Gekneusde hoef, hoe nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Gekneusde hoef, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:49

Goedeavond medebokkers,

afgelopen tijd is het erg goed gegaan met Othello, de Tandarts is langs geweest om even de tanden te laten controleren en dat was gewoon in orde om wat kleine haakjes na, die zijn nu ook mooi weg gevijld.
Hij staat momenteel wat schraal, maar wordt volop gevoerd en der is de volle aandacht heen, maar daar gaat het nu even niet om.
ik haalde vandaag mijn andere pony van de weide af, om even een rustig buitenritje te gaan maken,
mijn tweelingzusje en der vriendin gingen Othello halen, om mee te gaan. want we waren van plan foto´s te gaan maken met de spiegelreflex, ik Sunny gehaald.
en begonnen met de exzeemdeken van hem af te halen, totdat ik vanuit de wei geschreeuw hoor.
dat ik moest komen, en ik daarna opgesprongen en naar buiten gerend.
Loop in een versnelde pas de wei in, en loop naar mijn zusje en der vriendin heen, met Othello aan het halster, hij liep helemaal niet goed,
Ik kijk naar zijn benen en zie een grote blauwe streep op zijn hoef.
gisteren was alles in orde, en nu het tegenovergestelde..
mee de stal ingenomen, en stalhouder geroepen, die viel ook al gelijk op dat hij niet goed liep.
tuinslang gepakt, en de hoef maar gaan koelen, Stalhouder zei, als morgen niet beter is, maar even de DA bellen voor zekerheid,
maar nu even de vraag, is dit alleen maar een kneuzing, en verderest geen veborgen gebreken in de hoef, is er niks gebroken of beschadigt?, als hij staat, ontlast hij het, hij tilt zijn been op.
Hoe nu verder? even aankijken of Morgen direct de dierenarts bellen?
Of Heeft iemand ervaring met een gekneusde hoef, het is gewoon een vieze misstap geweest, hij loopt op een steile weide die nu erg glad is. op stal kunnen we hem niet zetten, aangezien hij verlatingangst heeft en hij anders de boel afbreekt.
is er een bokker, die mij raad kan geven? Is dit niet heel ernstigs.. ik weet het niet..
het is altijd wel wat met dit dier.. en nu is het toch wel erg goed raak..
Afbeelding (de hoef van verder af)
Afbeelding (hoef van dichtbij)
alvast bedankt voor het lezen, en de reactie of ervaring,
groetjes!

Daantjuh88

Re: Gekneusde hoef, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:53

Mijn paard heeft 1,5 maand geleden ook een hoefkneuzing gehad. (niet zo ernstig als dit) Hoefsmid is een paar keer geweest ter controle, maar gelukkig is er geen ontsteking in ontstaan. Ze heeft 4 weken kreupel gelopen en is nu weer helemaal goed. Het heeft tijd nodig en rust. Sterkte ermee.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:55

Dankjewel voor de ervaring, wat is in dit geval beter? op de weide voor de doorbloeding van de hoed, maar toch kans op weer verstapping of overbelasting, of op stal en maatje derbij?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:57

Wij hebben maar 2 paarden en zijn beide rustig, dus Colany heeft elke dag in de wei gestaan. Ze rent en bokt toch bijna nooit. Onze hoefsmid gaf als vergelijking een blauwe plek bij onszelf, duurt even voordat het weg getrokken is.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:59

Hij loopt in een kudde van 9 paarden, het is wel een stijle wei, aangezien het hier in zuiden is, stijle wei, kun je in de winter sleeen, haha, dankjewel voor de ervaring.
Ja klopt, het is een blauwe plek, heb er een op scheenbeen die ik al 3 weken heb.. lomp de trapoplopen.. oeps,
maar we kijken het even aan, probleem is, dat hij de boel volledig ontlast, en dan ook echt hinkt,

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:00

Ik zou foto naar veearts en hoefsmid mailen en om hun advies vragen.
Misschien kan de smid druk van de bloeduitstorting af halen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:03

Mijn paard stond ook van de een op de andere dag op 3 benen. Wij dachten een hoefzweer aangezien hij daar vrij gevoelig voor is. Echter bleek hij dus een hoefkneuzing te hebben opgelopen op stal (geen idee hoe), ik heb zo'n 8 weken niet mogen rijden, maar nu is alles weer helemaal goed. Hopelijk gaat het herstel van jou paardje wat sneller! Succes

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:05

Ik heb net de foto naar de smid verstuurd.
nu even afwachten op antwoord, bedank voor je reactie!
bedankt voor de ervaring saraViavia, hopelijk is het snel over, want dit is niet erg leuk voor hem,

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:07

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou het eerst even aankijken, als het niet verbeterd zou ik de hoefsmid bellen en niet de dierenarts, denk dat de hoefsmid er meer kijk op heeft en het beter kan verhelpen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:12

We kijken het inderdaad maar even aan, Hoefsmid is al geinformeerd,

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 09:51

Het is helemaal mis, Othello loop zwaar kreupel en ontlast het volledig,
Vanavond om half 6 de dierenarts, de koot is ook gezwollen... Ik vrees het ergste.. zijn hoef is ook nog steeds blauw... we balen enorm..

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:05

Dat is geen leuk nieuws!
Sterkte, ik hoop oprecht dat het allemaal goed komt!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 10:07

Dankjewel, ik houd jullie op de hoogte! Hij staat nu onrustig op stal, maar is helaas niks te doen.
Als hij voor weken op stal moet, gaat hij verhuizen.
naar een buitenstal met hele kleine uitloop, en dan gaat Sunny mee, want Alleen kan hij absoluut niet,

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:33

Vrienden hebben een paard met een bloeduitstorting in de hoef. Van het schoppen tegen de deur (zit nu rubber tegen). Bij hen is een jarenlang proces geweest van elke keer een kneuzing/bloeduitstorting erbij. Het totaal aan bloeduitstortingen heeft een grote gekwetste plek veroorzaakt met als gevolg nu recent heel erge pijn en forse kreupelheid. Er zijn foto’s en er is een scan gemaakt anderhalve maand geleden. Hoef is verder in orde, maar het gedeelte tussen bot en hoefwand is door de kneuzingen in de knel gekomen (misschien te vergelijken met iets wat onder je nagel zit te drukken?). Nu pijnstillers en bloedverdunners om de doorbloeding in de hoef weer op gang te krijgen. Afgelopen week is er opnieuw een scan gemaakt. Herstel gaat beter dan verwacht, maar het is een heel langzaam proces. Paard mag in de wei, rust is wel van belang. Stappen aan de hand in het begin. Nu rijdend stappen. En over een maand voor het eerst weer een drafje van 10 minuten op regelmatige ondergrond. Ik kan me voorstellen dat een harte tik ook een plotselinge zwelling kan veroorzaken die veel pijn veroorzaakt. Sterkte met het herstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:51

Ik had vorig jaar een veulen met een kneuzing
Had wss een ander paard opgestaan of iets dergelijks
Die liep na een maand of 2 weer goed, ik hoop dat de röntgenfoto's straks ook goed zijn
Ik lees even mee

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:11

Ow nee, dat is balen! Onze hoefsmid had het toen ook tegen ons gezegd dat er kans was op een dik been. Gelukkig niet gehad. Hopelijk valt het mee!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:14

Is het geen optie om meteen naar een kliniek te gaan?? Een foto of echo lijkt me meer op zijn plek dan een da, die heeft geen rontgenogen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:16

Hopelijk valt het mee. Mijn merrie heeft dit ook meerdere keren gehad. Tijdens het buitenrit tegen een steen aangetrapt oid. De blauwe plek groeit langzaam uit de hoef, meestal duurde het bij mij zo'n 2-4 weken voor ze weer goed liep.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:20

vervelend dat het echt een flinke kneuzing is! Veel sterkte met het herstel!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 15:39

Bedankt voor de ervaringen en reacties:)
hij staat nu op stal met onbeperkt hooi.
Zijn koot is ook een probleem,het is gewoon harstikke mis, kunnen ze niks dan is het.opladen en naar de kliniek,
ik houd jullie op de hoogte! Zometeen de DA

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:00

En, al wat wijzer geworden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:03

Beterschap met zijn been, duim voor je dat het niets ernstigs is.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 06:36

Gister avond dierenarts voor Othello geweest,
Totaal niet verwacht wat hij heeft, hij heeft aan de onderkant van zijn hoef een doorgebroken ontsteking wat de hoefrand op een plek heeft laten openen,
Het opgezette en warme been heeft hij van het onoptimaal werkende hoeforganisme (de hoef werkt niet dus de doorstroming van het bloed is niet optimaal)
En de blauwe streep heeft hij van verandering van het hoefbeen, Lichte kanteling, dat wil dus zeggen dat hij hoefbevangen is geweest zonder dat hij dat liet weten, Hij heeft een poos geleden opeens vies kreupel gelopen dat zal wel zijn geweest van het hoefbeen in de hoef, maar kort om alles, komende dagen zijn we der wel even zoet mee, de ontsteking moet weg, voorkomen dat de onsteking ergens anders ook naar buiten komt, want dan zijn we een stuk verder van huid
Dus alles samengevat, onsteking in de hoef, been opgezet en gezwollen door niet optimaal werkende hoeforganisme, en verandering van hoefbeen door hoefbevangen een poos geleden, daarvan dus ook die blauwe rand,

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 06:40

hoefontsteking is een hoefzweer toch? daar kunnen ze idd enorm kreupel en gevoelig van zijn.
Gelukkig niks gebroken oid, maar hier ben je idd wel ff zoet mee.
Zal wel een flinke ontsteking zijn denk ik of niet??

veel sterkte met je paardje

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 06:42

Heeft ie een foto gemaakt??