IJzers eraf trappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amberdebeer

IJzers eraf trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 20:14

Hallo,

Ik ben nog niet zo bekend met Bokt dus hoop dat ik dit topic in de goede rubriek heb staan. Anders mag het uiteraard verplaatst worden. :)

Mijn friese merrie trapt steeds haar hoefijzers eraf. De hoefsmid kan telkens terug komen. Ze is rondom beslagen.
Nog geen week geleden hoorde ik een vreemd geluid tijdens het rijden. Het ijzer linksvoor bleek los geraakt en scheef te zitten. Rechtsvoor bleek het ijzer ook scheef getrapt. (ze had op 1 kant gestaan waardoor het ijzer links en stuk van de hoef af stond, terwijl het rechts nog goed zat) Rustig terug gestapt en hoefsmid gebeld. Toen de hoefsmid de volgende dag kwam had ze het ijzer linksvoor helemaal eraf getrap, deze zagen we in de wei liggen. Beide ijzers zijn er opnieuw opgezet.

Nu nog geen week later dus, hebben we weer opnieuw de hoefsmid kunnen bellen. Hij komt morgenvroeg want bij het ijzer linksvoor zitten 3 nagels los.

Dit is niet de eerste keer, al sinds de winter komt het regelmatig voor dat de hoefsmid tussendoor terug moet komen. Echter deze zomer is hij zo vaak terug moeten komen dat we het echt beu zijn. Zowel wij als de hoefsmid.

We vragen ons ook af hoe dit gebeurd aangezien het vaak al gebeurd voordat we überhaupt hebben kunnen rijden. Ze staat 24/7 buiten en heeft zomereczeem.

Mijn vraag is dus of jullie een oplossing weten? Wellicht een vervanger voor hoefijzers?
We gaan sowieso morgen overleggen met de hoefsmid of hij iets weet.

amillia

Re: IJzers eraf trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:00

Andere hoefsmid proberen, en springschoenen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:07

Zoals hierboven, mijn ruin trapte ze ook af totdat ik naar een andere ging.

Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom ze op ijzers staat?

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:08

Andere smid.
Bij onze oude smid hadden we dit ook. Kon elke 14 dagen terug komen.
Nu met de nieuwe smid zotye de ijzer er al een week of 5 onder en nog steeds muur vast

zuurblitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:13

Mijn haflinger heeft het zelfde probleem vooral in de eerste 2 weken na het beslaan loopt hij ze er snel van af. ik zet hem dan altijd met springschoenen in de wei ( even vast zetten met tape) een meestal gaat het dan goed. Maar ik volg even mee misschien dat iemand anders nog nuttige tips heeft.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 22:18

Bedankt voor de reacties, maar aan de hoefsmid zal het niet liggen. Hij probeerd de ijzers zo min mogelijk te laten uitsteken en doet zijn best ze zo goed mogelijk vast te zetten (doet ook al meerdere nagels erin, in de hoop dat het ijzer beter vast zit) Ook zijn we al gewisseld van hoefsmid ivm andere redenen, het probleem met de ijzers is gebleven.

En 24/7 op een vaak natte/blubber wei met springschoenen lijkt me ook niet echt prettig?

Hier is geen enkel zacht pad, alles is volgestrooid met centimetersdikke scherpe stenen. Van die leuke kiezels die kunnen versplinteren :(
De smid had ook al voorgesteld zonder ijzers, hij is geen voorstander van ijzers. Hij zag daarna hoe afgesleten de ijzers waren na 2 weken elke dag rijden en bedacht zich toen dat zonder ijzers moeilijk gaat worden

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:20

had ik met mijn paard ook...
mijn hoefsmid is gewoon aan het proberen gegaan
korter slijpen, ronder slaan en uiteindelijk had ie de goede slag te pakken en nu 6 jaar later (waarvan ze al weer ruim 2 jaar bij haar nieuwe baas staat) wordt ze nog steeds beslagen door dezelfde smid en blijven ze nog steeds 3 maanden zitten :)

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 22:23

Hoe bedoel je precies korter slijpen en ronder slaan?
Ze heeft zowel bij de voor- als achterhoeven achterijzers, misschien ook nog belangrijk om te weten?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:29

ik ben geen hoefsmid ;)
ik zag m meestal slijpen en flink slaan op de uiteinden van de ijzers...
hij sloeg ze ronder dat ze niet direct naar achter uitstaken

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 22:34

Uiteraard haha..
Is bij mijn paard denk ik dus niet echt mogelijk gezien de achterijzers (ze heeft zeer smalle hoeven)
De hoefsmid liet het ijzer de vorige keer zien. Je kon duidelijk zien dat er maar een heel klein beetje had uitgestoken van het ijzers en toch heeft ze erop gestaan.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:52

Je kan je smid vragen de ijzers aan de voorkant extra kort naar achter te houden / meer in te buigen naar binnen.
Dit doen wij bij mijn fjord ook.
Trapte altijd de ijzers af, en sinds we het zo doen gaat het prima.
Je moet dus zorgen dat je ijzers helemaal niet meer uitsteken naar achter.
In het begin had mijn smid zijn twijfels erover, en dacht dat die er weer snel zou staan omdat de hoef natuurlijk groeit, en het ijzer dan uiteindelijk niet meer op de achterkant van de hoef zit, maar dit valt echt reuze mee.
Mijn pony doet 10 tot 12 weken nu met zijn ijzers.

Springschoenen kun je wel proberen, maar de kans dat het werkt is klein.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 11:27

Vanmorgen is de hoefsmid geweest. Hij heeft ze inderdaad zoals Mendy zei de uiteinden naar binnen gedraaid. Hij deed dit al zonder dat we ernaar vroegen dus hij dacht zelf al dat het misschien een oplossing was.

We vroegen hem of hoefschoenen misschien een oplossing was. Hij zei dat dat dat waarschijnlijk de beste optie was en daar gaan we ons nu dus in verdiepen. Hij wist dat er iemand in Duitsland zat, vlak over de grens, die je 1 maand hoefschoenen leende zodat je kon kijken of je echt hoefschoenen wilde gebruiken. Na die maand kon je nieuwe hoefschoenen kopen of als je geen wilde een bepaald bedrag betalen voor het lenen van de hoefschoenen.
Maar hij wist geen adres of telefoonnummer/e-mail weet hier misschien iemand iets?

10 tot 12 weken halen we in de zomer nooit. Vaak zijn de ijzers al na 6/7 weken veel rijden aan vervanging toe.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:34

En mijn pony red die 10 tot 12 weken omdat we niet veel over de weg rijden, maar elke stap zonder ijzers is er 1 te veel.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 11:26

Inmidddels hebben we hoefschoenen gekocht. Ze staat al een tijdje zonder ijzers terwijl we ondertussen telkens schoenen paste. Uiteindelijk zijn we gegaan voor de easyboot trail. Mijn paard had namelijk veel langere hoeven dan breed waardoor bij de easyboot trail het minste verschil was. (er is nog steeds een beetje ruimte over alleen is het bij de trail het minst) waarschijnlijk gaan we ze vandaag voor het eerst heel even uitproberen. Ze vond het passen niet fijn. Ze probeerde telkens de schoenen uit te schoppen. Dus hoop dat ze zich alsnog goed ermee gedraagt. Bij het passen moesten we wel een zak om haar hoef en been doen, die met tape vastplakken en een handoek eronder dus erg soepel ging het niet. De schoenen mochten immers niet vies worden, dan konden ze niet meer terug.
Ben benieuwd hoe ze ermee loopt. Of ze loopt normaal en doet of er niks anders is of ze loopt alsof er ik weet niet wat allemaal aan haar hoeven zit..

We willen uiteindelijk door tussen door geregeld een de schoenen uit te laten proberen om haar blootvoets te krijgen.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 16:22

Het ging erg goed, ze deed niet vreemd. Zijn een halfuurtje geweest om haar te laten wennen. Ook even gedraafd en zelfs even gegaloppeerd. De schoenen schuiven niet, draaien niet, vallen niet uit en voornamelijk schuren ze niet. Het laatste stukje over de rechte asfalt de schoenen als uitgedaan. ZE liep ook netjes zonder schoenen. Eerst wel wat gevoeliger daarna gewoon normaal. Over de kiezels doen we de eerste tijd nog maar niet. Ik ben in ieder geval opgelucht en blij hiermee!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:07

Springschoenen zijn sowiso een hele goede oplossing, en zitten de nagels van het ijzer er dan wel ver genoeg in ? als ze ze zo snel af kan trappen?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:21

Perryx schreef:
Springschoenen zijn sowiso een hele goede oplossing, en zitten de nagels van het ijzer er dan wel ver genoeg in ? als ze ze zo snel af kan trappen?

Springschoenen zijn niet echt een oplossing.
Bij die van mij heeft dat nooit geholpen, en helpt maar bij weinig paarden.
En enige idee hoe sterk een paard is wat draaft?
Met zijn achterbeen staat die met volle kracht op zijn voorijzer, en met zijn voorbeen tilt die met volle kracht omhoog.
Daar doen die nagels echt niks aan hoor.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 22:35

Zo deed ze het vermpedelijk telkens ja en voornamelijk op de wei. Omdat ze 24/7 op een wei staat kon ik haar niet altijd met springschoenen om laten staan.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:47

3 maand en 12 weken.. wauw jaloers.. hier staat die om de 8 weken voor de deur en soms zelfs eerder en nee ligt niet aan de smid want dit is een hele goede..

De zoals eerder gezegd zorgen dat de ijzers helemaal niet meer uitsteken, kunnen ze er ook niet op staan. ook zorgen dat je achterste ijzer niet te veel uitsteekt. verder springschoenen gebruiken.

Als ze 24/7 in de drek staan gaan je ijzers ook sneller loszitten. je ijzer/hoef wordt elke keer vast gezogen en het paard moet meer kracht gebruiken om zijn hoef en het ijzer los te krijgen. als een paard hier 24/7 in loopt dan wordt er al veel gevraagd van zo een ijzer. Daarnaast wordt de hoef van je paard zachter wanneer deze 24/7 in drek staat waardoor nagels dus minder stevig zitten en meer speling krijgen en sneller loskomen. Ligt dus niet alleen aan jouw merrie maar ook aan de omstandigheden waarin ze gehouden wordt. Rubber springen schoenen kun je buiten ook gewoon om laten en zoals je zegt elke dag rijdt dan heb je er ook genoeg zicht op om ze weer schoon te maken en te kijken of het werkt maar dit hoeft niet het geval te zijn.

Verder met training/oefeningen kijken of je hem achter korte kan maken en voor sneller/lichter.

De hoefschoenen zijn verder een super oplossing, en ben blij dat dit een oplossing voor jullie is !

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:52

Ik vind het wel gek dat een smid geen voorstander is van ijzers.
Doet me erg twijfelen aan zijn kundigheid..

Is het koud of warm beslag?

Als het koud is, sowieso overgaan naar een andere warme smid. Die doet het ijzer aan de hoef passen ipv andersom.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 01:02

Hij is er geen voorstander van omdat hij als een van de weinige toegeeft hoe slecht ijzers eigenlijk zijn. Hij deed gewoon warm de ijzers aanpassen. Ondanks dat hij hierdoor best veel geld misloopt, raadt hij klanten aan de paarden blootvoets te zetten. Wat hij de eerste keer bij ons ook deed. Na de ijzers te hebben gezien na 2 weken snapte hij waarom direct blootvoets geen optie was. Onze minishet heeft last van hoefbevangenheid en sinds hij door deze smid word bekapt (natuurlijk bekapt geloof ik) heeft hij er geen last van. Hij blijft hoefbevangen, maar galopeerd en bokt door de wei zonder last te hebben van zijn voetjes.

de 2e rit gister hebben we langer gemaakt en ongeveer op de helft de schoenen uit gedaan, de terug weg was alleen maar over asfalt dus dan konden de hoeven een beetje slijten. De hoeven houden zich goed en ik ben nog altijd tevreden over de springschoenen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 02:02

Fijn dat het zo goed gaat! En waarom zou een smid die geen voorstander is van ijzers je doen twijfelen aan zijn kundigheid? Ik ben juist blij dat een smid niet alleen naar het geld kijkt maar ook naar de natuurlijke hoef en beweging van een paard. Meeste hoefproblemen zijn op te lossen door een paard op blote voeten te laten lopen, alleen hebben mensen hier vaak het geduld niet voor en durven ze het niet aan.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:27

In mijn laatste post, laatste zin moet het uiteraard zijn dat ik tevreden ben over de hoefschoenen. Niet over de springschoenen, die heb ik niet.

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:17

Denken jullie echt dat een smid ijzers eronder slaat omdat dat meer geld opbrengt?
Een smid brengt ijzers aan omdat de eigenaar er om vraagt, bij overmatige slijtage of wegens medische redenen.

Je moet je eens indenken wat het scheelt voor een smid als deze alleen maar zou hoeven bekappen.
Dan heeft hij alleen bekapgereedschap nodig. Dus geen grote auto, geen oven, geen aambeeld, geen voorraad ijzers, geen schuurband, geen tapmachine voor schroefgaten. Minder dure auto/inboedel(auto) verzekering, minder tijd nodig per paard etc etc.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 13:34

Aangezien er toch mensen blijven die er ijzers onder willen, heeft een smid die dingen toch nodig. De meeste willen dan natuurlijk zo veel mogelijk paarden ijzers onderzetten omdat hij dan meer betaald krijgt. Als hij daadwerkelijk alle klanten zover kreeg en hij die spullen niet meer nodig heeft, dan pas zou hij minder verdienen om ijzers eronder te zetten.