Wat voor advies geven jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Wat voor advies geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:30

Hallo.

Ik wil graag jullie advies horen over onderstaande. Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen wat er gebeurd is. Ik ben door het voorval behoorlijk geschrokken en baal er zo ontzettend van. En natuurlijk verdrietig, dit is geen goed begin.

Nou, wat is er gebeurd. Ik heb een maandje terug een nieuw paard gekocht. Helemaal happy, eerste paard wat ik echt van mijn eigen geld heb gekocht. Heb laatste jaren veel voor eigenaren gereden. Ze was zadelmak en daar had je alles mee gehad. Wel super braaf. 2 weken terug, op zaterdagmorgen wilde ik haar gaan rijden. Zoals altijd eerst even een paar minuutjes aan de longeerlijn, voordat ik erop stap. Ik was alleen thuis, mijn vriend was iets verderop met de tractor bezig.

Ik had al besloten dat ze braaf was en wilde haar net naar me toe halen toen ze ergens van schrok. ipv weg te rennen begon ze te stijgeren, helaas veel te hoog, dus ze viel met zadel en al achterover. Ik schrok enorm, want ze viel precies bovenop de afrastering van de bak met haar nek. Daarna in blinde paniek naar haar toe gelopen en gelukkig begon ze weer te bewegen en kwam ze (moeizaam) weer overeind. Maar toen ze stond, ik heb heeeeel hard gehuild. Ze had haar nek scheef staan en kon bijna niet op haar benen staan.
Ik, zo stom als ik was, in paniek mijn vader gebeld. Die bleef gelukkig kalm en kwam er z.s.m. aan, alleen ik moest wel direct een dierenarts bellen. (zo stom dat ik die niet eerst gebeld heb) Ik had dus verkeerde nummer van de dierenarts in de telefoon staan, kon niet op internet omdat ik in een gat woon waar ze geen 3g hebben uitgevonden en ik buiten het wifi bereik stond. Daarna huilend mijn vriend opgebeld en die was gelukkig binnen een minuut thuis. Al die tijd stond ik met een paard in de rijbak die niet kon bewegen en een scheve nek had. Vriend had gelukkig wel het noodnummer van de desbetreffende da en die kwam ook z.s.m. Die gaf het advies, probeer haar naar stal te krijgen en houd haar vooral warm.
De da is inmiddels meerdere keren geweest. Ze heeft haar nek weer recht, loopt ook weer normaal (wel stijf) en staat ook weer op de wei. (op advies van de da, ivm enige beweging)

Ze heeft haar nek nu alleen nog dik, waarvoor ik haar vocht afdrijvers geef. Echt buigen doet ze hem niet, maar ze beurt haar hoofd wel weer normaal op. Nu moet ik eerst wachten tot het vocht eruit is, om daarna foto's te maken of er blijvende schade is.

De da heeft zoiets van, als het vocht eruit is foto maken (ikzelf ook), maar de ander zegt weer, laat haar eerst maar een maand staan en ga haar dan pas vervoeren en geef haar rust. Ik sta zo in dubio. Het liefst ga ik zelf deze week nog, maar op de trailer staan zal wel niet zo prettig zijn. (het is maar 2 km, maar toch) Of eerst een osteopaat laten komen om haar te beoordelen.

Heeft iemand ervaring hiermee (hoe waardeloos het ook is) En wat zullen jullie doen? Lekker laten staan of direct naar de kliniek slepen voor verder onderzoek,als de nek dun is?

superwoman

Re: Wat voor advies geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:36

iig geen osteopaat eerst. Best kundige mensen, maar laat eerst een kliniek onderzoek doen.
bel een goede kliniek en vraag het.
Vraag wat de mogelijkheden zijn wat het kan zijn en of ze daar snel bij moeten zijn.
Foto's maken lijkt mij geen overbodige luxe

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:43

Als het maar 2 km naar de kliniek is, kun je het dan niet lopend doen misschien?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:50

Zodra ze vervoerd kan worden, naar een kliniek. Daar laten staan en helemaal laten onderzoeken. Foto's etc. en onderzoeken. Dan weet je meteen waar je aan toe bent. Of er blijvende schade is of niet.
Ik zou hier niet te lang mee wachten en tobben. Wie weet heeft ze haar nek (wervels) wel gebroken en laat je dat dier zolang hiermee staan. Ik zou zo snel mogelijk naar een kliniek willen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-05-14 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:51

Helaas heb ik hier ervaring mee..
Paard is voorover gevallen in daarmee haar nek geknakt, ze kon de 1e dag haar hoofd niet optillen...
Ik heb haar toen eerst een week volledige boxrust gegeven en daarna ( na overleg met de da) op de trailer gezet voor foto's en een echo. Ik sta er nog steeds achter dat ik het zo gedaan heb. Mijn merrie had/heeft een scheur in 1 van de nekwervels en daar was toch niets mee te doen, ook al had ik het risico genomen en haar meteen op de trailer gezet.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:51

wou ik ook net voorstellen! waarom ga je er niet naar toe wandelen? ik zou persoonlijk wel willen weten hoe en wat! je kan een paard wel een maand stil zetten maar als je niet zo goed weet waarvoor! en misschien is bewegen juist wel beter dan stil zetten.. maar dat zal je pas weten als er grondig is nagekeken.

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:53

Wat moet jij geschrokken zijn, en je paard ook.
Kunnen ze niet bij jou op stal komen om foto's te maken. Er zijn tegenwoordig meerdere DA's met mobiele röntgen apparatuur.
Sterkte. hopelijk valt het allemaal mee.

Selka

Wat Suzanne zegt! Je kan maar beter zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is.

lien_87

Er naartoe wandelen zou ik niet doen, wat als je paard onderweg ergens van schrikt? Ga je 'm dan een ruk aan z'n hoofd geven als ie ervandoor wil?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:00

Waarom kunnen ze geen foto's maken als het dik is? Het zal niet het eerste ongeluk zijn waar iets gezwollen is.... :o?

Ik zou haar direct naar de kliniek sturen,foto en als er niets gebroken is,zo snel mogenlijk een goede osteopaat.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:05

Ik zal echt foto's maken wanneer het kan.
als er wel wat aan de hand is dan kun je er misschien nog wat aan doen.
Als je maand verder bent dan is het misschien al te ver heen en kun je je wel tegen je kop aan slaan als je te horen krijgt van als je eerder was gekomen hadden we er nog wat aan kunnen doen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:08

Wat een naar ongeluk. :(:)

Moeilijke keuze.

Eet en drinkt ze normaal?
Zo ja, dan zou ik het per dag bekijken en stalrust geven. Eerst de zwelling eruit en dan kijken hoe het ervoor staat en dan pas beslissen in overleg met je veaarts of je naar de kliniek gaat of nog even afwacht en laat stabiliseren.
Ik zou het advies volgen van de behandelend veearts, uiteindelijk hebben zij ervoor geleerd.
Voorlopig kan je niet meer doen dan de schade beperken en pijnstillen

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:10

Ik zou niet wachten.. Straks word het alleen maar erger, omdat jij 1/2 maanden hebt gewacht bijvoorbeeld. Miss is er heen lopen een optie inderdaad, als het dichtbij is :). Maar er zijn ook DA's die aan huis komen, met die mobiele röntgen.. Misschien is dat nog wel makkelijker!
Zou er geen osteopaat bij halen. Laat je DA eerst een conclusie trekken, van wat er aan de hand is! En dan misschien op advies van de DA een osteo.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:13

Je kan je ook de rit besparen en een mobiele rontgen laten komen :-)
Heeft ze pijnstilling?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:19

Het zit hem niet puur alleen in de rontgen. Op de kliniek kunnen ze een algemeen beeld krijgen van het paard. Ook al is er misschien niets gebroken dan nog kunnen er andere dingen beschadigd zijn, spieren/banden. Misschien in de rug ook nog?
Je moet dit niet half aanpakken. Helemaal laten doorlichten, anders blijf je nog maanden/jaren tobben.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:23

Als je paard rustig op het land staat, zou k niet beginnen aan stalrust. Zie daar geen enkel voordeel in.
Verder zou ik zelf ook zo snel mogelijk willen weten wat er aan de hand is, dus naar de kliniek voor foto's en eventueel verder onderzoek.
Staat ze nu op pijnstilling? Dan helemaal zo snel mogelijk, doordat ze geen pijn voelt is kans groot dat ze het erger maakt..
In ieder geval veel sterkte! En er valt jou niets te verwijten, gewoon domme pech en dierenarts erbij was beste keuze.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:34

Jemig wat een verhaal!
Ik zou zodra het mogelijk/verantwoord is gelijk naar de kliniek gaan voor foto's. Het lijkt mij dat je beter zo snel mogelijk kunt weten wat er precies aan de hand is, dan kun je op die basis weer verder gaan kijken wat er moet gaan gebeuren. Zoals eerder al gezegd bestaan er ook mobiele röntgenapparaten, misschien is dat een oplossing.

Veel sterkte en wees vooral niet te hard voor jezelf!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:36

Belmera schreef:
Als je paard rustig op het land staat, zou k niet beginnen aan stalrust. Zie daar geen enkel voordeel in.
.

Dat ben ik niet met je eens.
Als het paard niet eens over 2 km vervoerd kan/mag worden, dan lijkt me het onverantwoord om een paard los te zetten. Maar dat is mijn mening.

TS veel sterkte :(:) moeilijk om de juiste beslissing te nemen, juist omdat je niet binnen in kan kijken naar de schade.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:41

Mij is toen verteld (2 jaar geleden) dat de meeste mobiele rontgen niet goed genoeg zijn. Daarvoor is de hals te complex en zouden de foto's niet duidelijk genoeg zijn. Maar dit kun je natuurlijk even met je da overleggen.

Vergeet verder niet dat een paard met een fikse halsblessure ook coördinatie problemen kan hebben, zowel voor als achter. Het is dus niet in alle gevallen verstandig om het dier op het land te laten lopen, als hij struikelt zal hij zich niet op kunnen vangen met alle gevolgen van dien....

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:42

Zou toch zo snel mogelijk naar een kliniek gaan om alles uit te sluiten, alleen zou ik niet gaan wandelen met zo'n jong dier..

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 17:24

janouk schreef:
Wat een naar ongeluk. :(:)

Moeilijke keuze.

Eet en drinkt ze normaal?
Zo ja, dan zou ik het per dag bekijken en stalrust geven. Eerst de zwelling eruit en dan kijken hoe het ervoor staat en dan pas beslissen in overleg met je veaarts of je naar de kliniek gaat of nog even afwacht en laat stabiliseren.
Ik zou het advies volgen van de behandelend veearts, uiteindelijk hebben zij ervoor geleerd.
Voorlopig kan je niet meer doen dan de schade beperken en pijnstillen

Dit zegt de da ook. Nu heeft ze geen pijnstillers meer. Lopen naar de kliniek lijkt me niet wat. Ze kent niks en is nog maar 4.

Kwam net thuis van het werk en krijg het idee dat de zwelling minder word. Zakt nu naar beneden en lijkt wel een ezel. Ze eet en drinkt goed. Loopt wel rustig buiten. Ze voelt goed dat gek doen pijn doet. Moet morgen het laatste zakje vocht afdrijvers geven en zal vrijdag de da weer bellen zoals afgesproken. Denk wel dat ik wel volgende week foto's laat maken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:28

Jemig wat een pech,ik hoop voor je dat er niets ernstigs aan de hand is.
Beterschap!

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:37

Als het niet meer te dik is, foto's laten maken aan huis. Er zijn genoeg dierenartsen die dat tegenwoordig doen en dan hoeft ze tenminste niet vervoerd te worden.

Mocht er op de RX niets te zien zijn, en de DA constateert geen blijvende / ernstige schade, dan zou ik het paard laten nakijken en behandelen door een goede chiropractor. Er zal echt wel hier en daar een wervel geblokkeerd zijn. Dit wel pas laten doen na de rustperiode die voorgeschreven is door de dierenarts, dus pas als de dierenarts zegt dat het kan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:43

Suzanne F. schreef:
Het zit hem niet puur alleen in de rontgen. Op de kliniek kunnen ze een algemeen beeld krijgen van het paard. Ook al is er misschien niets gebroken dan nog kunnen er andere dingen beschadigd zijn, spieren/banden. Misschien in de rug ook nog?
Je moet dit niet half aanpakken. Helemaal laten doorlichten, anders blijf je nog maanden/jaren tobben.

Hier sluit ik me ook bij aan. Je wilt weten waar je aan gaat beginnen, en wel voor de volle 100%. Een beetje weten of het goed gaat, heeft in dit geval geen zin. Er kan op vele plaatsen blijvend letsel zijn, en je moet goed advies krijgen over wat te verhelpen is, en wat echt blijvend is, en daarop of het paard ooit weer bereden kan worden en zelfs pijnvrij kan leven.

Heel veel sterkte, en hopelijk gaat het allemaal meevallen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:47

Suzanne F. schreef:

Ook voor banden hebben ze een mobiel apparaat, weet ik (helaas). Zou idd een DA laten komen.