Uierzalf op wondje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margadi

Uierzalf op wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:04

Ik heb mijn paarden bij een boer staan. Mijn paard had laatst een wondje van ongeveer 2 cm op zijn gezicht en de boer waar mijn paarden staan zei dat ik er een klodder uierzalf op kan doen en dat het wondje dan zou genezen.Nou heb ik er laatst uierzalf op zitten smeren en het wondje is zo goed als weg er is nog een kleine litteken te zien . Maar nou is mijn vraag kan uierzalf op een wondje nou kwaad of niet ??

kesha1

Re: Uierzalf op wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:04

niet dat ik weet

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:06

Ik doe het ook altijd. Uierzalf of of... wondzalf als ik die toevallig zie staan. Meestal wel uierzalf.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:07

De zalf ontsmet toch een beetje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:08

Alles wat je op een wond smeert houdt de genezing tegen. Dus de wond is niet genezen dankzij de uierszalf maar ondanks de uierzalf.

xjessie74

Dat kan hoor. Je kan ook honingzalf gebruiken.

Keeth

Voor zover ik weet niet. Ik smeer bij m'n paard er ook altijd uierzalf, of ik spray er wondspray op. Uierzalf moet je alleen niet ergens op smeren als de volle zon erop staat, want heb gehoord dat dat nog wel eens flink kan gaan branden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:12

Als een wond open is, ga je er toch geen spul insmeren?
Ik heb dat echt nooit begrepen. Als je het dicht smeert kan het vuil er niet meer uit.

Schoonspoelen en laten voor wat het is, wondjes genezen vanzelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:14

En als er gehecht moet worden, kan dan niet meer als er voor die tijd iets is gesmeerd.

Afspoelen, desnoods wassen met betadine bij oppervlakkige wondjes, en verder met rust laten.

Bij twijfel DA vragen.

En vetramil zou ik toch echt niet te pas en te onpas gaan smeren. Het kan goed uitpakken bij wondjes die niet vers meer zijn en daardoor niet gehecht kunnen worden. Het is antibacterieel en helpt tegen ontstekingen.

Maar als een wond vers is, NIETS smeren, DA bellen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:18

Dus niks smeren? Heftig... Heb echt lang onder een steen geleefd dan. _O- Weet ik dat voor de volgende keer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:26

Ik smeer wel altijd een wondcrème. Niet zozeer om de genezing te bevorderen, maar om de vliegen en het vuil buiten te houden. Een maand geleden heb ik het het nog eens aangedurfd om een wondje bewust puur natuur te laten. De dag nadien kon ik een korst eraf pulken omdat er modder in de wonde zat, in die modder hadden zich vlasjes genesteld en -ik weet het niet heel zeker- ik dacht zelfs wat vliegeneitjes te zien. Flink uitgewassen totdat het terug bloedde, en dan een flinke klodder wondcreme. Wondje was de dag nadien nog mooi proper en na vier dagen genezen.

Ik smeer dus altijd en overal. :D

Edit: dan heb ik het uiteraard over kleine, zelf te behandelen wondjes. Diepe of grote wonden die best gehecht worden, blijf ik vanaf. Die was ik zelfs niet helemaal uit, dat laat ik de DA doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:34

Vergis je niet in een kleine wonde, daar kunnen hele grote gevolgen aan vastzitten. Met name op de benen, en helemaal als het wondje puntvormig is geweest en als je niet meer ziet dat er ergens iets heeft gezeten. Als het gaat ontsteken heb je in no-time kans op Einschuss.

En ik zou het persoonlijk niet durven om een paard met een wondjes op de benen in de prut te laten staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:39

Het was een oppervlakkig wondje. Tja, in de prut. Als het regent en paard gaat rollen. Wat zou jij dan doen? Tot nu toe heb ik me niet vergist in wonden, even afkloppen. Of dat ondanks of dankzij het smeren van cremes is, dat moet ik in het midden laten. Maar ik durf het niet aan om een wonde "zomaar" te laten. Wat ik ermee doe, is afhankelijk van de wonde; soms is met betadine goed schoonmaken genoeg, maar iets doe ik altijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:42

Ontsmetten is wat anders dan smeren. Maar als je ontsmet, dan met betadineshampoo of scrub en nooit met betadinezalf.

Op het moment dat de huid door is, zou ik ten allen tijde de DA laten kijken. Bij schaafwondjes, die erg pijnlijk kunnen zijn, hoef je verder niets te doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:49

Echt waar? Maar dan kan je iedere maand toch wel de DA laten komen?

Zoals ik al eerder zei, smeer ik best wel vaak. Alleen ontsmetten doe ik enkel wanneer het haar is afgeschuurd (net geen huid door). En zelfs dan moet ik toegeven dat ik vanaf de tweede dag uiercreme smeer om de huid soepel te houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:52

Gini schreef:
Alleen ontsmetten doe ik enkel wanneer het haar is afgeschuurd (net geen huid door). En zelfs dan moet ik toegeven dat ik vanaf de tweede dag uiercreme smeer om de huid soepel te houden.

Dat is dus ook geen wond, dus dan kan je prima smeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:29

Op een gewone wonde smeer ik ook. :j Eerste bericht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:18

Gini schreef:
Echt waar? Maar dan kan je iedere maand toch wel de DA laten komen?

Zoals ik al eerder zei, smeer ik best wel vaak. Alleen ontsmetten doe ik enkel wanneer het haar is afgeschuurd (net geen huid door). En zelfs dan moet ik toegeven dat ik vanaf de tweede dag uiercreme smeer om de huid soepel te houden.

Wat jij doet moet je helemaal zelf weten, alleen zou ik het een ander niet adviseren om het zo te doen.

DA laten komen doe ik pas als de huid door is. Beetje bloed is niet meteen dat de huid door is, ook bij andere dingen als een schaafwond. En dan komen we weer bij de definitie wat jij een wond vindt. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:53

Een wonde die bloed, daar is de huid bij door.
Over gewoon wat haarzakjes die weggeschuurd zijn, heb ik het uiteraard niet, maar TS volgens mij ook niet, want dergelijke "plekjes" geven zelden tot nooit littekens.
Ik verbaas me een beetje over het feit dat ik mijzelf hier telkens moet verduidelijken over het feit dat iedere wonde bij mijn paard een lik zalf of creme krijgt. Bedankt trouwens dat ik dat helemaal zelf mag weten. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:10

Als ik er wat op doe is het puur vanwege de vliegen. In de winter doe ik niets met wondjes.

Cassidi, bel jij echt voor iedere snee in een been de DA?
Uitgezonderd hechtgevalletjes heb ik dat in 20 jaar zelfs nog nooit overwogen :+
Misschien ben ik heel slecht, maar ik hou het goed in de gaten, wordt een been dikker dan maak het gat opnieuw open en ontsmet het. DA geeft in zo'n geval veel te snel antibiotica vind ik.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:13

Oppervlakkige wonden van hoeven, tanden of schuren doe ik nooit wat aan. In de gaten houden, als het vies is met water schoonspoelen en de natuur zijn ding laten doen.
Als er ontsmetting nodig is gebruik ik jodiumtinctuur. Nooit iets met vet of olie waar vuil aan kan blijven hangen. Mijn ervaring is dat hoe meer je erop smeert hoe langer het duurt dat het dicht is :j .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:19

Overigens is uitwassen met betadineshampoo ook niet handig als het nog gehecht moet worden. Betadine etst de wond zodat de randen niet meer netjes aanelkaar kunnen groeien.
Bij kleine diepe sneetjes waar geen hechting bij komt kijken was ik ik ook met betadine en doe er daarna doorgaans niets mee. Echter zijn de vliegen nu wel heel opdringerig en dan smeer ik er wel iets overheen ook al is de genezing dan wat langzamer.

XxReneexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:58

Hallo allemaal,

Mijn verzorg pony heeft op zijn borst last van schuurplekken! Nu heb ik gelezen dat uierzalf helpt. Kan je uierzalf van de Kruidvat gebruiken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:15

Citaat:
DA laten komen doe ik pas als de huid door is.
Dan was ik allang failliet geweest. Mijn paarden staan 7x 24 uur buiten en hebben zo vaak een wondje, schuur plekje en ook dat de huid door is. Meestal spuit ik er wat acederm op en vaak is het dan in de avond al weer over. Hier barst het vd vliegen id zomer en die houden niet van acederm. Uierzalf gebruik ik alleen voor onszelf, maar ken meer mensen die het voor de paarden gebruiken.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:34

Het lijkt me dat de boer/pensionhouder U een zeer gepast advies gegeven heeft en u een overbodige tussenkomst van de dierenarts heeft bespaard. Uierzalf is "een wondermiddel" voor kleine kwetsuren bij dier en mens. Het is vooral deze met vaseline (gele blikken pot van Bogena) welke men alleen bij hoevewinkels kan bekomen, die zeer helend is voor de huid. Op melkveebedrijven wordt deze zalf voornamelijk gebruikt ter voorkoming of genezing van tepelkloven bij de koeien. Wij gebruiken ze ook met succes ter genezing van kleine wondjes bij de paarden of ter voorkoming van handkloven. Evenals wondontsmetting is het bij ons onmisbaar in de paardenstal. Heb je de kans om een pot uierzalf aan te schaffen, zeker doen. Het is niet duur en je doet er jaren mee.