paard blijft dik been houden? zie foto,s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxieslady

paard blijft dik been houden? zie foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 16:44

Hallo

ik heb een kwpn tuiger van 5 jaar

in de winter van 2012 heeft ze erge mok gekregen aan haar linker achterbeen waarbij ze ook echt een dik been hier door kreeg , na veel behandelen en veel zalven is dit gelukkig weer over gegaan

Nu is de mok allang weg maar nu blijf ze een dik been overhouden :?

ik heb hier als meerdere keren de DA bij gehad en hij heeft haar op onstekingsremmers gezet
omdat het toen niet alleen dik was maar ook heel warm aanvoelde
Het rare is dat al ik haar uit de wei haal met een dik been , en ik geef haar beweging Longeren of rijden
dan is het dikke been met een minuut of 10 weer weg (gelukkig)

ook als ze een nacht op stal heeft gestaan is het been dik, als ik haar dan weer op de wei zet is het naar een poosje weer weg

maar het dikke been blijft terug komen ,ik heb nooit echt het idee gehad dat ze er pijn had aan het dikke been ook heb ik haar nog nooit onregelmatig oid gezien

de dierenarts zegt gewoon lekker blijven rijden, maar wat denken jullie dat dit is ??

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xxieslady op 30-03-14 17:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:54

Een stalbeen ? Vaak als het dan stilstaat word hij dik en met beweging gaat het weg.
Moet je anders even opzoeken en kijken of de symptomen overeen komen.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 17:00

maar kan een paard dan ook stalbenen krijgen aan alleen 1 been ? ze staat nu 24/7 in de wei en krijgt nog steeds een dik been, voordat ze de mok gekregen had ,heeft ze hier nooit last van gehad
Laatst bijgewerkt door xxieslady op 30-03-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Smidvught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:02

is dit geen einschuss?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:03

Ja, dat dacht ik ook.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:04

einschuss is VEEEEL erger!

Ik denk dat je DA gelijk heeft, gewoon lekker aan het werk houden. Door de ellende die ze heeft gehad loopt het been gewoon wat sneller vol vocht.
Je kunt het lekker afsluiten en masseren met een koelingsgel, dat kan nooit kwaad.
Maar met dit soort benen kan ze gewoon 20 worden :) ;)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:04

Laatst bijgewerkt door xAnthea op 30-03-14 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:05

ff een scan laten maken, dan weet je zeker dat het niet aan de pezen kan liggen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:07

Ik denk dat je er goed aan doet om het paard zo min mogelijk in te stal te zetten.
Ziet eruit als een ophoping van vocht door het stil staan.
Lekker bewegen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:08

Ik denk aan lymf-oedeem, aangezien het eenzijdig is, en wegtrekt tijdens beweging. Kan ontstaan zijn als gevolg van de mok, en dan verwacht ik richting slecht hersteld plaatselijk lymfesysteem aangezien ze niet reageerde op ontstekingsremmers. Kan ook zijn dat dit altijd al een zwakke plek was, en na de mok pas tot uiting is gekomen. Is deze mogelijkheid al door/ met DA besproken?
Beweging is hierbij idd goed, je merkt zelf al dat het been daarna dun is. Er zijn verder verschillende mogelijkheden om dit goed aan te pakken. Maar het is wel zo veilig om eerst de da de diagnose te laten stellen, zodat je het zo gericht mogelijk aanpakt. ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:10

Volgens mij heeft einschuss (en dat is toch ook olifantsbeen) verschillende gradaties. Ik kende althans een paard met einschuss en dat been was in het begin gelijk aan deze foto.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:12

Larsjuhh25 schreef:
is dit geen einschuss?

Bij Einschuss heeft het paard ook koorst. Er is lokale warmte en zwelling, wat een stuk verder gaat dan de foto's van ts. Vrij acuut probleem ook. Paard had dan ook gereageerd op de ontstekingremmers

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:43

Zie je wel vaker als er hele forse mok is geweest, goed in beweging houden.

Anya

Re: paard blijft dik been houden? zie foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:36

Ik zou een foto van de hak laten maken.
Lans been zag er zo uit. Ook dat dikke. En dat trok ook weg als ze even liep. Het bleek beginnende spat te zijn. Alleen aan dat dikke been. Dat hoeft natuurlijk niet, maar als het wel spat is, dan kun je er beter vroeg bij zijn.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:55

Bij dit paard zijn a.g.v. de mok de lymfe-vaten a.h.w. uitgelubberd. Er blijft dus gemakkelijk vocht in het been achter, wat na beweging meestal weer weg is. Men noemt dit ook wel eens oneerbiedig een olifantspoot (in dit geval een olifantspootje, want het kan veel erger zijn). Paard heeft er geen pijn aan en het been is ook niet warm o.i.d.
Wij hebben in het verleden een merrie gehad, die na hele erge mok aan een been een dik been heeft overgehouden. Paard is er nooit kreupel aan geweest en is er oud mee geworden. Ik zou me er niet te druk om maken.
De DA kan er soms nog wel iets aan verbeteren, maar ik begrijp dat jullie al ontstekingsremmers hebben gebruikt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:04

^ olifantenpoot is naar binnen geslagen mok...is einschuss ;)
Er zijn mogelijkheden om het been zoals bij paard van TS te verbeteren, namelijk huisvesting (ipv veel op stal een inloopstal geven waardoor ze meer bewegingruimte heeft), goed kijken naar voeding, en als andere mogelijkheden bekeken zijn compressiebandages gebruiken. (soort van steunkous voor paarden, niet te vergelijken met normale bandages) Maar hieervoor is het wel aan te raden de DA een diagnose te laten stellen, juist om de mogelijkheden zo goed mogelijk na te gaan.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:21

Juut schreef:
Ik denk aan lymf-oedeem, aangezien het eenzijdig is, en wegtrekt tijdens beweging. Kan ontstaan zijn als gevolg van de mok, en dan verwacht ik richting slecht hersteld plaatselijk lymfesysteem aangezien ze niet reageerde op ontstekingsremmers. Kan ook zijn dat dit altijd al een zwakke plek was, en na de mok pas tot uiting is gekomen. Is deze mogelijkheid al door/ met DA besproken?
Beweging is hierbij idd goed, je merkt zelf al dat het been daarna dun is. Er zijn verder verschillende mogelijkheden om dit goed aan te pakken. Maar het is wel zo veilig om eerst de da de diagnose te laten stellen, zodat je het zo gericht mogelijk aanpakt. ;)

Hier sluit ik me volledig bij en lijkt mij het meest waarschijnlijke. Zolang het dier er geen last van heeft/mank loopt/koorts krijgt, zou ik vooral het paard in beweging houden. Uiteraard, als je je erg zorgen maakt kun je foto's laten maken en een echo laten doen, dat kun je even overleggen met je DA, of hij/zij dat ook zinvol vind. Echo en foto's zijn helaas niet gratis en als het paard niet mank is of er last van heeft zou ik het aankijken (mijn mening, hoeft niet de van iemand anders te zijn), zeker omdat je er al een DA bij hebt gehad.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:58

Als ze een hele tijd dat dikke been heeft kan het komen doordat de mok destijds naar binnen is geslagen en dit te lang heeft aangehouden. Dan is er binnenin wat beschadigd, heeft een paard bij ons op stal ook. Niets ernstigs, maar heeft een speciale kous om het vollopen te voorkomen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:21

Ik heb hier ook een paard wat na een aantal keren einschuss een dikker been heeft als die wat stilstaat.

Als het mogelijk is 24u/24u buiten met inloopstal.

Ik geef ook kleefkruid en goudsbloem ter verbetering van de doorstroming in de lymfevaten.

En ik smeer nog geregeld efrata kastanjegel.

Maar geregeld zet het been ook weer eens op, bij het minste kleine en geringste wondje.
Altijd goed in de gaten houden, zo een been is altijd wat gevoeliger.

Succes ermee !

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:29

Einschuss hoeft niet per definitie naar binnen geslagen mok te zijn. Iedere zware ontsteking kan Einschuss veroorzaken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:31

heeft het paard behalve ontstekingsremmers ook antibiotica gehad?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:32

Ik denk dat de lymfe zodanig aangetast zijn, daardoor krijg je dat vocht in het been blijft.

Veer12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:32

Het zou inderdaad een stallen kunnen zijn of misschien een ontstoken pees, dat gaat vanzelf over dan kan je inderdaad gewoon door rijden maar wek rustig aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:33

Juut schreef:

Dit is precies wat ik ook bedoel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:48

Juut schreef:
Larsjuhh25 schreef:
is dit geen einschuss?

Bij Einschuss heeft het paard ook koorst. Er is lokale warmte en zwelling, wat een stuk verder gaat dan de foto's van ts. Vrij acuut probleem ook. Paard had dan ook gereageerd op de ontstekingremmers

Mijn pony heeft een einschuss been gehad en dat was niet zo erg hoor.

Zou verder niet weten wat het zou kunnen zijn TS.