Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

troi schreef:Heb je op pssm laten testen? Gaat via dna test door opsturen maanharen.
Citaat:Paarden met PSSM hebben symptomen die gepaard gaan met tying-up, een andere term ervoor is spierbevangenheid. Meestal gaat het om spierstijfheid, zweten en de paarden willen niet meer bewegen. Vaak komen de symptomen tot uiting wanneer paarden worden opgepakt in de training of wanneer ze na een periode op stal weer de wei opgaan en daar gek doen. In veel gevallen ontstaan de eerste symptomen na lichte beweging, bijvoorbeeld na 10 á 20 minuten stappen en draven. Maar ook zonder beweging kunnen paarden met PSSM tekenen van tying-up vertonen. De mate waarin PSSM zich kan varieren, waarschijnlijk als gevolg van omgevingsfactoren als het voedingspatroon en de opbouw van training van de paarden.
Als een paard een PSSM aanval heeft, kunnen de volgende symptomen gezien worden:
• Het paard lijkt lui
• Wisselende kreupelheden
• Een gespannen buik
• Spierspasmen over het hele lichaam, meestal op de flanken, hals en schouders
• Als het paard niet meer wil bewegen strekt het zich uit alsof het moet plassen
• Tekenen van pijn
• Veel zweten
• Harde spieren, met name op de achterhand
• Sommige paarden gaan schrapen met de hoeven
• Sommige paarden gaan rollen gelijk na de training (hierdoor wordt een PSSM) aanval nog wel eens verward met koliek)
• Donkere urine (koffiekleur, bij zware gevallen van PSSM)
• Sommige paarden worden nerveus en met in verloop van de tijd kan dit erger worden
• Gaan liggen of zelfs neervallen bij ernstige gevallen
Starbreeze schreef:Waarom zou je geen bodybuilder willen? Dan wordt het werk toch makkelijker voor je paard
Ik heb goede resultaten behaald met Gamma Oryzanol (muscle toner van equimins), een natuurlijke anabole stof. Het geeft een steuntje in de rug.
ze werken nl niet zonder training maar geven de juiste bouwstoffen (eiwitten, aminozuren en vitaminen) zodat paard ze in grote getalen beschikbaar heeft áls het lichaam door training daarom vraagt. Daardoor worden ze sneller bespierd. Het is ook geen wondermiddel hoor maar het helpt meestal wel om net op het juiste pad te komen. demo_love schreef:Ik vind dat je dat met training moet bereiken, niet met supplementen. Als je daarvoor supplementen nodig hebt, is er gewoon iets mis. Net een beetje extra geven zodat een paard lekkerder in zijn vel zit vind ik iets heel anders.
Sizzle schreef:Msn is vooral slecht voor je bankrekening. Er zijn geen bewijzen dat dit als supplement goed door het lichaam wordt opgenomen. Zou het eerder zoeken in zaken als selenium, magnesium of tegen spierverzuring dingen al neutradex.
Pandora2 schreef:Hoe wordt het paardje gehouden ? Ik bedoel kwestie van voer, beweging, weidegang ?
moonfish13 schreef:Een goed magnesiumsupplement zou ik er ook zeker aan toevoegen.
Qua supplementen en het stukje anabolen, het is niet voor niets dat sporters vaak eiwitshakes nemen.
Die shakes kunnen de spierpijn echt enorm reduceren, en niet een beetje, nee ECHT enorm.
Als je je paard er mee kan helpen, waarom niet?
De een kan prima herstellen zonder extra supplementen, de ander gewoon niet en die heeft iets extra's nodig, niks geks.
Vitamine E is trouwens een overweging, verder is voer iets om naar te kijken.
Er zijn gewoon dieren die erg verzuren van bepaalde soorten of hoeveelheden krachtvoer.
Verder hebben allergieen ook effect op spieren, dus wie weet is er wel een intolerantie voor gluten die dit veroorzaakt.
Ik noem zomaar even wat dingen op hoor, wat je er mee doet is aan jou.
Jodyy93 schreef:je kan ook kijken bij pharmahorse, zijn allemaal natuurlijke producten.
ik gaf de mijne creatine, dit is ook voor de spieren. maar hij werd er niet direct een bodyduilder van. had wel het idee dat hij er lekkerder in zijn lijf zat!
(paard heeft ataxie/wobbler en andere mankementen)