Open wond koker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Open wond koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 14:44

Beste allemaal,
Mijn pony heeft een open wond op de plek waar zijn ballen (ooit lang geleden) hebben gezeten. Heeft er iemand tips om dit vliegvrij te houden?
Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Gini op 07-05-15 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op vraag van TS

Ibbel

Re: open wond koker, vliegvrij houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:11

Als dit een castratiefistel is, dan zou ik er maar even een DA naar laten kijken. Dat gaat vanzelf niet dicht en zal dus vliegen aan blijven trekken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:18

Ik weet neet wat een castratiefistel is. Hij is echter heel lang geleden gecastreerd, zeker 23 jaar geleden. De pony is nu 25 kan het dit dan toch zijn?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:21

Hoe groot is die wond?
Als de wond niet heel groot en/of diep is dan zou ik hem in sprayen met blauwsel.
Dat ontsmet en houd de vliegen weg.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:22

Cm of 3 a 4. Wel redelijk diep

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:23

Heb je een foto van de wond?
Ik kan er weinig over zeggen zo..

Hoe is het gekomen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:01

Gezien de grote van de wond neem ik aan dat de DA erbij is geweest. Bel de DA weer even op en vraag wat je kunt doen om de wond vliegvrij te houden. De ene wond is de andere niet, dus wat je kunt/mag doen is ook afhankelijk van de wond.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:02

Neon schreef:
Cm of 3 a 4. Wel redelijk diep

Dan zou ik er geen blauwsel op spuiten.
Wat is de rede dat je de dierenarts er niet bij haalt?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 16:09

Dierenarts moet me nog terug bellen. Het gaat me er nu om dat de vliegen er in de tussentijd vanaf blijven.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 16:44

Dierenarts komt vanavond. Wond is schoongespoeld met de tuinslang en erna gedept met water en badedas om stukjes wondvocht etc. Los te weken. Hij staat nu op stal omdat daar zo voed als geen vliegen zitten...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:36

Dierenarts is geweest...

Schoonspoelen en deppen met badedas was prima. Wond was schoon en er zaten Gelukkig geen maden in (ivm die rot vliegen die er vanmiddag om heen zwermden was ik daar bang voor) hij heeft er een flinke lading acederm spray op gedaan en ze lopen weer op de wei. S'avonds moet ik het schoonspoelen met een betadine-zout-water mengsel... op die manier zouden eventuele vliegen en maden dood gaan en konden de paardjes fijn buiten blijven. Als het dan wat droger is, moet er een laag acederm opgespoten worden... de wond moet dan vanzelf van binnen uit dichtgroeien...

Pony-lief en paard-lief staan weer vrolijk op de wei :)

Ik zal morgen even een foto uploaden... indien daar nog behoefte aan is! Ik heb overigens geen idee hoe hij hier nou weer aangekomen is... het is me echt een raadsel...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:38

hij hoefde niet op stal te blijven?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 08:31

Nee als ik s' avonds als het donker is die wond uitspoel met dat mengsel gaan evtm vliegen en mqden dood en heeft het de hele nqcht om te herstellen omdat er dan geen vliegen zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:08

je weet dat maden binnen 9 uur in staat zijn het vlees flink weg te vreten?
Dat gaat lang duren dan voordat het dicht is.
Ik zou hem op stal houden tot het redelijk dicht is.Maar dat ben ik :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:28

Dat kan in theorie inderdaad snel gaan... ik hou hem meerdere keren per dag in de gaten... bij maden zal er actie ondernomen worden... binnen zetten kan altijd nog... het andere paard kan ook niet alleen buiten blijven... dus die zou dan ook op stal moeten (gisteren vond hij die paar uurtjes ook al echt niet grappig... ook de pony was er niet blij mee... en project hoe kan de stal het beste gesloopt worden / hoe kan ik mezelf het beste slopen was al gestart...)
Paardjes horen nou eenmaal buiten en dat zijn deze twee ook hun hele leven gewend. ik vertrouw er op dat mijn dierenarts weet waar hij het over heeft ;) als hij zegt dat ze buiten kunnen blijven

Toch bedankt voor je inbreng en bezorgdheid

Edit... fijn zo'n gsm waarop typen lastig is...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:33

Mag je rond de wond met een roller anti-vlieg middel aanbrengen? Dat scheelt in ieder geval een aantal vliegen. Moet je wel meerdere keren per dag doen, maar iedere vlieg minder is er 1.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:43

Geen idee Angela, daar heeft hij niets over gezegd. Toenstraks waren er geen vliegen... vanmiddag ga ik weer even checken, mochten er vliegen zijn dan bel ik de dierenarts even voor overleg.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:52

Misschien heel stom idee maar zou je niet een stukje.. hoe noem je dat.. tule volgens mij, waar ook de sleep van je bruidsjurk of een klamboe van is gemaakt over de wond kunnen doen en dan aan alle lange zijden vastplakken met pleisterband?
En anders misschien uierzalf mengen met antivlieg dat de geur van de antivlieg er goed aan zit en dan om de wond smeren?

Edit: niet dat het tule de wond raakt maar meer als een soort netje er over heen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:16

Dat van die tule zat ik ook al aan te denken ja :) ik ga het straks even proberen, moet wel even kijken dat het niet tegen de wond aan gaat zitten als hij rolt of rent ofzo

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 09:07

Wond gaat al wat beter... het is wel een behoorlijke wond, ik kan de drie middelste vingers er naast elkaar insteken en het eerste koortje verdwijnt in de wond. Hij laat het zich heel goed schoonmaken dus dat scheelt

Foto's zijn steeds onduidelijk dus daar valt niets op te zien... (handig een welsh mountain pony van 1 meter 5 met daarondereen wond... camera stil houden is niet mijn sterkste kant geloof ik...)

Tule durfde ik niet goed aan, ik was te bang dat het bij een aanraking toch tegen de wond aan zou komen te plakken....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:16

Al een idee hoe de wond gekomen is?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:34

Nope... er is niets waar hij zich aan open gehaald zou kunnen hebben... en het lijkt mij sterk dat mijn paard die wond heeft toe kunnen brengen... ook mishandeling sluit ik uit. De pony is door een oud eigenaar vroeger regelmatig geslagen en is niet benaderbaar door vreemden, verder is hij totaal niet schrikachtig of anders in gedrag en laat hij zich goed door mij behandelen. Na een negatieve eravring zou dat vertrouwen er niet zijn. de locatie van de wond zou ook onlogisch zijn. bovendien is het grote paard er goed in om mensen uit de wei te verwijderen...

Het is me dus een raadsel hoe hij er aan komt...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:06

Zou dan toch echt denken aan een fistel van castratie. Ook al is dat heel lang geleden..
Zeker omdat het een behoorlijk wond is ook.
Duim iig mee voor een voorspoedige genezing

yindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:16

Mijn paard heeft afgelopen zomer een flinke wond op haar hoofd gehad. Ze stond 24/7 buiten en er kwamen veel vliegen op. Ik heb 2x per dag een honingzalf erop gesmeerd waar iets in zat tegen de vliegen maar wel op een wond gesmeerd kon worden. Dit hielp erg goed, de vliegen bleven van de wond weg. Uit m'n hoofd gezegd was het van vetramil dus misschien is het de moeite waard dat uit te zoeken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 08:28

Even een update over de pony :)

De wond is volledig dicht en genezen. We hebben gelukkig geen last gehad van vervelende vliegen... de wond is nog gedurende een tweeetal weken dagelijks uitgespoeld met een water-betadine oplossing...