Help!!! lusteloos en lui

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Help!!! lusteloos en lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 00:09

Ik zit wederom een beetje met een vind ik probleem.
Ik heb mijn paard nu bijna anderhalf jaar. Ze heeft vanaf de dag dat ik haar kocht rhino gehad. Dit heeft erg lang geduurd en pas laat ontdekt. Nu had ze de hoest variant "gelukkig"

Sinds april dit jaar ben ik haar weer aan het oppakken, maar het begint me steeds meer op te vallen hoe ze loopt qua tempo.
Ze was voorheen al niet de snelste, maar het is nu eigenlijk behoorlijk dramatisch.
Ze is niet vooruit te branden, reageert dus ook absoluut amper tot niet op been. Zweep reageert ze heel eventjes op, maar dat is na een minuut ook alweer over. Die boeit haar ook weinig meer. Ze zweet ontzettend snel en veel.Zit gewoon geen gang in. Nu had ik vanavond les en kreeg ineens het gevoel dat er iets aan de hand is. Als ze eenmaal goed op dreef is dan loopt ze lekker los door haar lijf, maar natuurlijk niet vooruit te branden. Ze heeft keurig haar entingen gehad, wormkuren krijgt ze ook volgens schema. Nu zit ik eraan te denken om magnesium bij te voeren, maar plots schiet me wat te binnen. Zou het iets met bloedarmoede te maken hebben of is ze gewoon enorm flegmatiek... Ik zit nu enorm te twijfelen wat nu wijsheid is.... Denk zowieso bloed laten onderzoeken... Ze ziet er verder perfect uit, goed op gewicht, glimt als een spiegeltje en is verder onwijs lief. Ook als ik met haar aan de wandel is loopt ze ook enorm traag. Ik weet het ff niet meer.
Iemand ervaringen hiermee of iemand die tips heeft??

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 04:01

Ik zou een bloedonderzoek laten doen kan van alles zijn En zo duur is een bloedonderzoek niet weet je gelijk of en wat deze te kort komt

Als hier verder niets uitkomt kun je nog eens naar het voer kijken misschien wat meer krachtvoer haver of iets

Train eens bij een andere instructie en vraag of deze eerlijk wil zijn of jou paard gwn "lui" is Of jij niet consequent genoeg !!!!

HTM

Re: Help!!! lusteloos en lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:05

Ik zou zeker even bloedonderzoek laten doen.
Laat ze dan ook kijken naar leverbot.
Dit kunnen paarden krijgen / hebben.
Je ziet er niks aan, paard lijkt super gezond maar lopen willen / kunnen ze niet.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:40

thnxx voor de tips. ben ik enorm blij mee. gister is de veearts geweest en heeft haar helemaal nagekeken, kerngezond, goed in haar vacht, perfect oo gewicht, een vrolijk lief koppie. ook hij kon de oorzaak van het snel moe zijn en enorm zweten niet verklaren en vond het gelukkig ook een goed idee om haar bloed te laten checken. als ik vrijdag nog niets gehoord heb moet ik even zelf bellen. verder voer ik haar nu extra bij. ze krijgt naast hooi nu een anderhalf kilo pavo condition, een schep muesli, halve schep haver en een 30 ml spul erdoor waar ze ook wat meer energie uit kan halen, zit boordevol ijzer en vitamine b dus dat was perfect zei de veearts... ben benieuwd wat er uit de bloeduitslagen zal komen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:50

Ik mag hopen dat je het krachtvoer niet ineens bent gaan geven, maar het langzaam meer laat worden
Ben benieuwd wat er uit de bloed test komet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:50

Ik ben ook benieuwd inderdaad.
Staat ze dik in haar vacht?
Het weer en een dikke vacht is nu geen goede combi..

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:52

Goed dat je een bloedtest hebt gedaan ben benieuwd wat er uit komt

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 19:21

@ Aerdenhout1, nee dat zeker niet. Ze kreeg al wel muesli en biks, laatste weken al wat begonnen met haver erbij te mengen en dit kreeg ze om de dag, ben nu begonnen met elke dag. Ben met kleinere portie begonnen.

@Ess_Ramona, Mwoa, echt dik in haar vacht niet. Wel ietsjes dikker dan zomervacht natuurlijk, maar ze staat nu netjes onder een 300 grams deken.

@ Ssooffzz, Ik ben ook zeer benieuwd, vandaag nog niets gehoord, dus of morgen en anders vrijdag zelf bellen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:27

Uitslag van het bloedonderzoek afwachten idd...maar ik vrees dat daar weinig gaat uitkomen.
Hier ook een rhino patient...de jaren na de '' aanval '' had ik op sommige momenten echt een '' pudding '' onder mij...net of ik op 2 paarden zat :( Ik ben uiteindelijk bij een DA uit de draverij geweest ( die hebben veel meer ervaring met rhino omdat het onder de dravers veel voorkomt ) en die heeft haar behandeld en na 6 maand ging het eindelijk weer de goede kant op ! Maar eens rhino gehad, blijven ze hun hele leven drager van het virus, dus in tijden van stress of verminderde weerstand kan het steeds weer opflakkeren... mijn merrie heeft achteraf nog 2x een opstoot gehad, zonder nare gevolgen gelukkig.

In elk geval zou ik die 300gr deken nu echt aflaten...het is veels te warm, zelfs gewoon winterhaar is al te warm en daar wordt een paard ook niet vrolijker van.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 29-10-14 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:30

Heb je haar ook laten testen op PPID? Dat is deze maand nog gratis, en zweten en moe zijn kunnen wel tekenen van PPID zijn..

Mijn pony was depressief en sloom en niet vooruit te branden, bleek ook PPID te zijn..

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 21:52

@ Pandora, Nu je over Rhino begint.... Dit is idd pas echt begonnen na de rhino. Winterdeken heb ik nu op omdat ze haar wintervacht nu aan het kweken is. Ik kan haar niet op stal zetten, omdat ze me anders de boel volledig afbreekt en zichzelf helemaal kapot schuurt en het begint nu echt koud te worden. Heb hem er vanaf deze week pas op.

@ Shanna, nee niet op laten testen, zal eerst de bloeduitslagen ff afwachten en mocht daar niets uitkomen dan idd ook daar ff op laten testen.

Kan ook best zijn dat er misschien niets aan de hand is hoor en dat dit luiigheid is, maar wil graag zeker weten dat er niets aan de hand is met haar. Vind het gewoon vreemd dat het steeds erger wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:56

Een paard denkt niet zoals een mens, laat ik maar even lui zijn, dan is er meestal iets anders aan de hand.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 22:40

Daarom dat ik het ook wil laten nakijken. Ze is altijd al een sloompje geweest, alleen valt het me op dat het erger wordt de afgelopen anderhalve maand.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:13

Ik lees even mee, zit met exact hetzelfde probleem. Pony is altijd al liever lui dan moe, maar de laatste paar weken niet meer vooruit te branden. Zelfs bij springles niet, terwijl we normaal door de bak racen omdat ze het zo leuk vindt. Uiteindelijk dr dikke wintervacht er ook nog af geschoren, maar hielp helaas ook niet.

Dinsdag komt Charlotte Willekens bij ons langs, hopelijk vindt zij iets. Pony is verder gezond, dus ik ben een beetje 'out of ideas'...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:27

Kun jij na dinsdag iets zeggen over haar consult? Ik overwoog haar ook te laten komen.....

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:42

Ninx schreef:
Kun jij na dinsdag iets zeggen over haar consult? Ik overwoog haar ook te laten komen.....

Ja hoor, doe ik!
Tot die tijd heb ik de pony maar op 'rust' gezet, lekker in de wei, troetelen en wandelen.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 10:42

Nou hier de uitslagen bekend. Ondanks het normale wormkuurschema heeft mevrouw een parasitaire infectie opgelopen. Hoe mag Joost weten, maar ze heeft gister nog een flinke kuur gehad. Vanmorgen heb ik mest gebracht dus dat wordt ook onderzocht. Vandaar dus het snel moe zijn en het overmatig zweten. Als deze kuur zijn werk doet zal ze snel de oude weer zijn. Nu nog weer ff afwachten wat er tijdens mestonderzoek uitkomt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:02

Voorzichtig goed nieuws dus !!
Mag ik vragen hoe je ze normaal doorheen het jaar ontwormt ?

Ik snap wel niet goed waarom ze nog mestonderzoek gaan doen de dag nadat je ontwormd hebt ? :?
Lijkt mij dan toch een vertekend beeld te geven...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:58

Pandora2 schreef:

Ik snap wel niet goed waarom ze nog mestonderzoek gaan doen de dag nadat je ontwormd hebt ? :?

Waarschijnlijk om de soort parasiet vast te stellen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:48

alice0cullen schreef:
Pandora2 schreef:

Waarschijnlijk om de soort parasiet vast te stellen.

:)* Dat is idd een mogelijkheid

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:56

Wat goed dat jij naar je paard luistert in plaats van allemaal hulpmiddelen te gebruiken om haar vooruit te krijgen :)
Ik hoop dat ze er snel vanaf is!

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 23:02

idd om vast te stellen welke parasiet de boosdoener is. er zijn idd larven in de mest gevonden. ik gad haar om de 3 maanden een kuur, dus ieder seizoen en dan de standaardkuur die de veearts voorschrijft. ze heeft dus nu wormen die zich vastvreten zeg maar in haar darmwand die er dus met een gewone wormkuur niet uitkomen. ze heeft nu een kuur van equest en deze krijgt ze over 3 weken weer. ik heb ervoor gekozen om haar volledig stil te zetten de komende 3 weken. Dit omdat het een enorme impact op haar heeft qua snelle vermoeidheid en het overmatige zweten. dan maar 3 weken niet rijden, haar gezondheid is belangrijker en de veearts kon niets anders dan mij gelijk geven. over 3 weken nog een keer mestonderzoek en dus nog een extra kuur. vind het zo'n eng idee dat dit kleine beestje haar van binnen gewoon kapot kan vreten als je er niets aan doet. ik ben er gelukkig nog op tijd bij. ik wist het wel, kreeg al een naar gevoel tijdens rijden. Ik weet dat ze niet de snelste is en nooit een stap teveel zou zetten, maar zoals dit... nee... dat is niet Luna. hopen dat ze gauw weer de oude is en dat de schade beperkt blijft. Zo jammer, vanaf april kon ik haar weer oppakken na ons rhino avontuur en nu dit weer. na regen komt zonneschijn denk ik dan maar haha

kleine toevoeging haha! ik heb de mest oogevangen voordat zd deze kuur heeft gekregen. heb vrijdag mijn les nog gereden, uiteraard rustig aan gedaan en weet dat ze daar in de bak altijd een keer een mooi hoopje maakt. bij thuiskomst dus direct de kuur erin.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:18

Ik zal ook nog even een update geven, want vandaag is Charlotte Willekens bij ons geweest. Pony is altijd al gevoelig geweest bij dr darmen en volgens Charlotte zit er al langere tijd een verstopping. Er gaat wel mest uit (dat zie ik natuurlijk in haar stal) maar niet genoeg, waardoor ze zich niet lekker voelt en een opgeblazen buik krijgt.

Als ik vervolgens ga rijden en aandrijf dan voelt het helemaal niet lekker voor haar, waardoor ze de laatste paar weken ook echt niet meer vooruit wilde en geen plezier meer had in het werken. Ook zat ze een beetje vast in haar rug en hals en dat heeft Charlotte losgemaakt.

Moet zeggen dat Charlotte dr verhaal heel veel verklaart voor mij, dus ik ben blij dat ik mn gevoel heb gevolgd en haar op rust heb gezet. Hoef ik me daar niet meer schuldig over te voelen. ;-)

Nu mag pony nog een paar daagjes lanterfanten en gaan we zaterdag maar weer rustig aan de slag. Hopelijk gaan we dan weer de goede kant op!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:22

minifries schreef:
idd om vast te stellen welke parasiet de boosdoener is. er zijn idd larven in de mest gevonden. ik gad haar om de 3 maanden een kuur, dus ieder seizoen en dan de standaardkuur die de veearts voorschrijft. ze heeft dus nu wormen die zich vastvreten zeg maar in haar darmwand die er dus met een gewone wormkuur niet uitkomen. ze heeft nu een kuur van equest en deze krijgt ze over 3 weken weer. ik heb ervoor gekozen om haar volledig stil te zetten de komende 3 weken. Dit omdat het een enorme impact op haar heeft qua snelle vermoeidheid en het overmatige zweten. dan maar 3 weken niet rijden, haar gezondheid is belangrijker en de veearts kon niets anders dan mij gelijk geven. over 3 weken nog een keer mestonderzoek en dus nog een extra kuur. vind het zo'n eng idee dat dit kleine beestje haar van binnen gewoon kapot kan vreten als je er niets aan doet. ik ben er gelukkig nog op tijd bij. ik wist het wel, kreeg al een naar gevoel tijdens rijden. Ik weet dat ze niet de snelste is en nooit een stap teveel zou zetten, maar zoals dit... nee... dat is niet Luna. hopen dat ze gauw weer de oude is en dat de schade beperkt blijft. Zo jammer, vanaf april kon ik haar weer oppakken na ons rhino avontuur en nu dit weer. na regen komt zonneschijn denk ik dan maar haha

kleine toevoeging haha! ik heb de mest oogevangen voordat zd deze kuur heeft gekregen. heb vrijdag mijn les nog gereden, uiteraard rustig aan gedaan en weet dat ze daar in de bak altijd een keer een mooi hoopje maakt. bij thuiskomst dus direct de kuur erin.

Komt vast helemaal goed dan ! :j Ik ontworm standaard najaar en voorjaar met Equest en Equest Pramox...dan heb je die rode bloedworm ook mee :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:43

Esss schreef:
Ik zal ook nog even een update geven, want vandaag is Charlotte Willekens bij ons geweest. Pony is altijd al gevoelig geweest bij dr darmen en volgens Charlotte zit er al langere tijd een verstopping. Er gaat wel mest uit (dat zie ik natuurlijk in haar stal) maar niet genoeg, waardoor ze zich niet lekker voelt en een opgeblazen buik krijgt.

Als ik vervolgens ga rijden en aandrijf dan voelt het helemaal niet lekker voor haar, waardoor ze de laatste paar weken ook echt niet meer vooruit wilde en geen plezier meer had in het werken. Ook zat ze een beetje vast in haar rug en hals en dat heeft Charlotte losgemaakt.

Moet zeggen dat Charlotte dr verhaal heel veel verklaart voor mij, dus ik ben blij dat ik mn gevoel heb gevolgd en haar op rust heb gezet. Hoef ik me daar niet meer schuldig over te voelen. ;-)

Nu mag pony nog een paar daagjes lanterfanten en gaan we zaterdag maar weer rustig aan de slag. Hopelijk gaan we dan weer de goede kant op!

Klinkt als mijn pony ;-)
Charlotte komt helaas niet in mijn regio vertelde ze.....

Wat moet je nu doen met die darmen? Zijn er nog ingrepen die je moet doen qua voeding oid?