Greenguard of graaskorf?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_AsterixJarig

Greenguard of graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 14:00

Hoi allemaal!
Mijn paard heeft zomerexeem en mag dus niet te veel gras eten. Ook is hij momenteel aan de dikke kant terwijl hij maar weinig krijgt (2x per dag een schepje havens e lite en hooi).
Ik heb nog een graaskorf liggen met 1 zo'n gat en een greenguard. Mijn vorige paard kreeg heel grote plekken op haar lippen van de greenguard en daarna heb ik hem nooit meer gebruikt. Nu loopt mijn paard voor het eerst met de graaskorf maar hij blijft gewoon zielig in een hoekje staan omdat hij denkt dat ie niet kan grazen. Ook vind ik het rond zijn neusgaten veel te dicht...
Kan ik de greenguard ook aanpassen zodat hij geen wonden op zijn lippen krijgt? Of zal ik hem gewoon met de graaskorf laten staan?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:58

Ik ben vorig jaar begonnen bij mijn Tinker met graaskorven. Ik heb er verschillende geprobeerd (o.a. Kerbl en IR) maar ze maakte ze allemaal binnen een paar uur kapot. Dat bleek dus geen oplossing. Toen heb ik de GreenGuard getest en dat ging goed dus sindsdien staat ze 24/7 met de GreenGuard. Mijn paard heeft geen gevoelige huid en haar lippen gaan ook niet kapot. Wel ging de bovenkant van haar neus wat kapot maar dat kan ik voorkomen door die kant van de GreenGuard in te tapen met ducttape.

Hoe hoog bevestig je de GreenGuard? Ik doe het zo dat er nog een paar mm speling zit overal dus ook tussen haar lippen en de GreenGuard. Misschien dat je hem te strak doet?

Kim_AsterixJarig

Re: Greenguard of graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 15:01

Ik had de greenguard bijna op zn strakst en er zat ong een centimeter tussen haar lippen en de GG.
Ducktape helpt dus om de neus te beschermen? Zou het dan ook helpen om de onderkant met ducktape te doen en de gaten weer vrij te maken?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:04

Sowieso had ik eerst nep-ducttape maar die hield het helemaal niet uit, dus je moet wel de echte hebben. Ik moet ongeveer 2x per week die ducttape wisselen omdat het natuurlijk wel slijt, dus ik ben bang dat wanneer je dat echt op de graaskant gaat tapen dat het dan redelijk snel weer los laat. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. :) Ik zou er wel voor waken dat je paard het niet op de een of andere manier binnenkrijgt.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 18-04-14 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:04

wij hebben graaskorven van de boerenbond die komen van waldhaus af die zijn een seizoen mee gegaan en nog heel dus mogen straks voo het 2de seizoen aan

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:05

Drie paarden met de Geenguard 3x afgesleten tanden.

Ik heb nu de fressbremse van AS hier kun je extra einlagen in doen van Silliconen of leder.
Die einlagen kun je ook dicht kopen en dan zelf de gaten erin snijden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:07

Mijn paard heeft inderdaad ook wat slijtage aan de voortanden door de Greenguard maar de paardentandarts vond het niet zorgwekkend, hij zei dat een veel te dik paard erger is dan deze slijtage.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:08

hotchocolat schreef:

Ik heb nu de fressbremse van AS hier kun je extra einlagen in doen van Silliconen of leder.

Ekkia heeft ook nieuwe maskers, die heb ik besteld voor de winkel. Ze zijn nu gesloten maar zodra ik ze binnen heb zal ik daar eens een foto van maken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:14

Ik heb de greenguard 1 seizoen gebruikt en nu niet meer. Ik heb daarentegen wel mijn weidebeleid aangepast. Vond het te cru voor woorden dat het paard zich aan moest passen, terwijl menig weidegrond gewoonweg niet geschikt is met hoefbevangenheid, zomereczeem etc, terwijl wij mensen ze juist erop zetten. Dus ik heb een andere stalling gevonden destijds met Horsemaster gras en toen kon hij gelukkig zonder korf lopen. Hij bleef ook zielig in een hoekje staan, had woede aanvallen op het ding en verwonde daar zichzelf ook bij. Ook kreeg hij problemen met het speeksel en zijn darmflora omdat hij toen niet meer dan een klein aantal uren kon kauwen.
Voor mij geen greenguard meer :n
De korf heb ik ook gehad, maar daar was binnen een dag een gat door naar buiten gebeten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:25

Gebruik de graaskorf en ja ze moeten even wennen ik heb ik het begin er grasjes doorheen geduwd en dat snapte hij snel.
Er staat er hier ook 1 met greenguard en die heeft ook al kapotte neus en de tandarts kon zien dat hij met een greenguard had gegraasd. Terwijl dat bij die van mij niet zichtbaar was.
Vanwege de dichte structuur graaskorf heb ik bij de neus de band weggeknipt en op zijn neus een mocrovezeldoekje gemaakt omdat hij anders een plek krijgt op de neus dit trouwens onder de kaken ook gedaan.
Op voervergelijk staat trouwens hoeveel minder ze ermee eten.
Wel even opletten dat ze er ook mee kunnen drinken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:24

Zelfs met graasmasker kan mijn haf niet de hele dag het land op. Afgelopen week had ik geen tijd om haar eerder in het paddock te zetten met als resultaat staart schuren.
Ze staat nu van 12 tot 17 op het land en dan in het paddock, s'avonds nog extra hooi en stro voor de knabbel.
Mijn shet en Welsh kunnen wel langer op het land.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:30

hier is een algemeen topic over

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:36

Paardje moet gewoon even leren dat hij echt wel kan eten met graaskorf. Heb er hier 3 die er in het zomerseizoen 1 aankrijgen. Geef hem maar geplukt gras en of wat hooi door het gaatje heen, doe dat dagelijks, dan heeft hij het zo door. Mijn oudste Tinkermerrie had het binnen 10 minuten door :+
Er zit nogal wat kwaliteitsverschil in de graaskorven. Best Friend is het sterkst, daarna de Imperial Riding. Ik heb het over de bodem, de stiksels van de ingebouwde halsters zijn vaak niet best bij de goedkoopste merken.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:13

Ik ga zelf voor de Greenguard. Mijn pony heeft Cuching (PPID) en mag ook niet te veel gras.
Eerst had ik een graaskorf, maar daar greeg hij alleen maar wonden van en hij was binnen 3 weken kapot...
De Greenguard kun je in heet water makkelijk vormen naar je paard. Bij mijn pony hangt hij helemaal vrij!
Hij zit ook niet zo 'opgesloten' in dat ding en oogt daardoor ook nog vriendelijker. De deusgaten zijn mooi vrij.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:36

Ik heb bij mijn 3 paarden erg positieve ervaringen met de GreenGuard, graaskorven alleen maar ellende

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:45

Ik heb inmiddels bij mijn haf ook al een aantal korfen versleten. Gg heb ik het idee dat ze veel meer binnen gaat krijgen dan een korf. Ik heb nu die vd welkoop, maar daar krijgt ze best wat schaafplekken van. Die van IR is heel zacht en binnen een dag was het gat 2x zo groot, dus ook geen succes helaas. Nu heb ik er een bij de paardendrogist besteld, ben benieuwd hoe lang die meegaat.
Helaas moet ze hem echt om ivm insuline resistentie en zomereczeem

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:52

Ik heb voor mijn te dikke ruin een graaskorf van IR aangeschaft.. Mijn merrie mag gewoon zo het gras op als ze thuis komt uit de kliniek in Utrecht, maar mijn ruin moet echt een hoop kilo's kwijt.

De greenguard spreekt mij niet aan, omdat het zo hard plastic is en ik bij meerdere paarden de slijtage en kale plekken/wonden ervan gezien heb. Ding ziet er niet comfortabel uit..

Kim_AsterixJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 21:39

Ik heb op vandaag besloten dat ik het eerst verder probeer met mijn graaskorf. Over de greenguard zijn toch ook wel veel negatieve verhalen zoals de tanden en het harde plastic zorgt voor grote wonden heb ik ervaren.

Omdat hij niet durfde te eten met de graaskorf heb ik het gat iets groter gemaakt en netjes de randen bijgeveild en geschuurd. Ook heb ik bont om de voor en achterkant zitten waardoor het daar minimaal schuurt.
Ik wil morgen de bandjes bij zijn neusgaten wegsnijden zodat hij meer lucht krijgt.

Vandaag heeft hij 4 uurtjes met dat ding gestaan, en ik heb er bijna een uur bij geholpen met gras plukken en hem uitdagen het te pakken. Uiteindelijk kreeg hij toch door hoe het werkt en heeft hij heel fijn grasjes kunnen plukken! Ook heeft hij nog staan koelen met zijn maatje, vraag me niet hoe, maar dat ging prima!
Hij had na die 4 uur een roze neus dus ik heb het even goed ingesmeert met vaseline maar hij had er verder geen last van en hij had ook geen schaafplekjes.

Ik hoop dat het zo goed blijft gaan zodat hij in de zomer fijn bij zijn vriendje kan blijven staan en niet alleen in de bak mag toekijken :)

Bedankt iig voor alle gedeelde tips en ervaringen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 01:01

Mijn jongste merrie krijgt trouwens standaard in het begin van het seizoen een open plekje onder de kinplooi, 2 dagen Sudocrem erop smeren en het is klaar voor de rest van het seizoen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 01:54

dorientjuh schreef:
Mijn paard heeft inderdaad ook wat slijtage aan de voortanden door de Greenguard maar de paardentandarts vond het niet zorgwekkend, hij zei dat een veel te dik paard erger is dan deze slijtage.

Jemig, een dik paard is helemaal niet erger dan slijtage van de tanden, er mag helemaal geen slijtage van de tanden zijn, dan neem je toch als de sodemieten een ander produkt?!?
Ik hoor hier alleen maar negatieve dingen met de greenguard... slijtage, wonden... slecht, slecht, slecht!

TS, als je de graaskorf te smal vindt, dan neem je toch een maatje groter of een ander model?

Na dit topic weet ik in ieder geval héél zeker wat ik never nooit aan zal schaffen >;)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 06:22

hotchocolat schreef:

Heb even gegoogeld en vind die er goed uitzien. Waar heb je die gekocht?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 07:12

Ziet er idd goed uit! Ik ben ook benieuwd. Maar kun je ook iets erbij kopen voor kleinere gaten of zo?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 07:20

Bij mijn vorige merrie was het een keus tussen binnen houden of een masker om.
Ik heb beide maskers uitgetest.

De greenguard moest zo strak om te blijven zitten dat ik daar zo klaar mee was.
Daarnaast kon ze niet meer drinken uit de waterbak, de greenguard paste daar domweg niet in.

Het masker ( muilkorf met gat) vond ik ook niks maar goed, ik moest toch iets.
Ze kreeg er wonden van, van het schuren langs de korf dus naaide ik er bontjes in.
Ook het gat vond ik te kleine dus heb ik die met beleid wat groter gemaakt.
Uiteindelijk ging dat prima en kon ze gewoon 24/7 op de wei zonder ziek te worden

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:47

Prince schreef:
hotchocolat schreef:

Heb even gegoogeld en vind die er goed uitzien. Waar heb je die gekocht?

Gewoon op hun site, ze zijn wel duur.
Ik heb het ooit eens op de Equitana open gezien en later opzoek gegaan naar een vervanger voor de greenguard ivm de slijtage.
http://www.as-das-pferd.de/asdaspferd-s ... toren.html

Ik ga iig nog een extra gesloten kautschukplatte bestellen waar ik zelf 1 sleuf in kan snijden en nog eentje voor mijn shet die heeft er nu een van pfiff maar daar is de bodem al van kapot

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:14

Ik ga ff sparen, maar denk wel dat ik er zo een aan ga schaffen.