Arnie is 18 januari mijn paard geworden, mijn eerste paard....een meisjesdroom, goed over nagedacht, maar kwam ook op mijn pad, de manier van aankopen bleek ideaal, Arnie is een draver die een aantal jaren heeft gekoerst en nu de lol erin was verloren. Trainer en eigenaar wilden een goede plek voor Arnie, waar hij de rest van zijn leven een fijne tijd mocht hebben.
In de eerste week hebben we kort (ernaast) gewandeld en heb ik 2x op hem gezeten met zadels passen.
Helaas, het noodlot sloeg al snel toe, Arnie is 26 januari in de stal gevallen of geslagen, liep hierbij schaafwonden op, maar ook een kniewond linksvoor. Hechten lukte niet, krammen zetten lukte net aan, maar de wond bleek bij verbandwissel op 30 januari open en etterig te zijn (het stroomde).
Zaterdag 1 februari, toen na een rollercoaster van emoties en te nemen beslissingen door mij is besloten Arnie beschikbaar te stellen aan een kliniek om wondverband te testen, hebben we de eerste foto van de wond gemaakt.
Arnie mocht vanwege de medicatie die hij heeft gehad (anti biotica en pijnstilling; 1 week wachten) donderdag 6 februari naar de kliniek, hier betaal ik een vergoeding voor, niet de normale kliniek-prijzen dus.
Arnie krijgt daar een ruime box met dikke laag stro.
Daar vandaan krijg ik met enige regelmaat foto's van de wond.
Arnie mag 24 dagen in de kliniek blijven (4 maart laatste verbandwissel) en daarna moet ik hem thuis verder verzorgen. Daar zag ik wel heil in door ervaringen van een kennis met een paard met net zoiets wond (niet op een beweeglijke plek, verder wel vergelijkbaar) en de verhalen hier.
Maar gister kreeg ik een foto van Arnie's wond waarop ik wat wildvleesgroei leek te zien. Ik vroeg hiernaar en vroeg gelijk wat de opties en prijzen zijn voor het doorbehandelen van de wond "thuis".
Stukje van het bericht:
Er lijkt inderdaad wat wild vlees te komen. Als dit echt zo is gaan we dat morgen wegsnijden.
(prima, zo werkt dat daar, maar moet ik thuis daarvoor dan de DA laten komen? Kan dat bij ons op stal? Snel handelen bij wildvlees lijkt me zinvol...maar ik zie mijn geld al rollen...)
Thuis hoeft er qua verband enkel een rolta en een leopard omheen. Qua dressing komt hier dan een mepilex bij. Deze kost voor 10x20 cm 14,50, maar is steeds op maat te knippen, dus daar kun je meerdere keren mee doen. Eventueel komt hier nog een zalf bij die 19,50 per tube kost. Dus dat valt mee. Probleem gaat echter wel zijn om het verband netjes aan te leggen, zonder dat Arnie een drukking achter op de voorknie krijgt. Dit moeten we dus wel even samen oefenen!! En er moet wel controle blijven dat de genezing verloopt zoals het hoort en dat er geen complicaties optreden!
Pfoeh....jeetje wat noemt ze nu allemaal op??? Die kennis plakt een gaasje op een stukje ducttape, wikkelt dit om het been, sluit het af met boven en onder duttape en het zit weer voor een paar dagen (maar dat is geen knie). Dit is snel te verwisselen ook, dat is handig bij een paard dat nu in de kliniek nog steeds een roesje nodig heeft bij het verschonen... straks moet ik het zonder roesje liefst alleen kunnen redden....
En de kosten hiervan??? Er moet controle op blijven...hoe vaak moet die dure DA dan komen??
Dit "wondje" heeft me nu al zo'n €1000,- gekocht, hoe ver gaat dit nog oplopen????
(van dit alles lag ik echt wakker vannacht)
Ook weet ik nog amper wat ik aan hem heb. Op stal staat ie hartstikke leuk te zijn, is knuffelig enzo. Maar hoe gaat het verder als hij straks genezen is, komen we uiteindelijk op een fijne manier op een strandrit uit? Heb ik hier allemaal genoeg lef en tijd voor? Dit zijn vragen waar jullie niet echt antwoorden op kunnen geven, omdat jullie hem niet kennen...ik al nieteens genoeg dus.
Maar als jullie me tips, adviezen, geruststellende woorden of verwachting wbt de wondgenezing kunnen geven, ben ik heel erg dankbaar.
Ik zal eens kijken of ik foto's hierbij kan zetten...