Paard herstelt van vergiftiging. Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Paard herstelt van vergiftiging. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 18:19

Hallo bokkers,

Vorig week vrijdag is mijn paard doodziek aangetroffen in de wei.
Symptomen:
Koorts, hoge hartslag, pompende ademhaling, verminderde zintuigfunctie, voortdurend kreunen, onbalans, moeite met gebruik van achterhand, coordinatieproblemen, wijd opengesperde ogen, dikke lippen, donkerbruine urine, donkere/bijna zwarte poepies, gestrekt staan (voorbenen vooruit en achterbenen naar achteren geplaatst) en hij is twee keer omgevallen.

Gelukkig woont de dierenarts twee straten verderop en zij was er binnen een paar minuten. Hij is behandeld met anti-biotica, pijnstiller, vitamine B, enzymen (oid).
In de loop van de dag knapte hij voorzichtig wat op.
De dagen erna was er iedere dag wat vooruitgang.

Na diverse onderzoeken kwam eruit dat hij een vergiftiging had, vermoedelijk botulisme.
Door deze verdenking is er een mogelijkheid op blijvende schade. Dierenarts geeft aan dat er risico is op een blijvende hersenbeschadiging op het gebied van coordinatie en balans.

In de loop van vorige week heeft mijn paard een dikke koker gekregen, dierenarts vermoed dat dit door de vergiftiging komt. Tevens zijn zijn achterbenen bij de kogel dikker dan normaal.

Gisteren ben ik een paar 100 meter gaan wandelen met mijn paard maar dit was erg zwaar voor hem. Hij lijkt zijn achterbenen nog niet helemaal goed aan te kunnen sturen en zijn coordinatie is echt nog niet goed.
Zijn eetlust is goed, hij drinkt goed, plassen gaat goed en hij heeft goede mest.

Heeft iemand ervaring met een paard wat opknapt na een vergiftiging / botulisme?
Ik ben benieuwd hoe het herstel bij andere paarden is gegaan, of die paarden blijvende schade hebben, hoe lang het opknappen heeft geduurd, zijn er nog goede tips waarmee ik mijn paard kan helpen etc. etc. Met iedere informatie ben ik blij.

(Uiteraard zorgt de DA goed voor mijn paard houdt ze hem onder controle)

Brainless

Re: Paard herstelt van vergiftiging. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:23

Dit klinkt ook als spierbevangen.
Dan vergiftigen ze ook zichzelf.
Veel dierenartsen zoeken daar niet naar als het paard niet tijdens arbeid ziek wordt, maar het kan dus ook voorkomen bij paarden die in de wei staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:25

Botulisme komt alleen bij warm weer voor.
Houdt ook in dat eten en/of water bedorven is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 18:27

Dank je voor je reactie.
Spierbevangen is naar gekeken maar dat was het niet.

Symptomen leken erg op Atypische Myopathie. Maar bloedonderzoek gaf aan dat het dat niet geweest is.

Botulisme kan voorkomen als in een baal kuil een dood dier zit, muisje of mol bijvoorbeeld. Botulisme komt dus ook bij deze temperatuur voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:28

Beest dat dood is in de kuil heeft dan de besmetting bij zich.
Kwartje valt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:30

Lijkt ook op rhino.

Heb eentje gehad die die gele vliegenkorrels gekregen had (gene die voerde lette niet op, en gaf een emmertje met vliegenspul dat hoog op een kast stond. Foutje volgens hem >;) ) Dit heeft weken geduurd voor hij weer de oude was. Heeft echt lang geduurd voor hij weer "helder" oogde. Heb echt de zenuwen gehad. Ook fabrikant wist niet wat het effect op paarden was, wel op ratten/muizen, vliegen, koeien en varkens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:32

De meeste paarden overlijden aan botulisme (99,9%) vandaar mijn opmerking over spierbevangenheid.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:36

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 18:37

Er was inderdaad een verdenking op Rhino. Gelukkig was het dat niet, de schrik zat er wel even goed in kan ik je vertellen. Mijn paard staat in een groep van 7 paarden, en iedereen kneep 'm.
Pfoe, wat zul je geschrokken zijn aikon.

Snap ik Brainless.
Zoals mijn paard eraan toe was, was ik klaar om afscheid van hem te nemen. Het is een wonder dat ie het heeft overleefd.
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 26-01-14 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:41

Brainless schreef:
De meeste paarden overlijden aan botulisme (99,9%) vandaar mijn opmerking over spierbevangenheid.

Botuline is de meest toxische stof ter wereld dat een dier binnen kan krijgen, ik hoop voor je dat het iets anders was en anders mag je blij zijn dat je paard nog leeft.. Wat zal je geschrokken zijn! Veel sterkte iig! Hopelijk komt hij er nog helemaal bovenop

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 18:42

dank je BAStable en Lonan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:43

BAStable schreef:
Brainless schreef:

Botuline is de meest toxische stof ter wereld dat een dier binnen kan krijgen, ik hoop voor je dat het iets anders was en anders mag je blij zijn dat je paard nog leeft.. Wat zal je geschrokken zijn! Veel sterkte iig! Hopelijk komt hij er nog helemaal bovenop

Even offtopic En die rotzooi spuiten ze in om een glad bekkie te krijgen }>

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

Het is een wonder dat je paardje het overleefd heeft, als ik zo de reacties zie. Ik hoop dat hij geen blijvende schade zal hebben. Kan helaas geen tips geven,heb gelukkig zoiets nog nooit aan de hand gehad. Heel veel sterkte!! :(:)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:01

BAStable, Yep :j Kan nooit gezond zijn.

Dank je Astrid.

Twee foto's van zijn koker. Gelukkig kan ie nog buiten boord plassen. Heb net de vee-arts gemaild. Ze heeft mijn paard vrijdag nog gezien, en zo kan ze het verschil zien. Krijg er de kriebels van om mijn paard zo te zien.
Afbeelding Afbeelding

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:20

Is hij getest op bloedworm? Daar kunnen ze ook erg ziek van worden en een dikke koker van krijgen. Symptomen passen daar ook wel bij.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:13

Ik lees veel over afvalstoffen die het lichaam moeten verlaten, wat in dit geval ook niet gek klinkt.
======================
Hieronder een kopie van iets van internet:
Toen heb ik mijn andere, holistisch werkende DA, gevraagd of zij iets wist. Zij dacht dat het te maken had met niet voldoende kwijt kunnen raken van afvalstoffen en heeft een combi van homeopatische druppels gemaakt.
De combi is: heel detox, echinacea, engystol.Het werd toen vrij snel minder.
=========================

En Pellie hier op bokt , plaats fotos ook van haar tinker, fotos lijken erg op die van jou. ( oud topic)
Om haar een PB te sturen, kun je haar vinden in dit topic.
[MD] Dikke koker

Maar goed haar paard was niet kort ervoor zo ziek geweest als Janus,( teminste niet dat ik weet) dus wellicht heeft dit gewoon te maken met het herstellen..daar duim ik in iedergeval voor Yvonne. :* Ik vind het zo naar voor jullie beide.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:22

Ik duim daar ook voor, het laat me maar niet los...

Idd, heb ik ook het topic gezien, en wat opgezocht op internet. Daar wordt idd veel gepraat over afvalstoffen.

Hoe is het vandaag??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:43

Aikon, hij is getest op bloedworm. :j
Zijn bloed is voor S.O. ook naar duitsland gestuurd en allebei de testen wezen vergiftiging uit. Vandaag nog met de dierenarts over gehad, maar bloeduitslag is overduidelijk.

Bedankt voor de info Leonie. Heb het vandaag met de DA nog over fytotherapie gehad (waar zij zelf een groot voorstander van is) maar in dit geval is het te risicovol om stoffen toe te dienen waarvan niet precies bekend is hoe het lichaam daar nu mee om zal gaan. Mogelijk als ondersteuning in de toekomst, maar nu alleen maar medicatie waarvan de DA weet hoe 't lichaam daar op reageert.

Top dat jullie zo met me meedenken +:)+

DA is geweest bij janus.
Janus is nog traag in coordinatie, maar wat ie doet doet ie wel goed. En dat is heel goed nieuws voor de toekomst! *\o/* Ze heeft wat neurologische testen gedaan, en de zenuwsignalen komen goed door!
Echt een hele grote zorg minder, pffff

Dikke koker en dikke achterbenen hebben te maken met vergiftiging. Nieren en lever hebben t zwaar om alle afvalstoffen af te voeren.
Janus heeft Vitamine B spuit, pijnstilling, antibiotica gehad en een middel wat lever en nieren activeert en ondersteunt. Als koker en benen vrijdag nog niet minder dik zijn, dan komt ze weer terug om opnieuw te spuiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:53

Poeh, wat zul je geschrokken zijn. Nu is het afwachten wat er resteert en kun je alleen maar zoveel mogelijk doen om het proces van het verwerken van de giftige stoffen te ondersteunen.
Dikke koker en vocht in de achterbenen duidt in veel gevallen op nierproblemen (dat kun je er ook wel bij bedenken natuurlijk). Ook de slechte coordinatie achterbenen is in dat opzicht niet raar. Gelukkig is neurologisch alles in orde.
Ben benieuwd wat voor soort middel heb je gehad voor de ondersteuning van lever en nieren? Mijn pony heeft als gevolg van IR ook nierproblemen gehad (vocht ook in de achterbenen toen) en gevoeligheid in de lendenen. Ik heb toen niercompositum gebruikt van Phytonics met goed resultaat.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 09:32

Ik weet niet wat Janus voor middel gehad heeft Babootje. Hij heeft Vit B rechtstreeks in zijn bloedbaan gehad. De rest ging in zijn spier. Dus de middelen zijn via een spuit gegeven.
Dank je voor je reactie.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:40

Zo dat is schrikken waneer je je paardje zo aantreft.
Gelukkig lijkt het de betere kant op te gaan.

Nadeel is wel dat de lever en de nieren nu ook een flinke klap te verwerken krijgen, dus goed in de gaten houden d.m.v. bloedonderzoek.

Veel sterkte met het herstel van je paard.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:05

Ik duim dat hij er weer goed boven op komt :(:) . 1 van mijn eigen ruinen heeft 5 jaar geleden iets giftigs gegeten helaas zijn wij er nooit achter gekomen wat het was aangezien wij niks in onze weides hadden groeien/staan wat gevaarlijk was. Hij werd gevonden met koorts en een waas voor zijn ogen. Gelukkig was de DA er met 5 minuten. Hij is 1.70m groot en verliest dus erg snel gewicht, de DA dacht dat in zijn staat hij het niet door de winter zou halen (verloor letterlijk al zijn vet binnen 48 uur van ziek worden, was echt schikken toen zijn deken werd afgehaald). Het eerste jaar had ik echt moeite met rijden aangezien hij vrij constant terug vallen had en moeite met het opbouwen van werk.Maar hij doet het nu erg goed. Helaas heeft hij wel zijn lever en nieren beschadigd (dus inderdaad last van moeite met afvoeren van afvalstoffen) maar ik had voor geen goud op hem willen opgeven! Heel veel sterkte

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:11

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:44

@Nicje, je hebt gelijk maar Atypische Myopathie is al uitgesloten.

Gooya schreef:
Symptomen leken erg op Atypische Myopathie. Maar bloedonderzoek gaf aan dat het dat niet geweest is.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:09

Ik heb het meegemaakt met mijn paard door vergiftigd hooi op manege Lisiduna in 1999.
Was daar met 2 vriendinnen een week op vakantie. We hadden zelf hooi bij, maar niet genoeg voor 3 paarden voor de laatste dagen, toen heb ik hooi van de manege gekregen.
Op maandag zijn we naar huis gegaan, 26 juli, want het was daags na mijn verjaardag, dat weet ik nog. Op woensdag kon mijn paard de stal niet meer uit, totaal slap in de achterhand en verschillende symptomen zoals jij ook beschrijft. Ik was totaal in paniek en belde mijn moeder. Die zei dat er die ochtend een artikel in de krant stond over de paarden op een manege in Zeeland en of dat ook toevallig de manege was waar wij gestaan hadden. Ja dus....
Er waren verschillende paarden & Pony's van Lisiduna doodziek en ook al enkele overleden. Sommigen waren zo zwak dat ze met een takel in de stal zijn gehangen om zo te proberen ze te laten overleven en op te knappen. Men dacht in eerste instantie aan Rhino.
Ik heb direct alarm geslagen bij mijn pensionstal en bloed laten prikken maar het duurde 2 weken voordat Rhino bevestigd kon worden en dat was het dus niet (gelukkig).

De paarden bij Lisiduna knapten weer op maar toen ze weer gingen voeren werden ze weer ziek, toen wisten ze dat het aan het hooi moest liggen en hebben onderzoek laten doen. Ik heb toen nog contact met ze gehad.
Het bleek hooi te zijn van een gemaaid voetbalveld geloof ik, wat de boer dus nooit als hooi had mogen verkopen omdat er pesticiden gebruikt zijn. Hier nog een artikel: http://static1.omroepzeeland.nl/nieuws/ ... ujPPfnb-Uk

Al met al is mijn paard wel weer helemaal goed opgeknapt, maar het heeft 3 maanden geduurd en ik heb doodsangsten uitgestaan. Na 3 maanden ben ik weer aan de hand kunnen gaan werken en conditie opbouwend aan de hand met de fiets. Ik reed western maar 't zadel was te zwaar voor hem, hij was zo verzwakt. Toen heb ik een 2e-hands Engels zadel gekocht en heb daar nog een hele tijd mee gereden tot hij weer sterk genoeg was.
Ik kan me niet meer herinneren verder iets speciaals gedaan te hebben behalve antibiotica en volgens mij heb ik hem toen een ontgiftingskuur gegeven (zeewier dacht ik maar kan ook groene leem geweest zijn, dat weet ik niet meer) zodat zijn lichaam de stoffen zsm kon kwijtraken. Al met al is denk ik mijn geluk geweest dat hij maar 2 dagen van het slechte hooi gegeten heeft. Als dat een hele week geweest zou zijn dan was hij er niet meer geweest. Hij is nu inmiddels 24jr :)
Laatst bijgewerkt door Mabotje op 29-01-14 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt