Ervaringen gezocht.. Oude pony met verdikte (artrose)knie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Ervaringen gezocht.. Oude pony met verdikte (artrose)knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:09

Ik heb een oudere pony van zo rond de 30 jaar oud. Ik heb hem 2 jaar geleden over genomen en toen is geconstateerd dat hij in ''geringe mate'' artrose heeft, hij heeft hier echter ook geen last van voor zover hij ons dat kan vertellen. Nu heeft hij al jaren een ietsjes dikkere knie(op het oog bijna niet te zien) en de dierenarts heeft toen gevoeld en gezegd dat dat gewoon artrose is. Nooit geen problemen mee gehad, hij kan er alles mee en sprint om de kleinste dingetjes het land door. Nu vond ik de laatste weken al dat hij wat dikker was, maar hij komt ook net uit zijn mega teddy vacht waardoor ik het dus een hele tijd niet duidelijk heb kunnen zien, dus ik keek het even aan. Ik wist natuurlijk al dat er artrose in zat, en aan hem te merken heeft hij er totaal geen last van.. Nu hou ik het in de gaten en blijft het voor mijn gevoel dikker worden, er lijkt een soort 'bal' bovenop zijn gewricht te komen. Het is niet warm, meer hard, alsof het gewoon een stuk bot is.. De dierenarts de onderstaande foto (en nog een aantal) doorgestuurd en besloten volgende week toch maar weer foto's te maken. Zoals jullie misschien wel begrijpen, ben ik op van de zenuwen.. Vind het toch wel eng bij zo'n oud ponytje, op zijn ''artrose-knie''.. Ik wacht de foto's af, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie denken, en of iemand hier ervaring mee heeft..

Het bangst ben ik natuurlijk dat het zijn artrose is, dat ineens heel hard gaat.. Ben hier afgelopen jaar zijn vriendje aan verloren, maar daar zag je juist aan de buitenkant niks, en liep bizar slecht, had echt pijn.. Terwijl mijn pony een dikke bult op zijn knie heeft en verder de, zoals ze het op de wei zeggen, jonge hengst van de groep is.. Kan het ook een ''gevoelloos'' stuk bot zijn, iets wat niet goed zit maar waar hij geen last van heeft? Of een ontsteking, maarja dan neem ik aan dat het wel warm, indeukbaar en pijnlijk is..

Hier een foto van de knie, de bal links (als je naast hem staat rechts) van zijn knie is nu groter geworden..

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=53C26F41

En een fototje van ponylief voor het idee, hier nog een beetje in zijn vacht. Je ziet wel dat zijn knie wat verdikt is, maar dit is dus wat de dierenarts benoemde en hoefde ik me, zolang hij er geen last van heeft, geen zorgen over te maken. Hij krijgt overigens dagelijks supplementen voor zijn gewrichten en botten.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3472_n.jpg

Hoop trouwens dat jullie de afbeeldingen kunnen zien, kreeg ze er niet als fototje in..

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:15

Ik zou, als ik jou was puur naar het dier kijken. Zie je dat hij er last van heeft? Merk je lusteloosheid, merk je verandering? Geeft hij aan niet meer te kunnen of gaat het juist prima? Ik neem aan dat hij genoeg beweging buiten krijgt? Je geeft al supplementen (Devels Relief was ik fan van). Let goed op bij koude en natte omstandigheden.

Volg je gevoel. Een diagnose zegt nooit zo heel veel. Je hebt paarden welke zwaar afgekeurd zijn maar happy leven zonder belasting. En je hebt paarden waar ogenschijnlijk niks mee lijkt, maar kapot kunnen zijn van binnen.

Mijn Welshje is met HKO en spat op niveau 4 nog 14 jaar meegegaan en 36 geworden :) Het kan dus. Als je meer wilt weten over bepaalde aanpak mag je gerust pb-en.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:17

En voor wat t waard is, hij ziet er geweldig happy uit. Krijg spontaan flashbacks. Heerlijk he, die oudjes met hun blije pensioen *\o/*

felineepino

Re: Ervaringen gezocht.. Oude pony met verdikte (artrose)knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:31

Ja precies. Hij heeft er verder voor zover hij dat ons kan vertellen, totaal geen last van.. Trekt dagelijks sprintjes, maakt zelfs nog sprongetjes en is de vlotste van de wei. Buigt ook nog alle kanten op wanneer hij dat wilt(zo vind hij het leuk emmers, poetskisten etc om te schoppen).. Altijd de oortjes erop, hij is heerlijk vrolijk en heeft álles in de gaten.. mag er ook gewoon aan zitten. Natuurlijk moet ik er niet op gaan zitten slaan of hard drukken, maar dat lijkt me logisch.. Hij staat de hele dag in het land en savons of met heel slecht weer binnen.

Van het verhaal van je welshje krijg ik ook weer wat goede hoop.. Wat een leeftijd!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:34

Ik zou uit je eigen antwoord ook gewoon je eigen vraag beantwoorden. Lees je antwoord eens alsof iemand anders het geschreven heeft. Lijkt mij dat je gewoon zenuwen hebt voor niks, en dat je het harstikke goed doet :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:38

Ik heb een pony op stal gehad met enorm dikke voorknieen. Toen ik de VA eens op het erf had merkte hij al op ong 100 meter afstand op dat hij wel lelijk dikke atrose-knieen had (nooit op de foto geweest naar mijn weten, puur op uiterlijke kenmerken). Pony is hier geen pas kreupel geweest, heeft hier 2x een zomer gelopen en ging altijd als de brandweer.

Er zijn paarden met afschuwelijke knieen die er super mee lopen. Maar ook paarden met kleine afwijkingen die alleen op de foto te zien zijn die stokkreupel lopen. Dus kijk gewoon hoe hij het goed en maak je niet meteen te druk.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:43

Ja, ik weet dat hij er nu gelukkig geen last van heeft, maar dat wil ik wel heel graag zo houden.. Ik ben een enorme stresskip hoor haha, vind al gauw iets heel spannend als het om hem gaat.. En dan zo'n bult, ja wat moet je ermee. Ben zo bang voor slecht nieuws, het kan natuurlijk vanalles zijn. En misschien trekt het ook niet meer weg, word het alleen maar erger vanaf hier.. Maarja, het moet wel iets met zijn gewrichten zijn.. Het is enorm hard, en het is zijn zoals ik het dan noem ''artrose knie'' en het blijft dikker worden.. Hoopte eigenlijk op iets van een ontsteking, iets waar wat aan te doen valt en meestal tijdelijk.. Maarja dan zou hij nu enorm veel pijn moeten hebben.. Je blijft er toch over malen, want op de planning staat wel dat hij nog wel een paar jaartjes pijnloos van zijn pensioen kan genieten..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:46

Dennis schreef:
Ik heb een pony op stal gehad met enorm dikke voorknieen. Toen ik de VA eens op het erf had merkte hij al op ong 100 meter afstand op dat hij wel lelijk dikke atrose-knieen had (nooit op de foto geweest naar mijn weten, puur op uiterlijke kenmerken). Pony is hier geen pas kreupel geweest, heeft hier 2x een zomer gelopen en ging altijd als de brandweer.

Er zijn paarden met afschuwelijke knieen die er super mee lopen. Maar ook paarden met kleine afwijkingen die alleen op de foto te zien zijn die stokkreupel lopen. Dus kijk gewoon hoe hij het goed en maak je niet meteen te druk.

Ook een geruststellende reactie.. Zijn dus meer paardjes met dikke knieen van de artrose.. Hij heeft dit al heel lang, maar de bult erop maak ik me dan wel druk over.. Hoop inderdaad dat het alleen ''lelijk'' is en niet meteen helemaal fout.. Moet er niet aan denken

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 20:29

Toch maar besloten dat er morgen foto's worden gemaakt, het lijkt steeds dikker te worden.. Hopelijk is het alsnog niets naars..

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:47

Ik volg even, ben benieuwd wat er uit de foto's komt.

Mijn 16 jarige merrie heeft ook een bult op haar voorknie, ter grootte van een pingpongballetje.. Zij stond al volledig op rust vanwege HKO, en dit is erbij gekomen. Ze lijkt er echter totaal geen last van te hebben, loopt 24/7 buiten en is vrolijk.

Volgens de dierenarts is dit ook atrose. Omdat ze toch al met pensioen is, en ook omdat de dierenarts het totaal niet zinvol vond bij haar, heb ik nooit foto's laten maken. Zolang ze blij is, laat ik haar gewoon lekker lopen in d'r kuddetje.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:03

@reiziger, mij was ook verteld dat zijn verdikte knie door de artrose kwam, maar deze bult erop vind ik toch wel wat eng. Hij loopt ook goed en rent derest er nog dagelijks uit. Ik zal proberen vanavond of morgen een foto ervan te plaatsen..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:36

Hij is op de foto geweest, en het is niks waar ik me nu druk over hoef te maken. Hij heeft artrose, en dat is duidelijk op de foto's te zien. Je ziet bijna geen echte mooie duidelijke lijnen, overal zit wel weer een doorzichtig stukje aan vast (is de slijtage). Deze doorzichtige stukjes kunnen los gaan laten, en dat is nu dus gebeurd. Er is een klein stukje losgelaten van zijn gewricht en dat veroorzaakt de bult.. Daarnaast zit nog een stukje wat los zal gaan laten en dan komt er nog een bult bij. Niks om me nu zorgen over te maken, het is het proces van zulke oude benen, bij mensen zou je dit kunnen opereren maar dat doe ik hem natuurlijk niet meer aan. Hij loopt ook 100% rad, heeft voor ons gevoel ook geen last ervan, kan er nog mee wat hij ermee moet kunnen. Alleen wanneer zo'n stukje (ja wat is het, weefsel? geen idee eigenlijk..) in zijn knie verkeerd komt te zitten, kan die dus wel op slot gaan raken en gaan kreupelen en ja, dan krijgt hij wel last. Nu is dit nu niet het geval, en het kan ook zijn dat dit nooit gebeurd, en hij gewoon een wat lelijkere knie krijgt maar er nooit echt last van zal krijgen.. Dit hoop ik dan maar. Ik voel me wel machteloos, het ouderdoms proces gaat natuurlijk gewoon door en ik kan niks meer doen dan genieten van elke dag dat hij er is. Ik geef hem Arti gold bij, en verder kan ik hem nergens mee helpen/ondersteunen. Een hele nare gedachte, ik probeer in mijn hoofd toch dingen te verzinnen die het misschien zouden kunnen tegengaan maar er is geen kuur tegen ouderdom.. Zolang hij geen last krijgt, is er niks aan de hand. Ik zal proberen de foto's van zijn knie te posten, je ziet heel duidelijk dat er een inimini stukje in die bult rondzweeft.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:38

Dit zal trouwens best wel iets zijn wat er al een tijdje zit, maar pas kort geleden echt los is gelaten.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:55

Toch een beetje meer duidelijkheid voor je. Ik herken hier veel in, wat ik al schreef, en ook mijn paard lijkt er totaal geen last van te hebben.

Ik geef zelfs niet eens een supplement. Vind het ook lastig dat ik niets kan doen, al heb ik dat ook al wel weer geaccepteerd. Zolang het paard blij en tevreden is, ben ik dat ook.
Geef jezelf een beetje tijd om eraan te wennen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:58

Fijn dat je duidelijkheid hebt. Lekker van m genieten dus en gewoon goed in de gaten houden. Alhoewel ik denk dat als je m een kuurtje Devil's Relief geeft op zijn tijd, dat dat wel iets zou kunnen helpen op zijn oude dag. Mijn jonkie welke patella fixatie heeft en dagelijks op slot gaande knieen had, had er door dat supplement geen last meer van, beide knieen niet. Mijn oude Welsh pony kreeg het ook door zn voer voor zijn spat, en dat was toch het enige uit alle dingen die we ter ondersteuning geprobeerd hadden wat echt merkbaar werkte naar mijn idee. Probeer t eens zou ik zeggen, kost weinig (volledige homeopatische basis) en ze vinden het nog smakelijk ook.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 16:47

Wat fijn de meedenkende reacties! Ik had de dierenarts gevraagd of ik iets kon bijgeven tegen botontkalking(zie je op de foto) maar dit schijnt de artigold ook al te doen. Devil's Relief ga ik ook nog even googlen..

Ik voel me machteloos, maar het is niet anders. Ben allang blij dat het niet abrupt wat ernstigs was.. Nu hopen dat hij hier nog jaren op mee kan. :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 20:42

Toch weer benieuwd naar ervaringen en verhalen. Met mijn pony gaat het nu, bijna 2 jaar later nogsteeds goed. Krijgt dagelijks medicijnen voor zijn cushing en Arti-gold voor zijn artrose. Is niet kreupel, oogt vrolijk, nogsteeds gek op wandelen en blijft suuuper op gewicht. Wel is de knie dit laatste jaar weer wat dikker geworden. Lijkt er nogsteeds geen last van te hebben, hij doet er alles mee.. Merk wel dat hij dit been tijdens het hoeven krabben liever laag houd en dat hij de galop meestal op zijn andere hand doet als hij aan komt galoperen, met deze hand tilt hij nog hoog op. De hand van zijn artrose knie houd hij lager, buigt hij minder. Ik baal er enorm van dat deze knie weer dikker is geworden dit jaar, ik hoop echt dat hij er zo onbelast geen last van heeft.

Ik lees veel mensen over inspuiten. Mijn dierenarts raad dit af, waarom precies weet ik niet meer. Ik had dit 2 jaar geleden gevraagd. Verder is er niets wat je tegen het ouderdomsproces kan doen ben ik bang. Hij oogt gelukkig, maar ik zou zo graag meer willen doen.

Afbeelding

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:15

Wat goed om te horen dat jouw pony het zo goed doet nog! Knie is wel echt dik inderdaad.

Helaas doet de mijne het minder goed. Haar knie was eind vorig jaar heel dik, en ook het been werd dik. Ik heb haar wel laten inspuiten en dat heeft goed geholpen, maar nu lijkt ze, na zes weken, toch weer slechter te worden.
Inspuiten met cortico's tast het kraakbeen aan, mogelijk is dat de reden dat jouw dierenarts het afraad? Het mag hoe dan ook maar een aantal keer gedaan worden.

Ik overweeg nu een inspuiting met alleen hyaludron, voor de smering.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:28

Duivelsklauw misschien (als je dat nog niet zou moeten geven)?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 14:40

@reiziger: Dat is niet leuk.. Ik denk inderdaad omdat ze bang was dat het bij die van mij meer kwaad als goed zou doen, zijn benen zijn op de foto geweest en hij heeft ook best wel broos bot, misschien daarom. Wat is het verschil tussen het ''normale'' inspuiten en het inspuiten met alleen hyaludron? Tast dat het kraakbeen ook aan? Hoe oud is die van jou?

@The_Cat: Ik heb inderdaad veel gegooled op duivelsklauw en dit voorgelegd bij mijn DA, maar die was van mening dat het niet veel zou uitmaken omdat ik hem al iedere dag een supplement geef waar het in zit. Ik weet niet of ik dan zou overdoseren en het dan giftig word? Anders ben ik zeker bereid het toch te proberen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:11

Als je het al geeft zou ik het nu niet 2x geven. Dat lijkt me dan niet zo nuttig. Zelf geef ik de souplessemix ook van de paardendrogist bij. Zou zogezegd de afvalstoffen helpen afdragen en is op basis van kruiden. daar kan je misschien eens naar kijken?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 16:28

Sorry, ik heb het verkeerd verwoord. Volgens mij zit de duivelsklauw zelf niet in de Arti-Gold, maar het heeft wel dezelfde werking. Ik weet alleen niet of Arti-Gold in dezelfde mate pijnstillend is als duivelsklauw. Ik heb maar weer een telefoontje gepleegd, misschien kan het er bovenop. Baad het niet schaadt het niet, geloof ik?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 16:29

Word nog terug gebelt.* Ben benieuwd

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:41

Hier ook een paard ( 25 jarige ruin bwp) met een artrose knie.
Artrose is bij hem gekomen na een ongeluk twee jaar geleden.

Dan zijn er twee botwoekeringen ontstaan op de knie.
Eentje is echt een uitsteeksel op de voorkant, de andere ( kleiner) zit aan de zijkant.

In draf loopt hij wel onregelmatig en ook scherp draaien ( zeker nu in de winter bij vochtig weer) is moeilijk.

Heeft jou pony geen last om de knie te buigen? Die van mijn paard is erg stram en vooral bij het bekappen is dit soms problematisch. Ik geef dan nu ook de avond van ervoren een pijnstiller.

Qua supplementen geef ik MSM en glucosamine.

Ik ben aan het twijfelen om met de golden paste te beginnen ( curcuma+peper+olie ( olijfolie of kokos).
Op Facebook bestaat daar een groep van en vele mensen met paarden met artrose boeken goede resultaten.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 17:01

@Habore: Die van mij loopt in draf niet kreupel, maar gooit zijn goede been nog hoog op en zijn slechte been buigt hij min mogelijk, maar lijkt er op deze manier geen last van te hebben.. Galop doet hij het liefst op zijn andere hand, maar als hij jolig is springt hij ook vaak over haha. Hoefsmid is bij ons ook issue geweest, hij had voorheen al een hekel aan de smid. Ik denk door een eerder trauma, begon al te blazen en trillen als die aankwam.. Nu met zijn artrose werd het erger, omdat de smid hem, doordat hij uit kan halen, best hoog moest houden en niet los kon laten. Nu heb ik een sedatiepasta van de dierenarts gekregen die ik heb vlak voor de smid komt geef, niet om hem enorm suf te krijgen,meer om de scherpe randjes er vanaf te halen. Dit gaat beter, zo hoeft de smid zijn been niet zo ver te buigen omdat hij braver is en pony is achteraf ook vrolijk. Draaien lijkt geen probleem. Curcuma heb ik ook veel over gehoord. Wat is de exacte werking daarvan?