Open wond op voorbeen, knie, buigplek.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yessekles

Open wond op voorbeen, knie, buigplek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 23:02

Voor ik vannacht weer niet kan slapen en maar lig te malen over lef, tijd en vooral ook geld zou ik graag jullie mening/verwachting lezen... Hier het verhaal van mijn paard Arnie:

Arnie is 18 januari mijn paard geworden, mijn eerste paard....een meisjesdroom, goed over nagedacht, maar kwam ook op mijn pad, de manier van aankopen bleek ideaal, Arnie is een draver die een aantal jaren heeft gekoerst en nu de lol erin was verloren. Trainer en eigenaar wilden een goede plek voor Arnie, waar hij de rest van zijn leven een fijne tijd mocht hebben.
In de eerste week hebben we kort (ernaast) gewandeld en heb ik 2x op hem gezeten met zadels passen.
Helaas, het noodlot sloeg al snel toe, Arnie is 26 januari in de stal gevallen of geslagen, liep hierbij schaafwonden op, maar ook een kniewond linksvoor. Hechten lukte niet, krammen zetten lukte net aan, maar de wond bleek bij verbandwissel op 30 januari open en etterig te zijn (het stroomde).
Zaterdag 1 februari, toen na een rollercoaster van emoties en te nemen beslissingen door mij is besloten Arnie beschikbaar te stellen aan een kliniek om wondverband te testen, hebben we de eerste foto van de wond gemaakt.
Arnie mocht vanwege de medicatie die hij heeft gehad (anti biotica en pijnstilling; 1 week wachten) donderdag 6 februari naar de kliniek, hier betaal ik een vergoeding voor, niet de normale kliniek-prijzen dus.
Arnie krijgt daar een ruime box met dikke laag stro.
Daar vandaan krijg ik met enige regelmaat foto's van de wond.
Arnie mag 24 dagen in de kliniek blijven (4 maart laatste verbandwissel) en daarna moet ik hem thuis verder verzorgen. Daar zag ik wel heil in door ervaringen van een kennis met een paard met net zoiets wond (niet op een beweeglijke plek, verder wel vergelijkbaar) en de verhalen hier.
Maar gister kreeg ik een foto van Arnie's wond waarop ik wat wildvleesgroei leek te zien. Ik vroeg hiernaar en vroeg gelijk wat de opties en prijzen zijn voor het doorbehandelen van de wond "thuis".
Stukje van het bericht:
Er lijkt inderdaad wat wild vlees te komen. Als dit echt zo is gaan we dat morgen wegsnijden.
(prima, zo werkt dat daar, maar moet ik thuis daarvoor dan de DA laten komen? Kan dat bij ons op stal? Snel handelen bij wildvlees lijkt me zinvol...maar ik zie mijn geld al rollen...)

Thuis hoeft er qua verband enkel een rolta en een leopard omheen. Qua dressing komt hier dan een mepilex bij. Deze kost voor 10x20 cm 14,50, maar is steeds op maat te knippen, dus daar kun je meerdere keren mee doen. Eventueel komt hier nog een zalf bij die 19,50 per tube kost. Dus dat valt mee. Probleem gaat echter wel zijn om het verband netjes aan te leggen, zonder dat Arnie een drukking achter op de voorknie krijgt. Dit moeten we dus wel even samen oefenen!! En er moet wel controle blijven dat de genezing verloopt zoals het hoort en dat er geen complicaties optreden!

Pfoeh....jeetje wat noemt ze nu allemaal op??? Die kennis plakt een gaasje op een stukje ducttape, wikkelt dit om het been, sluit het af met boven en onder duttape en het zit weer voor een paar dagen (maar dat is geen knie). Dit is snel te verwisselen ook, dat is handig bij een paard dat nu in de kliniek nog steeds een roesje nodig heeft bij het verschonen... straks moet ik het zonder roesje liefst alleen kunnen redden....

En de kosten hiervan??? Er moet controle op blijven...hoe vaak moet die dure DA dan komen??
Dit "wondje" heeft me nu al zo'n €1000,- gekocht, hoe ver gaat dit nog oplopen????

(van dit alles lag ik echt wakker vannacht)

Ook weet ik nog amper wat ik aan hem heb. Op stal staat ie hartstikke leuk te zijn, is knuffelig enzo. Maar hoe gaat het verder als hij straks genezen is, komen we uiteindelijk op een fijne manier op een strandrit uit? Heb ik hier allemaal genoeg lef en tijd voor? Dit zijn vragen waar jullie niet echt antwoorden op kunnen geven, omdat jullie hem niet kennen...ik al nieteens genoeg dus.

Maar als jullie me tips, adviezen, geruststellende woorden of verwachting wbt de wondgenezing kunnen geven, ben ik heel erg dankbaar.

Ik zal eens kijken of ik foto's hierbij kan zetten...

Afbeelding Op stal, 1 februari.

Afbeelding Dag 1 in de kliniek (ze beginnen op dag 0)

Afbeelding Dag 3 in de kliniek. Granulatieweefsel.

Afbeelding Dag 12 in de kliniek. Wond is opgevuld met weefsel, nu 'alleen nog' huid eroverheen.

Afbeelding Dag 15 in de kliniek. Hè wat jammer nou, zie ik linksonder wild vlees groei??? Ik vond het verder zo mooi, die witte randjes zijn nieuw gevormde huid...toch?
Laatst bijgewerkt door Yessekles op 25-02-14 23:34, in het totaal 4 keer bewerkt

caboclo

Re: Open wond op voorbeen, knie, buigplek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:10

wat ik begrijp is dat dit al dik een jaar speel?
omdat je schrijft 26 maart gevallen of geslagen? en 30 januari de verband wissel?
denk eerder dat dit een typ fout is ??

ik zal met al deze vragen gewoon naar je DA gaan die ken denk ik het beste antwoord geven!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:11

Ik heb dit ook gehad maar daarbij was ook nog het gewrichtskapsel kapot. Eerst een week in de kliniek om het gewricht te spoelen. Het heeft vervolgens heel lang onder nat verband gestaan dat ik iedere dag 2x ververste. Toen het weefsel stug werd heb ik het behandeld met verdunde azijn. Er zijn echter wel verbanddrukkingen ontstaan. Uiteindelijk met gecontrolleerd bewegen en weidegang was er niets meer van te zien.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:19

Het komt goed yessekles,het vergt tijd.
Maar zoek hier eens naar mesistran, misschien is dat iets.

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 23:24

Oh wat dom, Caboclo, dit moest inderdaad 26 januari zijn, is aangepast.

De dierenarts weet wel wat hij/zij het liefst ziet; regelmatige controle en hun verband.
Ik wil; zelf verband regelen en een zalfje en zonder teveel DA bezoekjes zelf oplossen.
Dit is uiteraard geheel een financiele keuze.

Ik heb het geld straks gewoonweg niet meer...

Sizzle, hoe was jouw paard eronder en zat de wond dus ook op de knie? Waar zitten die verband drukkingen?

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 23:25

Mesitran is waar ik aan denk inderdaad, door de verhalen erover hier.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:28

Had het via fb aldoorgegeven.
Er is hier op bokt een Topic over, merrie gedekt en die was gebeten door de hengst.
Heel gat inde hals,mede door deze zalf weer goed geheeld.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:30

Wat een oliebol plek om een wond te hebben zeg! Maar wat zegt de kliniek, is het goed te genezen, blijven er risico's aan vast?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:30

Zeker mesitran gaan smeren!! _/-\o_
Gaat wildvlees tegen, ontsmet en zorgt voor een ideaal wondklimaat, wat herstel bevordert...
Niet aarzelen.. gewoon doen..

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:33

heb je een foto van de wond? denk dat dat meer gaat helpen

en ja natuurlijk willen de DA s zo veel mogelijk komen die vangen well (niet slecht bedoeld)
maar er zijn maar zat manieren hoor.. bokt help je er wel mee!!

succes

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:35

Inderdaad, honingzalf. Ik zweer bij dat spul, steeds weer ata ik we versteld van hoe goed en snel wonden hiermee genezen! Verder heb ik geen ervaring hiermee maar wil je wel succes wensen bij de genezing, dat jullie maar snel samen kunnen gaan genieten zonder medisch gedoe:)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:38

Zorg dat je paar keer er bent bij de verbandwissel vraag een 'cursusje' hoe leg ik een goed verband aan bij dit gaan ff ducktape en een gaasje meer slecht doen dan goed....heb je foto van hoe de wonde er nu uit ziet? want die wonde die erop staat is oud neem ik aan? heb je wel mogelijkheid dat het paard niet in de modder gaat liggen met t erband want dan moet je het snel verwisselen

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 23:39

Wat een fijne berichten! Die wond behandeld met mesitran van die nogal wild gedekte merrie heb ik gezien ja. Mooi spul, dat mesitran!
De dierenartsen zeggen dat het tijd nodig heeft en verder wat ik heb omschreven in mijn verhaal (wbt het bericht uit de kliniek gister). Twee tot vier maanden stalrust en dan hopen dat het littekenweefsel niet zodoende trekt dat het beperking in de beweging oplevert. Zelf denk ik ook aan het weer open kunnen springen van het litteken, vanwege de plek...?
Maar als hij nu eerst maar eens sluit zonder complicaties als wild vlees en ontstekingen of dat er elke keer 4 mensen om hem heen moeten staan enzo........

Paard krijgt straks 'thuis' ook weer stalrust, gewoon in een box.

De hele rij foto's staat er inmiddels op, ik ben erg blij met TinyPic! :D

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:43

Wat vervelend zeg, echt een rotplek! Ook hier hele goede ervaringen met Mesitran. Heb je al op veterinairewondzorg.nl gekeken? Hij werkt ook met Mesitran en is gespecialiceerd in de behandeling van allerlei wonden.
Veel succes met het herstel.

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 23:48

Ja, ook gelezen Bjarni, hij leest ook weleens mee op Bokt, begreep ik???
Zijn site is ook erg leerzaam. (al met al stelt het me allemaal wel al wat gerust, gelukkig)

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:52

Ja de site is zeker leerzaam, en inderdaad bemoedigend door de succesverhalen! Ik weet dat in ieder geval zijn dochter op bokt zit, ben haar naam even kwijt. Maar het zou dus zo maar kunnen dat hij zelf ook wel eens meeleest.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:54

o vind het al mooi uit zien best snel gegaan al, ja best snel zelf hier wonde op de kogel ;) zelf dierenarts dus kan wel wat verbinden en doen al 2x dicht geweest en nu terug open (bezig sinds half november wil je niet ongerust maken) de locatie is idd gewoon erg poedersuiker blijft veel inb eweging gaat erg trekken met opstaan enzo vooral, maar komt wel goed met tijd en zorg, honingzalf zeker heel goed en zeker niet bezuinigen op goed verbandmateriaal. zoals het er nu uitziet denk ik wel dat dat gaat helen en dat je later geen beperking gaat geven in beweging

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:54

Genoeg informatie verzamelen over behandeltrajecten, zalfjes, etc.. En dan op basis van verstand en gevoel keuzen maken. Als je een weg bent ingeslagen geef je het tijd, als het niet aanslaat moet je verder kijken naar andere mogelijkheden van behandelen. Dat heb ik zelf meegemaakt met een zware peesblessure, waarvan ik mijn paard nu rustig aan het opbouwen ben. Het vereist veel geduld en je moet sterk in je schoenen staan

De wond vind ik al wel netjes bijgetrokken ten opzichte van de eerste foto, op het eventuele wildvleesvorming na dan. Voor het inpakken van de wond dacht ik aan een kniebeschermer of een sok(zoals Kentucky tendon grip heeft) wat je over het verband/gaas heen doet.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:57

Ik heb goede resultaat gezien bij een vreselijke wond door gewoon pure honing er in te smeren, ook ik had toebn ik het hoorde er geen vertrouwen in maar de wond genas wel.

Hoop dat het goed komt met je paardje.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:57

Jakkes wat een nare plek voor de wond. Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Alex (achternaam ben ik kwijt), hij is wondverpleegkundige en heeft ook een site. De merrie van m'n zus had drie bijtwonden in haar staart, twee die ontstoken waren en maden in zaten, de onderste was zelfs zo erg dat de onderste twee staartwervels eraf zijn gegaan. Dierenarts wilde staart amputeren, maar als laatste redmiddel Alex gebeld en wond behandeld met mesitran zalf en mesitran tule (soortgelijk aan mepitel). Binnen drie weken was de staart genezen en groeit het haar langzaamaan weer. De kosten voor alle mesitran producten en telefonisch consult +/- 90€

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:58

Volgens mij is de behandeling die de kliniek nu aan houdt wel redelijk gelijk aan wat er bij mesitran wordt aanbevolen.
Persoonlijk vind ik de wond er echt niet gek uit zien, zeker vergeleken met de foto van 1 februari. Ik heb helaas/gelukkig geen ervaring met een wond op zo'n bewegelijke plek. Zou je aanraden proberen regelmatig bij de verbandwisseling te zijn zodat je het wondproces kan volgen en daarmee ook direct kan leren hoe te verbinden. Daarnaast kan je voorstellen de behandeling thuis op te pakken en zelf foto's te maken van de wond zodat de da niet naar jou toe moet komen. Dat wordt inderdaad een duir grapje, zeker als de wond wel mooi heelt en de da dus helemaal niet nodig is.

xloveladyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:00

hoi jes het belagrijkst is dat de wond dicht gaat mesitran is daat erg goed voor zo dra de wondt dicht is beginnen te smeren met liteken zalf ter voor koming van te veel celvermeedering en door dat er op te smeeren blijft het soepel en voor komt meer wilt vlees groei komt wel goed met arnie

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 00:04

Contact opnemen met Alex dacht ik ook al aan, ga ik doen. Met foto's moeten we vast een heel eind komen en hij is daartoe zo te zien beter bereid dan ik verwacht van de dierenartsen.
Bij de verbandwisseling zijn wordt hem helaas niet, het is 2 uur rijden (enkeltje) voor me naar de kliniek. We zijn er wel op bezoek geweest, maar toen helaas geen verbandwissel.
Dinsdag gaan we hem waarschijnlijk halen en dan gaat ze me wel eea leren.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:06

Mesitran+geduld=geweldig!!! Heel goede ervaring met meditran. Nu weer een grote wond. Eerste week vetramil gebruikt maar toch weer over naar mesitran. Ben je niet toevallig tegen ongevallen verzekerd? Echt balen, vervelende start voor jullie.

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 00:07

Dank je wel LoveLady ;)

Nee, de verzekering had ik nog niet verwacht nodig te hebben :( Maar ga ik nu toch wel heel sterk aan denken.... Heb ik nu helaas niks meer aan. Want je bedoeld toch een paarden zorgverzekering?