Ernstig afgesleten tanden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Ernstig afgesleten tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:25

Ik heb een 23 jarige IJslander met ernstig afgesleten tanden en kiezen. De hoeksnijtand links is gespleten en de kiezen zijn nog maar millimeters lang, de rest kan je onderin deze post op de foto zien.

Ik voer hem op dit moment lucerne mix en seniores priores bij icm. met een liksteen en onbeperkt geweekt hooi (om het zachter te maken), omdat hij niet meer goed kan bijten en kauwen. Dit heeft ertoe geresulteerd dat hij inmiddels (onbesmettelijke) plekken heeft die een gebrek aan vitaminen en mineralen als oorzaak hebben. EDIT: toen buiten het hooi niet bijgevoerd werd
Ik ben hierover inmiddels wel in contact met de tandarts en de dierenarts. Zij dachten eerst beide dat het om een luchtzuiger/kribbebijter ging, maar dit heeft hij van zijn leven nooit gedaan. De tandarts vermoedt dat hij gewoon vrij weke tanden heeft en dit het gevolg is van de gewelddadig grazen (je bent een ijslander of je bent het niet... :Y) ).
Hiermee bedoel ik dat hij soms enorm over de bodem schraapt om maar ieder grasje naar binnen te kunnen krijgen.

Zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben? Wat zijn naar jullie ervaring de mogelijkheden en kan ik nog andere dingen aan zijn dieet toevoegen/veranderen? Ik stel jullie mening namelijk naast die van de aanwezige experts erg op prijs omdat het soms net even het licht kan werpen op zaken die ik nog niet gezien had en om mijzelf scherp en objectief te houden.

De foto's in de links zijn grote versies van de foto's die hier staan ter verduidelijking.

Afbeelding
http://i.imgur.com/y3mk7BE.jpg

Afbeelding
http://i.imgur.com/9M2ron2.jpg

Afbeelding
http://i.imgur.com/bvgyD3M.jpg

Kelly_Taco

Re: Ernstig afgesleten tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:28

Het eerste wat ik me afvraag of hij er niet verschrikkelijk veel pijn aan heeft?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:31

Hij laat geen pijn blijken, hij eet gewoon, graast, ik mag eraan komen, daar reageert hij allemaal niet op.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:33

Ik denk niet dat hij er pijn aan heeft, maar hij kan wel maar beter zijn muiltje dicht houden als ie op de foto gaat.
Ik ken diverse paarden die helemaal geen voortanden meer hebben. Getrokken na illustere gebitsziekte. Deze paarden redden zich prima door met de lippen te grazen. Daarvoor is wel iets langer gras nodig. Zolang de kiezen intact zijn kan een paard prima eten en kauwen. Hoe is de staat van zijn kiezen? Ik zou alleen een langere wei aanbieden en verder aan zijn voer niks veranderen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:38

Zijn kiezen daar is ook niet veel meer van over, die zijn enorm kort (hij heeft ze nog wel allemaal) en gezien zijn leeftijd zullen ze niet meer groeien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:50

Dit zijn niet de tanden van een luchtzuiger. Die slijten anders weet ik uit ervaring.
Mijn luchtzuiger had op enig moment echt heel erg afgesleten tanden.

Ik heb de plek waar ze zich vastzette zachter gemaakt door die te bekleden met rubber. Tanden van een paard groeien gemiddeld 2 mm per jaar uit, en inmiddels heeft ze weer normale tanden.

Ik zou zeggen: voorkomen dat ze schraapt bij het grazen.
Dus of een graasmasker waardoor ze de grond niet meer haalt.
Of onbeperkt makkelijk te eten ruwvoer geven.

Of kiezen voor een paddock met ruwvoer in een slow feeder.
m.b.t. de kiezen. Daar is weinig aan te doen. Dus dan moet je kiezen voor voer dat ze nog weg kunnen krijgen. Seniores Priores kan. of dat Speedy beet bij gaan voeren. Marstall heeft ook een voer voor paarden met weinig tanden..

Ik geef verder mineralen e.d. bij .. door de slobber of de seniores geroerd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:54

waha en als advertentie bij dit topic zie ik nu staan "wilt u tanden i.p.v. kronen" :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:00

De 30 jarige pony van m'n nicht heeft haar tanden (voornamelijk onder) bijna nog erger weg gesleten :P
Ze eet eigenlijk nog als de beste! Als ze samen met die van mij wat muesli o.i.d. krijgt, is ze als eerste klaar en gaat ze met de emmer van die van mij verder :+ Appeltje en wortel snijden we voor haar in stukjes
Met het gras moet ze opletten dat ze niet op te kort gras komt te staan, want dat kan ze niet grazen, maar op langer gras gaat het prima! Je ziet goed dat ze de manier van grazen heeft aangepast :) Ze graast zeg maar schuin weg :P

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 21:13

Graasmasker is een hele goeie tip! En wat heeft Marstall precies voor spul? Het gaat trouwens niet om dikker worden, hij is vooralsnog mooi op conditie (terwijl hij voorheen altijd veul te dik was :Y) )
EDIT: maar dan schraapt hij toch alsnog? Alleen dan tegen het plastic, of maakt dat verschil?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:19

jee,wat een dramatisch gebit :7 Kan de tandarts de boel niet wat rechter maken?Misschien dat hij dan makkelijker kan eten?
Ik weet dat ze in Amerika ook de voorkant aanpakken,in Nederland heb ik daar nog nooit van gehoord.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 21:46

Geerke daar zeg je me wat :+ Met een beetje knippen aan de hengsten tanden houdt het wel op. Ik ga eens naar een tandarts hier over de grens die vrij goed bekend staat voor een second opinion. Wie weet dat daar iets te halen valt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:05

Ze doen dat in amerika niet met een mondklem,want die bedekt de tanden,dan kom je er niet bij. Maar met een plastik ding wat je tussen de kiezen zet,waardoor de voortanden niet sluiten. Ze zouden dan de tanden links en rechts iets korter kunnen maken,zodat het midden iets beter sluit.Anders moet je Albert even vragen,hij is tandarts.Ik weet er niet veel van..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 22:23

Albert is zijn bokt naam? Zo niet hoe kan ik dan met deze persoon in contact komen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:37

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:41

Een graasmasker zou ik juist niet doen! De tanden van mijn pony's zijn hierdoor juist erg afgesleten!

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:47

ik denk niet dat je veel aan een 12 jarige hebt die reageert :+ maar toch, want wij hebben hier echt een précies het zelfde: een 23 jarige ruin met afgesleten/verrotte tanden. hij heeft over het algemeen een vréselijk gebit, alles doet het gewoon bijna niet meer en meneer leeft voortaan ook gewoon op slobber :o we hebben na het heel slecht ging (vreselijke vermagering en zo) de tandarts erbij gehaald en die heeft zebij geslepen, en een kies getrokken. je zag ook overal in zijn mond bloedwondjes, dus hij had weldegelijk pijn. dus beste optie, tandarts!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 22:52

Geerke bedankt, ik ben inmiddels ook in contact met www.paardentandartskleine.nl, maar meerdere meningen zijn gewenst natuurlijk, ik ga even PBen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:53

Een paarden tandarts doet ook gewoon de voor tanden hoor.
Bij ons in de buurt in ieder geval wel.
Maar denk dat dit geen zin meer heeft bij dit paard

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:58

Wat een gebit :oo

Ik kan je verder niet helpen maar mijn paardentandarts doet zeker ook de voortanden :j
(Daan Staller)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 23:00

Voor mensen eroverheen lezen wil ik nog maals laten weten dat er in de afgelopen jaren 2 verschillende tandartsen plm. 1x per half jaar langs geweest zijn :+ Voor iemand over iets valt zonder gelezen te hebben dek ik mezelf vast.

En ik ben het met jullie eens, waardeloos, ik had er eerder bovenop moeten zitten, maar ik was te goedgelovig. Ik hoop dat er nu nog iets mee te beginnen is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:56

Jeetje dit heb ik nog nooit gezien. Ben benieuwd wat de tandartsen zeggen!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:02

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden voor je topper!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:09

nou slobber krijgt tie in elk geval weg

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:26

Voor het dieet. Idd sp en lucerne. Maar je hebt ook nog grasmix, aspero, opti form etc als gehakselde grassen.
En diverse soorten grasbrokken.
En bietenpulp.
Misschien een idee om er een goed vit en min supplement bij te geven.
En vaak wordt podo grow van Pavo bijgevoerd voor extra energie en eiwit ( maar je geeft al lucerne, is ook goed voor de eiwitten ).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:43

Jeej...dit is flink geknabbeld zou 'k zeggen ! :oo
Die boven uiterst links kunnen ze zeker en vast inkorten...kan ie al wat beter '' scharen '', toch ?
Bietenpulp is ook een optie...lekker papje en goed voor de darmpjes ! :j