht, open castratie zoals ze dat zeggen.
Ben ook blij met het nu droge weer en kou, zonder vliegen...

Ik vraag me af wat er nou precies naar buiten lijkt te komen

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:41

Had de mijne ook, is vanzelf goed gekomen,
hoewel ik me enorm moest inhouden om niet aan die korsten te pulken.

Nu zie je er niks meer van, ook niet dat "iets" wat naar buiten wil komen.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:43

Goed opvolgen!!!! Heeft hij koorts? Hoe voelt hij zich? (lusteloos,...?)
Mijn eerste paardje heeft, zo op het zicht, een soortgelijk iets gehad. De zaadstrengen waren volledig ontstoken. Achter de koker stond daar een bobbel met de grootte van een duivenei. Die bobbel voelde hard aan en sprong ineens open. Er kwam prut uit zoals ook bij jou op de foto te zien is. Mijn paard was geopereerd in een kliniek. Hij was samen met een ander paard van stal daar gecastreerd. Deze had dezelfde symptomen. Wij denken dat er toen toch iets fout gelopen is met de "steriliteit" van de gebruikte voorwerpen of de operatiekamer. In ieder geval, de 2 paarden hebben opnieuw een operatie moeten ondergaan waar ze nadien ontzettend van hebben afgezien. (AB zou niet voldoende zijn geweest) De strengen zijn toen verwijderd. Het was echt een heel grote wonde die zo lang mogelijk moest open blijven om te draineren. Ik kon er met mijn hele voorarm in en moest de wonde elke dag schoonspoelen.
Ik hoop echt dat je niet hetzelfde aan de hand hebt met je paard. Laat de DA aub zo snel mogelijk komen!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:50

lijkt wel een breukje?
Vermoed dat de da de wondranden gaat afsnijden en alsnog gaat hechten.Met ab.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 15:08

Hij doet zich helemaal niet ziek of anders voor en heeft geen koorts.

De dierenarts komt morgen ochtend, spannend Hoe ernstig het nou precies is.

Ik ben ook wel een beetje bang voor zaadstreng ontsteking.
Plus hij is zo jong en makkelijk te hanteren, ik wil geen bang paard krijgen door een wond te moeten spoelen. Wat moet dat moet natuurlijk, echter liever niet.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 13:39

update:

De dierenarts is geweest, het is niet echt ontstoken, dan had t heel rood gezien en het ziet roze.
Omdat hij ook geen koorts heeft hoeft hij geen antibiotica.

Een zaadstreng ontsteking is het ook niet, dat zit nog meer naar achteren en is het dikker en warm.
Dit is puur deze plek.

Hij denkt dus dat het gewoon vanzelf alsnog dicht gaat groeien en de castratie wond nooit helemaal dicht is geweest. Ik moet het goed in de gaten blijven houden en bellen indien t erger wordt.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:46

Lijkt op wildvlees? Anders verleggen met je da over smeren van mesitran?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 14:24

zigranta schreef:

het is geen wildvlees, het is meer gewoon weefsel wat van binnen nu naar buiten komt doordat het open is, het zou vanzelf dicht moeten gaan dus

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:31

Gelukkig maar dat het meevalt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:43

ik hoop dat de da gelijk krijgt en het gewoon gaat dichtgroeien :7

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:48

Er lijkt wel pus aan te zitten dan denk ik aan een onsteking. Mocht je het niet wassen met betadine?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:04

warm en dik en het is geen ontsteking?? Volgens mij zijn dat juist symptomen van onstekingen, waarna pus gaat vormen en de wond barst.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:37

speurneusc schreef:
warm en dik en het is geen ontsteking?? Volgens mij zijn dat juist symptomen van onstekingen, waarna pus gaat vormen en de wond barst.

het is niet dik en warm...

Het weefsel wat erin zit 'zakt' een beetje naar buiten door de zwaartekracht.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:44

Omdat hij een praam om had heb ik de wond ook zelf van dichtbij goed bekeken en het weefsel zag inderdaad gewoon normaal uit, roze. Zoals ook zijn tandvlees soort van... moeilijk uit te leggen.

Waar pus stinkt en vies is schijnt de ontsteking nog te actief te zijn, waar pus niet meer stinkt en indroogt is dat meer het einde van en is de genezing al gestart.

Ik vind het zelf natuurlijk ook allemaal wat vreemd dus ik zit er zelf ook bovenop en als het er slechter uit gaat zien bel ik opnieuw!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:37

Ik wil je niet ongerust maken, maar mijn paard heeft ook een zaadstrengontsteking gehad en is behandeld zoals het paard van Thorrie.
Daar was ook niks warms of diks te zien, enkel een roze zaadstreng waar prut uitkwam... AB sloeg niet aan en is uiteindelijk dus geopereerd... Ook geen dag koorts gehad of echt ziek geweest, maar toch heel geabcedeerde balzak en zaadstrengen....

Dat gele op je eerste foto lijkt wel wat pussig...

Ik hoop voor je dat het met een sisser afloopt maar hou het AUB goed in de gaten, als het naar binnenslaat kan je paard goed ziek worden en op een buikvliesontsteking afstevenen...

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:35

Ik hoop voor je dat je DA het bij het rechte eind heeft. Een foto kan immers vertekenen maar het lijkt er echt wel verdacht sterk op.... Hou het aub in de gaten.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:05

zigranta schreef:

Ik denk ook wild vlees, mij merrie had een wond op haar knie en daar kwam ook zo'n bloemkooltje uit. Weggesneden door da en toen binnen 4 dagen dicht. Ook gesmeerd met mesitran. Door dat bolletje wild vlees kon het gewoon niet dichtgroeien, drukte de randen uit elkaar.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 22:23

Ik vind t hartstikke lief dat jullie je zo bekommeren!

ik hoop ook echt dat de dierenarts t bij t rechte eind heeft..
Ze hebben er met drie dierenartsen nog overleg over gehad, ik vertrouw er nu maar even op dat ze het niet alle drie verkeerd hebben.

Het roze balletje om t zo maar te noemen is nu naar binnen gegaan, je ziet nu alleen wat geel en een beetje pus. Ik ga morgen weer kijken hoe het er dan uitziet, ben zelf ook erg benieuwd.

Als t echt raar uit gaat zien of nog meer pus komt ga ik bellen en kan ik altijd vragen of ze t willen overleggen met een kliniek, tenminste dat kan een dierenarts toch?

Dan kan ik jullie verhaal ook voorleggen!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:30

Helaas heb ik ook ervaring met een zaadstrengontsteking. Eerst 8 wk AB met operatie tot gevolg.
Eerlijk gezegd vind ik het ook al te lang duren voor wat ik zie. Ik raad je aan om hem 2x per dag te temperaturen zodat je direct doorhebt als het hoger word en er dan ingegrepen kan worden. Sterkte.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:40

Een onsteking stinkt idd en zeker ruik je dat goed zo tussen die achterbenen.
Begin november is een paardje bij ons ook gecastreerd waarbij het ook niet helemaal goed is gegaan, beestje is goed ziek geweest en moest tot 2 keer terug naar de kliniek.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:19

Hier rook de ontsteking (de huid of balzak) niet, enkel de pus (zo wat platte kaas achtig) welke eruit kwam stonk heel erg.

diesel: ik duim voor je paardje! Ik wil niemand zien meemaken wat mijn kerel heeft meegemaakt, hij heeft er erg van afgezien en viel ook ettelijke kilo's af. Het is nu bijna 2 maanden geleden dat hij van de laatste AB af is en hij begint nu pas terug wat bij te komen. Zo 'n operatie hakt er echt in.