HELP! Wie weet wat mijn paard heeft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melaniexs

HELP! Wie weet wat mijn paard heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 21:07

Twee weken geleden kreeg mijn paard een bultje onder zijn buik. De dag ernaar geen enkel verschil, maar twee dagen ernaar werd het bultje opeens steeds groter. Ik was bij de kliniek geweest in Venlo, hun dachten dat het een navelbreuk was. Zolang mijn paard geen koliekverschijnselen kreeg op stal, deden ze er niks aan. Wel was hij met rijden niet helemaal fit, krulde hij zich af en toe op en maakte hij zich bol. De bult werd alleen maar groter en heb er toen de dierenarts van mijn stage naar laten kijken, hij stelde voor dat het Lymfebaan ontsteking kon zijn. Ik heb toen een mail naar de kliniek gestuurd met foto's, en het voorstel dat het misschien met zijn Lymfe te maken kon hebben. De kliniek gaf toen eindelijk toe, dat de bult inderdaad wel heel erg groot geworden was en heb ik eindelijk Antibiotica en Ontstekingremmers gekregen. Vandaag was de tweede dag dat we bezig zijn met die medicatie. Toen ik vanavond op stal kwam, was de bult nogmaals groter geworden, maar deze keer waren ook zijn vaten (Denk ik?) in zijn oksels opgezwollen. Ook was hij erg gevoelig als je zijn buik aan wilde raken.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik maak me zoveel zorgen! Ook is hij zo'n anderhalve maand geleden gecastreerd geworden, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Dag 1:
Afbeelding

Week 2:
Afbeelding

Week 2:
Afbeelding

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:14

Zou het een ophoping van vocht kunnen zijn van de castratie?
Dat kun je testen door erop te drukken, wanneer er dan even een kuiltje blijft zitten is het meestal vocht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:20

_black_rose_ schreef:
Zou het een ophoping van vocht kunnen zijn van de castratie?
Dat kun je testen door erop te drukken, wanneer er dan even een kuiltje blijft zitten is het meestal vocht.

Ik denk niet dat het vocht is aangezien het paard er duidelijk pijn aan heeft. Paard is niet lekker en bolt zich (pijn).
Ik ben geen dierenarts maar misschien een ontsteking van het bloedvat.
Gezien de klachten toenemen ondanks medicatie zou ik morgen toch even de dierenarts bellen voor overleg.
Misschien moet het paard even iets sterkers krijgen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:11

dit ziet er absoluut niet goed uit! naar de kliniek hiermee!! (voor verder onderzoek en echo van het gebied)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:33

Het zou inderdaad een breuk kunnen zijn, mijn vorige merrie was aan koliek geopereerd en die kreeg daarna een breuk. De bult bij haar was niet zo groot als bij jou, maar ik kon het wel zo met een aantal vingers indrukken. Zij had ook twee van die strengen naar voren toe, links en rechts, ik zal de foto daarvan even opzoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Zij is toen weer geopereerd, als er meer dan drie vingers in kunnen is er een kans dat er darm in zakt en dat kan dan afsterven.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met de Lingehoeve en de foto's mailen. Zij kunnen ( als jij dat wil en kan betalen) goed opereren, of dat in Venlo ook zo goed kan durf ik niet te zeggen. Beter iets verder weg en goed dan dichtbij en niet goed...

Zie je ook verschil in vacht? Bij Lou zag ik dat ze zomaar ineens in het lange haar schoot, dat had ze nog nooit gehad en het zag doffer, geliger zelfs.

Sterkte ermee, misschien valt het bij jou wel mee, maar ik vind het er toch verdacht uitzien.

Hopke89

Re: HELP! Wie weet wat mijn paard heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:49

Vocht nog van de castratie vind ik wat laat eigenlijk. Dan zou ik ook verwachten dat de zwelling zou afnemen, niet dat deze juist groter word.
Er zit in ieder geval iets wat er niet hoort te zitten.

Lymfe ja zou kunnen, dan zou je denk ik lymfeknopen bij zn oksels bedoelen. Ik ben niet iemand die hier verstand van heeft maar, mij zou het dan logischer lijken dat de zwelling onder zijn buik verder omlaag zou zakken gezien de werking van zwaartekracht. Het lijkt mij in ieder geval verstandig om door te geven hoe je paard op de medicatie reageert en daarbij vragen of dit de bedoeling is en zo niet (lijkt me niet echt de bedoeling) zorgen dat er verder onderzoek word gedaan.
Als je gevoel zegt dat het niet klopt dan moet je daar zeker naar luisteren.

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:13

Ik was al bij de kliniek geweest. Heb nu eindelijk de medicatie, mocht het over een paar dagen nog niet weg zijn, word er een echo gemaakt. De bult die hij heeft is trouwens vrij hard, kan hem niet goed indrukken. Ook is het pijnlijk als ik het probeer..

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:06

wat heb je nu gekregen:? Ontstekingsremmer ofzo?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:31

Hopelijk slaat de medicatie aan en is hij er weer snel vanaf. Weet je ook welke medicatie je hebt gekregen? Misschien is er met de castratie toch een bacterie binnen gekomen die niet reageert op "gewone" antibiotica. Een breuk lijkt me na je laatste post niet, je kan zien hoe ik het bij Lou kon indeuken.
Waar is je paard eigenlijk gecastreerd ( op je eigen stal, in de wei, in de kliniek?) en is dat liggend of staand gedaan?

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:04

Hij is liggend gecastreerd op de kliniek. Hij krijgt nu antibiotica en ontstekingremmers. Weet het merk zo niet uit me hoofd, dat zou ik op stal moeten nakijken.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:08

Laat er een echo van maken kan ook gescheurde buikwand zijn

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:13

Pandameisje, dan zou het paard er nu niet zo goed bij staan hoor. En dan ziet het er meer uit als bij Lou, en is het niet hard.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:20

Ik zou gewoon even een arts laten komen, lijkt me niet echt fijn zo...

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:55

Ik ben al twee keer bij de kliniek geweest en ze geven steeds dingen mee om uit te proberen.. met deze medicijnen zou het binnen 5 dagen weg zijn.. zoniet ga ik zowiezo terug en eis ik een echo!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:02

Hmm.. ik zou hier ook niet gerust van worden. Een echo kan denk ik wel meer zeggen over wat er onder de huid ligt. Heb je al specifiek naar een echo gevraagd?
Ik zou in de tussentijd sowieso geen arbeid laten verrichten, zolang je nog niet weet wat het is..
Heeft je paard verder een normale temperatuur? Eetlust, mesten, drinken, plassen?

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:14

Ja, had het al aangegeven dat ik dat zou willen. Verder gedraagd hij zich normaal. Hij is wakker, helder in de ogen en gedracht zich zoo ook niet anders dan alleen onder het zadel. Tempratuur, mest en eetlust is ook nog normaal gelukkig.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:35

Je bent naar de kliniek geweest, zonder paard? Is er een dierenarts geweest die deze bulten met het blote oog en handen heeft gezien en gevoeld? Ik zou gek worden van bezorgdheid in jou geval.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:53

Ik vrees dat het toch een bacteriële infectie is door de castratie. Het klinkt misschien stom, maar het kan goed zijn dat jij MRSA heeft opgelopen, een voor heel veel soorten antibiotica resistente bacterie.

Equilibria, ik denk dat een kliniek het best wel moet kunnen inschatten aan de hand van het verhaal een de foto's en als de AB nu niet gaat werken, gaat TS inderdaad weer naar de kliniek.

TS, temperatuur je hem nu dagelijks? Dat zou ik wel doen.
En zie je al verschil nu je weer AB geeft?

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:03

Persoonlijk zou ik willen dat er iemand naar zou komen kijken. Omdat ik het zorgwekkend vind zo na een castratie en met die zwellingen bij de oksels. Hoe dan ook, sterkte met de situatie!

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:20

Hoe is het met jullie? :)

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 18:12

Equilibria schreef:
Je bent naar de kliniek geweest, zonder paard? Is er een dierenarts geweest die deze bulten met het blote oog en handen heeft gezien en gevoeld? Ik zou gek worden van bezorgdheid in jou geval.

ik ben met het paard bij de kliniek geweest :) ik word ook echt gek..

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 18:13

Jet schreef:
Ik vrees dat het toch een bacteriële infectie is door de castratie. Het klinkt misschien stom, maar het kan goed zijn dat jij MRSA heeft opgelopen, een voor heel veel soorten antibiotica resistente bacterie.

Equilibria, ik denk dat een kliniek het best wel moet kunnen inschatten aan de hand van het verhaal een de foto's en als de AB nu niet gaat werken, gaat TS inderdaad weer naar de kliniek.

TS, temperatuur je hem nu dagelijks? Dat zou ik wel doen.
En zie je al verschil nu je weer AB geeft?

ja doe ik, geen tempratuurverschil. Nu met de AB lijkt het of het nu over de hele buik wat wegtrekt... of alles nu dikker word waardoor dat lijkt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:26

Is hij nog net zo gevoelig op zijn buik, of gaat dat al wat beter? Mooi in elk geval dat zijn temperatuur gewoon goed is en blijft, dat is wel fijn. Is er nog bloed afgenomen eigenlijk?

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:53

Melaniexs schreef:
ik ben met het paard bij de kliniek geweest :).

+:)+

Nu maar hopen en duimen dat de AB zijn werk doet en hij opknapt!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:24

Mij lijkt en het een probleem mijn zijn lymfklier die daar loopt, het kan goed zijn dat deze door de castratie wat geïrriteerd of beschadigd is en hij daarom wat vol loopt, verder kan het ook duiden op toch een infectie op de oude wondplek en het lichaam stuurt daar dan lymfevocht heen waardoor je dus ook een zwelling/oedeem krijgt.