Altijd last van rug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Altijd last van rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:30

Hoi iedereen,

Ik zit al een tijdje met mijn paard aan te 'sukkelen'. Ik heb een american paint horse waar ik western mee rijd. Hij is 9 jaar oud en een ruin, hij is nu ongeveer 4 jaar in mijn bezit. Nu heb ik met hem altijd problemen met zijn rug. Hij is heel gevoelig hierop. Sinds dit jaar gaat het heel goed weinig tot geen last, heb een nieuwe instructeur en dit jaar ook met de fysio aan de slag geweest. Misschien ook belangrijk om te weten dat hij veel zadels al verbruikt heeft, ben nu met mijn 4de of 5de bezig. Hij is zo gevoelig dat als er nog maar iets niet goed ligt hier al last van kan hebben. Als het bijvoorbeeld veel regent dan moet hij al een regendeken op anders staat hij helemaal verkrampt.

In september dit jaar is voor het laatst de fysio langs geweest en toen is hij 'goedgekeurd'. Hij was toen helemaal soepel voor zover hij kan. Nu komt ze zaterdag weer langs, vanwege problemen nu met de winter. Hij doet nu heel vervelend met warm rijden, iets wat al vaker heb meegemaakt in de winter. Hij wilt niet voorwaarts en als hij voorwaarts loopt is het houterig en gespannen. Na ongeveer 20 minuten dan loopt hij super loopt lekker ontspannen. Maar het blijft voordat hij eindelijk warm is een heel gevecht om hem lekker ontspannen te krijgen.

Mijn instructeur heeft gezegd om hem misschien supplement bij te geven. Tandarts is in oktober langs geweest. Dierenarts is begin dit jaar (januari)bij geweest en die zei toen dat hij moest leren om te ontspannen in zijn spieren.

Nu vraag ik mij af of mensen misschien andere ideeën hebben wij dit beeld. Het is gewoon heel vervelend om zo te beginnen met rijden, terwijl hij het eigenlijk super doet na een tijd rijden. En voor de kou had ik met hem nergens last van.

Bedankt voor het lezen van het verhaal. Ik hoop dat ik het enigszins duidelijk uitgelegd heb.

Groetjes

Science90

Re: Altijd last van rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:32

Heb je al eens bloed geprikt? Misschien gewoon een magnesium te kort of zoiets eenvoudigs.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:37

Heb je wel eens fotos laten maken van de rug? Wel eens gedacht aan kissing spines?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:41

Behalve fysio ook al eens een volledige massage geprobeerd? Een massage helpt het paard de spieren te ontspannen, ook als het probleem psychisch is...

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:57

Ik lees even mee, mijn haflinger heeft dit ook, heeft op maat gemaakt zadel (is zadel nummer 9 in 4 jaar tijd). Bloed was goed, is 3 weken geleden op de Rontgen gegaan en is goedgekeurd. Fysio komt elk half jaar.

die van mij is heel gevoelig na een lange rit, terwijl het zadel echt 100 % goed is, ook wordt zijn rug gevoelig door wind/regen en moet hij een deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:05

Behalve fysio, massages en weet ik het, heb je er wel eens een da naar laten kijken en foto's laten maken?
Hoe laat hij trouwens merken dat hij last van de rug heeft?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:07

ik heb bloed een keer laten prikken, denk 2 jaar terug maar dat was toen hij een keer helemaal verzuurd was. Weet niet waar toen allemaal naar gekeken is.

Foto's zijn nog nooit gemaakt, is wel iets om in gedachten te houden. Bedankt voor de tip!

Voordat ik met de Fysio aan de slag ben gegaan, is hij wel eens gemasseerd heb toen niet echt veel verschil gemerkt. Maar dat kan nu natuurlijk anders zijn.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:13

Joolien schreef:
Behalve fysio, massages en weet ik het, heb je er wel eens een da naar laten kijken en foto's laten maken?

In januari is de dierenarts erbij gehaald omdat ik het toen echt zat was. Die heeft toen alleen gezegd dat hij moest ontspannen en ze kon eventueel nog iets aanraden qua supplement.

Hij laat het op meerdere manieren merken. Niet voorwaarts zijn (is van nature een voorwaarts paard), zuur zijn op hulpen, zuur zijn in het doen en laten, narrig naar het zadel. Soms heel subtiel dat hij niet in 1x zijn bit aan wil nemen. Normaal gesproken pak hij het bit zelf en dan moet ik zijn mond open doen. Ik controleer zelf uit gewoonte ook altijd zijn rug hoe die is. Als zijn rug gevoelig is reageert hij meestal ook al bij het poetsen, weglopen enzo. Bij longeren zie ik het aan zijn manier van lopen, of die ontspant of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:15

_Melanietje_ schreef:
Joolien schreef:

In januari is de dierenarts erbij gehaald omdat ik het toen echt zat was. Die heeft toen alleen gezegd dat hij moest ontspannen en ze kon eventueel nog iets aanraden qua supplement.

Hij laat het op meerdere manieren merken. Niet voorwaarts zijn (is van nature een voorwaarts paard), zuur zijn op hulpen, zuur zijn in het doen en laten, narrig naar het zadel. Soms heel subtiel dat hij niet in 1x zijn bit aan wil nemen. Normaal gesproken pak hij het bit zelf en dan moet ik zijn mond open doen. Ik controleer zelf uit gewoonte ook altijd zijn rug hoe die is. Als zijn rug gevoelig is reageert hij meestal ook al bij het poetsen, weglopen enzo. Bij longeren zie ik het aan zijn manier van lopen, of die ontspant of niet.

Ok, dan vind ik het wel vreemd dat de da verder niks heeft aanbevolen. Ik zou toch eens wat verder naar de rug laten kijken. Een dagje kliniek en m dan even binnenstebuiten laten keren. Merk je ook verschil in bijv lang laag rijden en wat oppakken?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:21

Joolien schreef:
Ok, dan vind ik het wel vreemd dat de da verder niks heeft aanbevolen. Ik zou toch eens wat verder naar de rug laten kijken. Een dagje kliniek en m dan even binnenstebuiten laten keren. Merk je ook verschil in bijv lang laag rijden en wat oppakken?

Ik kan niet zeggen dat er echt een groot verschil zit. Meestal kan hij beter lopen bij als ik hem eenmaal oppak, dan loopt hij over het algemeen wat actiever en beter van achter naar voor. Maar dat kan ik pas gaan doen als hij echt warm is gelopen, los en ontspannen is anders hoef ik het niet te proberen. Dan gaat hij namelijk in mijn handen hangen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:30

Ik zou zeker een dagje kliniek hieraan wijden.
Klachten als spieren wat overbelasten/strak zetten, net wat stijf lopen, gevoelig op kou kan vanalles zijn.
Maar ik zou zeker na laten kijken op kissing spines, spondylose, etc. Dus wat röntgenfoto's en evt. scan van de rug en mogelijk nog meer dan de rug.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 08:12

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 10:15

janouk schreef:
Is het paard geschoren? Reageert hij op het geschoren zijn?

zijn genetische spierziektes al uitgesloten, zoals pssm, hypp etc.?

http://www.bokt.be/smf/index.php?topic=40694.0

Hij is niet geschoren en is hij ook nog nooit geweest dus weet niet wat hij daarop doet. En hij is op hypp getest en hij is geen drager. Voor de rest is hij niet op genetische ziektes getest.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:22

grondwerk dressuur aan de hand, zodat hij onbelast de juiste spieren kan trainen.

verder zelfde adviezen als bovenstaande, bloed testen, foto maken.
Hoe zijn de omstandigheden van het dier? stal, wei, paddock? PP?
hoeveel natuurlijke beweging krijgt dit dier?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:22

Melanietje waar is jou paard het gevoeligst op zijn rug? ik merk bij mijn paard het gedeelte vlak achter het zadel (engels).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:59

Wat krijgt hij momenteel aan voer, kracht- en ruwvoer ?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:08

fransje23 schreef:

Fransje, Mijn paard krijgt onbeperkt hooi en elke dag een half schepje pavo Naturals best en supplement magnesium. Hij krijgt geen snoepjes of fruit ivm suikers.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:14

joyfordogs schreef:
grondwerk dressuur aan de hand, zodat hij onbelast de juiste spieren kan trainen.

verder zelfde adviezen als bovenstaande, bloed testen, foto maken.
Hoe zijn de omstandigheden van het dier? stal, wei, paddock? PP?
hoeveel natuurlijke beweging krijgt dit dier?

Hij staat 's ochtends tot eind middag op de wei ligt aan weersomstandigheden hoelang. Hij staat daarna op stal en heeft daaraan een paddock.die hij dus 24/7 kan benutten. Deze is maar zelden dicht.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:17

Kelly1992 schreef:
Melanietje waar is jou paard het gevoeligst op zijn rug? ik merk bij mijn paard het gedeelte vlak achter het zadel (engels).

Ligt eraan, nu af en toe bij schouders. Daarvoor voornamelijk bij de bekken( geloof ik) overgang rug naar kont. Maar maakt niet uit waar due last heeft als hij ergens het gevoeligst is dan reageert hij op heel zijn rug

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:26

fransje23 schreef:

Hoeveelheden weet ik niet. Hij krijgt 2x per dag krachtvoer, een granenmix en 3x per dag hooi. Hoeveelheid krachtvoer wordt afgestemd op zijn leeftijd, de arbeid die hij die dag verricht, het ras en hoe de weides erbij liggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:29

Wat de oorzaak van de pijn in de rug is kun je alleen maar achter komen door foto of scans te laten maken. Ik zou dit als ik jou was ook zeker laten doen.
Ik heb een quarter gehad met last van de rug. Was ook van alles bij geweest aan osteopaten e.d Eenmaal bij een goed arts die hem ging scannen bleek hij artrose op zijn facet gewrichten te hebben! Paard is daarvoor meerdere malen behandeld en gaat nu na 2 jaar pas beter.
Daarom raad ik dus iedereen aan een pijnlijke paarden rug goed te laten checken dmv scans, foto vóór je er een osteopaat, chiropractor of iets aan laat zitten!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:04

Misschien zou het overstappen naar een voer met zo mijn mogelijk suiker en zetmeel, dus onder granen, en misschien een supplement met vitamine E om de spieren te ondersteunen geven.

Verder is een dagje kliniek en hem eens goed door laten lichten een goed idee want ik kan mij als ik het zo lees niet voorstellen dat paard echt niets mankeert.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 11:43

Afspraak is gemaakt voor aanstaande vrijdag bij de dierenarts om hem eens goed te gaan door te laten lichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:48

_Melanietje_ schreef:
Afspraak is gemaakt voor aanstaande vrijdag bij de dierenarts om hem eens goed te gaan door te laten lichten.

Spannend, success!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:51

_Melanietje_ schreef:

Goeie keus. Aangezien dit al langer speelt. Zou ik ook eerst willen weten wat er van binnen aan de hand is.