Paard behoorlijk stijf op achterhand/trekt achterbenen op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Paard behoorlijk stijf op achterhand/trekt achterbenen op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:01

Zonet ons paard Boris in de stal aangetroffen met achterbeentje omhoog.. Voelde niet warm aan ofzo en als ik eraan kwam liet hij het allemaal toe. Maar het is niet zijn gewoonte om in de stal te blijven staan zonder Tinky.. Toen hij stapte liep hij echt superstijf, trok beide achterbenen op. Ben met hem gaan stappen op het verharde en dat viel nog mee - draf ook. Maar achteruit kan hij niet en oogt duidelijk dat hij pijn heeft. Draaien kan hij wel. Hij houdt/trekt achterbenen gewoon regelmatig op.. Na even beweging leek het wel beter te gaan en is hij uiteindelijk wel naar achteren in het weiland gegaan. Wel met achterbenen die hij nogal hoog optrok. Hij reageert niet op druk op zijn rug..

Bijna een week geleden heb ik een ongeval gehad met hem.. Lees hier wat er gebeurt is.
Citaat:
Het avontuur is Dinsdag gebeurt. We hadden een leuke, redelijk droge voormiddag gehad. Met wat avontuur, dat zeker wel.. :) We waren langs prachtige watervallen gereden door ongerepte bos, riviertjes/waterstroompjes overgestoken, over steenachtige paden, ... Maar alles wel heel goed doenbaar. Een groot stuk van onze rit die dag reden we langs de rivier, de Maas. Heerlijk was dat. Tot we door verscheiden weilanden van koeien moesten. Er was een padje voor voetgangers, maar de paarden konden daar niet door. Dus draadjes losgemaakt en altijd netjes vastgemaakt. Aan het laatste weiland, begon het echt te stortregenen. Iedereen was echt zeiknat! Maar gewoon lekker doorgereden. Het was nu een smal pad, dus we lieten de paarden zelf de weg wat zoeken, maar het pad was zeker niet gevaarlijk. Verder kwamen we dan vast te zitten; de weg die we moesten nemen was ZO smal, langs/rondom een rots en water. Daar konden de paarden echt niet langs :n Dus omkeren maar.. We hadden wel niet zo veel zin om heel die weg terug te doen, en er was een pad dat rechts omhoog ging. We waren er echter niet zeker over of we dat met de paarden konden doen, maar na eens vragen aan een wandelaar - die ervan overtuigd was dat het doenbaar was - toch maar gedaan. Het begin ging goed, we probeerden onze paarden wat te begeleiden (We liepen er allen naast) Tot dat Boris was begon te drummen. Wat er precies gebeurt is, weet ik niet, maar wat ik zag was echt een verschrikkelijke filmscène... Boris ging naar achteren, zen achterhoeven gleden over de rand. Hij verloor zijn evenwicht, zijn voorbenen gingen omhoog alsof hij ging steigeren. Hij klapte naar achteren, op zijn rug, dan opzij. Vloog tegen een boom en rolde naar beneden over stenen, takken, ... Ik was geschokt. Had Tinky in men handen helemaal boven, dus kon gewoon niets doen. Iedereen keek er naar. Het was verschrikkelijk. Tinky zag dat hij weg was, begon op hem panisch te hinnikken. Boris antwoordde gelukkig, probeerde direct op te staan. Maar dat kon hij niet door de schock. Dus zat hij te kruipen op zijn knieën en is hij al kruipend terug achteraan de groep aangesloten. Zijn knieën helemaal onder de modder, zijn zadel is helemaal beschadigd door takken en stenen, maar ben er zeker van dat dat zadel hem gered heeft van ernstige verwondingen.. Goed, allemaal in schock maar Boris leek oké.. Tot dat een ander paard ook wegschoof (ook een Tinker) en ook naar beneden viel. De eigenaaresse begon haar naam luidkeels te schreeuwen en ik zag het paard beneden strompelen. Uiteindelijk hebben ze haar toen wel veilig beneden gekregen. Dus er waren nog 4 paarden boven - Tinky, Boris en nog een Tinker en een ander paard. En toen verloor ik het.. Ik begon te panikeren en Tinky al huilend te smeken om vooruit te gaan. Want naar boven leek onze enige optie. Naar beneden was spekglad.. Maar al snel was al duidelijk dat boven onmogelijk was. Het ging steil omhoog en over rotsen. Dus hebben we de hulpdiensten gebeld. Iedereen was namelijk wat in paniek en één onder ons was onderkoeld. Na anderhalf uur boven wachten in de gietende regen, paarden konden niet bewegen, en het was ook nog eens aan het onweren, kwam de brandweer dan aan. Eerst met 3, dan kwamen er nog 7 anderen af. Ze hadden eerst geprobeerd de paarden boven te krijgen, want ze dachten dat we van boven naar beneden waren gegaan. Dus hebben ze Tinky nog geforceerd om op die rotsen te klimmen. Arm paard laat haar gewoon doen natuurlijk, maar toen ze haar omdraaiden zag ik haar achterbenen ook al bijna wegschuiven, brrr :(:) Dus per koppeltjes hebben we de paarden naar beneden begeleid. Stapje per stapje, want het was erg gevaarlijk. Wij als mens gleden ook alle kanten uit. (Ik ben keihard op men kont gegleden :o ) Maar we zijn allen veilig beneden geraakt. En Boris leek alleen een schrammetje te hebben op zijn been.

Ondertussen was het al laat in de avond en was het pikdonker. We moesten dus nog naar huis. Dit deden we te voet uit angst dat er misschien toch wat mis kon zijn inwendig. Tinky moest ik vooruit sleuren. Het beest was helemaal op. Ze had ook stress gehad, heb de schrik en onrust in haar ogen gezien.. Dus stapvoets richting het eerste dorp, met nog bliksem en donder in de verte, en regen dat naar beneden viel. Aangebeld aan de huizen om iemand te vinden die 2 van ons kon terugbrengen naar de camping om de trailers te halen. Dan paarden geladen (moesten 2x terugrijden) en verzorgd. Om middernacht hebben we ons nog gedoucht, om 1u 's nachts nog warm gegeten en om 2u gaan slapen :P We zijn die dag 12u onderweg geweest en hadden al zeker een uur of 10 allen niets meer gegeten. Ik was stikkapot.

Ik vind het gek dat het zich nu pas uit. De dierenarts is er toen ook bijgeweest. Met hem gelopen, gestapt, benen opgetild etc.. Helemaal niets en groen licht om verder te rijden.. Ik heb eigenlijk geen idee wat het zou kunnen zijn. Het lijkt of hij behoorlijk stijf is, maar is dit dan zo extreem? De schram op zijn been is inmiddels al netjes geheeld, dus denk niet dat het dat is.

pien_2010

Re: Paard behoorlijk stijf op achterhand/trekt achterbenen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:03

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:06

Daar dachten we ook aan.. Al vind ik hem echt niet zwaarlijvig. Overbelasting kan wel.. Is enorm ruig terrein in de Ardennen, veel stenen. Al heeft die bikkel helemaal niets laten merken natuurlijk. Thuis staat hij op een zandpaddock en gras. Hij loopt ook wel gewoon op het verharde, beter dan op de wei.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:09

Ataxie? Wellicht beschadigd ergens in de rug juist door het zadel. Lijkt mij de beste zaak om zo snel mogelijk een dierenarts te raadplegen!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:10

Vanavond lukt jammer genoeg niet meer. Morgen komt hij normaal gezien. Ik ben erg benieuwd wat hij gaat zeggen :=

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:23

Heftig verhaal.! Mij doet het ergens aan denken maar kom eventjes niet op de naam. :( Klinkt in iedere geval niet erg goed. Hopelijk hersteld hij snel weer.!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:31

The Horse Whisperer? Daar dacht ik namelijk aan.. Leek allemaal een filmscène op dat moment. Nog nooit zo bang geweest in mijn leven, brr.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:53

Haha ja aan die film moest ik ook meteen denken ja. Maar bedoelde meer qua zijn symptomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:12

spierbevangen zou ik zo zeggen. zeker met t verhaal erbij. bel de veearts maar en lat de waarden prikken. dat is niet zonder gevolgen als je er niets aan doet.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:22

Trilt hij ook? Spiertrillingen bedoel ik dan?
Dan zou het weleens goed spierbevangenheid kunnen zijn.

Ben benieuwd wat de DA zegt..

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:23

Mijn eerst ingeving was ook iets beschadigd in de rug en ataxie verschijnselen. Meteen DA laten komen is een heel verstandige beslissing, niet mee wachten in dit geval.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:42

posttraumatische spierbevangenheid schiet bij mij door het hoofd.. overigens geen idee of dit bestaat..
maar het lijkt mij een logisch verband..

vooral als hij na het ongeluk stalrust zou hebben gehad..

je kunt het voorstellen als wanneer je zelf een flinke smakker maakt tijdens het sporten.. je lichaam maakt een stoot adrenaline aan en als dat er niet 'uitgewerkt' wordt, treedt er nog meer verzuring op dan anders. Daarnaast werkt 'shock' ook deels pijnstillend. Dus als je een smakker maakt en daarna complete rust houdt.. dan verzuurd je lichaam, wat je eerst nog niet eens zo door zult hebben (flinke normale spierpijn is ook op de 2e dag na het sporten het ergst immers). daarnaast zul je door de zwelling (kneuzingen) de eerste dagen voorzichtig zijn en sowieso weinig kunnen bewegen.. maar trekt de zwelling een beetje weg, de schrik uit je lichaam.. dan gaat alles 'bonken'.

overigens nu niet meer proberen om het op te lossen door de rust op te heffen, dat zou schade aanrichten doordat de spierspanning te hoog is als het werkelijk spierbevangen is.

denk dat het een gevolg is van het ongeval, je zult dan samen met je DA moeten kijken naar een goed behandelplan.

ataxie zou ook kunnen, maar lijkt minder in overeenstemming met het verhaal

--

heb het nog even nagelezen.. maar in beide gevallen zou ik m niet vrij op het land zetten momenteel?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 01:03

Spiertrillingen heeft hij niet nee. Hij staat idd 24/7 buiten.. Bij ons thuis staat hij niet op een erg groot land. In het weekend van de TREK stonden ze in kleine paddocks. Ik kan hem niet opsluiten en dat ben ik dan ook niet van plan. Zou hem veel stress bezorgen zo weg van zijn vriendin..

Was daar straks even bij hem gaan kijken. Toen ik aankwam trok hij weer één achterbeen (linksachter, waar de schram ook was trouwens) omhoog. Been voelde niet warm. Hij was maar flauwtjes, hij eet gewoon wel nog goed. Is behoorlijk plakkerig/knuffelig heb ik de indruk, maar hij zal wel last hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:29

TS hoe gaat het met je paard Boris? De nacht goed doorgekomen. Succes straks met de dierenarts!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 12:41

Ik heb nogal uitgeslapen, dus nu pas wakker, oops..

Mijn ouders hadden 'm in 't klein weilandje gezet blijkbaar. En heb gezien toen ze hem terug naar de vaste wei brachten. Het leek een klein klein beetje beter, maar nog altijd behoorlijk stijf in zijn achterhand. Vooral op het verharde stuk voor de stal had hij weer veel moeite.

De DA heeft weeral geen uur gezegd dus heb geen flauw idee wanneer en of hij wel komt.. Is hier de typische DA en hoefsmid ziekte *zucht*

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:45

Veel sterkte, hoop dat het niks erg is. Hopelijk gewoon een fikse kneuzing of zo :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 17:24

Hier het filmpje, het lijkt al beter. Hoeven ook nagekeken en niets opvallends te zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:15

is het filmpje vertraagd afgespeeld of zo?
Ik vind het geen fijn beeld zowiezo. Is de DA nog langs geweest?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 19:32

Idd vertraagd beeld. En neen nog niet geweest.. We bellen morgen een andere.. Hij kan namelijk nog toekomen.
Maar heb het aangepast nu, dus zal binnenkort op normale snelheid terug zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:09

Wat bedoel je met "hij kan namelijk nog toekomen"? (Ben niet zo goed in Vlaams" en wat heb je aangepast. En wat bedoel je met "normale snelheid".

Ik vind hem persoonlijk niet fijn lopen (laat been staan). Heb je geen filmpje op "normale snelheid" zodat je beter kunt zien hoe hij loopt?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:29

Haal er maar een osteopaat bij.. denk dat zijn bekken een grote klap heeft gehad..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:34

Nu is het terug op normale snelheid, het filmpje, normaal gezien.. ;)
De dierenarts is geweest. Hij reageerde gevoelig op zijn rug. DA is bijna zeker dat hij een knieband verrokken heeft. Hij heeft onstekingsremmers gekregen en de komende dagen moeten we nog poeder bij geven ook (nog ontstekingsremmers gok ik). DA denk dat het dus idd van de val komt. Vooral linksachter. Komende dagen moeten we met hem rustig wandelen. Geen galop of draf, rustig in stap.

Was inderdaad een spierverzuring zoals de rest hier al zei!

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:42

Hoop dat Boris snel opknapt. Hou het goed in de gaten en laat ons nog eens weten hoe het hem vergaat.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 17:32

Vandaag zijn we met hem rustig gaan stappen op straat. Hij loopt echt al stùkken beter! Vandaag beginnen we ook met de medicatie (is trouwens Butagran Equi, dus idd tegen ontstekingen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:54

Pijnstiller ontstekingsremmer (Bute is pijnstillend, maar best een flinke). Persoonlijk zou ik ook een bloedtest hebben laten doen naar de spierwaarden. Is er sprake van spierbevangen (tying up) wat ik dus vermoed, is andere medicatie bij noodzakelijk om de afvalstoffen uit de spieren af te voeren (neutradex).

Therapie
Het paard moet niet meer bewegen dan absoluut noodzakelijk is om naar de stal terug te komen. Beter nog is om het paard ter plekke te laten staan of op transport te zetten. Dwing het paard vooral niet om er "doorheen" te lopen. De behandeling van de dierenarts zal er op gericht zijn de spanning op de spieren te verminderen, de ontsteking te remmen, de pijn te stillen en de schadelijke stoffen te neutraliseren. Het herstel duurt vaak enkele weken of langer. In deze periode is het van belang om de ontstane schade te herstellen en om herhaling te voorkomen. Het allerbelangrijkste is een strikte voerbeperking in combinatie met aangepaste beweging. Ook het langdurig verstrekken van anti-oxidanten in combinatie met een vitamine-E/selenium verbinding heeft hier een belangrijke functie.