hoi, mijn paard loop sinds een paar dag kreupel! het lijkt wel of het erger wordt! Ik weet niet hoe dit is gekomen en wanneer... ik ben best goed aan het trainen met springen en dressuur, maar nu ik merk dat het niet de goede kant op gaat, doe ik rustig aan en heb in al 2 weken geen privéles, maar ik rij zelf wel dressuur en bosritten thuis. Ik heb haar net (10 min geleden) aan de logeer lijn gedaan, en ze liep niet zo goed. rechts voor en allebei achter: stijf, korte passen, beetje hinken, en gaat met haar hoofd op en neer...(ik heb vandaag wel gereden) mijn trainer zegt dat ik een kreupelonderzoek moet doen. Ik ga morgen gelijk bellen na school. Mijn moeder doet alsof er niet aan de hand is... maar voor mij voelt dit niet goed! Ik heb ook iets gelezen over artrose... dat paarden dan stijf zijn..(dat is ze heel erg) Tijdens het rijden gaan het ook niet goed, komt veel tegen mijn hand in en gooit haar hoofd zo hoog omhoog dat hij bijna tegen die van mij komt. ik heb dit nog nooit met haar gehad..(wel dat ze soms lastig is tijdens het rijden maar niet zo..) ik heb volgende week zaterdag een wedstrijd, (B) mijn moeder zegt dat het wel kan. Ik wil niet dat mijn paard pijn heeft!
moet ik even stoppen met rijden? En is dit ernstig? GR
oke, net ruzie met mijn moeder over mijn paard dat ik het er teveel over heb... Ze wil dat ik er over op hou... nou lekker dan..
maj0
Geplaatst: 24-08-14 18:22
Ga mee met wortelsussie.
Ik had er al lang niet meer opgezeten als mijn paard kreupel is, daarmee zou je het ook erger kunnen maken.
Devitootje
Geplaatst: 24-08-14 18:22
Zolang ze niet zuiver loopt: NIET rijden en al helemaal geen wedstrijd (die sturen je ook naar huis als je paard kreupel loopt mag ik hopen)!
laraxXxemma
Geplaatst: 24-08-14 18:24
Maak haar echt even duidelijk dat het wel eens iets ernstigs kan zijn. zoek eens wat oorzaken van kreupelheid op, en laat die aan je moeder zien. Het kan echt iets ernstigs zijn; het is absoluut niet aan te raden om er weer op de gaan rijden tot de DA iets heeft gevonden. Ik ken een paard dat was chronisch kreupel; daar mocht niet meer op gereden worden.
Bambolina
Geplaatst: 24-08-14 18:29
Als je paard letterlijk loopt te hinken dan zéker je DA erbij. Als je moeder daar heel lastig over doet zou ik je lesgever vragen naar je pony te kijken en met je moeder te praten. Heeft je moeder uberhaupt verstand van paarden?
mijn paard heeft een paar maanden geleden een wond op haar been gehad (op dat been loopt ze dus niet goed) er was een ader gerakt, het is goed genezen maar als ze op harde grond moet lopen dan hinkt ze behoorlijk, het schoot mij ineens te binnen dat dat het geweest kan zijn...
En hoe lang hinkt ze nu al, vanaf die wond?? Jouw moeder heeft de ballen verstand van paarden want met een kreupel paard word je direct de ring uitgestuurd. Niet meer rijden en da bellen en laten onderzoeken.
En heb je al die maanden met een kreupel paard gereden? Kreupel betekent pijn, anders loopt ie niet kreupel. Wat vreemd dat jouw trainer je tot 2 weken geleden gewoon les heeft gegeven op een kreupel paard.
Maar in ieder geval goed dat je er nu wat aan gaat doen.
Babootje
Geplaatst: 25-08-14 15:43
SILVER7 schreef:
ik ga vandaag nog bellen. ze hinkt nu al een paar maanden en het lijkt erger te worden...
Een paar maanden??????
(Gebeurt vaker hoor dat instructeurs gewoon door les blijven geven als een paard kreupel is; denken dan vooral aan hun eigen portemonnee. Zou voor mij reden zijn om ook een andere instructeur te zoeken)
aan mijn instructeur licht het niet, maar eerst (denk ik) was ze waarschijnlijk licht kreupel en heb ik het niet tijdens het rijden gemerkt... maar nu zie je het en eigenlijk valt het nu pas op... Ik heb wel van mensen gehoord dat ze niet zo goed loopt maar mijn moeder zegt dan dat het niets is.. gister liep mijn paard echt niet goed, maar mijn moeder zegt dat het wel mee valt... Maar ze heeft mij niet eens ZIEN RIJDEN!!??
Cowgirl
Geplaatst: 25-08-14 16:09
Is je paard nou een paar dagen kreupel of al 2 maanden?
nee, maar het wordt ook erger (ik ga nu niet meer rijden) ze gooit haar hoofd omhoog tijdens het rijden en vindt alles moeilijk (dat heb ik nog nooit met haar gehad..)
Maar wat is nu eigenlijk de rol van je moeder? Heeft ze wel verstand van paarden? Of is ze bang voor de kosten dat ze het allemaal wat afhoudt. Zoals je het beschrijft komt het niet over alsof ze echt begaan is met je paard.
hoofd omhoog... rug wegdrukken.... paard moet hoog nodig nagekeken worden
SILVER7
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-14 16:50
Ik erger me een beetje aan haar... (omdat ik heel bezorgt over mijn paard ben, mijn moeder doet dan boos naar mij als ik het er over heb?! ze wil dat ik het woord kreupel niet meer zeg of zo..?)
maar als dat paard al maanden hinkt.... hoofd omhoog gooit (en dus rug weg drukt) waarom is er dan nog geen d.a. geweest?
denice
Geplaatst: 25-08-14 16:53
Goed dat je belt. Gewoon niet meer rijden tot je meer weet. Gelukkig denk je zelf nu goed na. Heeft ze geen dikke/warme plekken op de benen? Is de rug gevoelig?
Kreupel betekent veearts betekent kosten. Maar je kop in t zand steken (zoals je moeder doet) leidt alleen maar tot nog hogere kosten, of - erger nog - de slager.