Verschil hooi , kuil ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Verschil hooi , kuil ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:53

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen hooi en kuil? En wat beter is voor een paard ?
Mijn paard is 13, loopt dagelijks recreatief dressuur, overdag op de wei snachts op stal..

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:55

Correct me if I'm wrong!
Kuil is eigenlijk gewoon goedkoop koeienvoer. Boeren voeren dit zodat de mest slapper wordt dacht ik. Hooi is paardenvoer, maar wel een stuk duurder. Ik geef mijn paard zelf hooi, omdat ik koeien voer niet geschikt vind ;) . Mijn paard krijgt hier ook heel slappe mest van.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:57

Ja, hooi is beter voor je paard, althans, voor de mijne dan. van kuil raakte ze extreem opgeblazen en dunne poep, en haar poep leek op en rook naar koeienpoep destijds.
Kuil vindt ik echt vies en het stinkt. Kuil is veel vetter dan hooi en vochtig, dus daarvan moet je minder voeren dan gewoon hooi. Vooral voor gevoelige paarden is het minder.
Als je mag kiezen, zal ik kiezen voor hooi.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:02

Sharonaa_ schreef:
Ja, hooi is beter voor je paard, althans, voor de mijne dan. van kuil raakte ze extreem opgeblazen en dunne poep, en haar poep leek op en rook naar koeienpoep destijds.
Kuil vindt ik echt vies en het stinkt. Kuil is veel vetter dan hooi en vochtig, dus daarvan moet je minder voeren dan gewoon hooi. Vooral voor gevoelige paarden is het minder.

Inderdaad. Wat ik nog wil bijvoegen bij mijn vorige post. (Kon niet meer aanpassen?) Ik heb wel een tijdje kuil gevoerd aan mij Shet. Die moest dus iets opgeblazer lijken. Naast voldoende kwaliteits hooi kreeg hij 's avonds 2 emmertjes kuil erbij. Dit is dan dus ook weer in combinatie met hooi. Dus inderdaad als je mag kiezen, kies hoou :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:05

Perryx schreef:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen hooi en kuil? En wat beter is voor een paard ?
Mijn paard is 13, loopt dagelijks recreatief dressuur, overdag op de wei snachts op stal..

Denk dat je voordroog bedoelt. In de volksmond wordt dit nog steeds kuil genoemd

meggiemeg

Re: Verschil hooi , kuil ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:09

Hooi is echt droog, je hebt kuil en kuil. Koeienkuil kan je echt bijna uitwringen maar paardenkuil oftewel voordroog ruikt nog een heel klein beetje naar kuil maar is een heel stuk droger en bijna hooi.
Ik voer beide aan de paarden, voordroog die zeker voor 96% droog is en hooi.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 22:19

Mijn paard krijgt beide gevoerd.. maar hoor veel zeggen dat het slecht is, en wil hem dus misschien over zetten op hooi.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:23

Is niet slecht. In voordroog zitten juist meer vitamines en mineralen dan in hooi.

Hier willen ze niet eens hooi eten. Ze zijn gek op de voordroog.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:24

Heel simpel: Kuil zit in plastic verpakt en fermenteert. Hooi is onverpakt en doet dit niet. Dit betekent dat kuil zuurder en eiwit rijker is, en de structuur van minder stevig. Als het nat (=vocht) is heb je toch echt een probleem; voor je het weet loopt het weg van de schimmel :=

Wat beter is voor je paard is niet te zeggen. Teveel eiwit kan slecht zijn voor sommige paarden, te zuur voeren ook. Echter zit in kuil ook meer voedingstoffen en hoef je minder ervan te voeren (wat voordelig is voor paarden die moeilijk kauwen (!tenzij het om diastase gaat!!). Zo kan ik nog wel even door gaan, voor beiden zijn voors en tegens.

FriesWytske schreef:
Perryx schreef:

Denk dat je voordroog bedoelt. In de volksmond wordt dit nog steeds kuil genoemd

Grappig dat je dit zegt. Voordroog is een naam die is bedacht om het verkoopbaar te houden als paardenvoer. Natuurlijk is er kwaliteitsverschil tussen kuil en kuil, maar voordroog is gewoon kuil (het is namelijk ingekuild). Met het voeren van kuil aan paarden is niks mis, maar omdat veel mensen dat denken verkopen veel boeren kuilvoer onder de naam voordroog.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 22:27

Mijn paard zijn mest is nooit anders geweest, mest is gewoon normaal , mest goed.
Ook nooit een opgezette buik of andere klachten gezien of gemerkt ..

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:31

Wij hebben hooi in plastic ivm opslag. Droog, lang hooi. Je ziet geen verschil met pakjes hooi

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:32

Caily schreef:
Grappig dat je dit zegt. Voordroog is een naam die is bedacht om het verkoopbaar te houden als paardenvoer. Natuurlijk is er kwaliteitsverschil tussen kuil en kuil, maar voordroog is gewoon kuil (het is namelijk ingekuild). Met het voeren van kuil aan paarden is niks mis, maar omdat veel mensen dat denken verkopen veel boeren kuilvoer onder de naam voordroog.

Inkuilen gaat op een kuilplaat en niet in pakken.
Dat eerste is ook natter (omdat het minder lang gedroogd wordt voordat het ingekuild wordt), dan het tweede.
Wij hebben nu pakken voordroog dat eigenlijk zo droog is als hooi.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:43

Brainless schreef:
Caily schreef:

Inkuilen gaat op een kuilplaat en niet in pakken.
Dat eerste is ook natter (omdat het minder lang gedroogd wordt voordat het ingekuild wordt), dan het tweede.
Wij hebben nu pakken voordroog dat eigenlijk zo droog is als hooi.

Inderdaad. En bovendien is kuil donkerder en natter dan voordroog. Dat wil je echt niet in je handen hebben. Want die stank krijg je er bijna niet uit.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:47

Brainles dat klopt niet wat je zegt. Dat wat op de kuilplaat zoals jij het zegt gaat Is gewoon hetzelfde als wat in balen gaat. Mijn schoonvader heeft koeien en paarden. En krijgen alle bij kluil van de grote stapel. Hij laat het gras idd langer drogen dan wat meestal alleen voor de koeien is. Hier gaat de eerste snede op de grote kuilbult en de snedes er na in balen. De balen die niet goed hebben kunnen drogen en daarom vrij naat zijn is koeien voer hier. Dat zijn meestal de balen die aan het einde van het seizoen zijn gemaakt.

Volgens mij is het verschil tussen hooi en kuil dat hooi meer droge stof heeft dan kuil. En dus langer heeft gedroogd na het maaien op het land.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:50

Niet moeilijk!
Hooi wordt onverpakt gedroogd, kuil wordt verpakt en gefermenteerd. Hierdoor is de voedingswaarde veel hoger dan die van hooi. Verder weinig verschil. Wel opletten met de hoeveelheid, aanzien de waardes heel anders liggen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:51

Zoals ik al zei is er enorme verschil in kwaliteit. En wat voor de een kwaliteit is, is voor de ander troep (verschil in veesoort ook uiteraard). Dit is zowel bij het hooi als bij het kuil.

Het verschil in hooi en kuil heeft niks te maken met kwaliteit, hoe grof of hoe nat/droog het is. Het gaat om het productieproces; alles wat verpakt is kuil (fermentatie), en al het onverpakte is hooi (drogen).

Ik voer hier beiden. Ik heb zes paarden lopen waarvan twee met diastaseproblemen (=gebitsprobleem). Zij krijgen dus onverpakt hooi, dat moet ik kopen. De andere vier krijgen kuil, dat komt van eigen land. Kuil is in dit geval net zo droog als hooi (zeker weten, doe het elke dag in netten allebei). Maar het ruikt heel anders, is zwaarder en hoef ik duidelijk minder van te voeren. Voor de veulens vind ik dit een plus voor de oudere merrie ook. Voor de vette Haflinger is het kuil juist weer een min. Voor mijn Tinker is het goed dat ze enkel hooi mag, voor de Quarter die wat lastig op gewicht blijft is hooi juist weer een min. Voor alles valt wat te zeggen. (De Tinker en de Quarter krijgen dus hooi ivm diastase)
Laatst bijgewerkt door Caily op 14-11-14 22:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:51

@Conejo
Het gebeurd wel eens dat voordroog te nat (bv door slecht weer) het pak ingaat, maar dit wordt dan normaal niet verkocht als paardenvoer, maar vaker voor koeien/schapen.

Ik hoef het iig niet en de meeste paardeneigenaren met mij.

Daarnaast zeg jij hetzelfde als ik: in het pak is (normaal gesproken) droger dan wat er op de plaat gaat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:00

Viktor238 schreef:
Correct me if I'm wrong!
Kuil is eigenlijk gewoon goedkoop koeienvoer. Boeren voeren dit zodat de mest slapper wordt dacht ik. Hooi is paardenvoer, maar wel een stuk duurder. Ik geef mijn paard zelf hooi, omdat ik koeien voer niet geschikt vind ;) . Mijn paard krijgt hier ook heel slappe mest van.

Dit is niet waar.
Alles wat onder een groot plastic zit word kuil genoemd, omdat men dit in kuilt.
De kwaliteit van de kuil kan variëren, dat hangt er ook vanaf hoe lang het gedroogd is en in welk seizoen het gemaaid is.
Sommige boeren maaien en kuilen het vrij nat in die kuil zal zuurder zijn en minder geschikt voor paarden, sommige kuilen het vrij droog in vergelijkbaar met voordroog deze kuil kan prima aan paarden gevoerd worden.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:02

Het verschil zit het vooral in dat hooi bijna helemaal droog is en voordroog iets meer vocht bevat.
Voordroog (uit die plastic pakken, bijna niet van hooi te onderscheiden en voelt ook echt droog en zelfde kleur al hooi) heeft een hogere voedingswaarde en is minder stoffig, daardoor wordt het vaker gegeven aan paarden die een allergie hebben.
Hooi is grover en daardoor eigenlijk iets beter, maar lagere voedingswaarde, dus moet je meer van geven. bevat wel een hoger gehalte droge stof wat paarden nodig hebben om de darmen goed te activeren en voldoende kauwbewegingen ed ter voorkoming van verveling en maagzweren.
Hooi is goed mits het goed hooi is. Niet stoffig en niet te oud en geen rare prut in zit.
Kuil is goed voor paarden die niet tegen stof kunnen, je hoef hooi dan niet nat te maken want als je dat doet verliest het nog meer voedingsstoffen. Bevat allen minder droge stof dus moet je naar verhouding weer meer van voeren om dat goed te krijgen, terwijl je voor voedingswaarde misschien juist niet wil.
Ik zou als je een koudbloed hebt niet snel kuil geven omdat ze daar teveel voeding van binnen krijgen en sneller dus te dik van worden en gevoelig op reageren. Heb je goede droge kuil en geen koudbloed of een paard wat gevoelig is op de luchtwegen is kuil echt prima spul hoor!!!
Laatst bijgewerkt door Pepper32 op 14-11-14 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:03

Sharonaa_ schreef:

Is ook niet waar.
De kwaliteit van de kuil en ook de voordroog en hooi kan variëren en dit hangt af van de tijd waar in het gemaaid is en niet te vergeten wat voor meststoffen er op gegaan zijn.
Hooi is zeker niet beter, naar mijn idee kan je het beste voordroog geven is vrij van stof.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:04

Brainles Nee in pak is net zo lang gedoogd als op plaat gaat. Hier in ieder geval. Het gaat er om hoe lang het gedroogd is voor het verpakt is en dat is weer afhankelijk van voor welk vee het bedoeld is. Dus het is niet bij voorbaat zo dat op de plaat natter is dan in balen. Hier zijn er juist balen die natter zijn dan op de plaat. Die krijgen dan ook alleen de koeien. En dat zijn meestal de balen van het einde van de zomer begin herfst. Omdat die slechter drogen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:06

meggiemeg schreef:
Hooi is echt droog, je hebt kuil en kuil. Koeienkuil kan je echt bijna uitwringen maar paardenkuil oftewel voordroog ruikt nog een heel klein beetje naar kuil maar is een heel stuk droger en bijna hooi.
Ik voer beide aan de paarden, voordroog die zeker voor 96% droog is en hooi.

Wat een onzin dat je koeienkuil bijna uit kan wringen, hier liggen verschillende kuilen en muv de herfstkuil ( die is niet echt nat, maar zit gewoon niks in) zijn ze allemaal goed om aan de paarden te voeren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:06

Pepper32 schreef:
Het verschil zit het vooral in dat hooi bijna helemaal droog is en voordroog iets meer vocht bevat.
Voordroog (uit die plastic pakken, bijna niet van hooi te onderscheiden en voelt ook echt droog en zelfde kleur al hooi) heeft een hogere voedingswaarde en is minder stoffig, daardoor wordt het vaker gegeven aan paarden die een allergie hebben.
Hooi is grover en daardoor eigenlijk iets beter, maar lagere voedingswaarde, dus moet je meer van geven. bevat wel een hoger gehalte droge stof wat paarden nodig hebben om de darmen goed te activeren en voldoende kauwbewegingen ed ter voorkoming van verveling en maagzweren.
Hooi is goed mits het goed hooi is. Niet stoffig en niet te oud en geen rare prut in zit.
Kuil is goed voor paarden die niet tegen stof kunnen, je hoef hooi dan niet nat te maken want als je dat doet verliest het nog meer voedingsstoffen. Bevat allen minder droge stof dus moet je naar verhouding weer meer van voeren om dat goed te krijgen, terwijl je voor voedingswaarde misschien juist niet wil.
Ik zou als je een koudbloed hebt niet snel kuil geven omdat ze daar teveel van binnen krijgen en gevoelig op reageren. Heb je goede droge kuil en geen koudbloed of een paard wat gevoelig is op de luchtwegen is kuil echt prima spul hoor!!!

Mijn kuil is net zo droog als hooi, en mijn kuil is groffer dan het hooi wat ik momenteel voer.
Gevoelig op de luchtwegen heeft verschillende oorzaken, op de gok maar kuil raad ik beslist niet aan, als ik naar mijn eigen paarden kijk.

Of het in de baal droger is dan op de plaat hangt echt af van het productieproces, niet van de manier van opslaan.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:07

FriesWytske schreef:
Is niet slecht. In voordroog zitten juist meer vitamines en mineralen dan in hooi.

Hier willen ze niet eens hooi eten. Ze zijn gek op de voordroog.

Ook niet waar, de smaak is vaak beter daarom hebben ze het liever.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:14

Caily schreef:
Heel simpel: Kuil zit in plastic verpakt en fermenteert. Hooi is onverpakt en doet dit niet. Dit betekent dat kuil zuurder en eiwit rijker is, en de structuur van minder stevig. Als het nat (=vocht) is heb je toch echt een probleem; voor je het weet loopt het weg van de schimmel :=

Wat beter is voor je paard is niet te zeggen. Teveel eiwit kan slecht zijn voor sommige paarden, te zuur voeren ook. Echter zit in kuil ook meer voedingstoffen en hoef je minder ervan te voeren (wat voordelig is voor paarden die moeilijk kauwen (!tenzij het om diastase gaat!!). Zo kan ik nog wel even door gaan, voor beiden zijn voors en tegens.

FriesWytske schreef:

Niet helemaal waar wat je nu zegt.
In kuilen gebeurd in een kuil een grote berg en gaat dan onder een zijl.
Voordroog noemt men hetgeen wat net geen hooi is en ook verpakt word.
Hooi word tegenwoordig ook verpakt in plastic en is ook echt droog.
Weg lopen van de schimmel tja dan heb je een slechte loonwerker getroffen als het goed verpakt is met meerdere lagen folie dan hoeft dit geen enkel probleem te zijn.