Het lijkt een winter kwaaltje, al had ze er van de zomer op een gegeven moment ook last van; een opgetrokken buikje. De buikspier (?) is dan duidelijk te zien en ze staat dan wat opgetrokken vind ik het. Even een extra overdreven foto erbij om aan te geven wat ik bedoel met 'buikspier zichtbaar'. Met de wintervacht is het minder makkelijk te zien, maar ik zie het wel en VOEL het vooral goed;

Het komt elke winter terug. Soms dagen achter elkaar, dan weer dagen niet. Een aantal jaar terug heb ik er een DA voor laten komen, maar die heeft niets kunnen vinden hoe en wat. Ze heeft toen de tanden nagekeken en gevijld (was eigenlijk niet nodig), en we hebben toen wat 'gastri puur' druppels gekregen, maar dat heeft niet echt geholpen. In de zomer is het weer weg.
Er is wel eens geopperd dat het door te weinig drinken zou komen. Daar heb ik het dan maar opgegooid. Dat is iets dat ik niet in de hand heb. Ze hebben ruim voldoende vers water staan in diverse bakken, maar echt controleren hoeveel ze drinkt is lastig.
Echter lijkt ademhaling nu er toch bij te komen. Het is mij slechts een handvol keren opgevallen de afgelopen jaren; een wat knijpende ademhaling. Dit is niet altijd zichtbaar, en ook geen langdurige knijpende ademhaling. Feit is dat ik het vandaag wel opviel dat ze een paar keer kneep, en dat geeft dan toch een ander licht op de zaak eventueel.
Filmpje van 2.5 jaar terug toen ik het een keer zag;
Vandaag. Ook wat 'snel' en onregelmatig (was na dat rondje draven). Als je aan de voorkant kijkt is er echt niets aan haar te zien. Ze lijkt niet te hijgen, eet gewoon rustig en chill (2e filmpje). Heb wel het idee dat het door het eten ook wat onregelmatiger lijkt (wij houden ons adem ook wat in als we met iets bezig zijn waardoor het wat onregelmatiger is toch?)
Verder is er niets aan haar op te merken. Vandaag zag ik dat ze een paar keer kneep en toen was het weer over, en hebben we haar wel meegenomen met een rondje buiten. Dat houdt ze prima vol, 3 kwartier in een sukkeldrafje om de grote paarden bij te houden, oortjes erop, geen wijde neusgaten of dat ze gaat hijgen. Je merkt niets aan haar ademhaling.
Lang niet altijd aanwezig dus, ik heb het slechts een paar keer gezien die knijpjes. Ook vaak niet langdurig. Vandaag viel het mij wel weer op.
- Ze krijgt onbeperkt ruwvoer (graszaadhooi) - uit hangend slowfeeder net (paar jaar terug toen ik het voor het eerst zag kreeg ze altijd hooi op de grond)
- vitamine brokjes/ wortels
- staat al lange tijd in de paddock, dus overgang weide/paddock kan het niet zijn
- 24/7 buiten hele jaar door (alleen met oudjaarsavond of 30+ graden paar uur binnen)
- hoeveel ze drinkt kan ik niet bijhouden
- voornamelijk aanwezig in de winter
- ademhaling heb ik maar enkele keren knijpend gezien afgelopen jaren
Iemand nog een idee? DA wil ik er wel eens naar laten kijken, maar zul je zien dat net als de vorige keer ze nergens last van heeft, en die ademhaling is al sowieso moeilijk te pakken.... Longen etc laat ik altijd checken als ze ingeent worden omdat mijn grote gevoelig is voor luchtweg problemen.
Wat zou dit kunnen zijn? Toch iets met de luchtwegen, ondanks dat je het aan de voorkant zeg maar niet merkt?
) soms bij één van mijn merries. Nog nooit echt bij stilgestaan eigenlijk want beest doet verder niks abnormaal...
) - wel wat heftiger, maar dat heeft elk paard, en ik heb niet het idee dat ze er langer over doet om te herstellen. Vanmorgen vond ik haar niet opgetrokken, en zag ik ook geen knijpende ademhaling. Toen ik wegging leek ze wel een paar keer wat te knijpen, maar lang niet alle ademhalingen.
) en had ze ook die buikspier. Ik had het idee dat ze vannacht niet veel heeft gegeten, maar stond ze niet te knijpen en was hij ook minder/niet voelbaar. Dus het lijkt daar niet mee samen te hangen.