Paard mager bij ruggengraat en flanken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Paard mager bij ruggengraat en flanken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:11

Hoi,

Wij hebben hier momenteel een paard staan die een behoorlijke tijd uit de training is geweest. Inmiddels is hij weer een paar maanden in training maar hij blijft erg mager bij de ruggengraat en de flanken.

Ik vraag mij heel erg af wat ik precies kan doen om daar juist meer bespiering te krijgen. :)

zigranta

Re: Paard mager bij ruggengraat en flanken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:14

Is dat niet een kwestie van nog meer tijd en training?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:15

Hoe ziet je voerschema eruit? Hoe longere je? Ligt je zadel wel goed?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:22

Voer schema is 2 keer per dag 1 kilo sportbrok en onbeperkt ruwvoer. :)

Het zadel ligt goed, kunnen verschillende bomen in het zadel wat in dit geval ideaal is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrij weinig longeer.. Meestal maar 1 keer per 2 weken als ik dat al haal.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:31

Boom van het zadel zegt wel vrij weinig.
Hoe staat hij dan in training? Alleen onder het zadel?
Een zadel wat op een onbespierd paard aangepast is kan maar weinig ruimte geven voor spiergroei.
De plekken van onderbespiering klinken mij eigenlijk naar lopen zonder druggebruik.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:37

Hm zit wat in inderdaad. Hij word inderdaad alleen onder het zadel getraind. Vooral veel los werken overgangen maken etc. En dus af en toe een keer longeren.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:44

wormkuur?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:46

Nee hij heeft geen wormen daar is hij op getest. Daarnaast krijgt hij ook netjes zijn wormenkuur. :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:48

Heb je een foto van zijn rug en flanken?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:52

Nee ik heb zo geen foto's van hem waarbij je dat ziet. Op de rij foto's zie je dat namelijk absoluut niet.

Je kan het gewoon zien als een paard die er heel goed uit ziet, dikke gespierde hals volle kont mooi buikje. Alleen heeft hij bij de ruggengraat geen bespiering en zijn de flanken ingevallen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:55

Misschien bietenpulp of luzerne bijvoeren?
Krijgen ze vaak een vollere bovenlijn van, en natuurlijk een kwestie van goed trainen en tijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:52

Kan het zijn dat hij in training zijn rug en bekken niet goed gebruikt en vast zet? Dan doet hij niks met die spieren en kan hij daar ook niet sterker worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:53

smurffie schreef:
De plekken van onderbespiering klinken mij eigenlijk naar lopen zonder druggebruik.

Ik mag het maar hopen. Maar ik vermoed dat je ruggebruik bedoelt? :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:18

Ik zou eerst zorgen dat ie zwaarder wordt. Ze moeten wel vet hebben om spieren te kweken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 05:36

Er staat een filmpje op bit magazine van een fysiotherapeut over het trainen van de buik en rug spieren Zonder het 1 train je het ander ook niet ( mis ook een idee x fysio te laten kijken naar rug gebruik)

Kun je zowel met rijden als aan de longe toepassen 2 tot 3 x per week longeren Wat afwisselen in halshouding voor optimale spierontwikkeling

Meer / zwaarder trainen betekend ook meer voeren

http://youtu.be/jauATSlGBJo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 07:21

Van lucerne willen ze wel wat aanzetten in de bovenlijn.
Verder kan een spiersupplemente zoals Muscle Impuls daar ook wel bij helpen.

Omegamix en bietenpulp zijn beide ook fijn om een paar wat voller te krijgen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 07:36

Voor spieropbouw heeft een paard eiwitten nodig, die geef je niet voldoende met sportbrok.
Sportbrok geeft snelle energie, op basis van suikers.
Brok met een hoger eiwitgehalte geeft groei, in zou een paard met arme bespiering overzetten op opfokbrokken daar zit een hoger eiwitgehalte in en geeft zo de spieren voldoende bouwstoffen om te groeien.

Daarnaast een matig intensieve gerichte training waarbij de rug gebruikt wordt. Geen houdinkje willen rijden maar het paard van achteren naar voren naar je toe laten komen waarbij je het paard naar een lage ronde houding toe begeleidt zonder hem in die houding vast te zetten.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 07:52

Ik zou ook net als Nouvel luzerne bij gaan voeren. Doe ik zelf ook bij mijn jonge paard trouwens. Hier zitten relatief veel eiwitten in, maar wel goede. Daarnaast is het ruwvoer en zit er vrij weinig troep in de vorm van melasse (=suiker) in die je in brok terugvindt en bovendien goed voor de darmen van je paard, die het best overweg kunnen met ruwvoer.Door de eiwitten creer je ruimte voor spieropbouw en het houdt je paard ook wat langer bezig met eten dan door er (meer dan je normaal al geeft) brok in te stoppen. Maar zoveel mensen zoveel meningen, ik probeer gewoon zo natuurlijk mogelijk te voeren. Ik geloof heus dat je met brok met een hoger eiwitgehalte hetzelfde kunt bereiken.
Ik zou tevens zeker overwegen om longeren uit te breiden naar 1-2 keer per week. Is ook goed te combineren: longeer je eerst een kwartier, 20 minuten en daarna kun je alsnog opstappen, alleen rijd dan wat korter. Vind je het saai? Probeer eens dubbele lijnen, dan heb je veel meer het gevoel dat je wat kunt vragen aan je paard, zoals bijvoorbeeld contra-stelling. Bovendien schakel je gemakkelijker dan met een enkele lijn, wat juist belangrijk is voor een goed ruggebruik door een actieve achterhand.
Zorgt er tevens voor dat je paard al wat losser is in zijn lijf voor je hem belast met gewicht.
Laatst bijgewerkt door danoesje op 27-10-14 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 07:53

Ik ga helemaal met tiwi1969 mee ( zelfs met het onderschrift :D )
Zowel als met de tip van voeding als de training.
Je kunt in plaats van opfokbrokken ook marstall condicion eens bekijken. Dit vanwege ook de eiwitgehaltes en het totale aminopakket.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:26

Goed, dan inderdaad maar eens aan het voer denken. Hij word gereden zoals jij zegt en is en een al lossigheid dus daar ligt het niet aan. :)

Ik ga ook maar wat meer longeren en dan inderdaad met de dubbele lijnen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:58

Petrichor, vaak is het gewoon wat dingetjes samen die voor verbetering kunnen zorgen. Er is in ieder gevalg een wondermiddel en ook niet 1 manier die het beste is. Puur logisch gedacht bedenk ik me vaak dat bewegen zonder mens altijd makkelijker is dan met mens erop, dus als je iets aan wilt leren met betrekking tot een houding of iets wilt verbeteren, kun je dat altijd mooi aanvullen vanaf de grond. Spieren opbouwen duurt alleen best een tijdje en vergeet niet dat rust nodig is voor spiergroei.
Zoek bijvoorbeeld eens een artikeltje over supercompensatie. Dat wil overigens niet zeggen dat je dus maar een heel beperkt aantal dagen 'mag' trainen, maar dat je wel verschillende trainingsmanieren kunt gebruiken om het lijf rust te geven. Een dagje lekker lang stappen is bijvoorbeeld top na een zware training, zeker als je daar ook wat stretch-werk bij doet. Zorgt ook weer voor een beter ruggebruik, als je de lange rugspieren geleidelijk op kunt rekken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:32

Het kan ook een blokkade in de rug zijn die ervoor zorgt dat het darmstelsel niet goed werkt en daardoor voedingsstoffen niet optimaal kan opnemen. Een osteopaat kan je hierbij helpen. :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 17:41

Wat veel informatie weer hahah, weet niet wat ik nou het eerst moet proberen.

Denk dat ik bij het makkelijkste begin, de training en het voer aanpakken. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:52

Petri begin idd. met het voer.Ik heb net zo'n paardje hier staan als die jij hebt.
Ingevallen in de flanken en hele 'magere' rug.Zij krijgt nu ruim 2 weken Senioren Slobber van Masters.Haar flanken zijn weer mooi vol en de rug begint ook te komen.Ze kreeg al die tijd geen zadel op en werd niet gelongeerd [op advies v.d. Veearts].
Nu ze weer dikker is beginnen we weer met longeren.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:01

He Gohya, oke ondanks het niet leuk is ben ik wel blij om dat te horen. :j

Ik hoorde vandaag dat paarden ook dikker worden van gekookt lijnzaad. Bij toeval heb ik nog een paar zakken lijnzaad liggen die ik kan koken. Is het nou echt waar dat ze hier dikker van worden of is het een fabel? :)