Rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vissy

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 07:50

Goedemorgen!

Aangezien ik niks hierover kon vinden op bokt/google toch maar even een topic openen en een foto plaatsen.

Afbeelding

Paard heeft al geruime tijd (aantal jaar) last van rotstraal in de achterhoeven. Heb destijds van de hoefsmid een tandpasta achtige crème gekregen en dit ben ik blijven smeren. Stralen werden wel beter erdoor maar over is het nooit gegaan.
Het laatste jaar heeft hij vaak last van bloed net achter z'n straal. De straal is dan wel aardig normaal en niet heel papperig. Smeer maar dan weer die crème en blauwspray gebruik ik op die plekken. Maar het blijft maar terug komen. Z'n stal is droog en ook toen het land kurkdroog was had hij er last van. Dus het heeft niet te maken met vocht denk ik.

Wat is het denken jullie en wat kan ik er aan doen??

Lynnepinny

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:55

Misschien ligt het aan de voeding? Wat zegt de hoefsmid erover?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:08

De hoef is ook vrij vies, staat hij altijd zo in de mest? Dat zou wel een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 08:18

Ze worden elke dag innde ochtend uitgemest. Enkel poept en Piest hij altijd in het midden, dus waar hij staat. Dit is een foto van een tijd geleden. Hoefsmid moest toen ook weer komen om alles weer netjes te maken. Elke dag doe ik z'n hoeven uitkrabben en uitborstelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:22

Die straal ligt veel te diep in de hoef. Een straal hoort de grond te raken dat kan die op deze manier niet. En als het paard de hele dag wel in de mest staat is dat vaak het grote probleem. Mijn paard met rotstraal ging veel naar buiten op droog stuk en de stal werd 2x daags uitgemest.

Elke dag krabben is ook heel erg slecht voor de hoef daarmee maak het iedere keer stuk. Goed uitborstelen en steentjes met een krabbertje is een beter plan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:25

een aantal jaar rotstraaL??? Dan is het ms vestandig een ándere smid het op te laten lossen of een keer de DA ernaar te laten kijken. Kan het niet een keer goed helemaal weggesneden worden ? Of met droogzetters( voor koeien) behandelen, dat werkt ook goed.
En het bloed achter de straal is ook niet normaal als dat regelmatig voorkomt, maar is dat een gevolg van de rotstraal of iets anders ? Er zijn meerdere hoefproblemen mogelijk naast de rotstraal en mocht je smid het niet weten laat de DA er dan eens naar kijken....

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 08:31

Geen idee of het bloed erachter komt door de rotstraal. Hier ben ik altijd maar vanuit gegaan. Het bloed komt steeds vaker voor in deze of in mindere mate.

Probeer ook niet te veel naast de stralen te krabben. Maar vooral te borstelen en als er harde klei of stenen zitten dit weg te krabben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:32

Heb je er al eens goed naar laten kijken? Want jaren rotstraal is niet normaal en bloed ook niet... Dat is typerender voor straalkanker..

FennaK

ik volg even heb helaas hetzelfde probleem

Pantykous

Ik zou toch de DA eens bellen, zolang last hebben is echt niet normaal. :n

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 08:38

Het droogt ook gauw weer in. De volgende dag is het weer weg. Soms is het dan juist weer de andere hoef die het heeft en soms weer een tijdje beide niks. Kan er geen lijn in zien wanneer het nou voornamelijk voorkomt. Dus of het land nou kurk droog is of baggerig nat, hij van 8 tot 21 buiten staat of binnen. Dat maakt allemaal geen verschil...
Maar stel nou dat ik de DA laat komen en hij heeft een goede periode, kan die dan nog wat er aan zien?

Zou het ook aan de leeftijd kunnen liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:39

Als ik die hoef zie dan is de stand van de voet ook het probleem. Dus ik zou zeker eens een hele goede smid er naar laten kijken.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:43

Wat vervelend TS :(
Ik wil je niet bang maken, maar ik heb even gegoogled en het zou inderdaad een symptoom van straalkanker kunnen zijn http://www.hoefsmederijsegers.nl/educatie/rotstraal/
Ik sluit me aan bij eerdere reacties dat het niet normaal is en het beste zou zijn om er nog eens een dierenarts/hoefsmid naar te laten kijken.
Succes! Hopelijk vindt je snel de oorzaak en kan er een behandeling gestart worden.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:45

Wij gebruikten huffteer voor rotstraal, wat goed heeft geholpen.
Maar bij ons was het niet aan het bloeden.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:49

Mijn paard heeft ook al jaren rotstraal, als paarden er gevoelig voor zijn is het lastig weg te krijgen. Ik kan het nu wel onder controle houden.
Een goede smid is wel het toverwoord. Ik heb een tijdje een smid gehad die het niet ver genoeg weg durfde te snijden, toen liep het uit de hand. De maden kropen er uit.
Ik ben toen naar van Nassau geweest. Hij heeft flink weg gesneden. Ik moest daarna iedere dag na het rijden de stralen uitspuiten met water (dat bevat zuurstof, rotstraalbeestjes houden niet van zuurstof) en 2x per week alleen insmeren met Formaldehyde (giftig, alleen via de dierenarts te krijgen (of via de koeienboer :o ) )
Ik heb het toen een aardig eind weg gekregen.

Maar het heeft nooit gebloed. Ik zou er eens goed naar laten kijken. Op de site van Hoofcare kun je veel informatie vinden (pas op voor de grote hoeveelheid ranzige foto's).

Succes er mee!

Sharon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:55

Het lijkt inderdaad op straalkanker, heb het een keer eerder gezien.

Hoop voor jou en natuurlijk je paard dat het maar snel over mag zijn of goed behandelt word.
Succes ts !

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:58

Wat naar voor t paardje TS... Ik zou zeker er wel naar laten kijken door een hele goede hoefsmid of misschien de dierenarts eens informeren?
Misschien dat het straalkanker is maar dat is zeker wel goed om te laten onderzoeken

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:02

Hmmm, ik ga mee met bovenstaande. Ik zou vandaag nog een andere smid bellen met ervaring hiermee. Veel beterschap en succes.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:09

Ook ik heb aan straalkanker gedacht. Maar omdat het niet veel erger werd en hij er geen last van heeft in z'n lopen heb ik er nooit verder wat mee gedaan behalve het smeersel en blauwspray. Maar aangezien het bloeden nu steeds vaker voorkomt wilde ik het nu wel even aan jullie voorleggen...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:11

Soms kan t een poos duren voor ze hier iets aan laten zien als ze straalkanker hebben... Ik liep eens ergens op een stal en t paard had ook duidelijk straalkanker, maar je zag kwa lopen en dergelijke niks aan, maar aan de straal en hoef duidelijk wel. Ik zou er zeker niet mee wachten maar echt een zeer goede hoefsmid snel naar laten kijken om zoiets eventueel uit te kunnen sluiten, of helaas bevestigen maar mogelijkheid tot misschien nog behandeling

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:12

Vissy schreef:
Ook ik heb aan straalkanker gedacht. Maar omdat het niet veel erger werd en hij er geen last van heeft in z'n lopen heb ik er nooit verder wat mee gedaan behalve het smeersel en blauwspray. Maar aangezien het bloeden nu steeds vaker voorkomt wilde ik het nu wel even aan jullie voorleggen...

Meerdere hier denken dus ook aan straalkanker. Neem het zekere voor het onzekere en laat er een andere smid naar kijken zou ik zeggen.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:12

Toevallig nog aanbevelingen van hoefsmeden in zuid-Holland?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:13

Ik kwam in een ander topic veel de naam Onno Grund tegen, maar welke regio in zuid holland zoek je ?

Onno Grund te Achthuizen
Tel.: 018-7631127

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:15

ik zou je adviseren op de site van hoofcare te kijken. Gerenomeerde smeden, al jaren zeer tevreden klant.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:15