Shetlander loopt moeilijk, ademd moeilijk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Shetlander loopt moeilijk, ademd moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 12:50

Mijn shetlander kampt al langer met problemen. Dierenarts, paardentandarts en natuurkundige en zelfs een dierentolk is al geprobeerd om haar te helpen. Maar de oplossing is nog niet daar. Wie wil nog mee denken?

Ze loopt 24/7 buiten met schuilstal en heeft altijd hooi en 10 gram vitaminen/mineralen brokken. Ze staat in kudde van 4, 2 grote paarden en een mini pony en zij dan.

Het gaat om een zwarte shetlandmerrie 15 jaar, 80cm. Toen ze kwam was ze erg dik en leek drachtig. Ze kwam moeilijk door haar wintervacht heen. Er viel me toen niets op van rare dingen als alleen dat. Ze is bij ons ontwormt en geeent. ontwormen was hard nodig want ze zat vol wormen en heeft lang geduurd om deze plaag eraf te krijgen. Van Aarsmade tot bloedworm en nu houden we het netjes bij.

Gaat naar de hoefsmid komt regelmatig omdat haar stand niet ideaal was en nu beter aan het worden is zo ver het kan. De tandarts komt regelmatig om haar tanden bij te vijlen want ze heeft een onderbeetje.

De eerste voorjaar na de zomer zag ik dat ze wel heel erg moeilijk uit haar vacht kwam. We hebben haar toen laten scheren. En voeding veranderd omdat ze tekort leek te komen met alleen hooi. Ze wordt wel makkelijk dik dus eten kan ze nog goed en is ze ook nooit mee gestopt. Ze eet en drinkt altijd. Haar huid er onder lijkt altijd iets wat schilfers/droog er onder. Dacht aan luis maar dit was het niet volgens dierenarts. Uit voorzorg toch behandeld en haar manen kort gemaakt door broei warmte er onder bij de hals.

In de winter er na ontwikkelde ze een kuch, direct dierenarts laten komen en die vond niets raars en zei maak je hooi maar nat. ..kuch leek niet weg te willen en liet tandarts ook eens kijken. Die vond niets dan haar onderbeet maar ze kon goed eten dus dat zal het niet zijn. Dierenarts ook geen rare dingen. Eind winter ineens een longontsteking dierenarts ingespoten 2x en leek goed te gaan. Maar de kuch was niet weg. Dus kruiden gaan geven langere tijd. Maar die leken niets te doen. Bloed prikken geeft geen afwijkingen in het normale gedeelte?

De zomer die volgde dacht ik echt haar te verliezen. Ze eet en drinkt gewoon maar had zoveel moeite met ademhalen niet leuk. Ik dacht pollenallergie en ze kreeg hier iets voor van dierenarts. Maar dit leek wederom niets te doen. HOoi maakte ik al nat en ze kon nergens bij wat niet voor haar bestemd was. De pollen gingen weg en nog steeds bleef ze op de meest rare momenten kort ademig en enorm kuchen. Dierenarts gevraagd...stikt ze niet in haar hooi ofzo? NEe dat was het niet. Wel weer een longontsteking? DUs behandeld. En weer tijd kruidendrank gegeven maar leek wederom niet te helpen om haar fitter te houden.

Vorig winter dacht ik echt dit kan niet meer ze at maar verloor kilo's, stond te zweten maar geen koorts en niets van Koliek? Stond met tijd en weilen kortademig en liep zo stijf als een plank, dacht nog blaas ontsteking dan? Maar ook daar niets? Baarmoeder? niets..Van alles uit de kast gehaalt van reiniging tot aan adviezen dierenarts, natuurkundige enz. En ze leek weer de goede kant op te gaan ineens na een tijdje van even niets doen en maar aan zien. Wat ik verschrikkelijk moeilijk vond.

Er was nog even een idee hoefbevangenheid..maar dat was volgens de smid ook weer niet het geval. Ja dat ze het ooit gehad had is wel te zien aan haar voeten maar ze had en heeft het niet bij mij nu.

Haar vacht ging er wel goed af dat voorjaar. Maar ze stond op de meest rare momenten te piepen met adem. Dierenarts geweest alleen voorste luchtwegen en soms ineens weer die longontsteking. Dus weer behandelen gedaan en dan ging het weer even goed. Maar het kuchen is nooit weg geweest. Het stijve lopen komt afentoe ook terug ze loopt nu zelfs iets scheef? Ik dacht ga ik laten testen op west nijlvirus (genoeg muggen bij ons), op lyme..maar lyme is het niet getest eerste keer. Want ook teken hebben we genoeg. En ga zo maar door met wat je kan bedenken...

Nu staat ze met een goed pak haar en regelmatig te piepen en zweten en ze is weer zo stijf als een plank met een scheve loop nu is het nat bij ons en staat ze in haar stalletje zelf. Ze beweegt het liefste niet. Ze kan niet bij planten of bomen en staat in een zand paddock voor de wintermaanden met gewoon hooi. omdat het natte hooi haar zoveel liet plassen dat dat ook niet goed was volgens dierenarts. Ze had ook regelmatig een natte kont van het plassen of natte mest. Ze is niet te zwaar maar ook niet te dun op het moment.

Ik heb even gedacht..moet ik haar niet tijdelijk bij iemand anders onderbrengen misschien is hier iets in de omgeving waar ze niet tegen kan. Dat is het enige wat ik nog niet gedaan heb. HOewel ze 1 winter met mijn grote paard mee naar binnen is gegaan en daar was niets aan haar te merken op een gevalletje koliek na en wat ademen problemen lichter dan bij ons thuis. Maar ik weet niet waarheen en wil iemand anders de zorg en ellende niet aan doen om haar te verzorgen zoals ze nu is. Maar goed gaat het zo ook niet voor haar. Of ik moet gaan accepteren dat het gewoon niet op te lossen is voor haar en moet gaan zien hoe lang ze dit nog kan volhouden met de beste zorg die ik haar kan geven? Is dat eerlijk? Want ik weet het zelf niet meer hoe nu verder en hoe ik haar nu nog kan helpen. Ander huis? Maar wil wil nu in deze tijd zn shet en ik vind het moeiljk los laten dus doe dat niet zomaar.

Begreep van de dierenarts dat ze geen pijn heeft? Maar of dit klopt zoals ze loopt?

Alles geprobeerd tot nu toe..en weet niet meer waar ik moet beginnen en stoppen. Waar ik haar nog kan helpen. Ze lijkt totaal niet ongelukkig want ze eet en drinkt gewoon en is heel aanhankelijk altijd al geweest. Als ik denk kan dit nog wel zo doorgaan. Loopt zij net weer als een idioot door de piste. En dan zie ik haar daarna in de stal staan niet willen bewegen. Haar huid er onder is ook erg droog en voel wat korsten. Maar ze is wel vrolijk en komt eten.

Andere dierenarts ook al gehad maar weet het ook niet. Zegt je kan niets meer doen dan je nu doet en dat doe je goed. Maar ik snap niet dat ze zo door kan gaan? Moet ik accepteren dat het niet anders wordt en zien wanneer het niet meer paardwaardig is? Vond het verschrikkelijk zoals ze afentoe staat te pompen met haar ademhaling en zoals ze loopt nu.

Het kan best zijn dat haar papier niet klopt en dat ze vele malen ouder is dan haar papier zegt..? Maar tandarts vond het gezien haar apart gebouwde gebit best lastig te zien. Hij zegt ze kan prima ouder zijn dan haar papier maar vanaf 15 jaar wordt het wel moeilijker het precies te zeggen.

Wie weet nog raad? Wat moet ik doen?? Ze verdiend zoveel beter en meer! En ik weet het niet meer. En moet ik aan zien hoe het met haar gaat en keuzes maken? Maar is dat eerlijk als je haar nog met oren naar voren ziet eten en drinken?

damian23

Re: Shetlander loopt moeilijk, ademd moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:03

Wat heeft je dierenarts allemaal onderzocht? Bloedonderzoek? Is ze getest op Cushing?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:05

Als je wil mag je mij een foto sturen via Pb ik wil wel kijken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:07

Klinkt een beetje als ppid, is ze daar op getest? Iig suikervrij voeren en magnesium bijgeven kan geen kwaad

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:23

Een shet gehad met soort gelijke klachten. Die had heel soms (2x per jaar) snot echt een beetje gele troep. Dit bleek een luchtzakontsteking te zijn die chronisch geworden was dus geen koorts. Het schijnt een overblijfsel te zijn van droes.
Door de ontsteking werd ze ook makkelijk bevangen zowel spier als hoefbevangen. Antibiotica hielpen niet voldoende je zou een swap kunnen maken en die op kweek om de juiste antibiotica te vinden. Bij haar is 2x op de kliniek een luchtzakspoeling gedaan. Met helaas onvoldoende resultaat. Hier op bokt is iemand die erveel van weet zoek maar eens op luchtzakontsteking of droes. Ik had ook altijd het idee dat haar hoofd vol zat boven de ogen en keelgang bij de speekselklieren. Heel veel sterkte

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:31

Als eerste heel veel sterkte, het is niet makkelijk om je paardje te zien lijden terwijl je de reden niet kan vinden.

Ik vind het erg op Cushing lijken. Wij hebben hier een Welshje mee gehad. Uiteindelijk aangedrongen op een Cushing test en die was dus positief. Ze had haar goede dagen en dan liep ze graag mee in de lessen of met boswandelingen. Maar op slechte dagen mocht niemand in de buurt komen. Ondanks dat is ze toch ruim 33 geworden en hebben we vlak voor de winter de beslissing genomen om haar in te slapen omdat de verschijnselen weer terug kwamen en ze niet reageerde op de behandeling, ze was het duidelijk zat.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:32

He jakkie, wat vervelend. Kan je haar eens niet goed door laten lichten op de Dierenkliniek in Gent? Ik neem aan dat dit voor jou dichterbij is dan Utrecht?

Ik heb dit jaren terug gehad met mijn Welsh. Ik heb hem laten onderzoeken in Utrecht. Er is een bronchoscopie gedaan en hij heeft heel lang op de AB gestaan. Hij was zo benauwd dat ik het er zelf benauwd van kreeg. Hij heeft geen last meer gehad toen ik mocht stoppen met de AB. Hij heeft het zeker wel een half jaar gehad. Ook bij hem was de diagnose longontsteking.

Uitgebreid onderzoek zou ik denk ik wel belangrijk vinden in deze kwestie. Je mag haar ook tijdelijk bij mij onderbrengen om te kijken of het aan de omgeving ligt. Misschien dan de faculteit eens langs laten komen voor onderzoek?

Ik heb al de zorg over 15 pony's waaronder een oudje van over de 30 dus eentje erbij maakt niet zoveel uit.

Ik heb een dampige merrie die bij tijd en wijlen ook hoest als een volwassen vent maar na vele kuren ventipulmin wat geen verlichting opleverde gaat ze nu bij het eerste kuchje direct op de fenegriek wat bij haar wonderen doet.

Wat betreft het stijf lopen kan ik zo niets over zeggen. Dan moet ik het zien.

Laat maar weten of je haar tijdelijk onder wil brengen bij mij zodat we kunnen testen of het ligt aan de omgeving. Je weet me te vinden. ;-)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:41

leverbot, of idd misschien cushing, maar denk dat je daar al op getest hebt?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:10

Al wat je hierboven beschrijft herken ik bij mijn paardje... en die is positief getest op Cushing. Voorheen was hij (sinds de aankoop) positief getest op Insulineresistentie... Toen ik zijn voeding aangepast had, werd hij "beter". Dit jaar heeft hij een enorme terugval gehad, andere dierenarts erbij... en die vroeg of hij op cushing mocht testen... en Lap... hij had prijs...
Mijn paardje is officieel ook 15 jaar, geboren op 1 januari... dus... heel waarschijnlijk een stuk ouder. (geen stamboek)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:29

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:33

Zeker laten testen op ppid=cushing

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:33

Heeft ze ook bij koeien of ezels gelopen voor ze bij jou kwam, longworm??

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:39

TanteFlavie schreef:
Al wat je hierboven beschrijft herken ik bij mijn paardje... en die is positief getest op Cushing. Voorheen was hij (sinds de aankoop) positief getest op Insulineresistentie...

Ik herken dit dus ook bij mijn Shet en die heeft ook cushing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:40

Laten testen op Cushing!!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 15:18

Van haar voorgeschiedenis weet ik niets;) Ja, wie haar fokker is geweest. Dat is ook de enige die vernoemd is in paspoort. Daar kreeg ik van terug dat de beste man 80 jaar was en ziek en daarom al zijn shetters weg moest doen. En dat ze 6 veulens gehad heeft bij hem. En dat hij niet wist verder dat ze iets had. Ze is 1 1/2 jaar zoek geweest zeg maar. En ik heb haar gekocht bij mensen die er alle kleintjes van de kinderen uit deden en afentoe wat handelen. Zij was over en heb haar mee gepakt omdat het dringend was en mijn paard alleen kwam te staan.

Cushing niet getest nog! Dat zou nog kunnen...en als dat het is..wat staat me dan te wachten? En weet niet of mijn dierenarts hierin mee gaat voor medicijnen enz. Maar dat is dan ineens wel snel ontwikkeld bij mij?

Joboma; Kan ik ook nog naar kijken...

Leverbot is het niet..dit weet ik omdat mijn andere paard daar van verdacht is geweest en de behandeling daarvoor gedaan is bij allebei toen omdat je niet 1 kan doen dan. Toen had ik er nog 2.

En longwormen is ze uit voorzorg ook 3x voor behandeld toen ze zo erg besmet was met wormen. Die waren toen niet afgekomen. Dus dat stukje is uitgesloten nu ze is schoon wat worm betreft zegt dierenarts, waar ik toch op moet vertrouwen.

En suikervrij voer krijgt ze al. Al mijn paarden krijgen geen krachtvoer maar vitaminen/mineralenkorrel met zo min mogelijk belasting, zonder ijzer, en met extra magnesium erin:) Hooi koop ik te kleine partijen voor. En altijd bij zelfde adres en die maait alles in onze buurt. Ken de velden waar ik ze vanaf mag halen en weet daardoor ook dat in het hooi niets van rommel zit omdat ik er lang rijdt voor ze maaien:) Maar testen gaat niet wat daar in zit aan suiker.

Mijn weide is ingezaaid met paarden gras en op het moment al een tijdje dicht omdat ze er geen gras meer hebben en er onderhoud gedaan wordt met kappen daar. Dus ze krijgt al vanaf september geen gras meer binnen. Maar meestal zag ik daar geen problemen bij haar.

Yinnar: Ik weet je te vinden. Heb ook aan Gent zitten denken..kwa reizen maakt het niets uit allemaal ver weg voor ons;) Denk dat Utrecht net zo ver is als Gent. En onderbrengen kan ik over na denken omdat ik weet waar ze terecht komt;) Dat geeft ook een goed gevoel. En kosten..zijn uiteraard voor mij:)

Ik zal kijken of ik morgen als het weer mee zit haar een stukje kan filmen over hoe ze nu loopt..maar cushing..ik doe de test eens..zou kunnen. Ze heeft ook al een erg gekrulde staart..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:19

Cushing is heel goed behandelbaar, de medicatie zorgt ervoor dat vrijwel alle klachten afnemen en het paard weer gewoon is zoals ieder ander gezond paard. Je moet de medicatie wel levenslang blijven geven en doordat de ziekte progressief is zal je dosis op een gegeven moment moeten verhogen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 15:25

ppid=cushing de test online zitten kijken en zou goed bij haar kunnen! Tja en nu dan nog dierenarts test laten doen en medicijn vragen aan hem om te zien of het werkt. TJa levenslang geven is niet erg...als ze daardoor beter voelt en langer kan blijven lopen. Ze is nog zo blij.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:50

Zie er her veel aan cushing denken kunnen ze daar benauwd van zijn?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:31

jobamara schreef:
Zie er her veel aan cushing denken kunnen ze daar benauwd van zijn?

Paarden met Cushing hebben een verminderde weerstand, dus het zou kunnen. Maar het kan er ook los van staan. Mijn shet heeft cushing, maar ook bronchitis. Dat heeft op zich niks met zijn cushing te maken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:00

Zo begon mijn paard ook, getest op PPID, dat bleek het dus te zijn.

Nu weer helemaal oke en fit nu met medicijnen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:36

Met medicijnen kunnen ze inderdaad nog heel lang mee.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:26

Ik zit nog wel te dubben of ik mijn eigen dierenarts de test laat doen. Hij is altijd heel makkelijk met de paarden een echte koeienarts noem ik dat;) ga dus nog even zien wat ik kan doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:25

Cushing was het eerste wat in mij opkwam. Verder zet ik mijn vraagtekens bij je DA. Je geeft zelf al aan dat hij beetje makkelijk denkt over de paarden en meer een koeienarts is. Helemaal niet erg maar dan zou ik toch echt opzoek gaan naar een DA die wel wil meedenken.

Succes!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:25

Kies een DA die er echt verstand van heeft (cushing) want niet alle artsen zijn er heel bekend mee.

Er is ook een topic op Bokt over en een FB groep PPID bij Paarden.

En de vraag of jouw DA de medicatie gaat voorschrijven? Als de waarde niet goed is, dan is er helaas geen andere keus. Wil hij het niet voorschrijven dan moet je zeker een andere DA zoeken.

Succes!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:30

Kostolany schreef:
Ik zit nog wel te dubben of ik mijn eigen dierenarts de test laat doen. Hij is altijd heel makkelijk met de paarden een echte koeienarts noem ik dat;) ga dus nog even zien wat ik kan doen.

De dierenarts doet de test niet. Die neemt eind van de dag bloed af (moet op ijs) en stuurt het op naar een bedrijf die de test doet.