groot litteken krijgt "beharing", Update juli '14

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precyll

groot litteken krijgt "beharing", Update juli '14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:03

sorry als het hier niet goed staat

In oktober hebben wij Sacha gekocht. Meneer had een groot litteken op zijn kont en wij weten niet hoe dat komt. De vrouw waarvan wij hem gekocht hadden kon het ons ook niet vertellen. Enfin, meneer werd goed gekeurd, ondervindt hier geen hinder van en DA, osteopaat & masseur konden geen onderliggende problemen vinden in het gebied.

Dus.... Het is alleen maar lelijk :D aangezien ik een pony voor mijn 11 jarige dochter op karakter heb gekocht, boeit mij dat litteken helemaal niet.

Wij hebben het litteken wel steeds ingesmeerd met nertsolie om de huid soepel te houden. Echter is het nu zomer en meneer staat heerlijk naakt in de wei, waardoor de huid begon uit te drogen en te scheuren....ai

Ik wilde er niet direct een deken op leggen maar ja een scheurend litteken is ook niet goed. Op advies van een stalgenoot zijn we begonnen met het dagelijks smeren van levertraanzalf.... En wauw!!!

Helaas geen foto kunnen vinden hoe het eerst was.

De rode cirkel is de buitenkant van het litteken waar al weer volledig een dunne laag haar op is gekomen
Afbeelding

zo ziet het eruit na een dag op de wei en lekker rollebollen
Afbeelding

en 1 à 2 keer week wassen we het schoon en komt er een nieuwe laag op en ziet het er zo uit
Afbeelding

Zelfs in het midden komen er haren terug.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 31-07-14 06:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:08

Nou alleen maar goed dat er haar op komt toch!
Dat beschermd het kwetsbare litteken. Zal wal geen super haar zijn zoals de rest van de vacht, maar als je het litteken al niet zo erg vond is een raar plukje haar ook niet zo erg...

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:08

Wauw! Hopelijk trekt het helemaal bij! Wat super!

Mona81

Re: groot litteken krijgt "beharing"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:11

Inderdaad super, maar het is inderdaad een best litteken! -O-

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:25

Ja ben heel blij dat er haar op komt. ... Hoe meer Hoe beter... Het beschermt toch tegen de zon...

Dus we blijven smeren!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:41

Misschien even of topic, maar wat een gigantisch litteken zeg, wat heeft dat arme dier wel niet meegemaakt..

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 16:30

troi schreef:
Misschien even of topic, maar wat een gigantisch litteken zeg, wat heeft dat arme dier wel niet meegemaakt..

Hele goeie vraag... wist ik het maar. .. niet dat het verder uitmaakt hij is inmiddels zooooo vreselijk braaf.

Bokker Lailapri heeft hem gefokt en heeft hem verkocht zonder litteken dus zij kon mij ook niet verder helpen. Het is dat Sacha fijne ouders heeft waardoor hij gewoon zo'n fijn karakter heeft.

Wat ik DENK is dat het rond 2/3 jaar gebeurt is. Hij is nu net 5. Hij wad niet fijn beleerd en zeker niet goed doorgereden

freshBOY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:38

Wauw! Dat allemaal door de levertraanzalf, dat zijn nog eens goede berichten. Fijn dat je dit deelt in de groep! Ben benieuwd of het uiteindelijk helemaal bij trekt, hou ons op de hoogte!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:39

Ik heb eens eerder zo'n litteken gezien, paard had olie op haar rug gekregen en daarna was ze daarmee de wei op gegaan, in de zon. Alleen waren bij haar de haren wit teruggegroeid.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:39

Bij ons heeft een pony ook een vergelijkbaar litteken. Hij is eens onder het prikkeldraad doorgerend in een ver verleden. Helaas blijft het bij hem een lelijke plek en moeten we goed opletten in de zomer.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:42

Ik zweer idd ook al jaren bij levertraanzalf! Geweldig spul :)

Het litteken is idd wel groot zeg.. lijkt wel een brandwond?

freshBOY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:44

Koper schreef:
Ik heb eens eerder zo'n litteken gezien, paard had olie op haar rug gekregen en daarna was ze daarmee de wei op gegaan, in de zon. Alleen waren bij haar de haren wit teruggegroeid.

Ja Wat je zegt! In de meeste gevallen komt er altijd witte beharing voor terug op littekens, dat zie je ook altijd aan de brandmerken van koeien. Dus dat maakt dit geval extra uniek als je 't mij vraagt!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:46

troi schreef:

Dit hoeft niks "ergs" te zijn met mensen of wat dan ook.. Geen idee of je het zo bedoelde, maar het kan makkelijk een keer flink goed ontveld zijn door een flinke mep van een ander paard. Ik zat ff te kijken of ik er ook nog een foto van had, een paard op mijn stage had ook zo'n wond (toen nog) en die heeft flinke bonje gehad met een ander paard..

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 16:57

Goudlokje1 schreef:
troi schreef:

Dit hoeft niks "ergs" te zijn met mensen of wat dan ook.. Geen idee of je het zo bedoelde, maar het kan makkelijk een keer flink goed ontveld zijn door een flinke mep van een ander paard. Ik zat ff te kijken of ik er ook nog een foto van had, een paard op mijn stage had ook zo'n wond (toen nog) en die heeft flinke bonje gehad met een ander paard..

dat is waar... Een ongeluk is zo gebeurt. En er hoeven niet eens mensen in de buurt te zijn geweest. Een ontvelling klinkt wel logisch omdat hij geen onderliggende schade heeft. Igg geen aantoonbare ernstige schade op het litteken na.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:19

Mooi om te zien!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:31

Dit litteken kan van de trailerstang komen , proberen onder de stang te schieten of ertegenaan jutteren als de stang wat hoog hang. Dan skalperen ze zichzelf, Dat ook de reden dat er gekleurd haar terug komt. Zon wond is niet mega diep. Fijn dat het nu geneest!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:14

Super dat er weer haar op komt!
Doet mij nadenken of ik het ook niet moet proberen. Mijn merrie heeft ook een redelijk grote kale plek op haar kont, waar geen haar op groeit. Echter is zij inmiddels 11 en is de wonde ontstaan voordat ze 9 maanden oud was. Gok dat het dan niet echt meer zin heeft helaas :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:18

Het is inderdaad een flinke plek....maar belangrijker is dat het zo klikt :j
Ziet er echt gewoon goed uit nu, fijn dat je dat even deelt met anderen +:)+
Wie weet hoe het er over een poosje weer uit ziet........kan zomaar eens heel erg op gaan knappen

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:58

Wat goed zeg! :)

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 12:11

UPDATE!

gaat goed met het litteken. Er komt langzaam aan steeds meer haar op een geen witte haren zoals je zou verwachten maar echte vos bruine haren.

De nieuwe haren voelen anders zijn wat stugger en piekeriger (bij gebrek aan beter woord :D )

we blijven stug smeren met levertraanzalf.. _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:18

Hier nog een fan van levetraanzalf... op aanraden van een stalgenoot ook gaan gebruiken op Nico zijn kale schoft (resultaat van een te krappe winterdeken met hals... niet bij mij overigens)...

Langzaam maar zeker groeien vacht en manen weer terug...

een aanrader dus!

Fijn dat het haar ook weer teruggroeit op jullie pony.. al is het maar kosmetisch...

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:25

Waar halen jullie levertraanzalf

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:54

Levertraanzalf haal je gewoon bij een drogisterij (kruitvat oid). Let er alleen wel op dat sommige paarden allergisch kunnen reageren op levertraanzalf. Ik heb een merrie gehad die er extreem op reageerde... Volgens mijn DA komt het vaker voor, en in dat geval is het middel erger dan de kwaal.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:06

Gewoon bij de epplejeck :D

http://www.ej.nl/products/10000156/7740 ... D+NATIONAL

Ik smeer het tegenwoordig op elk (schoon) wondje.... Het vervangt natuurlijk nooit betadine. Maar ter bevordering van de genezing bevalt het mij beter dan honing (mesitran) zalf (igg bij onze pony)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:11

Ik ben er ook héél erg fan van, geweldig spul! En ruikt ook nig eens lekker, haha.