Voedingsvraag voor fjord die wat mag afvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Voedingsvraag voor fjord die wat mag afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 10:46

Na lang twijfelen toch eens aan de bokkers advies vragen.

Dragan is mijn vierjarige fjordenruin. Hij is dit voorjaar gecastreerd en ik heb hem pas 9 maanden. Als hengst was hij de hele dag druk met alles om hem heen en had hij weinig tijd over om te eten toen hij op het land stond.
Inmiddels staan ze niet meer op het land, omdat dit kapot getrapt wordt in de winter helaas. Daarbij is hij sinds zijn castratie (gelukkkig) een stuk rustiger geworden, dus blijft hij ook kalm genoeg om al z'n eten netjes op te eten. En helaas vind ik dat het hem is aan te zien.

Nu moet je je geen moddervet paard voorstellen, maar er mogen wat kilootjes af. Ik wil gewoon dat hij in uitstekende conditie verkeerd, misschien ben ik wat overdreven, maar je leest ook zoveel horrorverhalen over hoefbevangenheid, dat jaagt me wel angst aan. Mijn vorige leasepaardje was een NRPS die werkelijk nooit teveel at, daarbij hoefde ik me nergens zorgen om te maken, wat dus ook maakt dat ik niet zoveel ervaring heb met allerlei soorten voer/aanpassingen etc. Dat is dus de reden dat ik graag eens zou willen dat iemand met me meedenkt.

Op stal denken ze gelukkig ook goed mee en houden ze hem goed in de gaten, maar ik wil graag weten wat voor mogelijkheden ik zelf nog heb om misschien iets in zijn voedingspatroon te veranderen.
Er wordt bij ons biks, muesli en hooi gevoerd. Biks/muesli 2x per dag, hij stond op 3 handjes van beiden per voerbeurt. Ik heb hem tijdelijk even teruggezet naar 1 handje muesli per voerbeurt, omdat hij een aantal dagen heeft stilgestaan ivm vakantie van mij. Daarbij krijgen ze 4 of 5x per dag een stapel hooi, geen idee hoeveel dit precies is. Het hooi is van eigen land en is heel rijk. Hierin valt helaas niets te veranderen, omdat er niets anders voorhanden is.

Dragan staat een paar uur per dag met een ander paard in de paddock. Daarbij beweegt hij 5x per week redelijk intensief. Ik wissel af met rijden, longeren, dressuur, sprongetje etc.

Heeft iemand tips voor zijn voerschema? Hoeveel hooi zou hij minstens moeten krijgen, kan ik het hooi (omdat het zo rijk is) deels vervangen door iets anders? En wat zouden jullie qua krachtvoer adviseren?

MissBmx

Re: Voedingsvraag voor fjord die wat mag afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:47

ik zou zeggen als het extra eraf en alleen maar ruwvoer dat zou in principe onbeperkt moeten kunnen met 5 dagen intensieve training

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:53

Hooi kan het beste oud, lang en stengelig zijn, daar zit het minste in. Dat kun je onbeperkt geven.
Op zich zou ik daar niet teveel aan veranderen. De muesli zou ik helemaal schrappen en vervangen door een vitaminebrokje. Daar hoef je maar heel weinig van te voeren en zo weet je zeker dat hij geen tekorten krijgt. 5x per week rijden is prima. Hoe lang rijd je dan? Toen mijn haflinger af moest vallen moest ik opbouwen naar 1,5/2 uur per dag. Waarvan het grootste deel op hoog tempo stappen. Dat verbrandde enorm veel energie. Beste was nog buiten stappen, hoog tempo, heuvel op en af. De kilo's gingen er goed af op deze manier. :j
Ik deed dat niet elke dag, maar zeker 2x per week en dan 3/4x per week 3 kwartier tot een uur training in de bak.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:59

Als het kan kijken naar oud, arm, stengelig hooi. Of evt stro mengen met hooi. Dit kan (bijna) onbeperkt.
Zou met muesli stoppen. Een handje heeft hij niks aan,en hij komt dan toch bepaalde vitamines en mineralen tekort. Geef hem een goed vitaminbrokje daar heeft hij veel meer aan.

Wat is een paar uur buiten? 4 , 6, 8? Ik zou zorgen dat hij toch echt minstens tien uur buitenkomt, slowfeeders op verschillende plekken en speelgoed, dit stimuleert bewegen.

Verder zou ik zelf niet meer gaan rijden. 5 keer per week is echt meer dan genoeg voor zo'n jonkie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:02

Oh wacht, ik had even gemist dat hij pas 4 is. Dan is 5x al best intensief.
Dan zou ik 1/2x per week voor die staprit buiten gaan en de andere 3x houden zoals het is.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 11:04

Ik snap dat het hooi het beste oud en stengelig kan zijn, maar zoals ik al zei: dat is er helaas op stal niet. Er is ook geen mogelijkheid om eigen hooi neer te zetten. Het handje muesli krijgt hij nu, omdat hij anders niks krijgt, en dat vind ik een beetje sneu.
Hebben jullie tips voor een vitaminebrok?

Ik was niet van plan vaker te gaan rijden. Aan de paddocks kan ik helaas ook niets veranderen in de zin van slowfeeders bijvoorbeeld, het is niet mijn stal.

Hij is inderdaad pas 4, of nouja 4,5. Maar veel meer of veel intensiever rijden lijkt me vanwege zijn leeftijd inderdaad ook niet heel verstandig :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:07

Je zou stro kunnen mengen door het hooi dat je nu hebt. Dat scheelt misschien al.
Voor vitaminebrok lopen er een aantal topics op VS. Er zijn veel verschillende brokjes. Marstall Force, Metazoa, Pavo vital complete, enz.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:09

Marstall Force is een goede vitaminebrok.
Kun je in je stal ook geen slowfeeders net ophangen? Die kun je toch klaar zetten voor de stalhouder, daar hebben die toch geen last van verder?

Veel andere tips dan je ruwvoer veranderen zijn er niet. Ruwvoer krijgt hij het meest en aangezien hij al weinig krachtvoer krijgt en veel beweegt zal het probleem daar liggen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 11:10

Oke, dank voor de tip! Dan ga ik daar eens kijken.

In de stal zou een slowfeeder wel kunnen inderdaad, met dat idee liep ik ook al langer rond. Die dingen zijn ook gewoon veilig genoeg voor op stal neem ik aan? :o

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:13

Heeft hij ijzers? Zolang je ze stevig ophangt en je kleine mazen neemt, en hij heeft geen hoefijzers is er niks aan de hand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:13

Je hebt er die kun je aan de muur bevestigen. Volgens mij is er ook een groot topic op bokt over slowfeeders waar verschillende varianten instaan. Misschien kun je daar wat ideeën op doen :j

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 11:14

Nee, geen ijzers! En hij heeft een heel ruime stal, dus ruimte zat om ze goed te bevestigen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:20

http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _1819.html
Zelf heel tevreden met dit slowfeeders net. Als je wat kleinere mazen neemt 3 a 4 cm, heeft het ook echt nut, want anders eten zo nog net zo snel.

Ik zet zelf zulke netten klaar voor mijn stalhouder, zo kan ik ze wegen en weet ik precies wat m'n paard eet. Jij kan het ook evt. mengen met stro.

Er is op bokt ook een slowfeedernet topic, daar staan allerlei verschillende soorten slowfeeders en kun je inspiratie opdoen. Sommige mensen gebruiken liever een kussen vorm bijvoorbeeld.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 11:26

Dank voor de tip, was trouwens uit gegaan van een veel groter bedrag, maar dit valt reuze mee!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:29

Moeilijk he! Fjordy reed ik super intensief omdat hij anders idd dicht groeide. Maar dat is voor Dragan geen optie nog.

Slowfeeder is zeker een idee. Al zou ik hem wel op 2 handjes krachtvoer laten staan persoonlijk. Net dat beetje extra.

Op je laatste foto's vond ik hem juist helemaal niet dik :)) heb je voor mij een stand foto van nu?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:31

Graag gedaan, onder de twintig euro kun je prima slowfeeder vinden voor op stal hoor. Die echt grote zijn vaak bedoeld voor de hele dag voor meerdere paarden op de paddock die zijn wel wat duurder idd.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:33

Amber_ schreef:
Moeilijk he! Fjordy reed ik super intensief omdat hij anders idd dicht groeide. Maar dat is voor Dragan geen optie nog.

Slowfeeder is zeker een idee. Al zou ik hem wel op 2 handjes krachtvoer laten staan persoonlijk. Net dat beetje extra.

Op je laatste foto's vond ik hem juist helemaal niet dik :)) heb je voor mij een stand foto van nu?

Twee handjes krachtvoer heeft een paard helemaal niets aan, behalve dat het misschien lekker is. Alle benodigde vitaminen en mineralen zitten niet in twee handjes krachtvoer. Een goede vitaminebrok heeft een paard veel meer aan, als ze verder geen extra energie nodig hebben.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:35

Ik heb over krachtvoer in zin van sport brok of muesli. Overigens merkte ik bij mijn fjord wel degelijk verschil :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:38

Twee handjes krachtvoer is bij lange na niet voldoende om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Krachtvoer moet je vaak meerdere kilo's van geven wil je voldoende van alle mineralen en vitamines geven. In een vitaminebrok zijn de vitamines en mineralenbrok geconcentreerd en zit er geen overbodige ballast en energie in zoals zetmeel en melasse. Een paard wat moet afvallen heeft helemaal geen krachtvoer nodig.
Als je maar twee handjes krachtvoer geeft zou je het daarnaast moeten aanvullen met vitaminebrok imo. Dan wordt je paard pas volledig gevoerd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:17

Idd hooi in slowfeedernetten doen. Ik heb ook ern fjord en ik raad je een 2x2 of 3x3 maas aan. Anders heeft het geen nut. Handje brok of muesli kun je opmengen met een vitaminekorrel bijv marstall force of de balancer van jepaardgezondenfit.nl

weeg voor de grap de hoeveelheid hooi eens die hij op een dag krijgt. Om een paard op gewicht te houden zouden ze 2% van hun lichaamsgewicht nodig zijn. Om af te vallen dus minder.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:19

@Amber_ Ik heb geen recente standfoto, maar die zal ik vanavond eens maken.

Vanavond zal ik op stal even overleggen om een slowfeeder aan te schaffen, of ze dat geen probleem vinden. Dan ga ik dat uitproberen en inderdaad een vitaminebrok aanschaffen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:21

Dat ligt ook heel erg aan het soort hooi wat ze krijgen. Onbeperkt oud hooi dmv slowfeeder kan makkelijk bij mijn koudbloed, maar bij kuil kan je hem omrollen binnen een maand denk ik.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:25

Oud hooi verliest geen suikers maar vitamines..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:49

Blijft moeilijk een Fjord opgewicht houden.

Mijn merrie groeit al dicht als ze naar Gras kijkt.
Bij Bo heb ik het nu goed onder controle.

Ze krijgt onbeperkt stengelig hooi (heb geluk dat dat op stal gevoerd wordt). Daarnaast 2 keer 1 handje brok (dit niet geven zorgt ervoor dat ze haar stal in elkaar mept). En na het werken krijgt ze een halve kilo musli, pavo care for live en 1 kilo daily plus ook van Pavo en een scheut lijnzaadolie en een vitaminepoeder.
Ze komt iedere dag 4 uur in de padock of wei met kort gras en 3 keer per week 25 minuten in de stapmolen. Ik rijd haar 4/5 keer in de week en longeer ook 1 keer.

Ze is nu goed, maar moet goed naar alles kijken als van het voorjaar het gras weer gaat groeien en ze daarop gaat. Maar gelukkig kan ik alles aanpassen aan haar op stal.

Hoe moeilijk ook, vermoed ik dat het grooitste probleem van ts in het hooi zit..

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 02:16

geen oud hooi idd, daar zitten alleen minder vitamines etc in de suikers blijven gewoon zitten waar ze zitten.
goede slowfeeder maken, als het kan meer naar buiten, geen biks, geen muslies oid, als je toch wat wilt geven omdat je paard onrustig word als de andere krijgen: koop een goede balancer om de evt tekorten aan te vullen van het hooi. (http://www.jepaardgezondenfit.nl bijvoorbeeld)