Hartog compact Luzerne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Hartog compact Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 23:07

Ik zit de compact luzerne van Hartog te vergelijken met anderen, maar die is voor de hennen? Hij zou fijn zijn, dus te fijn voor paarden? Ik dacht dat mensen dit toch aan paarden geven omdat hij zonder melasse is, maar te fijn wil ik ook niet.

Albert

Re: Hartog compact Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:40

Als je wat grovere luzerne wil zonder melasse kan ik je die van Subli aanraden, die vind ik persoonlijk mooier dan die van Hartog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 00:15

HOi, Dank je wel.

Ik vind zelf die van HugHo erg mooi, maar kon er wat lastig aankomen. Nu een adres, dus denk dat ik daar gewoon bij blijf.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:48

Wat ik vreemd vind is dat deze lucerne alleen onder de pluimvee staat maar het is toch ook prima aan paarden te voeren? Ik wil het namelijk wel graag proberen aangezien er geen melasse in zit.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:58

Compact Luzerne zijn geperste blokken voor in de Hartog-box die je in de stal van je paard kan ophangen. De gewone (losse) luzerne van Hartog zit in grote witte plastic zakken.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:59

Ja dat snap ik. Ik voer de compact gras gewoon door zijn krachtvoer. Maar zou wel graag over gaan op melasse vrije lucerne. Verpakking maakt niet uit ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:02

Is deze lucerne echt alleen lucerne of zit er meer doorheen, die van Hartog voor paarden bevat snijhaver en die van Subli zit ook meer doorheen dan alleen lucerne helaas.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:04

Zover ik heb kunnen terugvinden zit in Compact luzerne echt alleen luzerne. We hadden een baaltje besteld maar hebben er helaas niks meer over gehoord. Dus kijken of we binnenkort bij een andere dealer een baaltje kunnen bestellen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:09

Dan zou het misschien iets zijn voor onze tinker, die moet lucerne erbij krijgen alleen is zwaar allergisch voor oa granen en mag geen melasse hebben.

Waar had je je zak vandaan? Scheelt als hij het niet eet of er last van krijgt kunnen onze kipjes het altijd nog opeten. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 21:34

Je kan kijken naar de lucerne van HugHo, die is melasse vrij.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:42

Hugho is top (ik voer de westermix) maar aangezien ik aardig wat lucerne voer wordt Hugho een te duur grapje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:47

In principe kan iedere hartog-dealer het bestellen.

Tinaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:51

Ik voer tegenwoordig de lucerne van superfit horse die ook zonder melasse en andere toevoegingen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:55

Ik ga morgenochtend een baaltje ophalen.ik heb een leverancier gevonden die het op voorraad heeft. Hartog wordt nog nagebeld door ze om te vragen of het echt vrij is van toevoegingen. En dan eens kijken of we onze man aan het eten krijgen, ik ga het wel proberen te voeren als een soort slobber trouwens omdat het heel erg fijn schijnt te zijn.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:57

Mijn voerleverancier kan deze lucerne helaas niet leveren...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:24

Heb je erbij gezegd dat het valt onder pluimveevoeder? Want het staat niet tussen het paardenvoer voor de leverancier.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:48

Ja maar hij kan het vreemd genoeg niet leveren. Ik ga het nog even bij de dierenwinkel proberen die ook pluimveevoer en Hartog verkopen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 04:58

Ik voer de compact luzerne ook. Is echt alleen luzerne, geen melasse en het is mooi droog en grof.
Het is een stuk grover dan de luzerne mix met melasse.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:54

Het is idd best grof, ik denk dat een paar kipjes het niet eens wegkrijgen zelfs.

Maar paardlief eet het en met graagte zelfs. Hij heeft 2 keer 4 handjes gehad, iets vochtig gemaakt zodat de droogte eraf is. En de paar handjes hebben zijn eetlust opgewekt gelukkig.

Matheno hoeveel voer jij op een dag per paard? Daar heb ik geen idee van wat maximaal haalbaar is en ook de dierenarts weet het niet eigenlijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:28

Ik voer zelf een kg luzerne op een dag voor een groot paard. Bij meer zou ik gaan corrigeren met granen of zemelen (1kg luzerne op ½kg zemelen of 1kg haver)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:30

Tsja en die compensatie mag hij niet hebben helaas ivm heftige granenallergie. En gras eet hij nauwelijks en hooi krijgen we er ook niet in. -O- dat is nu net het probleem ook. We hopen door de lucerne hem weer aan het eten te krijgen en dat hij in ieder geval eiwit wn voeding binnen krijgt.

Een kilo dus maximaal dan, hij heeft vanmorgen in twee porties ongeveer 100 gram gehad om te kijken of hij er een reactie op geeft. Morgen dan iets ophogen naar 200 gram denk ik.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:53

Een kiloschep luzerne geef ik per paard per voerbeurt van krachtvoer (s'ochtends en s'avonds). Met deze hoeveelheid hoef je nog niet te compenseren. Mijn ene paard krijgt er wel ruwe spelt bij, de andere enkel vitaminebrok.

Let wel: 1kg luzerne is ongeveer anderhalve emmer he, dan moet je wel gaan compenseren. Ik geef een schep van een kiloschep.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:43

Indien het zo extreem is zou ik meer gaan voeren, het is niet ideaal maar beter dan niets eten. Heb je nagedacht over Pavo Speedibeet? Dus ongemelasseerde bietenpulp? Ik zit even na te denken, maar ik weet eigenlijk geen fosforsupplement zonder graan. Maar misschien weet de dierenarts daar wat op. Want daar gaat het om, de Ca-P verhouding. Maar anders zou ik gewoon compact luzerne gaan voeren. Liever scheve verhoudingen dan te weinig voer. Je kan trouwens compact gras ook proberen. Een hoop paarden vinden dat lekkerder dan hooi.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 13:53

Onze oudere merrie van 21 kwam vorig jaar vermagerd bij ons en heb ik een tijd op de speedibeet en compact gras gehad. Daar doorheen Force, lijnzaadolie en een handje Vito. Als we weggingen deed ik de voerbak nog vol met compact gras. Ze had voldoende ruwvoer, maar voor het idee als dat op was of voor de andere structuur etc.
Nu is alles anders en zijn we al even over naar ander voer voor ons koppel dat nu 24/7 samen loopt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:13

Superpony als je het kunt bestellen ergens denk ik wel dat het een goede aanvulling is en het eet ook gemakkelijk weg blijkt.

Compactgras lust meneer niet, hebben we langer geleden al eens geprobeert. Al is dat we een mogelijkheid die ik achter de hand houd. Maar liever gewoon gras, veel lekkerder, makkelijker en goedkoper.

De lucerne portie van vandaag heeft zijn eetlust even opgewekt gelukkig, aan de hand grazen ging weer als vanouds soepel en toen ik wegging was hij gras aan het eten in de wei, joepie en nog langer dan de laatste tijd gebruikelijke 15 minuten. Het stomme is hij wordt zwaarder en zwaarder, ploft bijna uit zijn vel maar hij eet nagenoeg niets omdat zijn eetlust weg is. -O- hij houdt idioot veel vocht vast en is naast een ontregelende ir ook inmiddels bezig met leververvetting door het te weinig eten. Die cirkel moeten we doorbreken op de een of andere manier. Desnoods met idd een scheve verhouding van mineralen als het nodig is. :j maar liever dus eetlust opwekken en dan flink gras aanbieden.