Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sharonaa_ schreef:Ja, hooi is beter voor je paard, althans, voor de mijne dan. van kuil raakte ze extreem opgeblazen en dunne poep, en haar poep leek op en rook naar koeienpoep destijds.
Kuil vindt ik echt vies en het stinkt. Kuil is veel vetter dan hooi en vochtig, dus daarvan moet je minder voeren dan gewoon hooi. Vooral voor gevoelige paarden is het minder.
Als je mag kiezen, zal ik kiezen voor hooi.

FriesWytske schreef:Perryx schreef:Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen hooi en kuil? En wat beter is voor een paard ?
Mijn paard is 13, loopt dagelijks recreatief dressuur, overdag op de wei snachts op stal..
Denk dat je voordroog bedoelt. In de volksmond wordt dit nog steeds kuil genoemd
Caily schreef:Grappig dat je dit zegt. Voordroog is een naam die is bedacht om het verkoopbaar te houden als paardenvoer. Natuurlijk is er kwaliteitsverschil tussen kuil en kuil, maar voordroog is gewoon kuil (het is namelijk ingekuild). Met het voeren van kuil aan paarden is niks mis, maar omdat veel mensen dat denken verkopen veel boeren kuilvoer onder de naam voordroog.
Brainless schreef:Caily schreef:Grappig dat je dit zegt. Voordroog is een naam die is bedacht om het verkoopbaar te houden als paardenvoer. Natuurlijk is er kwaliteitsverschil tussen kuil en kuil, maar voordroog is gewoon kuil (het is namelijk ingekuild). Met het voeren van kuil aan paarden is niks mis, maar omdat veel mensen dat denken verkopen veel boeren kuilvoer onder de naam voordroog.
Inkuilen gaat op een kuilplaat en niet in pakken.
Dat eerste is ook natter (omdat het minder lang gedroogd wordt voordat het ingekuild wordt), dan het tweede.
Wij hebben nu pakken voordroog dat eigenlijk zo droog is als hooi.
Viktor238 schreef:Correct me if I'm wrong!
Kuil is eigenlijk gewoon goedkoop koeienvoer. Boeren voeren dit zodat de mest slapper wordt dacht ik. Hooi is paardenvoer, maar wel een stuk duurder. Ik geef mijn paard zelf hooi, omdat ik koeien voer niet geschikt vind. Mijn paard krijgt hier ook heel slappe mest van.
Sharonaa_ schreef:Ja, hooi is beter voor je paard, althans, voor de mijne dan. van kuil raakte ze extreem opgeblazen en dunne poep, en haar poep leek op en rook naar koeienpoep destijds.
Kuil vindt ik echt vies en het stinkt. Kuil is veel vetter dan hooi en vochtig, dus daarvan moet je minder voeren dan gewoon hooi. Vooral voor gevoelige paarden is het minder.
Als je mag kiezen, zal ik kiezen voor hooi.
meggiemeg schreef:Hooi is echt droog, je hebt kuil en kuil. Koeienkuil kan je echt bijna uitwringen maar paardenkuil oftewel voordroog ruikt nog een heel klein beetje naar kuil maar is een heel stuk droger en bijna hooi.
Ik voer beide aan de paarden, voordroog die zeker voor 96% droog is en hooi.
Pepper32 schreef:Het verschil zit het vooral in dat hooi bijna helemaal droog is en voordroog iets meer vocht bevat.
Voordroog (uit die plastic pakken, bijna niet van hooi te onderscheiden en voelt ook echt droog en zelfde kleur al hooi) heeft een hogere voedingswaarde en is minder stoffig, daardoor wordt het vaker gegeven aan paarden die een allergie hebben.
Hooi is grover en daardoor eigenlijk iets beter, maar lagere voedingswaarde, dus moet je meer van geven. bevat wel een hoger gehalte droge stof wat paarden nodig hebben om de darmen goed te activeren en voldoende kauwbewegingen ed ter voorkoming van verveling en maagzweren.
Hooi is goed mits het goed hooi is. Niet stoffig en niet te oud en geen rare prut in zit.
Kuil is goed voor paarden die niet tegen stof kunnen, je hoef hooi dan niet nat te maken want als je dat doet verliest het nog meer voedingsstoffen. Bevat allen minder droge stof dus moet je naar verhouding weer meer van voeren om dat goed te krijgen, terwijl je voor voedingswaarde misschien juist niet wil.
Ik zou als je een koudbloed hebt niet snel kuil geven omdat ze daar teveel van binnen krijgen en gevoelig op reageren. Heb je goede droge kuil en geen koudbloed of een paard wat gevoelig is op de luchtwegen is kuil echt prima spul hoor!!!
Caily schreef:Heel simpel: Kuil zit in plastic verpakt en fermenteert. Hooi is onverpakt en doet dit niet. Dit betekent dat kuil zuurder en eiwit rijker is, en de structuur van minder stevig. Als het nat (=vocht) is heb je toch echt een probleem; voor je het weet loopt het weg van de schimmel
Wat beter is voor je paard is niet te zeggen. Teveel eiwit kan slecht zijn voor sommige paarden, te zuur voeren ook. Echter zit in kuil ook meer voedingstoffen en hoef je minder ervan te voeren (wat voordelig is voor paarden die moeilijk kauwen (!tenzij het om diastase gaat!!). Zo kan ik nog wel even door gaan, voor beiden zijn voors en tegens.FriesWytske schreef:
Denk dat je voordroog bedoelt. In de volksmond wordt dit nog steeds kuil genoemd
Grappig dat je dit zegt. Voordroog is een naam die is bedacht om het verkoopbaar te houden als paardenvoer. Natuurlijk is er kwaliteitsverschil tussen kuil en kuil, maar voordroog is gewoon kuil (het is namelijk ingekuild). Met het voeren van kuil aan paarden is niks mis, maar omdat veel mensen dat denken verkopen veel boeren kuilvoer onder de naam voordroog.